چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

پیشنهادی برای گره‌گشایی درخصوص تأمین زمین مسکن ملی در شهر لار+عکس

یکی از اساتید دانشگاهی با ارائه پیشنهادی در راستای رفع مشکل کمبود زمین جهت ساخت مسکن ملی، از مسئولان خواسته است این پیشنهاد را بررسی کنند. به گزارش میلاد لارستان،…

یکی از اساتید دانشگاهی با ارائه پیشنهادی در راستای رفع مشکل کمبود زمین جهت ساخت مسکن ملی، از مسئولان خواسته است این پیشنهاد را بررسی کنند.

به گزارش میلاد لارستان، موضوع مسکن ملی و تامین خانه برای خانوارهای بدون منزل از داستان‌های کش‌دار برای برخی از شهرها نظیر شهر لار تبدیل شده است.

مهمترین کش‌وقوس این طرح ملی در اغلب موارد تعیین و تامین زمین است که این امر در شهرهایی همچون لار دارای متقاضی بالا و زمین کم هست، بیشتر نمود پیدا کرده است.

بسیاری از کسانی که از همان روزهای ابتدایی شروع طرح اقدام به نام‌نویسی و واریز وجه اولیه کرده‌اند، شاید بیشترین دغدغه را برای تسریع در اجرای پروژه دارند.

گرانی های افسارگسیخته چند ماه اخیر در بسیاری از اقلام، تاثیر خود را بر روی مصالح ساختمانی گذاشته است و این گرانی‌ها منجر به بروز نگرانی برای متقاضیان مسکن شده است.

با توجه به آنکه اغلب افرادی که اقدام به نام‌نویسی در طرح نهضت ملی مسکن کرده‌اند از قشر آسیب‌پذیر و اجاره‌نشین و زوج‌های جوان هستند، نیاز است تا با تامین زمین مورد نیاز، پروژه سریعتر وارد فاز ساخت‌وساز شود.

بنا بر اخبار منتشر شده از منابع رسمی، بیش از ۸ هزار نفر در شهر لار واجد شرایط دریافت مسکن ملی هستند و تامین زمین به این میزان برای مسوولان دشوار شده است.

با تلاش و پیگیری مسوولان شهری با محوریت شورای اسلامی شهر لار زمین‌های حاشیه‌ای کمربند غربی در ورودی شهر لار برای ساخت نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده که به لحاظ جانمایی هرچند دارای مزایا و معایبی باشد اما به جهت خصوصی بودن این زمین‌ها، جمع‌آوری اسناد و گرفتن رضایت‌نامه از مالکان طولانی شده است و هدر رفت زمان به نفع متقاضیان نیست چراکه هم گران شدن مصالح و هم تاخیر در زمان شروع منجر به تاخیر در اتمام طرح می‌شود‌.

از طرفی به جهت محدودیت زمین، قرار است ساخت مسکن به شکل ۸ طبقه انجام شود که این مهم نیز به تناسب سیاست اعلام شده از سوی دولت مبنی بر احداث ویلایی مسکن مغایر است و از سویی این نوع ساخت‌وساز با توجه به زلزله‌خیز بودن لارستان باید با احتیاط انجام شود.

بدنبال اعلام کمبود زمین و در پی آن طولانی شدن روند آغاز ساخت مسکن ملی در شهر لار دکتر رسول قنبری از اساتید رشته جغرافیا و از نخبگان دانشگاهی با دعوت از خبرنگار میلاد لارستان، خواستار حضور میدانی در یکی از نقاط شهر لار که مستعد ساخت مسکن است، شد.

طبق قرار قبلی، پس از عبور از شهرک محمدرسول‌الله(ص) در منتهی‌الیه محله کهوویه شهرقدیم لار وارد منطقه پیشنهادی آقای دکتر قنبری یعنی تپه مشرف به این شهرک شدیم.

 

 

در طول مسیر، این استاد دانشگاه درباره محاسن و مزایای این قطعه زمین و البته معایب آن نکات متعددی مطرح کرد که توجه به این موضوع از سوی مدیران اداره‌کل راه‌‌وشهرسازی لارستان به عنوان متولی تامین زمین و همچنین شهرداری و شورای اسلامی شهر لار در مقام پیشنهاد دهنده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان در جایگاه مسوول احداث مسکن حائز اهمیت است که مهمترین آن بشکل تیتروار در زیر می‌آید:

 

۱‌. موقعیت مکانی مناسب و نزدیکی به شهر و بعبارتی در ادامه شهر لار

۲. شیب ملایم تپه

۳. وسعت زیاد که امکان ساخت منازل ویلایی را میسر می کند

۴. قرار داشتن در محدوده طرح تفصیلی شهر لار

 

۵‌. قرار داشتن در جوار کمربندی لار به لطیفی

۶. دولتی بودن زمین‌ها که متعلق به منابع طبیعی است و نیاز به مذاکره و راضی‌کردن بخش خصوصی نیست

۷. دسترسی و نزدیکی به زیرساخت‌های شهری و مسکونی لازم مثل آب، برق، گاز، تلفن و…

 

۸. همجواری با کمربندی شیراز-لار-بندرعباس

۹. امکان توسعه در سال‌های آتی

۱۰. آبادانی نقاط محروم شهر لار

۱۱. نزدیکی به مراکز تجاری، برخورداری از درمانگاه، مسجد، پارک و…

۱۲. شرایط مستعد زمین برای ایمنی در برابر حوادث طبیعی

۱۳‌. آبگیر نبودن

۱۴. امکان استفاده از این زمین‌ها برای کاربری کشاورزی وجود ندارد پس بهره‌گیری از آن موجب هدررفت سرمایه‌های زراعی نمی‌شود و از طرفی نیز نیاز به سیر مراحل اداری تغییر کاربری نیست.

 

بنا بر نظر این کارشناس، شاید تنها نقطه عیب زمین پیشنهاد شده، امکان حفر چاه فاضلاب است که این مهم با دستگاههای پیشرفته امروزی امکان‌پذیر می‌شود و از طرفی حتی می‌توان از این فرصت بهره برد و با هدایت مهندسی شده آب‌ها، با ایجاد تصفیه‌خانه، از آب‌های بازیافتی در راستای آبیاری درختان و غیره بهره گرفت.

تنها تقاضا و درخواست آقای دکتر قنبری، دعوت از مسوولان ارشد اعم فرماندار و مدیرکل راه و شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی شهر لار، کارشناسان ادارات و نهادهای دخیل در امر ساخت مسکن ملی برای بازدید میدانی از این منطقه بود که انتظار است حداقل با یکبار حضور، این نقطه از شهر را مورد بررسی قرار دهند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۴:۳۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “پیشنهادی برای گره‌گشایی درخصوص تأمین زمین مسکن ملی در شهر لار+عکس”

  1. ناشناس گفت:

    پی گیری مسئولان لازم وضروری است

  2. ناشناس گفت:

    سلام.ضمن تشکر وسپاس نواحی دیگر ازجمله تپه های مشرق برکمربندی شهید سلیمانی نیز چنین وضعیتی دارد.می تواند مورد توجه باشد. بنده با دکتر انجا را دیده ایم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین