شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

مُسکن‌، علاج زخم کهنه بی‌آبی در «بیرم» نیست

  مردم شهر بیرم چندین روز را با بی‌آبی مواجه بودند و شرایط دشواری را سپری کردند، اکنون با حفر یک حلقه چاه و بهره‌برداری از آن شرایط به نسبت…

 

مردم شهر بیرم چندین روز را با بی‌آبی مواجه بودند و شرایط دشواری را سپری کردند، اکنون با حفر یک حلقه چاه و بهره‌برداری از آن شرایط به نسبت مساعدتری دارند هرچند حفر این چاه، راه حل کوتاه‌مدت است و برای زخم کهنه بیرم باید به دنبال منابع آب شرب پایدار بود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، شهر بیرم از توابع لارستان روزهای پر فراز و نشیبی را طی کرده است. روزهایی که بی‌آبی و گرفتار ماندن در تنگناهای ناشی از آن، امان مردم بیرم را برید و زبان صبورشان را به گلایه و واگویه دردها واداشت، آن هم در زمستان!

اگر سال‌های قبل مردم بیرم تابستان‌های دشواری را سپری می‌کرد، این بار زمستان را در حسرت آب گذراندند. زمستانی که آسمانش رنگ باران به خود ندیده است.

آب نیاز اولیه و ابتدایی هر گروه اجتماعی است که در همه ابعاد زندگی روزمره کاربرد دارد و هنگامی که منطقه‌ای با بی‌آبی یا افت فشار آب مواجه شود، روزگار سختی در انتظار اهالی آن است.

 

تهدید سلامت و آسایش مردم بیرم

مردم صبور بیرم سال‌ها است که با رنج بی‌آبی درگیر هستند و هر چند وقت یک بار با وعده‌ای از جانب مسؤولان مواجه می‌شوند که یا عملی نشده یا مسکنی موقت بوده و پس از مدتی باز هم زخم بی‌آبی، به شکل دیگری سر باز کرده است.

در این میان گاهاً یا کیفیت آب و یا کمیت آن نامطلوب بوده و سلامت و آسایش مردم بیرم را تهدید کرده است.

این شهر دارای چهار حلقه چاه است که به دلیل نبود منابع آبی مساعد، مدتی است خشک شده است به ویژه امسال که آسمان بارانش را نیز از مناطق جنوبی استان فارس دریغ کرده، تنش آبی در این مناطق به ویژه بیرم تشدید شد.

آبان ماه جاری، سخن از حفر یک حلقه چاه جدید برای آبرسانی به بیرم بود که اکنون به بهره‌برداری رسیده و مردم این شهر پس از چندین روز بی‌آبی، اکنون شرایط تقریباً مساعدتری را سپری می‌کنند.

هرچند حفر این چاه، راه حل کوتاه مدت است و باید به دنبال آب شرب پایدار برای این منطقه بود.

 

بیرم شرایط بحرانی را پشت سر گذاشته است

مدیرعامل سازمان آبفای استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بیرم وضعیت بحرانی را پشت سر گذاشته، گفت: طی بازدید میدانی که از وضعیت آب‌رسانی به بیرم داشتیم، این منطقه از‌ حالت بحران خارج شده و شرایط نسبتا مساعدی را سپری می‌کند.

علی‌جان صادق‌پور ادامه داد: پروژه اصلی آبرسانی به بیرم و بخش های تشنه جنوبی، از ۲ مسیر پیگیری می شود که جزء برنامه میان مدت است و یکی از آنها که با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد، عملیات انتقال آب از سد سلمان که حداقل ۸ الی ۹ ماه زمان خواهد برد.

وی اظهار داشت: پروژه اصلی هم این است که تامین آب از آب شیرین‌کن تأمین شود و این کار هم با مشارکت بخش خصوصی شرکت فرا آبرسان در حال انجام است.

مدیرعامل آبفا فارس خاطرنشان کرد: به منظور تامین آب شرب پایدار برای بیرم و پنج بخش جنوبی، با اجرای ۱۶ کیلومتر خط انتقال آب از دریا و سد سلمان فارسی، اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان لازم است.‌

 

آب‌رسانی با حفر یک حلقه چاه، مسکن کوتاه‌مدت برای تامین آب بیرم

مدیر اداره آبفای لارستان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برای آبرسانی به شهر بیرم یک حلقه چاه حفر شد است که از ۲ هفته پیش راه‌اندازی شده و این چاه به شکل جهادی با حضور اکیپ اتفاقات و اکیپ بهره‌برداری اداره آبفا، همچنین حضور مدیرعامل آبفای استان در بیرم کمتر از سه شبانه روز به مدار بهره‌برداری رسید.

سید عبدالمهدی میرپور اضافه کرد: برای آبرسانی به بیرم خط انتقالی به طول ۴۰۰ متر از این چاه ایجاد شده و دبی چاه نیز ۲۷ لیتر بر ثانیه است که از لحاظ کمی و همچنین فشار آب شرایط مطلوبی دارد.

وی بیان کرد: چاه جدید نیز در مرحله تجهیز و تامین برق قرار دارد و نصب تابلو و تجهیزات انجام شده تا مشکل آبرسانی به بیرم را به شکل کوتاه‌مدت حل کند.

 

چهار حلقه چاه خشک شدند

این مسؤول خاطرنشان کرد: قبلاً چهار حلقه چاه در بیرم وجود داشت که به دلیل نبود بارندگی، ناگهان دچار کاهش آبدهی شد و در حال حاضر علاوه بر چاه جدید، کف‌شکنی یکی از چاه‌های قدیمی نیز آغاز شده تا بستر دیگری برای تامین آب فراهم شود.

 

آب‌رسانی پایدار به بیرم از ۲ طریق میسر می‌شود

همان گونه که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، برای آبرسانی پایدار به شهر بیرم، ۲ راه حل انتقال آب از سد سلمان فارسی و خط انتقال خلیج فارس مطرح شده بود.که هر یک از این دو راه حل، نیازمند صبر و انتظار بیش از پیش مردم بیرم است.

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان فارس نیز با اشاره به وضعیت آب و بیرم اظهار داشت: تامین آب شرب در بیرم از ۲ طریق سد سلمان و خط انتقال خلیج فارس می‌تواند تامین شود.

شریفی افزود: برای پروژه انتقال آب از خلیج فارس تاکنون ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب از وزارت نیرو به استان فارس تخصیص یافته که در این راستا بخش خصوصی، شیرین سازی آب را به عهده گرفته است.

 

هر یک از طرح‌ها زودتر به نتیجه برسد، آب بیرم از آن تامین می‌شود

وی بیان کرد: بستگی به زمان و روند اجرای این ۲ پروژه دارد که کی و چگونه به بیرم آبرسانی شود، یعنی هر کدام زودتر به نتیجه برسد آب مورد نیاز بیرم از ان تامین می‌شود.

شریفی اظهار داشت: راه حل کوتاه مدت نیز حفر چاه است سازمان آب منطقه‌ای پروانه حفر چاه را به سرعت و بدون تشریفات معمول، صادر کرد که چاه حفر شد و کف‌شکنی شده است.

اگر چه حفر چاه جدید در بیرم توانسته آب شرب منطقه را تامین کند اما بیرم و بخش‌های جنوبی، نیازمند منابع آب پایدار هستند.

منابعی که سال‌های رنج و درد بی‌آبی را برای مردم این خطه التیام بخشد و نوید روزهای بهتر برای آنها باشد چرا که اهالی بیرم نیز همچون سایر نقاط، مستحق آب شرب با کیفیت و کمیت مناسب هستند و دیگر از وعده و وعیدها خسته شده‌اند.

 

گزارش: سمیه انصاری‌فرد

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۹:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین