جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۸ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

وجود ۱۸۰۰ زوج نابارور در لارستان/پرداخت تسهیلات به زوج نابارور/کمبود اعتبار برای راه‌اندازی مرکز ناباروری در لار

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه جهت راه اندازی مرکز ناباروری در لار، بیمارستان لار به عنوان مرکز منتخب معرفی شده و اخذ موافقت اصولی صورت گرفته…

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه جهت راه اندازی مرکز ناباروری در لار، بیمارستان لار به عنوان مرکز منتخب معرفی شده و اخذ موافقت اصولی صورت گرفته است، گفت: فضای فیزیکی مورد نیاز تامین شده و در حال خرید تجهیزات با توجه به اعتبار اخذ شده که البته اعتبار ناکافی است.

به گزارش میلاد لارستان، بسیاری از افراد در دوره ای از زندگی خودشان علاقه دارند که مادر یا پدر شوند ولی ممکن است به دلایل مختلف نتوانند این حس را تجربه کنند. یکی از این دلایل میتواند ناباروری یکی از زوجین باشد.

امروزه بسیاری از زوجین با مراجعه به متخصص زنان و نازایی به دنبال راهی برای درمان ناباروری می گردند تا صاحب فرزند شوند و طعم مادر یا پدر شدن را بچشند.

باید گفت امروزه روش های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد و این درمان دیگر یک آرزوی محال نیست.

در این خصوص و به منظور آگاهی از نوع و میزان خدمات ناباروری، خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با دکتر محمد آزادگان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لارستان انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

 

در مجموعه علوم پزشکی لارستان چند زوج نابارور وجود دارد؟

طبق آمار معاونت بهداشتی حدود ۱۸۰۰ زوج نابارور در دانشکده علوم پزشکی لارستان شناسایی شده اند.

 

عمده ترین دلایل ناباروری زوجین چیست؟

به صورت کلی ۱۵-۱۰ درصد از زوج ها نابارور هستند. حدود یک سوم علل مردانه، یک سوم زنانه و یک سوم نیز علل مردانه و زنانه بصورت همزمان می باشد.

مهمترین دلایل ناباروری در زنان؛ اختلال عملکرد تخمک گذاری (شایع ترین مورد تخمدان پلی کیستیک می باشد)، ۴۰-۳۰ درصد عوامل صفاقی و لوله ای( از جمله چسبندگی های لوله ی فالوپ) و ۱۵-۱۰ درصد از ناباروری ها بدون علت مشخص است.

 

برای درمان ناباروری ایده آل ترین سن درمان چه سنی است ؟

بهترین سن باروری و درمان ناباروری زیر ۳۵ سال است و شانس باروری بعد از ۴۰ سال به طور چشمگیری کاهش می یابد. ( قدرت باروری در زنان در ۲۵ سالگی به پیک می رسد)

 

چند درصد مشکلات ناباروری قابل درمان است؟

اکثر موارد ناباروری با روش های کمک باروری قابل درمان است.

 

آیا جهت درمان ناباروری تسهیلات مالی در نظر گرفته شده است؟

تسهیلات قرض الحسنه به زوج های نابارور متقاضی از اول آذر تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۱، ارائه شد و ۲۹۳ زوج به بانک معرفی شده است و افراد به بانک جهت دریافت وام ۵۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد معرفی شده اند.( زوج های مشمول شامل زوج هایی می‌شود که در سال جاری تحت درمان بوده و در سیکل درمانی پرهزینه از قبیل IUI، IVF و… بوده اند و تایید از مرکز ناباروری معتبر را دارا بودند.)

در حال حاضر تمام مراکز ناباروری دولتی در سراسر کشور با بیمه عقد قرارداد انجام داده اند و حدود ۹۰ درصد از هزینه های درمانی با پوشش بیمه ای محاسبه می‌شود.

 

برای راه اندازی مرکز ناباروری در لارستان چه اقدامی شده است؟

جهت راه اندازی مرکز ناباروری در لار، بیمارستان لار به عنوان مرکز منتخب معرفی شده و اخذ موافقت اصولی صورت گرفته است. فضای فیزیکی مورد نیاز تامین شده است و در حال خرید تجهیزات با توجه به اعتبار اخذ شده است.(اعتبار ناکافی است.)

۲ نفر متخصص زنان در حال طی دوره های آموزشی کوتاه مدت ناباروری هستند.

 

 مرکز ناباروری چند سطح دارد؟

خدمات ناباروری در سه سطح قابل ارائه می شود:

سطح یک: مراکز بهداشتی و مطب ها : که شناسایی افراد نابارور صورت می گیرد و اقدامات اولیه و روش های تشخیصی انجام می شود و درمان دارویی نیز انجام می شود.

مرکز سطح دو: که شامل شناسایی افراد، آزمایشات اولیه، درمان دارویی و IUI ، عمل های جراحی از جمله لاپاراسکوپی، هیتروسکوپی انجام می گیرد.

مرکز سطح سه: کامل ترین خدمات ناباروری در این مرکز ارائه می گردد که تمام خدمات از شناسایی تا روش های کمک باروری مداخله ای از جمله IVF، ICSI، ZIFT، GIFT ، اهدای جنین و تخمک انجام می‌شود.

 

توضیحات تکمیلی:

با توجه به بعد مسافت لار تا گراش و تعداد بالای مراکز ناباروری و بالاتر از حد نیاز در استان فارس، اجازه راه اندازی مرکز ناباروری سطح ۳ به این دانشکده داده نشده است و البته لازم به ذکر است که مراکز سطح ۳ نیاز به دستگاه های پیشرفته، اتاق عمل مخصوص IVF، فلوشیپ های ناباروری، متخصص جنین شناسی و… است.

ف ۱۱۰

 

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲:۳۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین