چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶ب.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

خوشمزه‌ترین بدبوی دنیا!

  ماده مغذی «مهوه لاری»، از خوردنی‌های جنوب ایران به ویژه در لارستان و استان هرمزگان است که علی‌رغم بوی بد به جهت استفاده از ماهی در آن، طرفداران زیادی…

 

ماده مغذی «مهوه لاری»، از خوردنی‌های جنوب ایران به ویژه در لارستان و استان هرمزگان است که علی‌رغم بوی بد به جهت استفاده از ماهی در آن، طرفداران زیادی دارد.

به گزارش میلاد لارستان، خوراکی و غذاها یکی از موضوعات مهم در سفرها محسوب می‌شود که در کشور ایران به جهت وسعت جغرافیایی و تنوع زیستی در این زمینه گستردگی زیادی مشاهده می‌شود.

امروزه گردشگری خوراک، یکی از بهانه‌های مهم در جذب توریسم و گردشگر محسوب می‌شود به طوریکه همین موضوع سبب انتخاب یک شهر از سوی گردشگران برای سفر به یک خطه می‌شود.

در لارستان بدلیل سابقه طولانی تاریخی و هنر زنان و مردان آن در تهیه غذاها و شیرینی‌های گوناگون بومی، می‌توان انواع مختلفی از خوراکی‌های خوشمزه و جذاب را پیدا کرد که نمونه بارز و معروف آن کباب‌لاری و حلوا مسقطی‌لاری است.

در کنار مصداق‌های مطرح شده، یک ماده غذایی مقوی و خوش‌طعم بنام «مهوه‌لاری» وجود دارد که کمتر در سطح رسانه‌ها به آن پرداخته و معرفی شده است.

افرادی که برای اولین‌بار قصد مصرف «مهوه» را دارند بدلیل بویی که دارد از خوردن آن امتناع می‌کنند اما وقتی طعم و خوشمزگی آن را می‌چشند، ترغیب به استفاده دائمی و مستمر آن می‌کنند.

مهوه سسی به رنگ قهوه‌ای تیره است که بوی تندی دارد. نحوه تهیه آن بدین شکل است که ماهی «ساردین» که به زبان لاری به آن «مُوتو» گفته می‌شود را خشک می‌کنند، سپس نرم می‌کنند و با خردل مخلوط می‌کنند و به آن نمک و آب اضافه می‌کنند.

مهوه توسط بانوان در گذشته به شکلی متبحرانه تهیه می‌شده و می‌شود و به عمل آوردن آن کار هر فردی نیست و امروزه نیز تهیه این ماده غذایی بشکل سنتی انجام می‌شود.

مهوه را با نان و روغن میل می‌کنند که در لارستان و جنوب ایران به نان مهوه و روغن مشهور است. البته متناسب با نوع خمیرگیری و افزودن سایر ماده‌های غذایی نظیر کنجد، رنگ گل و غیره از سس مهوه نان‌های بسیار متنوع در ابعاد و اشکال مختلف نظیر نی‌نَنی، شُل‌شُلو، جرادک، رگاگ، بالاتُوَه، بتنور، تفتو، نازک، فَلَزی، تیری و غیره تهیه می‌کنند که طرفداران زیادی دارد و می‌توان حتی بعنوان وعده غذایی کامل شام یا صبحانه استفاده کرد.

مشهور است که فرمول تهیه «مهوه» را «بزرگمهر» دانشمند و پزشک ایرانی و وزیر انوشیروان پادشاه ساسانی کشف کرده است.

این ماده غذایی خوشمزه به جهت استفاده از ماهی در آن پر از کلسیم و فسفر است و خوردن آن انسان را از ابتلا به بیماری‌های پوستی مثل پیسی در امان نگه می‌دارد.

در گذری کوتاه در سطح شهر لار و خطه لارستان مشاهده می‌شود که مغازه‌های زیادی در حال پخت نان‌هایی هستند که از ماده غذایی مهوه استفاده می‌کنند و مسافران از خوردن آن لذت می‌برند.

به جهت مراودات زیاد مردم لارستان با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، فرهنگ استفاده از سس خوشمزه مهوه به این کشورها نیز رسوخ کرده و افراد زیادی در این کشورها مشغول به پخت نان با مهوه هستند به طوریکه شاید شاخص‌ترین زمان مشهور شدن استفاده از مهوه، در بُرهه برگزاری جام‌جهانی به میزبانی قطر بود که عده‌ای از لارستانی‌ها با پخت این نان‌ها، گردشگران سایر کشورها را به خوردن آن ترغیب می‌کردند.

اکنون نیز به صورت روزانه خوردنی‌هایی که در آن از مهوه استفاده شده به ویژه «تفتون و بتنور» به شکل مسافری به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان، متأسفانه با وجود استقبال زیاد از محصول غذایی مهوه، هنوز کارخانه‌ای که به شکل انبوه مهوه را تولید و در بسته‌بندی‌های شکیل عرضه کند، در لارستان وجود ندارد و با توجه به اقبال مردم سایر کشورها از این ماده غذایی، قطعا زمینه صادرات آن وجود دارد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۳:۰۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین