جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۸ب.ظ
::آخرین مطلب 57 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

بازیافت زباله در شهر لار و اثرات مثبت آن!!

  روزانه میلیون‌ها زباله تولید می‌شود و زباله‌ تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است. بنابراین اهمیت مدیریت پسماند نسبت به گذشته بیشتر شده است. یکی از مهم‌ترین…

 

روزانه میلیون‌ها زباله تولید می‌شود و زباله‌ تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است. بنابراین اهمیت مدیریت پسماند نسبت به گذشته بیشتر شده است. یکی از مهم‌ترین گام‌های مدیریت پسماند، بازیافت است. بازیافت زباله‌ها فواید زیادی داشته و به کاهش آلودگی محیط زیست، حفظ منابع طبیعی و صرفه جویی در انرژی کمک می‌کند. اولین قدم در بازیافت زباله، شناسایی مواد قابل بازیافت در طبیعت است. چرا که باید مواد قابل بازیافت را به شیوه صحیح تفکیک و بازیافت کنید.

بازیافت چیست؟

بازیافت فرایندی است که در آن بعضی مواد دور ریز و استفاده شده، به همان مواد یا مواد دیگری که قابلیت استفاده مجدد دارند تبدیل می‌شوند‌. در واقع بازیافت، فرایند آماده سازی مواد برای استفاده مجدد است. بازیافت از هدر رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری کرده و مصرف مواد خام و انرژی را کاهش می‌دهد. با این کار، تولید گازهای گلخانه‌ای هم کاهش می‌یابد.

تفکیک زباه اصلا کار سختی نیست. به زبان ساده، جدا کردن انواع زباله از یکدیگر یعنی تفکیک. کاری که به راحتی در خانه، بیمارستان یا کارخانه‌ها به صورت دستی انجام میشود.

جداسازی باید در سه گروه خشک، تر و زباله‌های خطرناک انجام شود.

بازیافت یک راه حل اقتصادی

جالب است بدانید که تفکیک زباله و در پی آن بازیافت، به تولید محصول جدید از محصول اولیه منجر میشود. مسیری که:

  • صرفه جویی در منابع طبیعی تجدید ناپذیر را ممکن می سازد.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دیگر فواید آن است.

انرژی که برای بازیافت مصرف میشود از انرژی مصرفی برای تولید یک محصول از مواد خام، بسیار بسیار کمتر است.

تفکیک زباله در فر هنگ ایرانی

نباید فراموش کرد که ریشه های تفکیک زباله در فرهنگ ایرانی و مذهبی ما وجود دارد. چنانکه از گذشته تا به امروز ما همیشه نان را از زباله‌هایمان جدا کرده ایم. اما با وجود اقداماتی که در مسیر فرهنگسازی تفکیک زباله‌ خشک در سالهای اخیر صورت گرفته؛ هنوز هم بسیاری از افراد نسبت به انجام تفکیک بی تفاوت اند.

بازیافت چه مزایایی دارد؟

بازیافت مزایای زیادی دارد، که در ادامه به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. کاهش آلودگی

بازیافت پسماند‌های صنعتی مانند پلاستیک، قوطی‌های فلزی و مواد شیمیایی، راه حل خوبی برای کاهش قابل توجه آلودگی‌هایی مانند آلودگی هوا و آب است.

۲. حفاظت از محیط زیست

بازیافت به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. روزانه درختان زیادی در جنگل‌ها قطع می‌شوند. برای کاهش جنگل‌زدایی می‌توان کاغذهای قابل بازیافت را به طور مداوم مورد استفاده قرار داد.

۳. کاهش گرمایش جهانی

بازیافت موجب کاهش گرمایش جهانی می‌شود. سوزاندن زباله‌ها موجب افزایش گرمایش جهانی می‌شود؛ چون در این فرایند گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن، گوگرد و نیتروژن منتشر می‌شوند، که از جمله مضرات آن‌ها می‌توان به تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین اشاره کرد.

۴. حفظ منابع طبیعی

بازیافت به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند و منجر به کاهش زباله‌های محل دفن می‌شود. این امر پر شدن محل‌های دفن زباله را به شدت کاهش می‌دهد؛ در نتیجه به کاهش آلودگی زمین و آب کمک می‌کند.

انواع مواد قابل بازیافت در طبیعت کدامند؟

در اینجا به بعضی از مهم‌ترین مواد قابل بازیافت در طبیعت اشاره می‌کنیم:

۱. آلومینیوم

قوطی‌‌های آلومینیومی ۱۰۰ درصد قابل بازیافت هستند. علاوه بر این، می‌توان آن‌ها را چندین بار بازیافت کرد. تبدیل قوطی‌های بازیافتی نسبت به ساخت قوطی‌های جدید، ۹۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

۲. بطری‌های پلاستیکی

بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته در موسسه بازیافت ظروف در آمریکا، هر ساله تقریبا ۲۵ میلیارد بطری یک بار مصرف خریداری می‌شود. ساخت پلاستیک از مواد بازیافتی، نسبت به تولید پلاستیک‌های نو تقریبا دو سوم انرژی کمتری مصرف می‌کند. بطری‌های پلاستیکی نسبت به سایر پلاستیک‌ها بیشتر استفاده می‌شوند؛ به همین دلیل جز راحت‌ترین پلاستیک‌های بازیافتی به شمار می‌آیند.

۳. کاغذ

بازیافت کاغذ به حفظ منابع و ذخیره انرژی کمک کرده و از پر شدن محل دفن زباله جلوگیری می‌کند.

۴. مقوای موج‌دار

مقوا‌های موج‌دار، درصد زیادی از زائدات تجاری را تشکیل می‌دهد. همه ما می‌دانیم که کاغذ و مقوا، رایج‌ترین زباله‌های تولیدشده در ادارات و سازمان‌ها هستند. بنابراین قرار دادن سطل‌های مخصوص بازیافت در چنین مکان‌هایی به بهبود روند بازیافت کمک می‌کند.

۵. قوطی‌های فولادی

قوطی‌های فولادی، همانند محصولات آلومینیومی قابلیت بازیافت مجدد دارند و در این فرایند، همچنان کیفیت خود را حفظ می‌کنند. علاوه بر قوطی‌های فولادی، قطعات فولادی خودرو و ابزارآلات فولادی هم قابل بازیافت هستند.

۶. ظروف شیشه‌ای

ظروف شیشه‌ای بازیافتی نسبت به شیشه‌های دست نخورده، ۵۰ درصد انرژی را ذخیره می‌کنند. یک ظرف شیشه‌ای به قدری انرژی ذخیره می‌کند که می‌توان با آن، یک لامپ حبابی ۱۰۰ وات را به مدت ۴ ساعت روشن نگه داشت. شیشه‌های بازیافتی، ۲۰ درصد آلودگی هوا و ۵۰ درصد آلودگی آب کمتری به همراه دارند.

۷. مجله و روزنامه

بازیافت این مواد از اهمیت زیادی برخوردار است. چون کاغذهای بازیافتی نسبت به کاغذهای دست نخورده، ۶۰ درصد انرژی را ذخیره می‌کنند. علاوه بر این، ۹۵ درصد آلودگی هوای کمتری ایجاد می‌کند. بازیافت یک تن کاغذ، سبب حفظ ۷ هزار گالن آب و ۱۷ درخت می‌شود.

۸. رایانه‌ها

رایانه‌ها را به دو روش می‌توان بازیافت کرد. می‌توانید یارانه‌های قدیمی که هنوز کار می‌کنند را به دوستان و آشنایانتان دهید، یا آن‌ها را به موسسات خیریه هدیه کنید تا به دست افرادی برسد که قادر به خرید رایانه‌ نیستند. رایانه‌هایی که کار نمی‌کنند را هم به مراکز بازیافت دهید تا جداسازی شده و مواد به درد بخور آن‌ها بازیافت شود.

۹. لوازم الکترونیکی خانگی

بعضی از لوازم الکترونیکی خانگی مانند تلویزیون، تلفن همراه، ابزارهای موسیقی دیجیتال مانند بلندگوها، پخش‌کننده‌های MP3، پخش‌کننده‌های CD، رادیو‌ها، استریوها، همچنین لوازم جانبی رایانه نظیر کابل‌ها، سیم‌ها، موس، صفحه‌ کلید و ‌.‌‌‌‌‌.. قابل بازیافت هستند.

در مجموع هدف از طرح مطالب فوق، آگاهی‌بخشی به شهروندان برای اهمیت موضوع بازیافت زباله است. از زباله بعنوان طلای کثیف نام برده می‌شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به گستردگی حوزه مرتبط با آن قطعاَ می تواند اثرگذار باشد و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی برای سرمایه‌گذار، موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم تعداد زیادی از افراد شود و از طرفی موجب شکل‌گیری صنایع وابسته به آن شود.

در لارستان، روزانه حجم زیادی زباله تولید می‌شود که حجم بسیار بالایی از آن زباله‌های قابل بازیافت است. موضوع مهمی که می‌بایست به آن اشاره داشت، تفکیک زباله از مبدأ است که معمولاَ منزل یا محل کار است. اگر شهروندان با تهیه سطل یا نایلون‌هایی در محل زندگی و کار خود از همان ابتدای تولید زباله آن را تفکیک کنند، کار بازیابی زباله بسیار آسان‌تر خواهد بود. چرا که اگر تمایل به فروش آشغال‌های بازیافتی داریم، می‌تواند کمک‌خرجی برای ما باشد و اگر علاقه‌ای به این نوع درآمدزایی نداریم، حداقل می‌توانیم با تعبیه جداگانه زباله‌های بازیافتی در کنار سطل زباله، دوره‌گردهای جمع‌آوری کننده زباله را کمک کرده باشیم تا کار سختی برای جمع‌آوری نداشته باشند و از سویی زباله‌های تَروخشک با یکدیگر قاطی نمی‌شود و همچنین از پخش شدن آشغال در مسیر جلوگیری می‌شود.

کار دیگری که شهرداری می‌تواند به آن ورود کند، قراردادن حداقل دو سطل زباله در محل انباشت کردن زباله‌ها در سطح شهر است که شهروندان بتوانند زباله‌های قابل بازیافت را از غیرقابل بازیافت جدا بگذارند. با این اقدام حتی شهرداری می‌تواند با خرید خودروهایی مخصوص جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی و فروش آن، درآمدی برای خود ایجاد کند.

پس با این اوصاف، ورود به موضوع بازیافت زباله نیازمند تلاش همگانی است که می‌تواند با مشارکت مردم و مسئولان به شکل برنامه‌ریزی‌شده ورود کرد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۶:۰۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “بازیافت زباله در شهر لار و اثرات مثبت آن!!”

  1. محمد اردکانی گفت:

    دیگه به برکت فقر مردم همه مردم استاد بار یافت شدن وهمه چیز میفروشند پلاستیک وقوطی معدنی که جای خود کارتون وکاغذ هم میفروشند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین