شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۸ب.ظ
::آخرین مطلب 8 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان به پلی‌کلینیک ارتقاء یابد

مدیر درمانگاه تامین اجتماعی لارستان از مسئولین خواست تا با دیدار با مسئولان سازمان تامین اجتماعی کشور زمینه ارتقا درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان به پلی‌کلینیک تسهیل‌گری کنند. به گزارش میلاد لارستان،…

مدیر درمانگاه تامین اجتماعی لارستان از مسئولین خواست تا با دیدار با مسئولان سازمان تامین اجتماعی کشور زمینه ارتقا درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان به پلی‌کلینیک تسهیل‌گری کنند.

به گزارش میلاد لارستان، درمانگاه تامین اجتماعی لارستان  در زمینی به وسعت ۱۶ هزار متر مربع و زیر بنای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع با هدف تامین و ارتقای سطح سلامت جسمی- روانی و بهداشتی بیمه شدگان تامین اجتماعی، از فروردین ماه ۱۳۹۵ کلنگ زنی شد و در فروردین ۱۳۹۷ به بهره برداری رسیده است.

در این درمانگاه خدمات متنوعی اعم پزشک عمومی و تخصصی، مامایی و اطفال، دندان‌پزشکی، آزمایشگاه‌، داروی رایگان و غیره به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود.

در کنار این مرکز درمانی زمینی به منظور ساخت بیمارستان تأمین اجتماعی درنظر گرفته شده و برخی از مجوزهای لازم در این خصوص نیز اخذ شده است اما تاکنون به جز گودبرداری اولیه، بدلیل عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز، بصورت نیمه‌کاره رها مانده است.

خبرنگار میلاد لارستان برای اطلاع از خدمات ارائه شده در درمانگاه تأمین اجتماعی لارستان گفت‌وگویی با ابوذر زرگری مدیر این مرکز درمانی انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

در درمانگاه تأمین اجتماعی حاج عبدالرسول وطن پرست لارستان چه بخش هایی وجود دارد و چه نوع خدماتی در آن ارائه می گردد؟

بخش هایی شامل؛ دندانپزشکی، آزمایشگاه، داروخانه، ۳ پزشک عمومی، پزشکان متخصص شامل زنان و زایمان، چشم، قلب، داخلی و اطفال، بخش مامایی، بخش اورژانس و مراقبین سلامت می شود.

در آزمایشگاه این مرکز نیز آزمایشهایی شامل؛ قند، چربی، کلیه، کبد و تیروئید و پروستات جهت مراجعین صورت می پذیرد.

متوسط روزانه مراجعین چند نفر است؟

بسته‌ به فصول مختلف سال و شیوع بیماری مراجعین پزشک عمومی که الان سه نفر مشغول به انجام خدمت هستند متغیر بوده ولی بصورت میانگین بالای ۱۵۰ نفر بصورت روزانه ویزیت می شوند.

مراجعین داروخانه حدود ۱۰۰ نفر، آزمایشگاه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر و دندانپزشکی ۷۰ نفر شامل ویزیت، پر کردن دندان، جرم گیری، کشیدن دندان و جراحی است که این تعداد حدودی است و طی سال بر اساس مسافرین یا شیوع بیماری ها حتی ممکن است بیشتر هم بشود.

وسعت خدمات دهی درمانگاه لار چقدر بوده و از کدامین شهرها مراجعه کننده دارید؟

با توجه به اینکه تعداد شهرهای دارای درمانگاه تامین اجتماعی در استان فارس افزایش یافته وسعت خدمات دهی ما بیشتر شامل؛ لارستان، گراش، اوز، خنج، جویم، بستک و مسافرینی که بصورت گذری از منطقه عبور می‌کنند، می شود.

تعداد پرسنل و کادر درمانی درمانگاه چند نفر است؟

مجموعا ۳۴ نفر پرسنل در درمانگاه تامین اجتماعی مشغول به کار می باشند که از این تعداد ۱۰ نفر پزشک و ۲۴ نفر کادر اداری را تشکیل می دهند.

جدیدا چه دستگاه ها یا خدماتی به درمانگاه اضافه شده است؟

با کمک خیر محترم حاج عبدالرسول وطن پرست دستگاه های مهمی از قبیل؛ اکوکاردیوگرافی برای بیماران قلبی، عکس تک دندان، دستگاه مخصوص چشم پزشکی به امکانات ما اضافه شده است.

در بخش آزمایشگاه هم همانگونه که بیان شد آزمایش تیرویید و پروستات به امکانات آزمایشگاهی اضافه شده است.

برنامه شما برای افزایش تعداد متخصصین درمانگاه چیست؟

تصمیماتی از قبیل افزایش تعداد متخصصین درمانگاه جزو تصمیمات کلان سازمانی است که از تهران باید پیگیری شود تا افزایش متخصصین در چارت سازمانی ما لحاظ شود.

در سطح درمانگاه توانسته ایم تعداد متخصصین خوبی جهت خدمات دهی جذب کنیم اما برای افزایش متخصصین نیاز به ارتقا درمانگاه به پلی کلینیک است که شرایط مختلفی شامل گذشت حداقل ۸ سال از درمانگاه بودن و شاخص جمعیتی تعداد بیمه شدگان و مراجعین به درمانگاه در آن لحاظ می‌شود. مثلا در برخی شهرهای صنعتی استان فارس که درمانگاه آنها زودتر شروع بکار کرده، تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی بدلیل صنایع مختلفی که در آنجا واقع شده بیشتر از لار است و همین تعداد بیمه شده باعث می شود که مراجعین نیز افزایش یابد و در نتیجه قدرت چانه زنی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.

در کنار این موارد پیگیری مسئولین بلندپایه و قوانین هیئت امنا سازمان تامین اجتماعی کشور نیز برای ارتقا به پلی کلینیک تاثیرگذار خواهد بود.

قطعا اگر ارتقا به پلی کلینیک اتفاق بیافتد متخصصین و پزشکان بیشتری با تنوع بیشتر به درمانگاه اضافه خواهد شد و می توانیم دستگاه های مختلفی از جمله عکس کامل دندان، سونوگرافی و…. به درمانگاه اضافه کنیم کمااینکه خیر محترم قول همکاری در خرید تجهیزات را به ما داده اما باید اول مجوز ارتقا صادر شود.

سیر مراحل ارتقاء درمانگاه به چه شکل است؟

در روند ارتقا ابتدا درمانگاه عمومی، بعد عمومی سطح دو، بعد دو شیفت، بعد شبانه روزی و مرحله بعد ارتقا به پلی کلینیک وجود دارد که درمانگاه تامین اجتماعی لارستان هم اکنون درمانگاه عمومی سطح دو است.

امیدوار هستیم با پیگیری ها و افزایش پرسنل اداری و درمانی از طریق آزمون های استخدامی روند ارتقا درمانگاه تسریع شود.

در درمانگاه تامین اجتماعی لارستان هزینه های درمانی و دارویی برای مردم و بیمه شدگان به چه صورت است؟

انواع بیمه شامل چند نوع می باشد که در هر سطح مراجعین میزانی از هزینه را باید پرداخت کنند. در حالتی که کارفرما بیمه کارمند یا کارگر خود را پرداخت می‌کند، می شود. بیمه نوع اول یا بیمه اجباری که در آن کل هزینه دارو و درمان بر اساس ویزیت پزشک رایگان می باشد.

بیمه نوع دوم مشاغل آزاد یا صاحبان حرفه یا کارفرمایان هستند که خود را بیمه می‌کنند‌. این افراد حدود ۳۰ درصد تعرفه دولتی را پرداخت می‌کنند.

نوع سوم بیمه اختیاری است که این افراد حق بیمه درمان بیشتری پرداخت می‌کنند‌. این افراد شامل کسانی می شود که قبلاً تحت بیمه کارفرما بوده اند اما با استعفا یا خروج از آن ارگان ادامه بیمه خود را تقبل می کنند و پرداخت می‌کنند. این افراد خود تعیین می کنند که هزینه بیمه اجباری را خود پرداخت کنند یا بصورت اختیاری هزینه بدهند که در واقع بر اساس میزان حق بیمه پرداختی هزینه درمان آنها می تواند رایگان یا درصدی از تعرفه دولتی باشد.

هزینه پرداخت بیمه شدگان تامین اجتماعی در تمام کشور با یک تعرفه است و افراد بیمه شده می توانند از خدمات درمانگاه یا بیمارستان های تامین اجتماعی در سراسر کشور بهره ببرند.

نحوه نوبت دهی به مردم به چه صورت است، سایت نوبت دهی و تلفن تماس درمانگاه را بیان کنید:

از طریق کد دستوری #۱۴۲۰*۴* یا تماس با تلفن ۰۷۱۵۲۲۶۸۷۵۳ الی ۵۴ میتوان جهت نوبت گیری غیر حضوری اقدام کرد. همچنین سایت nobat.tamin.ir جهت نوبت اینترنتی فعال می باشد. البته جهت بخش دندانپزشکی فقط بصورت اینترنتی میتوان اخذ نوبت کرد.

در حال حاضر چه کمبودها و نیازهایی در درمانگاه تامین اجتماعی احساس می شود؟

در بحث تامین کولر، آبسردکن و تجهیزات ما نیازمند کمک خیرین هستیم تا بتوانیم بهتر به مراجعین خدمت رسانی کنیم.

از لحاظ دستگاه های پزشکی در صورتی که بتوانیم مجوز بگیریم برای دستگاه هایی مانند عکس کامل دندان OPG، رادیولوژی و سونوگرافی نیازمند کمک خیرین خواهیم بود.

قطعا بخشی از تجهیزات از طریق سازمان تامین اجتماعی تامین می‌شود ولی باز هم نیازمند کمک خیرین خواهیم بود.

یکی از کمبودهای بسیار مهم ما در بحث نیروی دندانپزشکی است. ما در حال حاضر یک نیروی دندانپزشکی داریم اما با توجه به مراجعین پر تعداد این حوزه و اینکه امتیاز دو نیروی دندانپزشکی داریم یک نیروی دیگر را می توانیم بصورت ماده ۲۰ جذب کنیم اما با اینکه درخواست های متعددی به دندانپزشکان داشته ایم کسی استقبال نکرده است.

از دندانپزشکان خواستاریم که حتی بصورت چند روز محدود در هفته و فقط صبحها اعلام آمادگی کنند تا بتوانیم از خدمات آنها در دندانپزشکی درمانگاه بهره ببریم.

می توان به این نکته نیز اشاره کرد که تعرفه ما نسبت به مطب دندانپزشکی پایین‌تر است اما از دندانپزشکان خواستاریم بخاطر حل مشکل همشهریان ما را یاری دهند.

در چارت خود می توانیم دو نفر نیروی رسمی یا یک نفر نیروی رسمی و دو نفر نیروی پاره وقت جذب کنیم که هم اینک فقط یک نیروی رسمی داریم.

 

از لحاظ امکانات دارویی و نوع آن وضعیت درمانگاه تامین اجتماعی لارستان به چه صورت است؟

در داروخانه درمانگاه داروهایی که بیمه ای هستند موجود است اما داروهای گیاهی و مکمل ها مانند مولتی ویتامین ها و… موجود نیست.‌

همچنین داروها جهت برخی بیماریهای مزمن مانند دیابت، فشار، بیماریهای قبلی، برخی داروهای اعصاب، آنتی بیوتیک‌ها و مسکن و…. در داروخانه موجود است.

داروها بسته به نوع بیماری معمولا به مدت دو ماه برای هر بیمار تجویز می شود و برای ادامه آن نیازمند تجویز مجدد پزشک است.

توقع شما از مسئولین و مردم چیست؟

از مسئولین انتظار داریم با توجه به اینکه درمانگاه خیرساز بوده و تجهیزات آن توسط خیر تامین شده از لحاظ عوارض نوسازی و پسماند و شهرداری مساعدت کنند زیرا درمانگاه درآمدزا نیست و نیازمند کمک مسئولین است.

ضمن اینکه از مسئولین بلندپایه لارستان درخواست داریم با دیدار و درخواست از سازمان تامین اجتماعی کشور در بحث ارتقا به پلی کلینیک تسهیل گری کنند.

از مردم نیز درخواست داریم که در زمان مراجعه به درمانگاه صبوری به خرج دهند زیرا با توجه به حجم زیاد مراجعین و کمبود امکانات و پزشکان ممکن است برخی اوقات مراجعین جهت رسیدن به نتیجه معطل شوند.

کلام پایانی؟

تشکر ویژه می کنم از خیر محترم آقای حاج عبدالرسول وطن پرست که همیشه ما را یاری می‌کنند و از کسانی که بتوانند را در ارائه خدمات بهتر یاری کنند با آغوش باز استقبال خواهیم کرد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۳:۲۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین