سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۷ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 23

 «خانه محمودی» لار با سرمایه‌گذاری بخشِ خصوصی به‌زودی احیا می‌شود

  خانه تاریخی «محمودی» در شهر لار موسوم به عروسِ خانه‌های جنوب کشور و یادگار دوران زندیه با مشارکتِ بخش خصوصی به‌زودی احیا و به اقامتگاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی…

 

خانه تاریخی «محمودی» در شهر لار موسوم به عروسِ خانه‌های جنوب کشور و یادگار دوران زندیه با مشارکتِ بخش خصوصی به‌زودی احیا و به اقامتگاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی تبدیل می‌شود.

این خبر خوب در نشست چند روز پیشِ اعضای شورای شهر لار، شهردار و مدیران واحدهای مرتبطِ شهرداری همراه با سرمایه‌گذار داوطلب برای احیای این خانه تاریخی مطرح شد.

در این نشست ابتدا «صمد کامجو»، فعال حوزه میراث فرهنگی درباره تمایز این خانه که اینک در تملک شهرداری لار است توضیح داد.

وی گفت: خانه محمودی در دوران زندیه ساخته شده و دربین خانه‌های پرتعداد تاریخی شهر لار یک مجموعه کامل است و تمام عناصر خانه‌های تاریخی را در خود دارد.

کامجو گفت: این خانه شامل ۱۳ اتاق، ۳ سرداب، ۳ حیاطِ زاویه، مرکزی و آشپزخانه، اتاق شاه‌نشین، آشپزخانه‌های خشک و تر، حوض چاکده، حوض کشکولی، باغچه، درهای اندرونی و بیرونی، بادگیر، نورگیر و سردر و… است و قسمتی از خانه نیز توسط شهرداری لار مرمت شده و طرح مرمتی آن نیز توسط مهندس جوادزاده آماده شده است.

وی در پایان از مدیران شهری خواست تا با سرمایه‌گذار احیای این خانه همکاری کنند چراکه وی برای خدمت به شهر و زادگاه خود پیش‌قدم شده و همه می‌دانیم اگر سرمایه خود را در بانک سپرده کند سودهی بیشتر و راحت‌تری خواهد داشت.

در ادامه نشست، شهردار لار نیز ضمن قدردانی از حضور و ورودِ سرمایه‌گذار برای احیای خانه محمودی گفت: در ادوار گذشته علیرغم تلاش‌ها و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری موفقیت چشمگیری نداشته‌ایم و حقیقتا علاقه‌مندیم این اتفاق برای خانه محمودی و دیگر خانه در تملکِ شهرداری یعنی خانه نجیب‌زاده و باغِ استوار هم بیفتد.

«نوازالله شریفی» در پایان گفت: البته در موضوعِ احیا باید نگاهِ بافتی و مجموعه‌ای داشته باشیم و صرفا به مرمتِ تک بناها اکتفا نکنیم.

در ادامه این نشست «مجید طالبی» سرمایه‌گذار داوطلبِ احیای خانه محمودی نیز ضمن بیان این موضوع که پیش از سودجویی به‌دنبال آبادی شهرم هستم افزود: در بحث احیای خانه محمودی نیز به دنبال انجامِ یک کار باکیفیت و ماندگار با رعایت تمام اصولِ میراثی و معماری تحت نظر کارشناسان هستم.

طالبی ادامه داد: تاکنون در تمام پروژه‌هایی که در این شهر ایجاد کرده‌ام حتی یک دینار هم از بانک و دولت وام نگرفته و حدود ۵۰۰ میلیارد تومانی که در این شهر آورده‌ام تماما سرمایه خودم و شریکم بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: برای احیای خانه محمودی نیز ابتدا در شهر فراخوان بدهید تا اگر داوطلب دیگری علاقه‌مند به احیای آن است بیاید و بعدا نگویند چرا به فلانی تحویل دادید؟!

طالبی در پایان گفت: برای خانه محمودی قصد داریم مجموعه‌ای از اقامتگاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی همراه با موزه، نمایشگاه و فروشگاه ایجاد کنیم و امیدواریم این اقدام گام دیگری برای خدمت به شهر و شهروندان عزیز باشد.

گفتنی است در این نشست تعدادی از اعضای شورای شهر لار و مدیران واحدهای مرتبط شهرداری نیز نکاتی را مطرح و از این اقدام ارزشمند حمایت کردند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین