جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۹ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

ملاقات با تاریخ بر بلندای قلعه اژدها پیکر لارستان

قلعه اژدها پیکر یکی از منحصربه‌فردترین اثرهای تاریخی لارستان در میان آثار تاریخی استان فارس است که در ایام نوروز و طول سال پذیرش گردشگران داخلی و خارجی است.

 قلعه اژدها پیکر یکی از منحصربه‌فردترین اثرهای تاریخی لارستان در میان آثار تاریخی استان فارس است که در ایام نوروز و طول سال پذیرش گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش میلادلارستان، در همه جای جهان برای معرفی نام، مکان و یا اشیاء از بهترین ویژگی و یا اسم آن نیز استفاده می‌شود. «لارستان» نیز نگینی بر تاج تاریخ خود دارد که از آن به نام قلعه اژدها پیکر یاد می‌شود و مرمت بناهای تاریخی و جذب گردشگر این منطقه نیازمند همت و توجه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی است.

سیما علویه، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  لارستان  اظهار داشت: قلعه برروی سطح مرتفعی که از طرف غرب به شهر منتهی می‌شود، قرارگرفته است و دارای طولی برابر ۷۰۰ متر و پهنایی برابر ۱۷۰ متر است.

وی با بیان اینکه این تاسیسات ازسه بخش دیوارسنگی محاطی، قلعه بالایی و قلعه میانی تشکیل شده است، افزود: قدمت قلعه اژدهاپیکر لار با توجه به یافته‌های قلعه قدمگاه در مجاورت این اثر به پیش از اسلام می‌رسد و آثار چینی دوره مغولی و پیش ازآن نیز در قلعه مشاهده شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی لارستان با اشاره به اینکه این مکان تا صد سال پیش مسکونی بوده و در زمان سلطنت رضاشاه بارها بمباران شده است، گفت: به استثنای قلعه بالایی و بنای مشهور به قبر مادر نادرشاه بقیه قسمت‌های قلعه منهدم شده است.

علویه با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل شکل‌دهنده قلعه شکل خاص کوه و توپوگرافی آن است، تصریح کرد: برای دیدن این‌گونه از بناهای تاریخی باید متوسل به دیدن آن‌ها از بالا شد که قلعه اژدهاپیکر لار بدلیل نحوه خاص احداثش بر کل شهر لار و راه‌های ارتباطی پیرامون منطقه اشراف دارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد کل بنا ابتدا در دوره صفویه بازسازی شده و احتمالا این امر پس از ویرانی قلعه قدمگاه صورت گرفته است، افزود: در زمان صفویه، قلعه دوبار به وسیله مسافرین اروپایی به تصویر کشیده شده است.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که خاتمه سکونت در قلعه اژدهاپیکر، در زمان حکومت نادرشاه بوده که سربازانش در سال۱۷۳۷ میلادی در تعقیب سربازان شکست خورده افغانی، از لار می‌گذشته‌اند، گفت: مادر نادرشاه در شهر لار فوت کرد و تصمیم گرفتند که برای او مقبره‌ای به نام مادر نادر بر روی قلعه بنا کنند.

مسئول اداره میراث فرهنگی و گردشگری لارستان با بیان اینکه قلعه اژدها پیکر لار بدلیل تخریب قسمت‌های داخل و گذشت زمان نیازمند مرمت فوری است، افزود: پانزده سال قبل توسط شهردار وقت قسمتی از آرامگاه مادر نادرشاه تعمیر جزیی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۷ قلعه اژدهاپیکر لار تعیین حریم و نقشه توپوگرافی آن تهیه شده است، گفت: این نقشه در سازمان مرکز اسناد میراث فارس موجود است.

علویه با بیان اینکه درسال ۹۳ از محل بودجه ۱۸۰ با عنایت نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال اختصاص یافت، ادامه داد: طرح مطالعات مرمتی و ساماندهی آن با شرکت شمسه یزد منعقد و زیر نظر میراث فرهنگی فار س در حال مطالعه است.

مسئول میراث فرهنگی لارستان با بیان اینکه فرماندار ویژه لارستان از محل بودجه گردشگری سال ۹۴ مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان جهت راه دسترسی وگردشگری قلعه اژدهاپیکر اختصاص داده است، بیان کرد: با توجه به عظمت و پتانسیل این اثر، نیازمند بودجه‌های بیشتری است که  همت مسئولان جهت ثبت به عنوان پروژه ملی برای دریافت بودجه سالیانه را می‌طلبد.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در صورت تکمیل پرونده قلعه اژدهاپیکر لار توسط مهندسان و معماران بومی و مسئولان بافت تاریخی لار انجام شود امکان ثبت جهانی این اثر باارزش وجود دارد، ادامه داد: این مهم مستلزم همکاری ارگانهای شهرستان لارستان از جمله شورای شهر، شهرداری، مسئول بافت تاریخی لار،  نماینده مجلس، فرماندرای ویژه لارستان و دیگر همشهریان است.

139303021341303492822783

علویه با اشاره به اینکه برای کامل شدن زیرساخت‌های گردشگری علاوه بر کمک نهاد‌های دولتی، بخش خصوصی هم باید وارد میدان شود، گفت: اقامت‌های بوم گردی یکی از کمبودهای شهر تاریخی لار است و با فراهم کردن این اقامتگاه‌ها می‌توان ماندگاری گردشگر در این شهرستان را بیشتر کرد.

مسئول میراث فرهنگی لارستان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تسهیلات بسیار مناسب از طرف بانک جهت تجهیز و احداث این اقامتگاه‌ها پرداخت می‌شود، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران در این عرصه است.

علویه با بیان اینکه قلعه اژدهاپیکر نماد استقامت تاریخ در شهرستان لارستان است، اظهار داشت: باید از این بناهای تاریخی به‌خوبی محافظت کرده و اجازه ندهیم با گذشت زمان رو به تخریب و فراموشی بروند.

مسئول میراث فرهنگی لارستان با اشاره به اینکه در میان قلعه‌های تاریخی فارس، قلعه اژدها پیکر لارستان نه تنها یکی از زیباترین قلعه‌های منطقه به شمار می‌رود، بلکه در نوع خود از لحاظ جایگاه قرارگیری و ساختار معماری، یکی از منحصر به فردترین قلعه‌های تاریخی ایران است.

وی با اشاره به ‌ویژگی‌های شهر لار، بیان کرد: این شهر بافت‌های تاریخی زیادی را در دل خود جای داده که نیازمند توجه بیشتر است.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین