جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۶ق.ظ
::آخرین مطلب 54 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

هر فرد مرگ مغزی جان ۸ نفر را نجات می‌دهد/نجات جان ۷ بیمار توسط اهداکنندگان لارستانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لارستان هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد، گفت: طی سال گذشته، دو نفر از اهداکنندگان لارستانی جان ۷ نفر بیمار را…

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لارستان هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد، گفت: طی سال گذشته، دو نفر از اهداکنندگان لارستانی جان ۷ نفر بیمار را نجات داده اند.

به گزارش میلاد لارستان، اهدای عضو در بیشتر کشورهای جهان بخصوص در ایران دیده می شود و روز ۳۱ اردیبهشت در ایران را روز اهدای عضو نامگذاری کرده اند. اعضای قابل اهدا از قبیل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها است.

اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت کارت اهدای عضو اعلام می‌کنند اما در صورت تأیید مرگ مغزی توسط چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی، در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود.

در این زمینه خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با دکتر محمد آزادگان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لارستان انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

۱) واحدهای اهدای عضو چگونه از وجود افراد مرگ مغزی مطلع خواهند شد؟

با هماهنگی مسئولین ذیربط در ستاد دانشکده و واحد شناسایی بیمارستان امام رضا (ع) که در بخش ICU وجود دارد.

۲) تأیید مرگ مغزی چگونه صورت می‌پذیرد؟

تأیید مرگ مغزی توسط پزشکان تایید کننده مرگ مغزی که ابلاغ آنها از سوی مقام محترم وزیر بهداشت صادر گردیده است ، انجام می شود. حداقل ۳ پزشک متخصص در رشته های نورولوژی، داخلی و پزشکی قانونی مرگ مغزی بیمار را تایید می کنند.

۳) مراحل اهدا عضو چیست و افرادی که مایل هستند این اقدام خداپسندانه را انجام دهند، باید چه شرایطی داشته باشند و چگونه اقدام کنند؟

مراحل انجام اهداء عضو به شرح ذیل می باشد:

-شناسایی بیمار مرگ مغزی توسط پزشکان تایید کننده مرگ مغزی

-هماهنگی لازم جهت انجام مراقبت های استاندارد از فرد اهداکننده

-انجام مصاحبه حرفه ای و اخذ رضایت از خانواده درجه یک جهت انجام اهداء عضو . شایان ذکر است پرسنل رضایت گیرنده جهت مصاحبه با خانواده دوره های آموزشی ویژه که از طرف وزارت بهداشت برگزار گردیده است را گذرانده اند.

-تماس با نزدیکترین مرکز فراهم آوری اعضا که در مورد این دانشکده نزدیکترین مرکز ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد

-اعزام بیمار دچار مرگ مغزی با شرایط ویژه به مرکز فراهم آوری عضوجهت برداشت عضو ونسوج.

در صورتی که بدلیل شرایط بالینی بیمار، امکان انتقال وجود نداشته باشد، تیم حرفه ای برداشت عضو با هماهنگی از شیراز به لار اعزام شده و برداشت ارگانها در اتاق عمل بیمارستان امام رضا (ع) انجام می گیرد.

– درصورتیکه بیمار کارت اهدا عضو را قبل از مرگ مغزی تشکیل داده باشد درصورت مرگ مغزی فرآیند اهدا عضو را تسریع می کند.

افرادی که مایل هستند این اقدام خداپسندانه را انجام دهند باید اطلاعات آنها در سامانه اهدای عضو ثبت و کارت اهدا را دریافت کنند.

۴) در مرکز فرآهم‌آوری چه اقداماتی بر روی مورد مرگ مغزی انجام می‌شود؟

واحد فرآهم‌آوری عضو در شیراز می باشد و این دانشکده مجوز و امکانات و متخصصین لازم جهت راه اندازی واحد فراهم آوری را ندارد.

۵) مراسم خاکسپاری فرد اهدا کننده چقدر با اهدای عضو به تاخیر خواهد افتاد؟

بلافاصله بعد از اهدای عضو و ارجاع جسد متوفی از شیراز انجام می شود. شایان ذکر است انتقال بیمار به شیراز جهت برداشت ارگان ها و نسوج و برگشت جسد به محل زندگی متوفی رایگان انجام میگردد و همراهان بیمار نباید هیچ هزینه های را جهت نتق و انتقال ، برداشت ارگان ها و یا هزینه های مرتبط با پزشکی قانونی استفاده کنند.

۶) کدام یک از اعضای بدن قابلیت اهدا دارد؟ 

تمام ارگانهای حیاتی بدن اعم از قلب ، کلیه ، کبد ، چشم و نسوج در صورتیکه اعضای مورد نظر جهت اهداء عضو سالم باشد براساس صلاحدید پزشکان جهت پیوند تصمیم گیری می شود .

۷) به طور میانگین بیماران به کدام یک از اعضای بدن بیشترین احتیاج پیدا می‌کنند؟

کبد و کلیه

۸) هر انسان که دچار مرگ مغزی شده، می‌تواند جان چند نفر را نجات دهد؟ آیا برای اهدا عضو محدودیت سنی وجود دارد؟

هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت رهایی بخشد. برای اهدا عضو محدودیت سنی ندارد .

۹) طی سال گذشته چند نفر در مجموعه علوم پزشکی لارستان اقدام به اهدا عضو کردند؟ به تفکیک چند نفر آقا و چند نفر خانم بودند؟ این افراد جان چند نفر را نجات دادند؟

دو نفر –یک نفر خانم /یک نفر آقا- این دو نفر جان ۷ نفر بیمار را نجات داده اند.

۱۰) بارها اخباری مبنی بر انتقال اعضای پیوندی از سایر شهرها به لار و از اینجا به مراکز درمانی ارسال می‌شود. دلیل این کار چیست؟

لارستان فقط مرکز شناسایی اهداء عضو می باشد و تمام بیماران واجد شرایط بعد از مرحله شناسایی جهت اهداء عضو به شیراز اعزام می گردند یا تیم فراهم آوری اعضا با امکانات مورد نیاز جهت برداشتن اعضا به لار اعزام می شوند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲:۲۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین