جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 11

برکه‌ها، اصلی‌ترین نمادهای ژئومورفولوژی مناطق بیابانی و خشک !!

آب انبار ها، یا آنچنان که مردم خونگرم جنوب آنها را یاد می‌کنند همان *برکه‌ها* ، از جمله تراث ارزشمند پیشینیان دانشمند و کاربلد این سرزمین‌اند که متاسفانه طی یکصد…

آب انبار ها، یا آنچنان که مردم خونگرم جنوب آنها را یاد می‌کنند همان *برکه‌ها* ، از جمله تراث ارزشمند پیشینیان دانشمند و کاربلد این سرزمین‌اند که متاسفانه طی یکصد سال اخیر در بسیاری از مواقع مورد بی مهری قرار گرفته و مغفول واقع شده بودند …

تاسیساتی کاملاً دانش بنیان و علمی-کاربردی که میراث گذشتگان و درگذشتگان هیدروژئومورفولوگ این سرزمین طی هزاران سال گذشته بوده و در تمامی قرون و اعصاری که ابناء بشر، هنوز مغرور به سر پنجه های پولادین مته ها، در تعقیب آب های زیرزمینی و فسیلی نبودند باعث بقای نسل ها تا به امروز شده‌اند..‌.

بعضی از این سازه ها بسته به حجم خود، طی یکی دو بارندگی چنان حجمی از آب در خود جای می‌دهند که قادر به ذخیره آب شرب محله‌هایی با جمعیت بالغ بر چندهزارنفر برای چندین سال پیاپی می‌باشند.

با توجه به نیاز مبرم کشور جهت مدیریت منابع آب ، پیشنهاد می شود همه مناطق ، اعم از مناطق شمالی ، غربی ، شرقی ، جنوبی و ایران مرکزی با الگوبرداری دقیق و حساب شده و رفع برخی نواقص موجود ، ضمن تعمیم الگوی این سازه ها و گسترش آن ها در همه مناطق ، بحران های پیش رو *و* جاری در خصوص مسئله آب را به نحو احسن مدیریت و حل و فصل نمایند.

*باید توجه داشت که آنچه ما هم اکنون با آن روبرو هستیم ، بحران بی آبی و کم آبی نیست ، بلکه بحران مدیریت منابع آب است !!*

با این مقدمه از سید حامد نسابه  در خصوص برکه ها، نماهنگ ” سنت نذر آب و برکه سازی در لارستان” را که پخش آن طی یکی دو روز اخیر در برنامه و پویش  “ایران من” در شبکه های سراسری صدا و سیما آغاز شده را در لینک زیر می بینیم. هماهنگی و تصویر برداری این مجموعه به همت عدنان دلخسته  و احسان فرنام از هنرمندان خوش نام لارستانی انجام گرفته است.

مشاهده فیلم نذر آب و برکه سازی لارستان 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۵:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین