پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۹ق.ظ
::آخرین مطلب 3 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

امحا ۱۵۰ درخت در لارستان و اوز بدلیل آلودگی آفت سرخرطومی حنایی

آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما تهدیدی مهم برای نخلستان‌های فارس محسوب می‌شود و تاکنون ۳ هزار و ۲۸۰ اصله درخت خرما در استان به این آفت آلوده شده است. به…

آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما تهدیدی مهم برای نخلستان‌های فارس محسوب می‌شود و تاکنون ۳ هزار و ۲۸۰ اصله درخت خرما در استان به این آفت آلوده شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری ایسنا، سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان خطرناک‌ترین آفت درختان نخل شناخته می‌شود که برای زندگی، لانه‌سازی و پرورش لارو از تنه درخت خرما برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کند. این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهرو‌های متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خسارت اصلی آفت سرخرطومی توسط مرحله لاروی سوسک است که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی نخل کانال‌هایی درجهت مختلف (بالا و پایین) ایجاد کرده و در اثر تغذیه متوالی این آفت، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند. بتدریج حشره کامل شده و از طریق زخم‌های موجود بر روی تنه، وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی و مبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت و نهایتا مرگ نخل شود.

شناسایی سوسک سرخرطومی خرما در نخلستان‌ها زمان‌بر است و معمولا کشاورز زمانی متوجه وجود این آفت می‌شود که تنه نخل پوسیده است. آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما نخستین‌بار در سراوان استان سیستان و بلوچستان دیده شد که با قرنطینه ۳۰ سال در همان منطقه باقی ماند، این آفت سال ۹۶ در شهرستان اوز فارس نیز مشاهده شد و تاکنون این آلودگی در فارس باقی مانده است. در حال حاضرآفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما به جان نخلستان‌های فارس افتاده است و تهدیدی برای این نخلستان‌ها محسوب می‌شود.

حمید دبیری، سرپرست بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس در این باره می‌گوید: در زمان حاضر ۶ شهرستان فارس درگیر آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما هستند که آلوده شدن ۲ شهرستان لامرد و جهرم در سال گذشته نشان از گسترش این آفت است.

دبیری می‌افزاید: در زمان حاضر آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما تهدیدی مهم برای نخلستان‌های فارس محسوب می‌شود و تاکنون ۳ هزار و ۲۸۰ اصله درخت خرما در استان به این آفت آلوده شده است.

دبیری در ادامه از امحا ۳۴۲ اصله درخت نخل و تیمار ۲ هزار و ۹۳۸ اصله درخت نخل آلوده در استان خبر داد و می‌افزاید: ۱۵۰ اصله درخت در لارستان و اوز، ۶۳ اصله درخت در خنج، ۵۷ اصله درخت در جهرم، ۴۴ اصله درخت در گراش، ۲۳ اصله درخت در قیر و کارزین و ۵ اصله درخت در لامرد بر اثر این آفت امحا شده‌اند.

به عقیده سرپرست بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس، نقل و انتقال غیرقانونی پاجوش خرما از حوزه خلیج فارس را عامل آلودگی نخلستان‌های استان فارس است. این آفت یک آفت تنبل است و پرواز نمی‌کند بنابراین مهم‌ترین راه انتقال آن جابجایی پاجوش آلوده است.

استان فارس رتبه سوم تولید خرما و رتبه چهارم سطح زیر کشت این محصول را در کشور دارد. جمع کل سطح زیر کشت نخیلات فارس ۳۳ هزار و ۲۷۱ هکتار است. خرما در ۱۶ شهرستان فارس تولید می‌شود که قیروکارزین با ۶ هزار و ۴۵۵ هکتار بیشترین و کوه چنار با ۲۰ هکتار کم‌ترین سطح زیر کشت خرما را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار جهاد کشاورزی فارس ۱۶۰۵ اصله درخت در لارستان و اوز، ۸۱۵ اصله درخت در خنج، ۳۱۷ اصله درخت در قیروکارزین، ۱۱۴ اصله درخت در گراش، ۱۱۱ اصله درخت در لامرد و ۳۱۸ اصله درخت خرما در جهرم آلوده شده‌اند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین