چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۹ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 9

مهاجرین افغانی و تاثیر آنها بر اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه

سالهاست که موضوع افغانستان و آوارگان افغانی یکی از مهمترین دغدغه ها و موضوعات مورد توجه مسئولین جمهوری اسلامی ایران بوده و است، لذا در این خصوص و در جهت کمک به توسعه ، ایجاد ثبات و امنیت در کشور افغانستان و همچنین ایجاد شرایط و امکانات بهتر برای شهروندان این کشور تلاش ‌‌های زیادی خصوصاً بعد از خروج نظامی آمریکا از کشور افغانستان انجام داده است.

سالهاست که موضوع افغانستان و آوارگان افغانی یکی از مهمترین دغدغه ها و موضوعات مورد توجه مسئولین جمهوری اسلامی ایران بوده و است، لذا در این خصوص و در جهت کمک به توسعه ، ایجاد ثبات و امنیت در کشور افغانستان و همچنین ایجاد شرایط و امکانات بهتر برای شهروندان این کشور تلاش ‌‌های زیادی خصوصاً بعد از خروج نظامی آمریکا از کشور افغانستان انجام داده و هم اکنون نیز به تلاش‌ های خود ادامه می دهد و از حداکثر ظرفیت ها و ساز و کارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای کمک به ثبات و امنیت در افغانستان و ایجاد شرایط بهتر معیشتی برای مردم این کشور و موضوع آوارگان و پناهجویان افغانی استفاده می کند و نیز برای کمک به ایجاد تحکیم و ثبات در افغانستان به نحوی که شهروندان افغانی بتوانند با امنیت خاطر به کشور خود بازگردند و یا در کشورهایی که امکان بازگشت وجود ندارد شرایط مطلوب و بهتری را برای زندگی داشته باشند و از مزایا و امکانات لازم در حد خود شهروندان آن کشور برای زندگی برخوردار باشند، تلاش می کند.

جمهوری اسلامی ایران با آغوش باز میزبان بیش از ۴ میلیون افغانی که بطور قانونی وارد ایران شده اند می باشد، البته حدوداً همین تعداد و شاید هم تعداد بیشتری از آنها بطور غیر قانونی وارد ایران شده و در حال زندگی کردن هستند و همانند بسیاری از ایرانیان و در مواردی حتی بیشتر از آنها نیز از خدمات و امکانات و مزایای شهروندان ایرانی برای بهره‌گیری از شرایط مطلوب و بهتر برای زندگی استفاده می کنند.

جمهوری اسلامی ایران بر حسب وظیفه دینی و شرعی خود و ناظر بر نگاه انسانی و حق همسایگی از حداکثر خدمات به آنها نیز دریغ نکرده و به آنها خدمات آموزشی ، درمانی و بهداشتی ، ورزشی ، معیشتی و .. ارائه می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ تحمیلی و تحریم ، میلیون ها مهاجر افغانی را پذیرفت و در ایران مشغول به کار و زندگی کرد به طوری که از محل درآمد های خود، هزینه  خانواده هایشان در افغانستان را نیز تامین کرده و می کنند که با این حساب می توان گفت حدود ۱۰ میلیون افغانی در داخل ایران و یا در خاک افغانستان و در کنار سفره  سخاوتمندانه ایران از امکانات ایران بهره می بردند.

این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی حاضر به پذیرش مهاجرین جنگ زده ی سوری و پناهجویان و آوارگان افغانی نشدند و از ورود آنها به کشورشان جلوگیری کردند در صورتی که شرایطی به مراتب بهتر از کشور ما نیز داشتند.

 

 

ضمناً میلیون ها پناهجوی قانونی و غیر قانونی افغانی در ایران از بیمه خدمات درمانی استفاده می کنند که این مساله ایران را در ارائه کمک هزینه و خدمات درمانی به آنها پیشتاز کرده است. همچنین از امکانات و مزایایی که حق شهروندان ایرانی است نیز استفاده می کنند. امکاناتی مانند :

-خدمات آموزشی  و تحصیل رایگان اعم از اتباع قانونی و غیر قانونی در مدارس ، آموزشگاه ها و حتی دانشگاه ها 

-خدمات پزشکی ، بهداشتی و درمانی رایگان  همچون دارو – جراحی ها و مراقبت های بهداشتی و درمانی پس از آن در بیمارستان 

-استفاده از امکانات و وسایل باشگاه های ورزشی و تفریحی

-استفاده از یارانه های سوخت و انرژی ، غذا و دارو ، خدمات شهری

– و بسیاری از خدمات دیگر که کم هم نیستند در حال بهترین خدمات رسانی به اتباع افغانی همانند دیگر شهروندان ایرانی می باشد.

علی رغم تمامی این خدمات و مهمان نوازی ها متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد قدر نشناسی عده ای از مهاجران و پناهجویان افغانی هستیم که دل هر انسان منصفی را به درد می آورد… .

از این که جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه از جمله کشورهایی است که از فرهنگی غنی و تمدنی بزرگ و مطرح در دنیا برخوردار است و شایستگی های زیادی در تمام زمینه‌ها دارد بر هیچ کس پوشیده نیست ، ضمناً ایرانیان در بین ملل دنیا به مهمان نوازی نیز معروف و مشهور هستند ، ولی همین مهمان نوازی بیش از حد ، سالهاست که ما را گریبانگیر یک سری معضلات و مشکلات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و معیشتی نموده است که گریز از آن را بسیار زمانبر ، مشکل ساز و شاید هم غیر ممکن ساخته است.

به طوری که سالیانه حدود ۵۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستان به طور قاچاقی و غیر قانونی از مرز های ایران عبور و وارد کشور می شوند در عین حال آنچه در این میان جای تاسف و شگفتی دارد فارغ از برخوردها و سیاست های کریمانه و بزرگ منشی ایران ، انفعال بیش از اندازه مسئولین کشورمان در قبال این سیاست و رفتارهای نامعقول طرف های افغانی است که همین امر باعث تشدید مسائل و مشکلات جامعه نیز شده است.

ضمناً بر اساس برخی شواهد و اخبار منتشره ، اتباع ایرانی پس از احراز ورود غیر قانونی به خاک افغانستان بلافاصله بازداشت و به اتهام تروریسم و اعمال خرابکارانه روانه زندان می شوند و پس از برگزاری دادگاه تا ۱۲ سال هم به زندان محکوم می شوند این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ برخورد این چنینی و قانونی با اتباع و پناهجویان افغانی که بطور غیر قانونی وارد ایران می شوند ، نمی کند … !!!

حال آیا باید انتظار داشت اتباع افغانستان و یا هر کشور دیگری که به طور غیر قانونی و قاچاقی وارد کشور می‌شوند مورد رأفت اسلامی قرار داد … !؟

طبق آمار‌های میدانی، جمعیت افغان‌ها در ایران اکنون به ۸ میلیون نفر رسیده و هر روز  حدود ۱۰ هزار نفر به صورت قانونی و غیرقانونی وارد مرز‌های ایران می‌شوند که با این اوصاف ترکیب جمعیتی بسیاری از استان‌ها را دگرگون و تغییر داده است ،همچنین اتفاقات مهمی در حال رخ دادن هستند که باعث ایجاد مشکلاتی در سطح جامعه شده است.

حادثه تروریستی صحن امام رضا علیه السلام در سال های گذشته و به تازگی دستگیری جاسوس افغانی در شمال کشور عزیزمان ایران که در کسوت یک میوه فروش دوره گرد اقدام به جاسوسی برای سرویس های اطلاعاتی دشمن می کرده است و همچنین درگیری هایی که گاه و بیگاه در مرزها صورت می گیرد نیز از آن موارد هستند …

بنابراین مسئولان نظام جمهوری اسلامی چه وقت می‌خواهند این وضعیت خطرناک را کنترل کنند به ویژه آنکه در میان مهاجران، افراد وابسته به گروه تروریستی طالبان ، داعش و سایر گروه های تروریستی دیگر نیز فراوانند که هر لحظه بخواهند و به راحتی می توانند از مرزها رفت و آمد کنند.

نیکی چو از حد بگذرد

نادان خیال بد کند

در میان همه معضلات و اتفاقات بوجود آمده در جامعه و یکی از مهمترین آنها مشکلات و معضلات اجتماعی ناشی از مهاجر پذیری خارج از عرف و پذیرش بیش از حد پناهجویان و مهاجرین افغانی ، مشکلات اجتماعی ناشی از تداخل فرهنگی است:

-تداخل فرهنگی:

یکی از مهمترین مسائل و مشکلات بوجود آمده در جامعه امروزی ، روابط اجتماعی شهروندان ایرانی و افغانی ناشی از تداخل فرهنگی و آداب و رسوم دو کشور است که به مرور در جامعه نهادینه شده و با توجه به تفاوت معنادار بین آنها عرصه را بر شهروندان ایرانی تنگ و زندگی را در سرزمین  مادری خود با مشکل مواجه نموده است که با توجه به سیاست کلی دولت هیچ راه گریزی از آن نیست و حتی با وجود غیر قابل تحمل بودن این وضعیت باید به آن تمکین نمود.

در این میان ، لارستان بزرگ نیز از این بحران و مشکلات و معضلات بوجود آمده ناشی از مهاجر پذیری خارج از عرف و بیش از حد پناهندگان قانونی و غیر قانونی بی نصیب نبوده و نیست بطوری که سیل پناهندگان افغانی به مناطق مختلف لارستان بزرگ سرازیر شده و  صرف نظر از اینکه همانند سایر نقاط ایران بازار کار را از مردم ربوده اند ،ترکیب جمعیتی آن را نیز آسیب پذیر نموده و باعث بوجود آمدن مشکلاتی در سطح جامعه شده اند.

ِلذا شایسته است امور اتباع بیگانه استانداری فارس و فرمانداری ویژه لارستان با تمهیداتی قانونی از ورود بیش از حد این پناهندگان به منطقه جنوب ایران جلوگیری و ترتیبی اتخاذ نمایند تا لارستان بزرگ نیز همچون بسیاری از شهرهای فارس برای تبعه و پناهجویان افغانی به عنوان شهری ممنوعه اعلام تا بتوان جمعیت آنان را کنترل نمود چرا که در برخی مناطق با جمعیت ایرانیان مستقر در آن برابری می کنند و حتی ممکن است در آینده ای نه چندان دور در بحث جمعیت و فرهنگ و آداب و رسوم گوی سبقت را ربوده و از ما پیشی بگیرند.

بنابراین جمهوری اسلامی ایران هم زمان با تداوم رفتار و برخورد کریمانه و بزرگ منشی که البته از نظر برخی منتقدین به انفعال نیز تعبیر شده است ، باید مقتدرانه در این موارد حساس اجتماعی که ممکن است به بحران تبدیل شود عاجلانه ورود کند چرا که جمهوری اسلامی ایران هزاران شهید و جانباز در دفاع از مرزهای خود تقدیم انقلاب کرده و هر آن کس که بخواهد در این قضیه چه عمداً و چه سهواً مماشات کند و حاکمیت قانون در مرزهای کشور را نقض نماید باید به سزای اعمال خود رسانده شود و کسانی که حاکمیت و مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران را مورد خدشه قرار داده و نقض می کنند و به طور غیرقانونی وارد کشور می شوند مورد هدف و تعقیب قرار ‌گیرند و مسئولیت آن هم به عهده حاکمان کشور مقابل است و باید هزینه‌ها و غرامت آن را نیز پرداخت نمایند.

لذا باید کسانی پیدا شوند و با صدای رسا بگویند : اینجا ایران اسلامی تابع قانون است که اگر کسانی بخواهند از رافت کارگزاران جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده نمایند و از قوانین ایران که حاصل خون پاک صدها شهید است تخطی نمایند به اشدّ مجازات خواهند رسید.

حبیب سمیعی

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “مهاجرین افغانی و تاثیر آنها بر اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه”

  1. ناشناس گفت:

    سلام کاملا صحیح است وبسیار جالب امید که مسولان حکومتی هرچه سریعتر این معضل بزرگ راتدبیر نمایند

  2. ناشناس گفت:

    سلام واقعا چالش بزرگ وانگار همه درخواب هستند مشکل مسکن اجاره ای شغل وخیلی معضلات دیگر پیگیری کنید

  3. ناشناس گفت:

    سلام خواهش میکنم این مشکل بزرگ راپیگیری کنید

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین