پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 12

در سایه سار وحدت و همدلی (قسمت سوم)

آتش به اختیار منظور از مفهوم آتش به اختیار که رهبر معظم انقلاب آن را بیان و مطرح فرمودند این است که وقتی در مورد مسائل مهم و اساسی مورد…

آتش به اختیار

منظور از مفهوم آتش به اختیار که رهبر معظم انقلاب آن را بیان و مطرح فرمودند این است که وقتی در مورد مسائل مهم و اساسی مورد نیاز جامعه خصوصاً مسائل اجتماعی ، فرهنگی و زیربنایی آن توسط مسئولین امر تساهل و تسامح بوجود می آید بایستی آحاد مردم خصوصاً جوانان انقلابی و پیرو خط امام و ولایتمدار با مدیریت فردی و گروهی وارد عرصه عمل شوند و به صورت خودجوش ضمن نقد و بررسی آنها را در بین مردم روشنگری و تبیین نمایند و سپس نسبت به اعاده حق و حقوق مغفول مانده و یا ضایع شده جامعه و مردم بدور از هر گونه اغراض سیاسی ، اجتماعی و جناحی در جهت اصلاح ، تغییر و تحول با اقدامی آگاهانه و هوشمندانه فارغ از هر گونه بد اخلاقی های سیاسی و اجتماعی مبادرت به آتش به اختیار نمایند.

 پس آتش به اختیار زاییده دو عامل هجوم حداکثری و ضعف مدیریت می باشد.

منظور از هجوم حداکثری همان مطالبه گری عمومی است که مردم جامعه در جهت رفع تضییع حق و حقوق شهروندی خود که در یک شهر یا منطقه وسیعی صورت پذیرفته است بصورت فراگیر به  مطالبه گری در جهت اعاده حق و تغییر و اصلاح وضع موجود می پردازند و منظور از مدیریت ضعیف در واقع اعتراض به عملکرد ضعیف مسئولین خسته ای است که در بن بست و روزمرگی مطلق به سر می‌ برند و هیچ گونه اقدام و عمل موثری در جهت احقاق حق و حقوق مسلم مردم بر نداشته و به جای مدیریت موثر و عمل گرا بیشتر دارای مدیریتی شعار محور و ناکارآمد بوده اند که این امر نیز منجر به عدم توسعه و پیشرفت جامعه و در نتیجه نارضایتی مردم از وضع موجود شده و باعث می شود آنها نیز جهت ایجاد تغییر و اصلاح وضع موجود ناچاراً گزینهُ آتش به اختیار را انتخاب نمایند.

البته لازم به ذکر است که این گونه فعالیت های خود جوش و جهادی مردمی بایستی منطبق با اخلاق باشد و از قوانین و اصول انقلاب، امام و رهبری ، نظام و حاکمیت تخطی نکند تا فرصتی برای دشمنان و سوءاستفاده کنندگان از مطالبات بر حق مردمی فراهم نگردد که با موج سواری بر اوضاع دست به خرابکاری و عرج و مرج بزنند و به نحوی مردم و حاکمیت را در مقابل هم قرار دهند و خود از آب گل آلود ماهی بگیرند و بهره‌برداری سیاسی و جناحی نمایند.

از طرفی مسئولین نیز نباید در مسائل اساسی کشور و منطقه عدالت را فدای مسائل جناحی و اغراض سیاسی خود نمایند تا با پایبندی به قانون و رعایت حق و حقوق عامه مردم دیگر نیازی به آتش به اختیار در جامعه نباشد و هر کاری از روال قانونی خود و منطبق بر نیازها و با توجه به آمایش سرزمینی و منطقه ای صورت گیرد.

ضمناً یکی از مسائل مهمی که می توان نسل جوان را در راستای نقش و شانش در حرکت عمومی جامعه شرکت داد و کمک کرد تا توان و ظرفیت خود را بسنجد همین مسئله آتش به اختیار است.

بنابراین یکی از کار گروهای مهمی که بایستی توسط فعالان اجتماعی در هر جامعه ای بوجود آید کارگروه آتش به اختیار جهت مطالبه گری در تمام زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که می تواند تاثیر عمیقی در تحولات همه جانبه جامعه داشته باشد.

لذا باید از تمام ظرفیت ‌های موجود جامعه اهم از مردم عادی و مسئولین بالاخص قشر تاثیر گذار جوانان، نخبگان ، ایده پردازان و روشنفکران جامعه در تمام زمینه ها و ظرفیت‌های گوناگون اقتصادی ، علمی ، اجتماعی ، هنری ، فرهنگی ،سیاسی و دیگر زمینه های موجود در جامعه استفاده نمود و از آنها در جهت اصلاح و تغییر جامعه که منجر به توسعه و پیشرفت آن نیز می شود بهره‌ برداری نمود.

معنای آتش به اختیار یعنی همه جوان ها و گروه های فعال در هر زمینه ای که تخصص دارند و برایشان مقدور است مطابق با قوانین کشور و مصلحت نظام به کار و فعالیت بپردازند و معطل اقدام هیچ کس نباشند.

آتش به اختیار از جمله کارهای مهمی است که باید به صورت عمومی و خود جوش توسط آنهایی که صاحب فکر و اندیشه و همت هستند با ابتکار و خلاقیت انجام پذیرد. البته لازم به ذکر است که آتش به اختیار به معنای بی قانونی و فحاشی و طلبکار کردن جریانات بی هویت و پوچ اندیش نیست و نیروهای مومن و انقلابی باید مواظب نظم ، امنیت و آرامش جامعه باشند تا دشمنان از وضعیت موجود کشور به نفع خود سوء استفاده نکنند و آن را به عرج و مرج و آشوب نکشند.

آتش به اختیار مختص گروه ها و تشکل هایی است که تحت هر عناوینی معتقد به نظام ،انقلاب و اسلام باشند و در این بین جوانان، نخبگان ، فرهیختگان و دانشگاهیان انقلابی و مومن جامعه بهتر از هر قشر دیگری می توانند فعالیت کنند.

لهذا در صورت تشکیل هسته های فکری ، علمی و فرهنگی در جامعه به صورت آتش به اختیار بایستی در مواردی که رابطه آنها با راهبر که در راس هرم وجود دارد قطع شد و در صورت لزوم اختیار را به آنها واگذار کرد.همانند میدان جنگ که یک قرارگاه مرکزی وجود دارد و اگر چنانچه رابطه با قرارگاه قطع شود فرمانده دستور آتش به اختیار می دهد یعنی باید خودتان فکر کنید ، راه حل را پیدا کنید و سپس آگاهانه تصمیم بگیرید و عمل نمایید…

گاهی اوقات می بینید مسئولین از ابتدایی ترین مسائل جامعه هیچ درک و فهم درستی ندارند و مسائل اصلی از فرعی را به درستی تشخیص نمی دهند و به آن واقف نیستند و کلاً دچار یک نوع اختلال در فکر و عمل هستند آن وقت آتش به اختیار معنا و مفهوم پیدا می کند.

اگر نیروهای انقلابی و افسران جنگ نرم در شرایط آتش به اختیار بخواهند به تصمیمات درست برسند لازم است به نکات زیر توجه کنند :

۱-توجه به اصول فکری امام ، رهبری و انقلاب …

۲-توجه به عقلانیت انقلابی با توجه به شرایط موجود …

۳-نظم و قانون گرایی در عملکرد …

حبیب سمیعی

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین