جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۶ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

پیشنهاد شهرداری و شورای شهر لار، ساخت مسکن ملی در اراضی پشت پلیس راه لار به گراش است

پیشنهاد اصلی شهرداری و شورای شهر لار برای ساخت مسکن ملی را اراضی پشت پلیس راه لار به گراش به سمت لار اعلام کرد و گفت: این مکان دارای چندین…

پیشنهاد اصلی شهرداری و شورای شهر لار برای ساخت مسکن ملی را اراضی پشت پلیس راه لار به گراش به سمت لار اعلام کرد و گفت: این مکان دارای چندین امتیاز از جمله مسطح بودن دشت، نزدیکی به تاسیسات زیرساختی مورد نیاز از جمله برق و آب و .‌..، نزدیکی به فیبرنوری، هزینه زیرساختی پایین و … است.

حامد مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه در بحث مسکن ملی یا همان طرح های مسکن دولت که برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته می شود بنظرم یک کار موثر در بحث مسکن خانوار می تواند باشد زیرا این کار دارای جوانب مثبتی است و می تواند به اقتصاد جامعه نیز کمک کند، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد بافت کشور ما بافت فرسوده است و اگر زلزله ای رخ بدهد می تواند صدمات جبران ناپذیری را بوجود آورد ولی می شود با حمایت مالی از بابت های فرسوده یا هدایت ساخت مسکن توسط دولت هم این بافت ها را زیباسازی کرد و هم خطر آن را کاهش داد.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف هایی که برای مسکن مهر وجود داشت ساخت آن در قسمت های حاشیه شهرها بود که این مکان ها اغلب دارای امکانات زیرساختی و رفاهی نیستند و باید هزینه بسیار زیادی بابت ایجاد زیرساخت برای آن کرد، افزود: در شهر لار مسکن مهر آن از بسیاری از امکانات رفاهی دور است و حتی برای شهرداری خدمت رسانی به این مکان ها با مشکلاتی روبروست.

این عضو شورای اسلامی شهر لار با اذعان به اینکه هم اکنون برای مسکن ملی که نام نویسی آن صورت گرفته بالای ۱۰ هزار نفر ثبت نامی برای خود شهر لار است که بنا بر آمارها بیش از ۷ هزار نفر تایید شده اند و تعدادی نیز در حال رفع نقص پرونده خود هستند، تصریح کرد: این آمار بنظر من معنی دار است که چگونه تعداد زیادی از جوانان ازدواج کرده ما فاقد مسکن هستند که اگر جمعیت شهر لار را حدود ۷۰ هزار نفر بدانیم یعنی حدود ۱۵ درصد جوانان شهر یا افراد فاقد مسکن ازدواج کرده هستند.

این کارشناس مسائل شهرسازی با اشاره به اینکه اگر متوسط ساخت ۱۰۰ متر مسکن ملی با هزینه هر متر ۱۰ میلیون تومان بدون هزینه زمین برای افراد در نظر بگیریم باز هم قیمت تمام شده بالایی باید پرداخت شود، خاطر نشان کرد: این مهم در حالی است که یک جوان ازدواج کرده در اول زندگی شاید از لحاظ مالی با مشکلاتی روبرو باشد و نتواند این هزینه ها را پرداخت کند.

وی یادآور شد: وقتی ما به این شرایط نگاه می کنیم متوجه می شویم نیاز به حمایت جدی دولت است و از طرفی قاعدتا با توجه به زیرساخت ها و توان دولت ساخت مسکن بصورت مرحله به مرحله پیش خواهد رفت.

مقدم با تاکید بر اینکه آنچه امروز در لارستان باعث چالش شده، مکان یابی پروژه مسکن ملی با توجه به تعداد زیاد متقاضیان است، ادامه داد: یک نکته جالب اینکه با توجه به اینکه لار و گراش از قدیم دارای بیمارستان بوده اند در گذشته خانواده ها از شهرها و روستاهای دیگر به این دو شهر می آمدند و فرزندان خود را بدنیا آورده و شناسنامه متولد شهر لار و گراش برای آنها اخذ می‌کردند و همین امر با توجه به ارزش ملکی زمین در این دو شهر باعث شده بسیاری از این افراد مکان مسکن ملی خود را لار و گراش انتخاب کنند مثلا در شهر لطیفی که حدود یک هفتم لار جمعیت دارد تعداد متقاضی ۱۵۱ نفر است که قطعا برای تعیین زمین و ساخت مسکن بسیار راحت تر خواهد بود در حالیکه لار بالغ بر بالای ده هزار نفر متقاضی دارد.

وی با بیان اینکه این میزان متقاضی در شهر لار برای یک مسکن صد متری دو طبقه با امکانات رفاهی حداقلی مورد نیاز آن نیازمند حداقل دویست هکتار زمین است، عنوان کرد: اگر سیاست ها به مسکن چند طبقه تغییر پیدا کند این میزان نیز کمتر خواهد شد.

مقدم با یادآوری این موضوع که در بحث مسکن مهر شهر لار جدا از اینکه بحث هزینه بالا برای تامین زیرساخت های آن مطرح شد، بحث ساخت مسکن در مسیر سیلاب ها و رودخانه های فصلی نیز وجود دارد، بیان کرد: شهرقدیم لار با وجود قدمت آن اما رودخانه های آن بگونه ای از گذشته طراحی شده که کماکان کشش سیل را دارند اما بخصوص در مسیر تنگ اسد شهر لار که مسکن مهر در آن ساخته شده، در زمان سیل در میدان امام رضا(ع) که یکی از ورودی ها از سمت گراش است و در جاده خور که یکی از خروجی های ماست شاهد آب گرفتگی هستیم و از طرفی شاهد شسته شدن خاک ها و خالی شدن زیر برخی دیوارها هستیم که ممکن است در آینده باعث ریزش آنها شود.

این عضو شورای شهر لار معضل دیگر را کمبود متخصص در کل کشور در خصوص بحث جانمایی مناسب مسکن دانست و تاکید کرد: همین جانمایی نیازمند شرایط مختلفی از جمله مکان مناسب، عدم وجود معارض برای آن، بنام دولت بودن و مولفه های دیگر است.

وی با اشاره به اینکه در شهر لار در حال حاضر ۴ طرح داده شده که بر روی آن نظرخواهی صورت می گیرد، تصریح کرد: موضوع نخست پراکنده‌سازی و ساخت مسکن ملی در جاهای مختلف است.

مقدم موضوع دوم را ساخت مسکن در کنار سایت درحال ساخت دانشگاه دولتی لار در محل کمربندی در زمینی به میزان ۱۵۰ هکتار عنوان کرد و افزود: سومین مورد پیشنهاد جدی و مورد حمایت ما در مکان پشت پلیس راه لار و گراش است که دارای مولفه های مثبتی است.

وی ادامه داد: چهارمین پیشنهاد مشارکت با بخش خصوصی جهت تأمین زمین است که افراد زمین خود را با شرایط قانون زمین شهری به دولت تحویل نمایند که نظر ما بر روی فراخوان عمومی برای این اتفاق هستیم.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه اگر تعداد متقاضی شهر لار در زمینه مسکن ملی را ۱۰ هزار نفر جوان ازدواج کرده یا زن سرپرست خانوار بدانیم و میانگین هر خانواده را حدود سه نفر در نظر بگیریم با جمعیت بالای ۳۰ هزار نفر مواجه خواهیم شد، تاکید کرد: باید در کنار مسکن برای آنها زیرساخت های مختلف رفاهی نیز فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم مکان های پیشنهادی را بررسی کنیم اول به سراغ بحث زمین کمربندی لار جنب سایت در حال ساخت دانشگاه دولتی می رویم، گفت: مبحث اصلی این مکان ایجاد یک شهرجدید در اطراف لار است که در کنار آن پروژه لطیفی نیز صورت پذیرد.

مقدم مساحت این زمین را حدود ۱۵۰ هکتار اعلام کرد و درباره معایب این زمین تصریح کرد: اول اینکه مسیر دسترسی آن به میزان ۴ کیلومتر است که در زمین های کشاورزی و شخصی مردم قرار خواهد گرفت و باید تملک شود که راضی کردن این تعداد افراد کاری مشکل است زیرا نیازمند یک بودجه زیاد برای خرید آن زمین هاست که حتی ممکن است تبعاتی در آینده داشته باشد.

وی مشکل دیگر این زمین را هزینه بالای ایجاد زیرساخت های اولیه زندگی همچون انشعاب آب و برق و گاز و …. دانست و افزود: مشکل دیگر بحث ایجاد فاضلاب است که بدلیل سنگی بودن زمین و شیب آن ایجاد فاضلاب کار مشکلی نیست و از طرفی اگر این محدوده به شهر متصل شود شهرداری نیز بدلیل مسافت طولانی برای خدمات دهی با مشکلاتی روبرو می‌شود.

مقدم با بیان اینکه اگر این زمین بعنون خدمات انباری و حمل و نقل استفاده شود کاربردی تر خواهد بود، یادآور شد: در مجموع بنظر ایجاد مسکن ملی در کمربندی شمال لار بدلایل گفته شده با توجیه منطقی روبرو نیست و نیازمند زمان بسیار زیاد برای انجام پروژه است.

این عضو شورای شهر لار با طرح این پیشنهاد که پیشنهاد ما در مقابل زمین کمربندی مربوط به تپه بالای قلعه قدمگاه به اداره کل راه و شهرسازی لارستان بود، عنوان کرد: این زمین مساحت ۶۰۰ هکتاری دارد که دارای جای توسعه نیز است و از سویی این مکان دارای دشت مسطح بوده و به شهر لار نیز نزدیک و هویت دار است اما البته این مورد جایگزین زمین کمربندی بود ولی باز اغلب مشکلاتی که برای زمین کمربندی داشته ایم به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی پیشنهاد اصلی شهرداری و شورای شهر لار برای ساخت مسکن ملی را اراضی پشت پلیس راه لار به گراش به سمت لار اعلام کرد و ادامه داد: این قطعه زمین به متراژ ۱۱۵ هکتار و دارای قابلیت لازم جهت ساخت مسکن ملی است.

مقدم با برشمردن مزایای ساخت مسکن ملی در این زمین پیشنهادی، خاطر نشان کرد: این مکان دارای چندین امتیاز از جمله مسطح بودن دشت، نزدیکی به تاسیسات زیرساختی مورد نیاز از جمله برق و آب و .‌..، نزدیکی به فیبرنوری، هزینه زیرساختی پایین و … است.

وی با اذعان به اینکه شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف این مکان فاصله از شهر است اما می تواند این مسیر در آینده موجب پیشرفت شهر لار و گراش شده و یک محور استراتژیک خواهد بود، تصریح کرد: متاسفانه در خصوص این مکان بدلیل اینکه مرز بین لار و گراش مشخص نبود اعتراضاتی از سمت دوستانی در شهرستان گراش صورت پذیرفت در حالیکه با بررسی اسناد و مدارک وزارت کشور مرز بین لار و گراش حداقل بعد از پلیس راه تعیین می‌گردد.

این عضو شورای اسلامی شهر لار با بیان اینکه با توجه به برخی مداخلات و عدم اشراف کامل مسئولین منطقه به موضوع مرز لار و گراش بحث ایجاد مسکن ملی در پشت پلیس راه با مشکلاتی روبرو شده است، یادآور شد: بنظر با توقیف این پروژه هزینه بسیار زیادی به دولت تحمیل خواهد شد و باید گفت این مسیر یک راهگشای بسیار قوی برای مشکل تأمین زمین از طرف اداره کل راه و شهرسازی لارستان خواهد بود.

وی ادامه داد: حتی برخی مسئولین استانی و اداره کل نیز بر این موضوع صحه گذاشتند ولی بدلایلی که گفته شد این موضوع فعلا متوقف شده است.

مقدم با طرح این بحث که پیشنهاد آخر استفاده از زمین های بخش خصوصی موجود در پشت پمپ بنزین صالح پور تا کمربندی به سمت جهرم است، خاطر نشان کر: بنظر من این موضوع دارای مسائل حاشیه ای مخصوصا در بحث راضی کردن تعداد زیاد مالکین و ثبت سند زمین بنام اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.

وی نزدیکی به شهر لار،‌ موجود بودن زیرساخت های لازم، زیباسازی ورودی شهر لار، توسعه محلات شهرقدیم لار و… را از نقاط قوت این زمین پیشنهادی برشمرد و گفت: شاید این بحث بتواند اولویت دوم بعد از زمین های پشت پلیس راه در نظر گرفت اما باید معایب را نیز در نظر گرفت که از جمله می توان به تعدد مالکین، نابود کردن اراضی کشاورزی و دشت های اطراف شهر لار، خطر سیلاب و … اشاره کرد.

مقدم با اشاره به اینکه در مجموع بنظر نزدیکترین گزینه استفاده از زمین های بخش خصوصی پشت قلعه اژدهاپیکر به صورت مشارکتی است و در حال حاضر در مرحله مذاکره با مالکین است، اضافه کرد: بحث مطرح شده شاید برخی دیگر نیز معترض شوند که زمین های با متراژ بالا در اطراف شهر لار دارند که باید با آنها نیز مذاکره شود و پیشنهاد ما نیز همین هست که حداقل برای استفاده از زمین های بخش خصوصی فراخوان صورت پذیرد و بهترین زمین ها شناسایی و انتخاب شود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۷:۲۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین