پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۶ب.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2
خبرنگار خبرگزاری فارس در گفتگو با میلاد لارستان :

عمده ترین مشکل خبرنگار عدم تعامل از سوی برخی مسئولین است؛ مانند نابودی خانه های تاریخی لارستان فرهنگ منطقه به نابودی نرود

روز خبرنگار بار دیگر بهانه ای شد تا به سراغ برخی خبرنگاران برویم. این بار خبرنگار میلاد لارستان به سراغ  خبرنگار خبرگزاری فارس در جنوب فارس رفته و با وی…

روز خبرنگار بار دیگر بهانه ای شد تا به سراغ برخی خبرنگاران برویم. این بار خبرنگار میلاد لارستان به سراغ  خبرنگار خبرگزاری فارس در جنوب فارس رفته و با وی به گفتگو نشسته است. سیاوش ستاری با بیان اینکه مردم لارستان نسبت به آگاهی از آنچه که در محل و منطقه زندگی شان می گذرد تمایل بیشتری دارند  می گوید: از نظر بنده عمده ترین مشکل خبرنگار در تهیه خبر عدم تعامل از سوی برخی مسؤولین است.

وی می گوید: برای ارتقای فرهنگ عمومی باید همه وارد عرصه عمل شوند و‌ فرصت را هدر ندهند که بعدها مانند نابودی خشت های خانه های تاریخی لارستان شاهد افول فرهنگ منطقه هم باشیم و چیزی از آن سبک زندگی جز در حد قصه و خاطره باقی نماند، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید کاری اساسی کنیم که هویت فرزندان ما طبق الگوهای ملی شکل بگیرد و آن مثالی که زدند و فرمودند:«دانش آموزان رونالدو را بهتر می شناسند یا کاظم آشتیانی؟»

۱- در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و چند سال است در حرفه خبرنگاری مشغول هستید؟ در کدام خبرگزاری ها؟

سیاوش ستاری متولد ۱۳۶۵ عمادشهر مرکز بخش صحرای باغ لارستان،مدت ۱۵ سال مشغول به خبرنگاری هستم، ابتدا به صورت پاره وقت با رسانه هایی مثل میلاد لارستان، آفتاب لارستان، روزنامه و رسانه همشهری همکاری داشتم، زمان تصدی منصب شورای اسلامی در سال ۱۳۹۶ فعالیتم گسترده تر شد، در واقع اگرچه در تصدی منصب شورا بودم اما برایم آگاهی بخشی به مردم اهمیت ویژه ای داشت. شروع فعالیت حرفه ای تر در کسوت خبرنگار از سال ۱۳۹۹ با راه اندازی رسانه صدای صحرا صورت گرفت و علاوه بر مدیریت این رسانه، خبرنگاری مجموعه خبرگزاری فارس در جنوب استان فارس و همکاری با روزنامه و رسانه همشهری و همچنین صدا و سیمای فارس را هم بر عهده دارم.

۲- رشته تحصیلی شما چیست؟

دکترای نرم افزار کامپیوتر، کارشناسی ارشد برق قدرت و در حال حاضر هم مشغول به تحصیل در رشته مدیرت ارتباطات.

۳- دلیل اینکه وارد حرفه خبرنگاری شدید چه بود؟

مهم ترین و اصلی ترین دلیلی که برای ورود به این حرفه داشتم علاقه بود، علاقه به همراهی مردم و جامعه، قلم زنی برای رضایت خدا و خلق خدا، تبیین حقیقت در عصری که جامعه با آماج خبرها روبه روست، مردمانی که در جامعه به یک گوش شنوا و یک چشم بینا نیاز دارند و جامعه ای که در انبوه هجمه ها به قشری نیاز دارد تا به تبیین بپردازد تبیینی که سره را از ناسره بازشناسد و لذا تصمیم گرفتم قدمی بردارم و قلمی به دست بگیرم تا با یاری خدا در خدمت به جامعه و مردم و تبیین حقیقت بکوشم.

در عصر حاضر تبیین یک مؤلفه بسیار ضروری است، به عبارت ساده تر بگویم در جامعه ای که ما با هجوم انبوه خبرها مواجه هستیم باید حقیقت تبیین شود، باید مرز میان روشنی و تاریکی با آگاهی بخشیِ دقیق مشخص شود، باید در متن و بطن جامعه کنکاش کرد روایت ها را دید و شنید، تجزیه و تحلیل کرد و آنچه اصل است و واقع را برای مردم تبیین کرد.

۴- چه شد به این فکر افتادید رسانه صدای صحرا را ایجاد نمائید؟

امروزه ضرورت رسانه و خبر انکار ناپذیر است، محال است منطقه ای را بیابیم و بگوییم به خبر نیاز ندارد اگر به همان محاورات روزمره مردم هم دقت کنیم همیشه از هم می پرسند؛ چه خبر؟ پس رسانه یک ضرورت است، در بخش صحرای باغ هم ما این ضرورت را حس کردیم و پایگاه رسمی که هم انتقال دهنده اخبار و رویدادها به مردم باشد و هم مأمنی باشد برای شنیدن واگویه هایشان را با توکل بر خدا راه اندازی کردیم و نامِ« صدای صحرا» را بر آن گذاشتیم تا صدای رسای مردم باشد.

۵- نظر شما در مورد علاقه مردم لارستان به پیگیری اخبار منطقه و ملی چیست ؟

به نظر بنده، در عصر حاضر اخبار یک رکن اساسی از زندگی مردم است، نیاز به دانستن آنچه در جامعه اتفاق می افتد برای همه ضرورت دارد و به دنبال آن هستند، طبعأ مردم لارستان هم همین ویژگی ها را دارا هستند و رسانه و پیگیری اخبار در میان آنهاجایگاه خاص خودش را دارد، چه اخباری که در سطح ملی و کشوری به وقوع بپیوندد و چه در سطح منطقه که البته این نکته هم مسلم است مردم لارستان نسبت به آگاهی از آنچه که در محل و منطقه زندگی شان می گذرد تمایل بیشتری دارند.

۶- یک تعریف از خبرنگار و کار خبرنگاری از دیدگاه خود بیان نمایید؟

خبرنگار و خبرنگاری را اگر بخواهیم در قالب واژه و جمله ای تعریف کنیم واقعأ دشوار است، زیرا هرچه که تعریف کنیم مصداق شنیدن “کی بود مانند دیدن” است، اگر بگویم انعکاس دهنده دغدغه ها آن مفهوم اصل منتقل نمی شود چرا که خیلی ها با دیدن و خواندن یک خبر تصور می کنند نهایتأ ظرف یک ساعت فرآوری و تهیه می شود اما اغلب اوقات برای تهیه خبر، خبرنگار روزها و هفته ها درگیر است.

بهترین تعبیر و تعریفم از خبرنگار کسی است که تمام وجود و زندگی اش وقفِ حرفه اش است، آگاهی بخشی که مهم ترین رسالت خبرنگار است شاید به ظاهر ساده بنظر برسد اما در راه همین آگاهی بخشی باید دلی به وسعت دریا داشته باشی چون قرار است خبرنگار چشم تیزبین جامعه باشد باید از دل زوایای پیدا زوایای پنهان را کشف کند.

شما به هر حرفه ای که وارد شوید ساعات کاری مشخص دارند اما خبرنگاری اصلأ حرفه ای نیست که محدود به یک زمان مشخص باشد، صبح باشد یا شب ایام کاری و یا آخر هفته باشد، سرما باشد یا گرما، خسته باشی یا نباشی، در راه نوشتن عتاب شده باشی یا نشده باشی هرچه که باشد یا نباشد برای خبرنگار تفاوتی ندارد، باید قلم به کار بیفتد، قلمی که هرگز جوهرش خشکیده نمی شود


۷- بهترین خبر و بدترین خبری که به نظر خودتان مخابره کرده اید چه بوده است؟

مسلمأ خبرهای خوب و بد کم نبوده است و امیدوارم که همیشه هرچه مردم می شنوند خبرهای خوب باشد، اما از بهترین خبرهایی که در ذهنم جا پیدا کرده این است که گزارشی از زندگی یک جوان معلول خوش ذوق به نام ایوب خالقی منتشر کردم کسی که از ناحیه پا معلول بود اما آن چنان در دوچرخه سواری ماهر بود که معلولیت را به حاشیه رانده بود، آن گزارش باعث حضور ایوب عزیز در مسابقات تیم ملی و افتخار آفرینی اش شد، یک خبر خوب دیگر هم که جدیدأ منعکس کردیم افتتاح گازرسانی به بخش صحرای باغ بود، مطالبه ای که سالهای سال از آن می گذشت و امسال به ثمر رسید.

خبرهای بد معمولا به سطح حوادث و سانحه ها مربوط می شود و انعکاسشان واقعأ دردناک است، اما اگر بخواهم از میان همه اینها به چند خبر بد اشاره کنم یک خبر دردناک شهادت سردار سلیمانی عزیز و سیل دی ماه ۱۴۰۰ در بخش صحرای باغ و بیرم لارستان بود، مشاهده درد و رنج مردم و نابودی همه سرمایه های زندگی شان واقعأ ملال آور بود، پیرمردی که جلوی دوربین اشک از چشمانش سرازیر بود و با حسرت نابودی زندگی اش را نظاره میکرد یا خانواده هایی که شبانگاه مجبور به ترک محل زندگی شان می شدند و بغض سد گلویشان شده بود.

۸- نقش و جایگاه خبرنگار در توسعه فرهنگی جامعه چیست ؟

یکی از مؤلفه های جوامع توسعه یافته، قدرتمندی در عرصه فرهنگی است و به نظر من طلایه دار جبهه فرهنگی خبرنگار است، رسانه رکن چهارم دموکراسی و جریان ساز توسعه است هنگامی که خبرنگار در راستای آگاهی بخشی قدم برمی دارد مشکلات جامعه را رصد می کند و برای حل آن به سراغ متولیان می رود یعنی با یک عزم جزم برای اعتلا و توسعه حرکت می کند، اهمیت این موضوع از آنجایی روشن می شود که وقتی به حرفه خبرنگاری نگاه کنیم می بینیم با توجه به وضعیت درآمدی، حقوقی و امنیت شغلی در سطح پایین قرار دارند پس مشخص است که انگیزه خبرنگار در سطح مادیات نمی گنجد بلکه او طلایه دار توسعه و اعتلا شده است تا بتواند حقیقت را نمایان کند، فاصله میان مشکلات و چاره جویی ها و مردم و مسؤولین را حل کند تا جامعه را در چارچوب خود حفظ کند.

۹- بنظر شما خبرنگاران در جهت تهیه اخبار با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

خبرنگار با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند و هر کدام از این مشکل ها می تواند مانعی بر سر راهش باشد، شاید خیلی ها تصور می کنند خبرنگاری فقط این است که یک قلم را به دست بگیری چند سؤال بپرسی و جواب بگیری، اما خبرنگار در سایه حمایت هایی که از او دریغ شده است از حمایت های اجتماعی و شغلی تا سختی کار و…برای تهیه خبر دچار مشقت است، متأسفانه گاهی اوقات نهادهایی که باید برای یک مطالبه و رفع یک مشکل پاسخگو باشند مسیر طفره رفتن و پاسخ ندادن را پیش می گیرند و یا یک خبر به مذاقشان خوش نمی آید و زبان خبرنگار را زبان سرخی می دانند که سرش را به باد می هد، از نظر بنده عمده ترین مشکل خبرنگار در تهیه خبر همین عدم تعامل از سوی برخی مسؤولین است. البته که خبرنگاران با تمام توان و لابلای همه این حوادث ایستاده اند تا امید آفرین باشند و ناجی جامعه.


۱۰- آیا مسئولان شهرستان با شما همکاری لازم را داشته اند؟

در اکثر موارد بله، خیلی از اوقات وقتی پیگیر مسئله و مطالبه ای شده ام اکثر مسؤولین با سعه صدر و پاسخگویی دقیق ما را همراهی کرده اند، اما نسبت به برخی مسؤولین هم گلایه هایی داشته ام که بارها هم بیان کرده ام گاهی یک خبر به مذاق مسؤولین خوش نمی آید و بدون آن که شأن خبرنگار را حفظ کنند زبان و سخن به عتاب و تهدید به شکایت می برند!

یک گلایه دیگری هم که پیش از این بیان کرده ام این است که گاهی اوقات می بینیم تعامل مسؤولین با اصحاب رسانه فقط معطوف به رسانه های مرکز شهرستان می شود! بعضأ برخی نشست های خبری برگزار می شود که هیچ اثری از سایر رسانه ها در میان آن دیده نمی شود و تمرکز بر روی رسانه های شهر لار است در حالی که ما بر سر همان موضوع مطالبه و پرسش هایی داشته ایم و مدنظر داشته ایم نشستی برگزار شود تا دغدغه ها را انعکاس دهیم اما دریغ از تعامل…

 ۱۱- جهت ارتقای فرهنگ عمومی شهرستان لارستان چه راه حل هایی پیشنهاد می کنید؟

در بحث فرهنگ عمومی باید نخست جنبه های فرهنگ عمومی را بررسی کنیم که یک بُعد آن که به صورت عینی است شامل مؤلفه هایی مثل نحوه لباس پوشیدن، صحبت کردن، شکل معماری و نظیر اینهاست بُعد دیگر هم مربوط به اخلاقیات فردی و اجتماعی و نحوه تعاملات است.

نخستین اصل برای ارتقای فرهنگ عمومی شناساندن آن به نسل جدید است، در جامعه ای که ما با انواع سبک های زندگی روبه رو هستیم وقتی نتوانیم فرهنگِ عمومی و سبک زندگی خودمان را به نسل جدید معرفی کنیم مقدمات زوال این فرهنگ را فراهم کرده ایم، مثلا نمونه اش این است که اکنون در سطح لارستان رصد کنیم ببینیم چند درصد از والدین بر آموزش زبان مادری به فرزندانشان که یکی از مؤلفه های فرهنگ است اهتمام دارند و نسلِ جوان تا چه حد با آداب و رسوم شهرستان، نوع پوشش مردم منطقه و سبک زندگی آشنا است؟

برای ارتقای فرهنگ عمومی باید همه وارد عرصه عمل شوند و‌ فرصت را هدر ندهند که بعدها مانند نابودی خشت های خانه های تاریخی لارستان شاهد افول فرهنگ منطقه هم باشیم و چیزی از آن سبک زندگی جز در حد قصه و خاطره باقی نماند، نهادهای مختلف مانند خانه، مدرسه، متولیان فرهنگی، و تمامی مسؤولین و نیز اصحاب رسانه باید در گسترش این فرهنگ قدم بردارند.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید کاری اساسی کنیم که هویت فرزندان ما طبق الگوهای ملی شکل بگیرد و آن مثالی که زدند و فرمودند:«دانش آموزان رونالدو را بهتر می شناسند یا کاظم آشتیانی؟»

۱۲- با این کلمات اولین جمله کوتاهی که به ذهنتان می آید بیان نمایید:

۱۷ مرداد: روزی برای حساب، تا چه حد موفق بوده ایم؟

نشریه میلاد لارستان: کهن ترین و پرچم دار ترین رسانه های جنوب کشور، منتقد و منصف، یک مرجع پرقدرت در آگاهی بخشی وسیع

بخش صحرای باغ: کانون وحدت کشور، کهن دیاری محروم با مردمی صبور

۱۳- یک آرزوی برای مردم از نگاه یک خبرنگار داشته باشید؟

امیدوارم روزهای پیش رو سرشار از بهترین خبرها برای مردم عزیزم باشد که شوقِ مخابره کردنشان نصیب ما بشود.

۱۴- کلام پایانی؟

ضمن ادای احترام به خبرنگار صاحب نام شهید محمود صارمی؛ کلام آخر را به تبریک این روز به همکاران گرامی ام خبرنگارانِ جان سخت اختصاص می دهم:

خداقوت به همت والایتان، قلم های استوارتان و قدم های پرتلاشتان

خداقوت برای همه آن روزهایی که درتلاطم ها و خستگی ها قلم از دستانتان نمی افتد و چشمانتان در رصدِ خبرها تمنای لحظه ای فرو بستن دارد.

درود بر روح و اندیشه متعالی تان که در نبود حمایت ها و وجود انبوه دغدغه ها استوار ایستاده اید

روزتان مبارک….روزگارتان پر از گزارش های پرثمر

ح/۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۴:۵۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین