پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۳ب.ظ
::آخرین مطلب 45 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

دیدار فرماندار ویژه لارستان با بیت مرحوم آیت الله سیدمجتبی موسوی‌لاری(ره)

فرماندار ویژه لارستان با بیت معظم حضرت آیت الله حاج سید مجتبی موسوی لاری(ره) دیدار کرد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان، داریوش دهقان…

فرماندار ویژه لارستان با بیت معظم حضرت آیت الله حاج سید مجتبی موسوی لاری(ره) دیدار کرد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان، داریوش دهقان فرماندار ویژه لارستان به همراه اعضای شورای تامین شهرستان، معاونین فرمانداری، بخشدار مرکزی و سرپرست شهرداری لار با بیت معظم حضرت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری(ره) دیدار کردند.

در این دیدار صمیمانه فرماندار ویژه لارستان در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری و قدردانی از بیت مکرم، در سخنانی خاطرنشان کرد:آیت اله سید مجتبی موسوی لاری، دانشمند فرزانه ای که آوازه اش جهان اسلام را در نوردیده بود و او آیینه تمام نمای عالمِ عاملی بودکه دانش خود را در طبق اخلاص نهاد واقصی نقاط دنیا ازسرزمین های دور دست آفریقا تا قلب اروپا را با حقیقت ناب اسلام آشنا ساخت.

در ادامه خانم سیده زهرا موسوی و حجت الاسلام و المسلمین سید عمادالدین موسوی همسر مکرمه و فرزند حضرت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری(ره) نیز خاطراتی از آن عالم ربانی بیان کردند.

در پایان فرماندار از همسر مکرمه حضرت آیت الله سید موسوی لاری رحمة الله علیه با اهدا لوح سپاس قدردانی کرد.

درباره آقا مجتبی:

حضرت آیت الله سید موسوی لاری رحمة الله علیه خدمات بیشماری را به دنیای اسلام کرد، ایشان در سال ۱۳۱۴ شمسی در شهر لار متولد شد. وی که نوه آیت الله العظمی سیدعبدالحسین لاری، مؤسس اولین حکومت اسلامی بر مبنای نظریه ولایت فقیه در جنوب ایران بود، تحصیلات ابتدایی و مقدمات علوم اسلامی را در لار فرا گرفت و سال ۱۳۳۲شمسی برای ادامه تحصیلات علوم اسلامی راهی قم شد و در آن جا نزد اساتید برجسته حوزه علمیه قم تحصیلات خود را دنبال کرد. وی از سال ۱۳۴۱ همکاری خود را با نوشتن سلسله مقالات اخلاقی ـ اسلامی با مجله دینی و علمی «درس هایی از مکتب اسلام» آغاز کرد که مجموعه مقالات یادشده به صورت کتابی تحت عنوان «مشکلات اخلاقی و روانی» چاپ و منتشر شد که علاوه بر آنکه تا به حال متن فارسی آن بارها تجدید چاپ گردیده، تاکنون نیز به ۱۰ زبان ترجمه شده است. در سال ۱۳۴۳ در شهر لارستان دفتر خیریه ای تأسیس کرد و برای تبلیغات اسلامی و آشنا ساختن نوجوانان روستایی به مبانی اسلام و کمک به قشر مستمند خدماتی از سوی دفتر آغاز شد و تا سال ۱۳۴۷ کار خود را دنبال کرد. وی در تهیه و تنظیم مقالات اخلاق اسلامی را در مجله «مکتب اسلام» ادامه داد که در سال ۱۳۵۳ مجموعه آن مقالات به صورت کتابی تحت عنوان «رسالت اخلاق در تکامل انسان» انتشار یافت؛ و بارها تجدید چاپ شده است.

در سال ۱۳۵۷ به دعوت یکی از سازمان های اسلامی آمریکا و همچنین برای ادامه معالجات، سفری به آن دیار کرد و ضمناً با صاحب نظران در زمینه ضرورت نشر مسائل اعتقادی اسلام به زبان های خارجی به مشاوره و گفت وگو پرداخت. سپس به انگلستان و فرانسه رفت و پس از بازگشت به نوشتن یک سلسله مقالات «ایدئولوژی اسلامی» در مجله سروش پرداخت؛ این مجموعه مقالات که اصول عقاید اسلامی را در بر می گرفت، تحت عنوان «مبانی اعتقادات در اسلام» در چهار جلد کتاب که شامل توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد بود انتشار یافت. کتب یادشده تاکنون به زبان های انگلیسی، روسی، فرانسه، اردو، اسپانیولی، ژاپنی، بلغاری، رومانیایی، چینی، بنگالی و آلمانی ترجمه شده است.

مرحوم آیت الله موسوی لاری در قم «دفتر گسترش فرهنگ اسلامی خارج از کشور» را تأسیس کرد که بعدها به عنوان «مرکز نشر معارف اسلامی در جهان» تغییر نام یافت. این مرکز به نشر آثار اسلامی به خصوص آثار ترجمه شده ایشان پرداخت؛ اقدامی با هدف گسترش تعالیم اسلامی و مفاهیم قرآنی در اقصی نقاط دنیا. کتب منتشر شده از سوی این مرکز برای درخواست کنندگان مشتاق و تشنگان حقایق اسلامی اعم از افراد و یا هزاران مؤسسه، مدرسه، گروه ها و جمعیت های اسلامی از سراسر جهان به صورت اهدایی ارسال می شود که ثمرات و نتایج خدمات اسلامی و فرهنگی این مرکز در روشن ساختن اذهان انبوه عظیمی از مردم جهان نسبت به حقایق نورانی اسلام و جذب افراد بسیاری از غیر مسلمانان به سوی اسلام است که میلیون ها نفر را تغذیه فکری و معنوی کرده است. همچنین این مرکز اقدام به چاپ قرآن کریم با ترجمه انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی و روسی کرد که به متقاضیان از کشورهای مختلف اهدا می شود.

یکی از رهبران حزب سوسیال دمکرات آلمان به پروفسور سینگلر مترجم «اسلام و سیمای تمدن غرب» اثر آیت الله لاری، می نویسد: «مطالعه این کتاب تأثیر عمیقی در من بخشید و دیدگاه مرا نسبت به اسلام عوض کرد. من دوستانم را به مطالعه این کتاب فرا خواهم خواند.» کتابخانه واتیکان نیز وقتی نسخه انگلیسی صحیفه سجادیه ارسالی از طرف آیت الله موسوی لاری را دریافت کرده بود، نامه تشکرآمیزی ارسال داشته و در آن می نویسد: این کتاب حاوی مضامین عالی عرفانی است؛ بنابراین آن را در بهترین جایگاه کتابخانه جهت استفاده محققان قرار داده ایم. همچنین پس از ترجمه کتاب «توحید و خداشناسی» به زبان اسپانیولی، رییس مجلس یکی از کشورهای اسپانیولی زبان، طی نامه ای به آیت الله لاری می نویسد: «من با مطالعه این کتاب، با جهان بینی اسلام آشنا شدم و به شدت تحت تأثیر تفکر توحیدی اسلام قرار گرفتم و امیدوارم روزی نمایندگان مجلس ما برای تدوین قوانین خود از اسلام الهام بگیرند.

کتاب های آیت الله موسوی لاری تاکنون به بیش از ۳۰ زبان منتشر شده است. در سال ۱۳۷۲ شمسی به لحاظ تأثیری که نشر کتاب های ایشان به زبان روسی در جمهوری آذربایجان به جای گذاشت، آکادمی علوم جمهوری آذربایجان در باکو دکترای افتخاری به عنوان وی صادر کرد و به همین مناسبت مراسمی در دانشگاه باکو برگزار کرد.

سرانجام آیت الله سید مجتبی موسوی لاری در بامداد روز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۱ در سن ۷۷ سالگی در مولد خود ـ لار ـ به دیدار حق شتافت؛ و روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه بنا به وصیت خودشان در شهر قدیم لار درجوار گلزار شهدا در «مکتب القرآن» به خاک سپرده شد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۳:۳۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “دیدار فرماندار ویژه لارستان با بیت مرحوم آیت الله سیدمجتبی موسوی‌لاری(ره)”

  1. لاری. از بازار قیصریه گفت:

    مسولان وفرمانداران هرچه دارند از همت همین. روحانیون است که الحق قدر دانی هم میکنند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین