پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۵ب.ظ
::آخرین مطلب 36 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

زمستان؛ فصل سفر سیاحتی به لارستان

در حالیکه اغلب نقاط کشور زیر پوشش سفیدی برف هستند، آب‌وهوای مطلوب این روزهای لارستان در مرز فارس و هرمزگان موقعیت مناسبی برای تفریح و گردش دارد. به گزارش میلاد…

در حالیکه اغلب نقاط کشور زیر پوشش سفیدی برف هستند، آب‌وهوای مطلوب این روزهای لارستان در مرز فارس و هرمزگان موقعیت مناسبی برای تفریح و گردش دارد.

به گزارش میلاد لارستان، تعطیلی‌های روزهای آتی، باعث شده تا عده زیادی فرصت را به غنیمت بشمارند و قصد سفر کنند.

خوش آب‌وهوایی مناطق جنوبی کشور در فصل زمستان، همراه با بارش‌های باران منجر به آن شده تا این مناطق را به عنوان مقصد سفر معرفی کرد.

لارستان در جنوب فارس و هم‌مرز با استان گردشگرپذیر هرمزگان، از جمله مناطقی است که به هموطنان پیشنهاد می‌شود، چند روزی را در آن بگذرانند.

شهر لار به عنوان مرکز شهرستان پهناور و کهن لارستان، هرساله در ماه‌های انتهایی و اوایل سال، میزبان جمع زیادی از مسافران داخلی و خارجی است.

 

جذابیت‌های سفر به لارستان

هر گروه یا خانواده‌ای برای آنکه شهری را بعنوان مقصد گردشگری انتخاب کند، دنبال جذابیت‌های آن نقطه می‌رود. لارستان هرچند برای بسیاری ها ناشناخته و گمنام است، اما با یک تحقیق جزیی می‌توان بهانه‌های حداقل سفر یک هفته‌ای به این خطه را پیدا کرد.

 

طبیعت:

فصل‌های پاییز، زمستان و بهار بهترین فصول برای سفر به لارستان بخصوص در سالهای پربارش است. معمولا با توجه به بارش باران، روزهای اواخر و اوایل سال سرسبزی در طبیعت بکر لارستان به اوج می‌رسد و به جهت کوهستانی بودن این سرزمین، رشته‌ کوههای سربه فلک کشیده آن محل مناسبی برای گردشگران و کوهنوردان است.

غار تاریخی بنوو در دل کوههای عمادشهر در فاصله ۲ ساعته تا لار، محیطی زیبا، جذاب و به یاد ماندنی برای یک دره نوردی، کوه‌پیمایی و گردش خانوادگی است.

گنبدهای نمکی موجود در روستاهای کرمستج و شاه‌غیب به همراه چشمه‌های نمکی موجود در این منطقه، زیبایی‌های چشم نوازی دارد.

دریاچه هیرم با حضور پرندگان مهاجر آن در فاصله یک ساعت و نیم با شهر لار از دیگر جاذبه‌های طبیعی است که می‌توان با خانواده در کنار این دریاچه فصلی از طبیعت لذت برد.

 

تاریخی:

با توجه به قدمت دیرینه لارستان، آثار متعدد تاریخی در گوشه گوشه این خطه به چشم می‌خورد بگونه‌ای که فقط در شهر لار انواع متنوعی از ابنیه‌های ارزشمند باستانی وجود دارد و می‌تواند بعنوان مقصد پژوهشگران، معماران و گردشگران انتخاب شود.

از جمله این آثار بازار قیصریه، کاروانسراهای نو و گلشن، آب‌انبارها، خانه تاریخی محمودی، سابات معتمد، باغ نشاط، موزه مردم‌شناسی و غیره اشاره کرد.

 

بازارگردی:

بسیاری از افراد هدف سفر خود را بازارگردی و خرید اجناس انتخاب می‌کنند.

شهر لار به دلیل تجارت‌محور بودن و فعال بودن ذهن اقتصادی مردم آن، دارای اماکن تجاری زیادی است که مهمترین آنها بازار امام خمینی(ره)، بازار قیصریه، بازار بزرگ لارستان، مجتمع تفریحی و تجاری نگین، مجتمع هلال و سایر مراکز مهم است.

به سبب تعدد مراکز تجاری در شهر لار، تنوع اجناس خارجی و ایرانی نیز در این بازارها بسیار زیاد است بطوریکه می‌توان درخصوص کالاهای مصرفی و خوراکی، پوشاک زنانه، مردانه و بچه‌گانه، لوازم برقی و وسایل خانگی و غیره هرنوع جنسی با قیمت مناسب و به صرفه پیدا کرد.

 

خوارک‌ها وشیرینی‌های خوشمزه:

در سفر، بحث خوراکی و سوغاتی برای برخی‌ها در زمره اولویت‌هاست. شاید معروف‌ترین خوراکی در لارستان، کباب خوش‌طعم و عطر لاری باشد که قطعا امتحان کردن آن به هر سفر کننده به شهر لار توصیه می‌شود.

برای خوردن کباب در لار کار سختی را ندارید چراکه در گوشه گوشه شهر لار کبابی وجود دارد و می‌توانید از تنوع طعم‌های مختلف آن لذت ببرید.

مهوه لاری یکی از ماده‌های مقوی غذایی است که در لار از این ماده همراه با نان‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معروفترین آن نان رگاگ است. آن چیزی که برای سوغاتی مناسب است و از ماده مهوه لاری برای تهیه آن استفاده می‌شود، بتنور و تفتان است که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است.

شاخص‌ترین سوغاتی لار، حلوا مسقطی‌لاری است که قدمت تولید آن به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد و امروزه این حلوای دلپذیر در طعم‌های گوناگون با مغزهای متنوع و در بسته‌بندی‌های شکیل، ویژه سوغاتی برای دوستان و آشنایان در شهر لار به وفور در دسترس است.

شیرینی‌های خرمایی، محصولات خرما، نان‌های محلی، شیرینی‌های خانگی و غیره از دیگر خوردنی‌هایی است که می‌توان در شهر لار از سطح مغازه‌ها و اغذیه فروشی‌ها خریداری کرد.

 

اماکن زیارتی و مذهبی:

تدین مردم لارستان از گذشته دور زبانزد بوده و هست به همین جهت در گوشه و کنار شهرها و روستاهای این خطه مساجد و بقاع متبرکه با معماری های اصیل ایرانی و اسلامی به چشم می‌خورد.

بناهای اماکن مقدس در شهر لار بسیار متعدد است که شاید بتوان برجسته‌ترین آنها را حسینیه اعظم و مسجد جامع دانست.

شاخص‌ترین امامزاده لارستان، حضرت میرعلی بن الحسین علیه السلام از نوادگان امام سجاد علیه السلام است که مرقد ملکوتی این امامزاده جلیل‌القدر به شکلی زیبا و چشم‌نواز در محله پاقلعه شهرقدیم لار قرار دارد و سالیانه زائرین زیادی از این مکان مقدس بازدید دارند.

 

درمانی:

لارستان به لحاظ دارا بودن از مراکز بهداشتی و درمانی زیرساخت‌های مناسبی دارد و طی سالیان اخیر رشد مناسبی هم در زمینه جذب پزشکان در رشته‌های مختلف داشته است و اغلب خدمات در مراکز دولتی و خیرساز با هزینه ناچیز به بیماران ارائه می‌شود و همین موضوع باعث شده تا بیماران شهرهای جنوب فارس و کشور برای برخورداری از این امکانات شهر لار را برای درمان انتخاب کنند.

 

موقعیت جغرافیایی:

جاده‌های لارستان به جهت موقعیت ژئوپولتیکی و قرار داشتن در مسیر اتصال استان‌های فارس و هرمزگان و تا حدی بوشهر، اغلب پرتردد و پرترافیک است.

در فصل‌های زمستان و پاییز که معمولا مسافران نقاط سردسیر کشور، مناطق جنوبی را بعنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند یا سفر به جزایر زیبای قشم، کیش، هرمز یا بنادر عباس، لنگه، خمیر، چارک و غیره را را در برنامه دارند، نزدیکترین مسیر زمینی برای دسترسی به این مناطق، گذر از لارستان است.

فاصله تقریبی شهر لار تا دریا تقریبا ۳ ساعت است.

یک شاخصه جذاب دیگر شهر لار آن است که از دو بخش قدیم و جدید تشکیل شده است. بافت قدیم شهر لار مربوط به ساختار اولیه و تاریخی شهر می‌شود و همچنان زندگی در آن جریان دارد و بافت شهرجدید لار بشکلی کاملا متفاوت و پس از زلزله سال ۱۳۳۹ ترسیم و ساخته شده بگونه‌ای که به شهر بدون کوچه معروف است و اغلب خیابان‌های آن بشکل شطرنجی یکدیگر را قطع می‌کنند.

به گزارش میلاد لارستان، حداقل یکبار سفر به لارستان، بهانه‌ای برای سفر مجدد به این خطه از کشور زیبای ایران خواهد بود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۴:۳۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین