چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۵ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

ادای احترام فرماندار ویژه لارستان به مقام شامخ شهیدان لر و نفر

فرماندار ویژه لارستان به مقام شامخ شهیدان لر و نفر ادا احترام کرد.

به گزارش میلادلارستان به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان، داریوش دهقان فرماندار ویژه لارستان به همراه احمد دلاور معاون هماهنگی امور عمرانی و جمعی از مسئولین ادارات شهرستان، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای لر و نفر، با آرمان های امام و انقلاب تجدید میثاق کردند.

فرماندار در این ادای احترام، با قرائت فاتحه، یاد و خاطره شهدا والامقام ۳۰۹ شهید منطقه لارستان بزرگ را گرامی داشت.

قبور مطهر شهدای قیام عشایر لر و نفر لارستان در بلوار لر و نفر شهر خور قرار دارد.

گفتنی است قیام عشایر لر و نفر در منطقه صحرای باغ لارستان که از خرداد ۱۳۴۲ پایه گذاری شد در ۲۸ خرداد ۱۳۴۳ با به خاک و خون کشیده شدن قیام کنندگان توسط عوامل رژیم پهلوی پایان یافت.

قیام طوایف لر و نفر از عشایر لارستان به رهبری آیت‌ا… آیت‌اللهی در سال ۴۲ که منجر به شهادت تعدادی زیادی از این طایفه شد، از منحصر به فردترین رخدادهای تاریخ اولیه نهضت انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

قیام پانزده خرداد بزرگترین تحول در دهه ۴۰ بود که بسیاری از توده‌های مردم را به صحنه مبارزه علیه رژیم پهلوی سوق داد و شهرهای وسیعی از کشور را در بر گرفت. مبارزات نیروهای مذهبی در این قیام فصل نوینی را در روند رخدادهای ایران معاصر گشود.

قیام طوایف لر و نفر از عشایر لارستان به رهبری آیت‌ا… آیت‌اللهی از منحصر به فردترین رخدادهای تاریخ اولیه نهضت انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. نقش بارز آیت‌ا… آیت‌اللهی در رهبری مبارزات انقلاب در لارستان به ویژه در سال ۴۲ و متحد کردن عشایر علیه دولت وقت در تاریخ این سرزمین ثبت شده است.

این قیام که سرآغاز قیام عمومی عشایر منطقه فارس به حساب می‌آید با کسب تکلیف از امام خمینی آغاز شد. موثرترین نیروهای عشایری منطقه لارستان در آن دوره طایفه دولخانی، طایفه لر و نفر و طایفه قائدی، طایفه یزدخواست بودند که در این قیام شرکت داشتند.

محمدباقر وثوقی، استاد دانشگاه و تاریخ پژوه لارستانی، با اشاره به سابقه لارستان در حرکت‌های اعتراضی علیه رژیم شاهنشاهی می‌گوید: لارستان از معدود مناطقی است که در جریان نهضت ۱۵ خرداد، حمایت قطعی و علنی خود را با حرکت اعتراضی علیه دستگاه سیاسی وقت نشان داده است.

وی با بیان اینکه به این واقعه مهم تاریخی کمتر توجه شده است، افزود: مبارزان و شهدای این واقعه هنوز در مظلومیت قرار دارند و آن طور که باید و شاید درباره این واقعه مهم که پایان غم‌انگیزی داشت، توجهی صورت نگرفته است.

وثوقی با اشاره به نقش آیت‌ا… آیت‌اللهی در این قیام خاطرنشان کرد:آیت‌ا… آیت‌اللهی  با آغاز نهضت امام خمینی (ره) در قم درصدد حمایت جدی و همه جانبه از قیام بر آمد و به همین دلیل جلساتی مخفیانه با بزرگان لار ترتیب داد اما وقتی با عدم استقبال آنها روبه‌رو شد با سران عشایر تماس گرفت.

وی تصریح کرد: آیت‌ا… آیت‌اللهی با شناخت کامل از موقعیت سیاسی و اجتماعی لارستان مصمم شدند که با متحد کردن عشایر لارستان قیامی در مناطق عشایری شکل دهند.

این قیام به دلیل برخی از مشکلات و ناهماهنگی  بین عشایر توسط عمال رژیم پهلوی سرکوب شد و بسیاری از عشایر این منطقه به شهادت رسیدند.

از این میان تعدادی از خواهران شهید و نیز نخستین زنِ شهیدِ انقلاب اسلامی به عنوان شیرزن دلیر طایفه لر و نفر از منطقه لارستان در دل خاک آرمیده‌اند.

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین