یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۳ب.ظ
::آخرین مطلب 50 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

تب کریمه کنگو در کمین؛ گوشت را پس از تهیه در دمای یخچالی صفر تا ۴ درجه نگهداری کنید

رییس اداره دامپزشکی لارستان به اینکه تنها راه محافظت و مراقبت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو قراردادن لاشه های کشتار شده در سردخانه کشتارگاه ها به مدت ۲۴ تا ۴۸…

رییس اداره دامپزشکی لارستان به اینکه تنها راه محافظت و مراقبت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو قراردادن لاشه های کشتار شده در سردخانه کشتارگاه ها به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای یخچالی صفر تا ۴ درجه است، گفت: نگهداری گوشت به مدت ۲۴ساعت و جگر به دلیل پر خون بودن بافت، ۴۸ ساعت توصیه شده است.

سروش اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه تب کریمه کنگو از جمله بیماری های خطرناک و کشنده قابل انتقال بین انسان و نام است، اظهار داشت: این بیماری جز بیماری های تب دار و خونریزی دهنده در بدن انسان معرفی شده است و با توجه به اینکه این بیماری ابتدا در محدوده جغرافیایی کریمه و کنگو رویت شده ، نام بیماری به نام تب کریمه کنگو اعلام شد.

وی افزود: انتقال بیماری از دام به انسان توسط گوشت و خون و ترشحات آلوده همچنین گزش کنه آلوده به بیماری می باشد

رییس اداره دامپزشکی لارستان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه این بیماری در بدن دام دارای حداقل علائم و گاها غیر قابل تشخیص است، تأکید کرد: باید کلیه دام های موضوع را مثبت قلمداد و در کشتارگاه هنگام ذبح و در زمان مصرف به عنوان دام مثبت در نظر گرفته شود و با احتیاط عمل نمود.

این مسوول تصریح کرد: از جمله راه های پیشگیری بیماری در دامداری ها و در بین دام ها استفاده منظم و مکرر از سم ها ی موثر و مبارزه با انگل های خارجی مانند «کنه» در دامداری ها است.

وی با اذعان به اینکه تنها راه محافظت و مراقبت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو قراردادن لاشه های کشتار شده در سرد خانه کشتارگاه ها به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای یخچالی صفر تا ۴ درجه است، خاطر نشان کرد: نگهداری گوشت به مدت ۲۴ساعت و جگر به دلیل پر خون بودن بافت، ۴۸ ساعت توصیه شده است.

اسدی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت هدف از نگهداری لاشه و جگر در دمای یخچالی بروز پدیده جمود نعشی بوده که در این حالت میزان اسید لاشه و بافت بالا رفته و باعث از بین رفتن عامل بیماری در لاشه های استحصالی می‌شود، ادامه داد: باید در این زمان از انجماد لاشه و دام ها اکیداً خودداری کرد.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به تب کریمه کنگو،‌ گفت: از جمله اقدامات پیشگیرانه در سطح دامداری ها انجام عملیات سمپاشی بدن و محل نگهداری دام ها بوده که این مهم به صورت کاملا رایگان در مناطق پرخطر دامپروری انجام می پذیرد.

رییس اداره دامپزشکی لارستان با اشاره به اینکه در سنوات گذشته موارد مثبت بیماری در بخش بنارویه ،شهر اوزو گراش رویت شده است، یادآور شد: به تازگی این بیماری در شهر دبیران از توابع شهرستان زرین دشت باعث مرگ یک خانم جوان گردید.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور همچنین ابلاغ اداره کل دامپزشکی استان فارس، اداره دامپزشکی لارستان به منظور فرهنگ سازی و جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام اقدام به سم پاشی در نقاط پر خطر کرده است،‌ عنوان کرد:  در دیگر ایام سال دامداران موظف هستند به منظور حفظ سلامت خود و دام‌های خود این سم پاشی را به صورت مرتب و دوره ای انجام دهند و ضمنا جمع آوری مداوم کود و استفاده از شعله نیز می تواند در کاهش جمعیت کنه ها موثری باشد.

اسدی اضافه کرد: همشهریان عزیز از خرید گوشت فاقد هویت بهداشتی و از مراکز غیرمجاز جداً خودداری نموده و گوشت مورد نیاز خود را از قصابی ها و مراکز مجاز که ممهور به مهر بازرسی بهداشتی دامپزشکی است، تهیه کنند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین