پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 9 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 24

اکران مستند “چراغی در سابات” در پردیس سینمایی طوبی شهر لار

بمناسبت سالروز سفر مقام معظم رهبری به لارستان و در آغازین روز”تجلی همدلی”، با اکران مستند “چراغی در سابات” با حضور مسئولین و هنرمندان کلید خورد. به گزارش میلاد لارستان،…

بمناسبت سالروز سفر مقام معظم رهبری به لارستان و در آغازین روز”تجلی همدلی”، با اکران مستند “چراغی در سابات” با حضور مسئولین و هنرمندان کلید خورد.

به گزارش میلاد لارستان، بمناسبت سالروز سفر تاریخی و پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به منطقه لارستان و در آغازین روز از تجلی همدلی، مستند تماشایی «چراغی در سابات» که به همت هنرمندان لارستانی تهیه شده است، در پردیس سینمایی مجتمع فرهنگی هنری طوبی،(منیری) لارستان اکران شد.

در آغازین روز از “تجلی همدلی” گرامیداشت ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ سالروز سفر مقام معظم رهبری به منطقه تاریخی لارستان، مستند “چراغی در سابات” با حضور احسان طاهری و احمد دلاور معاونین فرمانداری ویژه لارستان، شریفی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر لار و جمعی از مسئولین لارستان، هنرمندان، هنردوستان و دست اندرکاران فیلم، در پردیس سینمایی نخل مجتمع فرهنگی ورزشی طوبی (منیری) اکران شد.

پیش از اکران فیلم، عنایت الله موحدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان، ضمن تقدیر و تشکر از کارگردان و عوامل این فیلم، گفت: یکی از نکات برجسته این مستند، احیای فرهنگ بومی و محلی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان افزود: فرهنگ بومی و محلی به عنوان سرمایه و گنجینه‌ای با ارزش و ماندگار برای هر خطه و سرزمینی محسوب شده که همه ما موظف به حفظ، ثبت و ضبط آن هستیم.

وی تصریح کرد: وحدت زبان و تاریخ ادبیات در یک محیط جغرافیایی باعث هم نوایی، اتحاد و انسجام اجتماعی می‌ شود.

در ادامه برنامه با اهدا لوح سپاس از کارگردان این‌ مجموعه حجت اله صفری تقدیر شد.

سپس نوبت به بخش اصلی این برنامه یعنی اکران مستند رسید.

این مستند روایتی تحقیقی با تصویربرداری‌های حرفه‌ای و چشم‌نواز از شهر لار است که در آن با چهره‌های دانشگاهی و فعالان اجتماعی نیز گفت‌وگو شده است.

«چراغی در سابات» نام مستندی تماشایی است که تلاش شده با نگاهی نو و عبور از کلیشه‌های روزمره، روایتی معتبر از تاریخ گذشته و حال شهر «لار» ارائه داد.

کارگردان و تهیه‌کننده این اثر ماندگار «حجت‌الله صفری» و نویسندگان آن «سپیده سعیدی»، «محبوبه وحیدیان» و «منصور پدرام»‌اند و در روند محتواسازی از همکاری اساتید برجسته تاریخ و ادبیاتِ دانشگاه تهران و شیراز استفاده شده و به همت جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی لارستان تهیه شده است.

این مستند با پژوهش درآثار برجسته تاریخی و روایت اساتید دانشگاه در حوزه تاریخ و ادبیات به شیوه توضیحی به واکاوی پیدایش شهر لار از ابتدا و نحوه شکل‌گیری‌اش تاکنون پرداخت.

مخاطب با صدای دلنشین راوی، پستوهای تاریک تاریخ پیدایش شهر لار را قدم می‌زند و مسیری از ابتدا تاکنون را از سر می‌گذراند.

در ادامه روایتی از دلاوری‌ها و مردانگی‌های لاری‌ها در نبرد با متجاوزین در دوران صفوی بخشی از سیری است که بیننده با آن روبرو خواهد شد.

این مستند در دو قسمت تولید شده که در «قسمت اول» به آثار باستانی به‌جا مانده از ادوار تاریخی در شهر لار پرداخت و در «قسمت دوم» از حضور افرادی بهره جسته که در جریان زلزله سال ۱۳۳۹ حضور داشته و در آن از ناب‌ترین و مغفول مانده‌ترین آرشیوها استفاده شده است.

در نهایت چگونگی ساخت شهر جدید و وقایع پیرامون آن از نکات جالب توجه‌ای‌ است که مستند «چراغی در سابات» را برجسته‌تر می‌سازد.

گفتنی است تصویربرداری این اثر ماندگار از سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱:۵۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین