یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

توصیه‌های دامپزشکی درخصوص ذبح دام در آستانه عید سعید قربان

    رییس اداره دامپزشکی لارستان با اشاره به اینکه اگر کشتار غیرمجاز دام انجام شود خطر انتقال این بیماری ویروسی از طریق ترشحات دام مبتلا وجود دارد، گفت: از…

 

 

رییس اداره دامپزشکی لارستان با اشاره به اینکه اگر کشتار غیرمجاز دام انجام شود خطر انتقال این بیماری ویروسی از طریق ترشحات دام مبتلا وجود دارد، گفت: از آنجایی که در صورت عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد، رعایت توصیه‌های دامپزشکی بهداشتی در آستانه عید سعید قربان لازم است.

سروش اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با ارائه توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای پیشگیری تب کریمه کنگو در آستانه عید سعید قربان، اظهار داشت: تب کریمه کنگو از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است و انتقال این بیماری ویروسی به انسان با خونریزی شدید همراه بوده و می‌تواند برای انسان کشنده باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به شروع فصل گرما و شدت گرفتن فعالیت کنه ها احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو نیز افزایش می یابد، افزود: با توجه به نزدیک شدن عید سعید قربان، شهروندان از خرید دام زنده و یا گوشت­هایی که خارج از نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی ذبح و عرضه می شوند، خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه ذبح دام را در کشتارگاه‌ها انجام دهید و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید، تصریح کرد: خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود.

این مسوول با اذعان به اینکه افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند، خاطر نشان کرد: خونابه ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

وی با اشاره به اینکه گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال قرار داده شود، ادامه داد: جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتیگراد مصرف شود، در این صورت ویروس در فرایند جمود نعشی به راحتی از بین می‌رود.

رییس اداره دامپزشکی لارستان با بیان اینکه اگر افراد اصرار دارند در خانه کشتار انجام دهند با همکاران دامپزشکی که به صورت اکیپهای ثابت و سیار حضور دارند تماس گرفته تا قبل و بعد از کشتار دام را به لحاظ بیماریهای انگلی و سایر بیماریها بررسی کنند و پس از کشتار اقدام به ضدعفونی محل کشتار کنند، یادآور شد: به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید.

وی با اشاره به اینکه اگر کشتار غیرمجاز دام انجام شود خطر انتقال این بیماری ویروسی از طریق ترشحات دام مبتلا وجود دارد، گفت: از آنجایی که در صورت عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد؛ بنابراین رعایت اصول بهداشتی در هنگام ذبح دام و مصرف گوشت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲:۰۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین