چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۵ق.ظ
::آخرین مطلب 1 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 6

رسالت شهرداری ها و شوراهای شهر در رابطه با شهروندان و فضای سبز و مبلمان شهری

شوراها و شهرداری های شهر و روستا علاوه بر رسالت اصلی خود در رابطه با تسهیل امور مختلف شهری در جهت رفاه و آسایش هر چه بیشتر شهروندان خود، بایستی…

شوراها و شهرداری های شهر و روستا علاوه بر رسالت اصلی خود در رابطه با تسهیل امور مختلف شهری در جهت رفاه و آسایش هر چه بیشتر شهروندان خود، بایستی در بحث زیبا سازی شهر نیز با استفاده از فضای سبز ، مبلمان شهری و حتی ورودی های شهر همراه با آمیزه ای از فرهنگ و سنت مردم که از مهمترین رکن شناسایی شهر و مردم آن منطقه می باشد فعال و نسبت به انجام آنها اهتمام ویژه‌ داشته باشند، چرا که در اولین نگاه از ارزیابی، عملکرد و بیلان کاری شوراها و شهرداری ها به همین مسائل توجه و سپس مورد تحلیل قرار می گیرند از طرفی شاکله  وجودی شهر را نیز تشکیل می دهند و به طور مستقیم با فرهنگ ، آداب و سنن و هویت مردم در ارتباط هستند.

بنابراین شوراها فارغ از مسائل حاشیه ‌ای و خود ساخته، بایستی نسبت به وظایف اصلی خود در قبال شهر و شهروندان احساس مسئولیت و ادای دین نمایند…

فضاهای سبز و مبلمان شهری، اصلی ترین نقش را در خیابان ها و فضاهای شهری در ارتباط با ایجاد مکان هایی که زبان ناطق و هویت مردم شهر را نشان می دهد بر عهده دارند.

جایگاه و تاثیر فضای سبز در شهرها

 

انسان موجودی با هویت و متمدن است که از بدو خلقت به کمک عقل و دانش خود منشاء تغییرات مثبت و منفی زیادی در جهان خلقت شده است و به طبیعت پیرامون خود هویت بخشیده است.

حیوانات سرکش را رام، از آب و خاک به بهترین وجه ممکن بهره برداری نموده و کشاورزی و دامپروری را توسعه بخشیده و شهرها و روستاها را آباد کرده است و امروز نیز در تداوم همان مسیر همچنان تمام عناصر طبیعت را برای رفاه و آسایش خود بکار گرفته و در این مسیر پیشرفت های قابل توجهی نیز داشته است.

بنابراین هر شهری برای زیبا سازی محیط خود به امکانات و اجزاء مختلفی نیاز دارد که فضاهای سبز و مبلمان شهری از آن جمله اند:

۱-زیباتر شدن محیط شهری :

نخستین کارکرد فضای سبز و مبلمان شهری زیبایی بیشتر فضای شهر است که از عمده وظایف شورای شهر وشهرداری می باشد.

۲-بالا بردن سطح و کیفیت زندگی شهروندان :

یکی دیگر از اهداف‌ ایجاد فضای سبز و مبلمان شهری بالابردن کیفیت زندگی شهروندان است.

به عنوان مثال سطل های زباله علاوه بر زیبایی، باید تامین‌ کننده پاکیزگی شهر باشد.

۳-نشان دادن هویت فرهنگی یک شهر :

طراحی فضای سبز و مبلمان شهری متناسب با فرهنگ مردم شهر، می تواند هویت فرهنگی مردم منطقه را نشان دهد.

به عنوان مثال یادبود یک اتفاق مهم ، المان اسطوره ها و قهرمانان ملی ،ورزشی و مذهبی، المان محصولات کشاورزی و صنایع دستی و بسیاری موارد دیگر که نشان دهنده فرهنگ ، هویت و تمدن یک شهر است.

 

۴- پدید آوردن محیطی خلاق برای شهروندان:

از دیگر کارکردهای مهم فضای سبز و مبلمان شهری این است که باعث ایجاد شکوفایی ، ذوق و خلاقیت در فضایی نوآورانه برای شهروندان می‌شود.

مانند دیوار نویسی و سایر طرح های نو آورانه روی دیوار ها و یا ایجاد فضاهای سبز و مبلمان شهری متنوع که از ذهن خلاق و مبتکر شهروندان پدید می آید.

 

 ۵-ایجاد ارتباط بین شهروندان و بالا بردن روحیه عمومی:

این امر باعث ایجاد محیطی متفاوت از زندگی خشک و بی روح شهری و حس نشاط و سر زندگی در شهروندان می‌شود.

به عنوان مثال انجام جلسات متعدد با گروه های مختلف مردمی و استفاده از پیشنهادها ، نظرات و کمک های آنها در جهت حل مشکلات شهر و شهروندان به طوری که آنها نیز به عنوان بازوی پرتوان شورا در حل مسائل و بر طرف نمودن مشکلات، احساس مسئولیت و همراهی نمایند.

یکی از بهترین ابداعات بشر، ایجاد زیر ساخت های شهری و توسعه و پیشرفت آن است به طوری که امروزه شهر ها را نماد توسعه و پیشرفت ذهن خلاق بشر می دانند که همچنان نیز در حال پیشرفت می باشد. به علاوه امروزه به کمک فناوری های پیشرفته کلان شهرهایی ساخته شده که در باور و تخیل انسان نمی گنجد.

انسان ها به شهرها هویت می بخشند که آن هم از هویت فرهنگی و تمدن آنها نشات گرفته به طوری که برنامه ریزان شهری با استفاده از آداب و سنن، فرهنگ و هویت شهروندان فضاهای شهری را طراحی و زیبا سازی می کنند.

اهمیت نظافت در محیط زیست شهروندان

همه اجزای فضای سبز و مبلمان شهری باید دارای ویژگی ‌هایی باشند تا بهره‌گیری از آنها آرامش و آسایش شهروندان را در پی داشته باشد.

۱- زیبایی در عین کاربردی بودن آن :

از آنجایی که فضای سبز و مبلمان شهری در معرض دید عموم قرار دارد، یکی از ویژگی های آنها قطعاً بایستی زیبایی و کار بردی بودن آنها باشد تا آسایش و آرامش شهر وندان را فراهم سازد.

 ۲- هماهنگی عناصر شهری با یکدیگر :

اجزای مختلف فضای سبز و مبلمان شهری از نظر کاربری باید با محل ایجاد و نصب آنها هماهنگی داشته باشند.

استفاده تلفیقی از مواد و عناصر مدرن و سنتی مواردی است که باعث بالا رفتن زیبایی، آرامش و کارآیی هر چه بیشتر فضای سبز و مبلمان شهری می شود.

 ۳- مقاوم بودن آنها در برابر تغییرات آب ‌و هوایی و شرایط اقلیمی :

در ایجاد فضای سبز و ساخت مبلمان شهری  باید از گیاهان و موادی استفاده شود که محل آن مناسب و در برابر شرایط جوی و اقلیمی مقاوم باشند، چرا که معمولا وسایل در محیط‌های باز و بدون سرپوش نصب می ‌شوند پس بایستی در برابر آفتاب، برف و باران و تغییرات دمایی شب و روز مقاومت کافی داشته باشند. همچنین کارشناسان باید به نحوی از این گیاهان و اجزا استفاده نمایند که منجر به تخریب محیط زیست نگردد.

۴- هزینه معقول ساخت و محل مناسب نصب :

از آنجایی که عموم مردم از این وسایل استفاده می کنند و همواره در معرض آسیب هستند بنابراین جهت ساخت و محل نصب آنها باید دقت کافی به کار برد.

بنابراین با توجه به وعده های انتخاباتی کاندایداهای منتخب شورای شهر و انتخاب افرادی با تجربه ، هماهنگ و متخصص در راستای حیطه کاری و وظایف شورا از طرف شهروندان فهیم انتظار می رود عملکرد قابل قبولی از خود ارائه نمایند و علاوه بر حل و فصل مشکلات و معضلات شهری در زمینه زیبا سازی و بالا بردن کیفیت محیط زیست و فضاهای موجود شهری در جهت رفاه و آسایش مردم بخصوص در مسئله فضای سبز و مبلمان شهری عملکرد مثبتی از خود نشان دهند تا علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود نسبت به اعتماد آراء مردم نیز ادای دین نمایند؛ چرا که طبق وعده های داده شده در عمل آن طور که شایسته است توقعات مردم برآورده نشده و نسبت به فضاهای شهری و محیط زیست شهروندان و فضاهای سبز موجود در جامعه با توجه به خشکسالی های پیاپی و کم آبی توجه چندانی صورت نگرفته و به علت عدم رسیدگی رو به خشکی و باعث بوجود آمدن محیطی خشک و بی روح برای شهروندان شده است که می طلبد منتخبین مردم در شورای شهر به فکر چاره اندیشی برنامه محور در زمینه فضاهای موجود شهری بالاخص فضاهای سبز باشند؛ چرا که در ارتباط مستقیم با روح و روان شهروندان می باشد و بی مبالاتی ،کم کاری و غفلت از آنها باعث نابودی حاصل زحمات چندین و چند ساله شوراها و شهرداری های گذشته و خسران جبران ناپذیری به مردم خواهد شد…!!!

 حبیب سمیعی

 

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین