شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

راه کسب درآمد برای شهر لار که با زباله دور ریخته می‌شود!

به گزارش میلاد لارستان، سحر یادگارفرد بعنوان یکی از اعضای شورای شهر لار که از چندی قبل در قالب سلسله مقاله‌هایی در پی تحلیل و بررسی پسماند شهر لار است،…

به گزارش میلاد لارستان، سحر یادگارفرد بعنوان یکی از اعضای شورای شهر لار که از چندی قبل در قالب سلسله مقاله‌هایی در پی تحلیل و بررسی پسماند شهر لار است، بخش سوم از این مقاله را در اختیار میلاد لارستان قرار داده که در زیر می خوانیم:

در یادداشت های پیشین مواردی کلی و بعضا جزئی در خصوص پسماند در راستای آگاه سازی به مردم فهیم شهر لار ارائه نمودم در این پارت به مسایل جزئی و شفاف خواهم پرداخت تا هر آنچه آگاهم به استحضار مردم شهرم برسانم.

مواردی که متاسفانه شامل تضییع میلیاردها تومان از حقوق بیت المال و اموال و درآمدهای بالقوه شهرداری لار در قالب «قرارداد بازیافت پسماند» از سال ۱۳۹۲تاکنون…!!!

نگاهی به قرارداد بازیافت پسماند در لار به استناد مدارک موجود و شواهد بررسی شده، لطمات زیادی به لحاظ مالی به بیت المال وارد شده که حداقل، از مصادیق سهل انگاری و قصور می باشد.

برآورد اولیه:

در حال حاضر، براساس گزارشات شفاهی شهردار محترم در صحن شورا و ارزیابی نسبی از تولید زباله در شهر لار، قریب ۸۰ تن در روز، زباله ایجاد می‌شود که با توجه به جمعیت ۶۵ هزار نفری (که طی ده سال گذشته تقریباً تغییرچندانی نداشته است) و وجود تعداد زیادی از صنوف و کارگاهها که ضایعات زیادی دارند، با سرانه تولید زباله تقریبیِ یک کیلوگرم برای هر نفر در روز، منطقی به نظر می‌رسد.

بنابر مستندات علمی و تجربی، به طور تقریبی ۳۰ درصد از زباله در کشور ما قابل بازیافت است که با لحاظ نمودن پِرتِ آن، معمولاً ۲۵ درصد از کل زباله ها، قابلیت بازیافت کامل را دارند.

لذا به نظر میرسد که شهر لار، در روز حدود ۲۰ تن پسماند بازیافتی شامل ،Pet، فلزات، کاغذ، پلاستیک، شیشه و… دارد که هر کدام از این زباله ها، ارزش ریالی متفاوتی دارند؛ اما در حداقل قیمت میانگینِ فروش در مراکز تبدیل، برای هر کیلوگرم ۵ هزار تومان، عدد درآمدیِ ۱۰۰ میلیون تومان در روز و ۳۵ میلیارد تومان در سال به دست می‌آید که اگر این زباله با مدیریت صحیح و با هزینه های کارگری و ماشین آلات و انبار، ۱۱ میلیارد در سال در نظر گرفته شود، قاعدتاً سالیانه می‌بایست ۲۵ میلیارد تومان از این محل درآمد کسب می‌شد.

با احتسابِ گذشتِ زمانِ بیش از ۸ سال از اولین قراردادِ پسماندِ شهرداری لار، به قیمت روز، بایستی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌شد که اگر فقط نصف آن نصیبِ شهرداری لار شده بود و الباقی به یک پیمانکار دلسوز و توانمند و باسابقه سپرده می شد، رقم ۱۰۰ میلیارد تومان عایدی شهر و شهرداری بود و معادل همین مقدار، نصیب پیمانکار می شد.

ضمن آنکه شهرداری نیازی به جمع آوری زباله نداشت و همه امور به عهده پیمانکار سپرده می شد و هزینه های شهرداری در این سالها بشدت کاهش می یافت.

همچنین، از محل تبدیل بخشی از زباله به کودهای گران قیمتی همچون کمپوست، امکان درآمدزائی مضاعفی نیز وجود داشت.

قابل توجه است که این قرارداد شامل حجم بالایی از تعهدات، فرهنگسازی و اطلاع رسانی و آموزش شهروندان و توزیع رایگان کیسه های زباله و تأمین تعدادی خودرو، موتور سیکلت و همچنین کانکس در سطح شهر برای مجری، به همراه آموزش پرسنلی و تأمین لباسهای متحدالشکل و اقلام مصرفی بعلاوه الزام به استفاده از کارگران جوان ایرانی یا اتباعِ دارای مجوز قانونی اقامت و کار و تأمین هزینه های قانون کار و پرداخت بیمه ها و مالیاتها و عوارض مترتب به کلیه کارگران و کارگاه و شرکت مجری و… می‌باشد، که قطعا مردم این تعهدات را قضاوت خواهند کرد.

در پایان شایان به ذکر است با عنایت به جلسات مکرری که در خصوص پسماند برگزار شده بتوان با سیاست گذاری دقیق در آینده نزدیک شاهد ساماندهی پسماند باشیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین