یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۵ب.ظ
::آخرین مطلب 32 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 6

آیین بارگاه‌گردانی منطقه بیرم به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد

عضو شورای اسلامی بِیرم گفت: آیین بارگاه‌گردانی منطقه بیرم به عنوان نماد قوت مذهب شیعه، اعتقاد و اخلاص مردم به سالار شهیدان و واقعه کربلا تحت عنوان میراث ناملموس ثبت…

عضو شورای اسلامی بِیرم گفت: آیین بارگاه‌گردانی منطقه بیرم به عنوان نماد قوت مذهب شیعه، اعتقاد و اخلاص مردم به سالار شهیدان و واقعه کربلا تحت عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد.

به گزارش میلاد لارستان، عبدالحسین شکری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این موضوع اعلام کرد: در پی تحقیقات و پیگیری‌های ۱۸ ماهه توسط فعال فرهنگی بخش بِیرم عبدالرحمان شریفی، آئین بارگاه‌گردانی در بِیرم با شماره ۳۰۴۹ ثبت ملی گردید و در فهرست آثار ناملموس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت.

شکری ادامه داد: این آئین که نماد قوت مذهب شیعه و اعتقاد و اخلاص مردمان بِیرم به سالار شهیدان و واقعه کربلا است از عهد صفویه تاکنون به طور متوالی در ایام محرم اجرا شده و یکی از بی‌ نظیرترین مراسم های کشور شناخته شده که دارای محتوا و مفهوم عمیق است.

وی گفت: آئین بارگاه گردانی شامل چهار رکن اصلی به ترتیب بارگاه، خیمه، گهواره و علم بوده و نمادی از وحدت بیرمی‌ها در هنگام عزاداری است که امید است میراث شهرمان را پاس بداریم و شاهد ساخت تندیس‌های آن در سطح بخش باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر بِیرم در پایان اظهار کرد: افراد مؤثر این پرونده مرکز اسناد، حاج سید حسن زندوی، عبدالحسین شکری مسئول بارگاه‌گردانی و مدیر هیأت جامع، حاج حیدر فرخ‌روز مسئول هیئت، ناصر دولتخواه مسئول هیأت مذهبی روستای علی آباد بِیرم، حسین خادم، مژگان ثابت قدم مسؤول ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی و مهرداد اکبری بودند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۳:۳۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “آیین بارگاه‌گردانی منطقه بیرم به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد”

  1. بیرمی. از شیراز گفت:

    مهم ترین مسأله بیرم. موضوع. آب. است. آنها را پیگیری. ومطرح. نمایید

  2. از لامرد. موسوی گفت:

    خوش بحال بیرم با ثبت ملی ۳۰۴۹ اینشالله خداوند عنایتی بکند. امسال باران. بیشتری. ببارد. تا مردم بیرم. در تابستان دچار تشنگی. نشوند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین