چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۵ب.ظ
::آخرین مطلب 16 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

یک هنرمند تئاتر: امیدوارم تئاتر لار بار دیگر از دل ویرانی و خاکستر سربرآورد و بدرخشد

نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: امیدوارم با ظهور نسلی جدید و جوان تئاتر لار، باری دیگر چون ققنوسی تنومند از دل ویرانی و خاکستر سربرآورد و بدرخشد و اظهار…

نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: امیدوارم با ظهور نسلی جدید و جوان تئاتر لار، باری دیگر چون ققنوسی تنومند از دل ویرانی و خاکستر سربرآورد و بدرخشد و اظهار وجود کند.

به گزارش میلاد لارستان، تئاتر یا نمایش یکی از شاخه‌های هنرهای نمایشی است که داستانی را در برابر تماشاگران نمایش می‌دهد.

تئاتر انواع مختلفی اعم از؛ دراماتیک، اپرا، باله، کابوکی، موزیکال، خیمه شب بازی، پانتومیم، تئاترخیابانی و تئاترشورایی را در برمی‌گیرد.

تئاتر ، یکی از حوزه ها و هنرهایی است که طرفداران زیادی داشته و با استقبال هنر دوستان نیز مواجه شده است. رشته تئاتر ، یکی از زیر گروه های رشته هنر بوده و چهار گرایش ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی، بازیگری- کارگردانی و طراحی صحنه دارد.

رقیه ارشادی یکی از هنرمندان لاری تحصیل کرده در حوزه تئاتر است که به شکل تخصصی در عرصه کارگردانی، بازیگری و نویسندگی فعالیت دارد. برای آشنایی بیشتر جامعه هنری با این هنرمند خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با وی انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

 

لطفاً خود را معرفی کنید(نام و نام خانوادگی، محل تولد، تحصیلات و…)

رقیه ارشادی هستم .متولد لار .تحصیلاتم لیسانس کارگردانی هنرهای نمایشی و فوق لیسانس ادبیات نمایشی. از سال۸۳ به صورت حرفه ای فعالیت در زمینه هنرهای نمایشی رو آغاز کردم و از سال ۸۸ به لار آمدم و فعالیتم را در این شهر ادامه دادم.

 

لطفاً توضیح مختصری درخصوص هنر تئاتر ارائه فرمایید:

تئاتر هنریست زنده، چرا که در لحظه اتفاق می افتد و مخاطب نفس بازیگر را با جان و دل حس می کند بدون هیچ واسطه ای .

تئاتر را می توان مادر هنرهای دیگر نیز دانست چرا که تمامی هنرها را در خود جای می دهد. تئاتر هنریست اعتراضی. اعتراض به ناهنجاری های موجود در دل جامعه که گاه با خلق داستانی در صحنه یا شیوه هایی دیگر تماشاگر را آگاه می سازد، به او هشدار می دهد یا چون تراژدی هم‌ذات پنداری لحظه ای اتفاق می افتد که با مرگ قهرمان یا عزیز کرده او در پایان، که حاصل تنها یک ضعف موجود در شخصیتش است را بر صحنه تئاتر و در دیدگان تماشاگران عرضه می نماید.

 

جایگاه تئاتر در لارستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تئاتر در لار پیشینه ای طولانی داشته که به قبل از انقلاب و سال ۵۷ بر می گردد. ( البته برای اطلاع دقیق و بهتر از تاریخچه آن پسندیده است که به سراغ عزیزان پیشکسوت در این رشته رفته و از آن بزرگوارن یاری بجوییم)

تئاتر لارستان در سال های بعد انقلاب هم نه تنها در سطح استانی که در سطح کشوری حرف ها برای گفتن داشته است و بزرگواران هنرمند این رشته موفقیت های زیادی را در سطح استانی و کشوری کسب کرده اند.

در سطح استانی با صراحت و اطمینان خاطر می توان گفت که در جشنواره ها تئاتر لارستان (بخصوص در دهه ۸۰) جز قوی ترین رقیب ها به حساب می آمد و همیشه از آثار هنرمندان این شهر با خوشنامی یاد شده است.

متاسفانه در چند سال های اخیر به دلایل متعدد تئاتر لار جایگاه اصلی خود را از دست داده و شیوه ای فرسایشی و رو به افول به خود گرفته بود که با همت، صبوری و یک سری تلاش های هنرمندان آرام آرام باز بیدار شدن و حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرده است.

امیدوارم با ظهور نسلی جدید و جوان تئاتر لار، باری دیگر چون ققنوسی تنومند از دل ویرانی و خاکستر سربرآورد و بدرخشد و اظهار وجود کند.

 

نوع فعالیت شما در تئاتر در چه عرصه‌هایی هست؟

فعالیت من در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسال گاه به شکل ارائه اثر نمایشی و گاه به شکل تدریس و آموزش بوده است

و در کل در حیطه های مختلف این هنر چون نویسندگی، بازیگری و کارگردانی و بعضی مواقع ساخت عروسک های نمایشی خلق اثر نموده ام.

 

چند اثر از خودتان که در زمینه کارگردانی، بازیگری و نویسندگی نقش داشته‌اید، به تفکیک نام ببرید:

در زمینه کارگردانی: عشق آباد نوشته داوود میرباقری _گفتگو با باد نوشته ابراهیم خلیلی _لباسی برای مهمانی نوشته محمدرحمانیان _ خودکشی دسته جمعی نهنگ ها _ تقابل دو زن _ تئاتر NDE و… در بخش گروه سنی بزرگسال و

ابر نی نی های شجاع، خر شیطون و شرک ، کدو قلقله پلنگ _ ماه پیشونی و … در بخش گروه سنی کودک و نوجوان

در زمینه نویسندگی: خودکشی دسته جمعی نهنگ ها _ تقابل دو زن _ ایستگاه قطار _ سر نوای نی لبک_ بازی در پارک و …(گروه سنی بزرگسال)

ابرنی نی های شجاع _ ویشکا اسب استثنایی_ مهسان و سرزمین هفت سنگ _ خر شیطون و شرک _ کدو قلقله پلنگ و…(گروه سنی کودک و نوجوان)

در زمینه بازیگری: لباسی برای مهمانی _ شب هزار و یکم نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی علیرضا عندلیب _ ناخوانده نوشته محمود ناظری و کارگردانی جمشید طاهریان

 

در عرصه هنر تئاتر تاکنون چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

مهسان و سرزمین هفت سنگ جز ۱۰ اثر برتر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در بخش نمایشنامه نویسی در سال ۱۴۰۰

ویشکاه اسب استثنایی اثر برتر در بخش نمایشنامه نویسی چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک (یونیما)

ایستگاه قطار در جشنواره استانی نمایشنامه نویس لامرد

تئاتر لباسی برای مهمانی جز آثار برگزیده در جشنواره تجربه های کوتاه

و کسب چندین مقام استانی و کشوری در نمایشنامه نویسی و کارگردانی جشنواره های دانش آموزی نمایشنامه هایی چون که همهی: نیاز بازی آینه در زوال قامت سرو( نوشته خودم. کسب مقام کشوری. نمایشنامه)_پیکاری در قهوه خانه(نوشته خودم .کسب مقام دوم استانی )_ هفت مرغ عطار (نوشته خودم کسب مقام اول استانی ) و …

 

تا یکسال پیش شما بعنوان مسئول انجمن تئاتر فعالیت داشته‌اید، بفرمائید که چند نفر در عرصه هنر تئاتر در لارستان حضور دارند؟

در کل تعداد هنرمندان زیادی در عرصه تئاتر در لار فعالیت کرده یا می کنند که برای تهیه لیست به راحتی می توان بالغ بر۱۵۰ اسم ارائه داد اما در سال های اخیر بخصوص بعد دوره کرونا تعداد کمی از این هنرمندان در حال فعالیت هستند.

 

چند گروه تئاتر در لارستان فعال هستند؟

در حال حاضر(و در دو سه سال اخیر ) دو گروه فعال ثبتی به نام های آیینه به سرپرستی خودم و رخ به سرپرستی آقای مرتضی وثوقی و چندین گروه دیگر مانند: گروه تئاتر آزاد لارستان، گروه تئاتر منجی، گروه تئاتر چکاوک به صورت آزاد در حال فعالیت هستند.

البته قابل به ذکر هست که گروه های تئاتری دیگری نیز در لار وجود داشته که به صورت ثبتی (قاصدک و سکوت) و غیر ثبتی چون برنا وجود دارند اما این چند سال اخیر فعالیتشان متوقف و یا کم رنگ بوده است.

 

با توجه به مدرک تخصصی شما، برای آموزش تئاتر چه برنامه‌هایی دارید؟

در حال حاضر برنامه آموزشی را به صورت درون گروهی در گروه آیینه و در هر سه حیطه نویسندگی، بازیگری و کارگردانی دنبال می کنم. با برگزاری دوره های آموزشی نیروها جوان و جدید را جذب نموده و پس از آموزش اولیه و بنا به توانایی و استعداد، آنها را در هر کدام از زیرمجموعه های نمایش هدایت می کنم. (در این مسیر آموزشی ، یادگیری اصول و علم تئاتر، بالا بردن طاقت و افزایش پشتکار مواردی هستند که بیشتر از علاقمندی هر فرد مدنظر است)

 

مهمترین معضلات پیش‌روی هنر تئاتر در لارستان چیست و چه باید کرد؟

معضلات متعددی وجود دارد چون نبود حمایت های مناسب، امکانات، کمبود بودجه و وجود هزینه های فراوان، هم دل نبودن و نداشتن نگاه تخصصی و دغدغه‌مند نبودن تعدادی از هنرمندان تئاتر و…

این معضلات به گونه ای است که در بی کیفیت بودن آثار و یا دلسرد شدن هنرمندان تئاتر در ارائه اثر نقش به سزایی داشته است.

برای برطرف شدن این معضلات تئاتر لار نیازمند حمایت است. حمایت های صحیح و به جا. هنرمند جماعت روحیه لطیفی دارد و قبل از هر حرکت لازم است به او احترام گذاشت که متاسفانه در بعضی مواقع حتی این مسئله نیز رعایت نمی شود دیگر چه رسد به حمایت! مسئله بعد احترام و حمایت، داشتن نگاه حرفه ای و تخصصی به تئاتر ، دغدغه مند و یکدل بودن هنرمندان خود تئاتر است.

 

چه پیشنهادی به نوجوانان و جوانان برای ورود به عرصه تئاتر دارید؟

داشتن علاقه و استعداد بخشی از مسئله است اما آموزش صحیح، پشتکار، تمرین فراوان و داشتن یک نگاه حرفه ای و تخصصی و دغدغه مند به تئاتر از واجبات است. تئاتر یک حرفه ست نه یک تفنن.

 

آیا تاکنون از لارستان بازیگر، کارگردان یا نویسنده‌ای سراغ دارید که توانسته باشد در عرصه تئاتر به سطوح بالاتر برسد یا از این طریق خود را در سطح سینما و تلویزیون برساند؟

بله ما هنرمندان فرهیخته زیادی در این زمینه داریم. میلاد اکبرنژاد، امیر شایان مهر، فاضل قنادی، آیت بی‌غم و…

 

درخواست شما از مسئولان برای رونق تئاتر؟

قبل از هر چیز حضور مسئولان به صورت خود جوش به عنوان تماشاگر در سالن های نمایش احترامیست به زحمات چند ماهه و حتی گاه سالیانه هنرمندان عرصه تئاتر. بارها و بارها شده که گروه های مختلف، مسئولین شهر را به صورت رسمی به تماشای تئاتر خود دعوت می کنند اما متاسفانه بعضی از مسئولین بی‌تفاوت و بی توجه از کنار این مسئله می گذرند. مورد دیگر حمایت است حمایتی در خور شان یک هنرمند .البته حمایت هم گونه های متفاوت دارد و صرفا بحث حمایت مالی نیست . گاه نشستن پای درد و دل یک هنرمند و بدست آوردن دل او و رفع موانع و مشکلات اجرایی اثرش بزرگ ترین حمایت است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “یک هنرمند تئاتر: امیدوارم تئاتر لار بار دیگر از دل ویرانی و خاکستر سربرآورد و بدرخشد”

  1. لاری گفت:

    لار شهر. تیاتر ونمایش. به به یعقوب

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین