شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

نشست گفتمان تبیین ابعاد پاسخگویی قرآن کریم به نیازهای اساسی انسان معاصر+عکس

نشست گفتمان تبیین ابعاد پاسخگویی قرآن کریم به نیازهای اساسی انسان معاصر در لار برگزار شد. به گزارش میلاد لارستان، نشست گفتمان تبیین ابعاد پاسخگویی قرآن کریم به نیازهای اساسی…

نشست گفتمان تبیین ابعاد پاسخگویی قرآن کریم به نیازهای اساسی انسان معاصر در لار برگزار شد.

به گزارش میلاد لارستان، نشست گفتمان تبیین ابعاد پاسخگویی قرآن کریم به نیازهای اساسی انسان معاصر با حضور علمای شیعه و سنی، ائمه جمعه و جماعت ، دکتر محمد حسن زمانی مشاور و دستیار ویژه مدیر حوزه های علمیه کشور، حجت الاسلام والمسلمین سید مختار موسوی امام جمعه لارستان، شیخ ابونجمی امام جمعه خنج، داریوش دهقان فرماندار ویژه لارستان، اسفندیاری فرماندار خنج، شیخ صالح انصاری مدیر مجتمع علوم دینی اوز، حجت الاسلام قانع مدیر کل تبلیغات اسلامی استان فارس، علمای شیعه و سنی منطقه لارستان بزرگ در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی لارستان برگزار شد.

در این نشست، مدیرکل سازمان تبلیغات استان فارس در سخنانی با استناد به آیه ۱۷۴ و ۱۷۵ سوره مبارکه نساء  با بیان اینکه خطاب به همه مردم بیان شده که قرآن نوری آشکار برای هدایت مردم است و وظیفه مومنین نسبت به قرآن کریم در حیات دنیوی تمسک به ساحت مقدس قرآن است که ثمره آن هدایت به صراط مستقیم خواهد بود، اظهار داشت: در روایتی دیگر علامه طباطبایی در کتاب المیزان از وجود مقدس امام علی(ع) نقل می نمایند که جز قرآن مجید بر پیامبر اسلام جهت هدایت بشر نازل نشده اما اگر خداوند متعال به بنده مومن خود که در راه خدا قدم برداشته فهم ویژه ای نسبت به قرآن عنایت نماید آن فرد می تواند به حقایقی دست پیدا نماید که دیگران از آن بی بهره هستند. در نتیجه این روایت می توان نهج البلاغه را حاصل فهم ویژه امام علی (ع) نسبت به قرآن دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قانع افزود: یک پویش سراسری در کشور در راستای فهم قرآن تحت عنوان زندگی با آیه ها در حال برگزاری است که همه را جهت نهادینه سازی مفاهیم اصیل قرآن به این پویش دعوت می نماییم. در این پویش جهت ماه مبارک رمضان امسال سی آیه قرآن کریم در نظر گرفته شده که مورد حفظ، تفسیر و تبیین قرار خواهد گرفت .

در ادامه شیخ محمدزمان زمانی امام جمعه اهل‌سنت اوز با اشاره به اینکه انسان به عنوان یک مخلوق پیچیده الهی با تمام خلاقیت ها و شگفتی های خود از برخی نکات ثابت و برخی نکات متغیر برخوردار است، اظهار کرد: از جمله نیازهای ثابت انسان نیاز به خوردن و آشامیدن و غرایز و … که در طول تاریخ تغییر نخواهد کرد اما نیازهای متغیر انسان بر اساس زمان دچار تغییر گشته که از جمله آن امور دینی و شرعی است که ممکن است برخی امور در زمان یک پیامبر دستوری داشته که در زمان پیامبر دیگری دچار تغییر شده است.‌

وی با اشاره به اینکه در مثال دیگر در گذشته مکان مقدس یکتاپرستان کلیسا و دیر بوده اما الان در شریعت اسلام مسجد مکان مقدس قلمداد می شود اما در این میان قرآن کریم که پایان بخش کتاب های آسمانی است که بر پیامبر اسلام نازل شده بنا بر اقتضائات کامل کننده تمام نیازهای انسان در طول عمر زمین می باشد و اگر متغیری در جامعه به وجود بیاید اهل علم بنا بر قرآن و سنت پیامبر احکام را استخراج نمایند، افزود: اگر نیازهای بشری الان احساس می شود قطعا در قرآن و سنت پیامبر کلیتی از آن آمده است.

 

امام جمعه اهل‌سنت اوز با اذعان به اینکه اگر فردی از پذیرش دین حق امتناع نماید و سر ستیز با دین بردارد به سمت راه های شیطانی خواهد رفت، تصریح کرد: انسان به هر حال هر چه باشد یک موجود نیازمند است. مثلا وقتی زندگینامه قوم یهود را بررسی می نماییم آنها خود را از پروردگار بی نیاز می دانند.

این استاد مدارس علوم دینی با بیان اینکه ما امروزه شاهد مشکلات در مسائل‌ خانوادگی‌ و کانون خانواده هستیم زیرا مرد و زن در خانواده آنگونه که دین سفارش کرده عمل نمی نمایند، خاطر نشان کرد: قرآن کریم که مانند دیگر کتاب های اسلامی برای هدایت نازل شده یک برنامه کامل برای بشر زیرا از جانب خالق نازل شده است. اگر انسان از دستورالعمل های الهی سرپیچی نماید قطعا در زندگی دچار سختی و گرفتاری خواهد شد. این اصل هم وجود دارد که سخن الهی دچار نقص نیست و اتفاق خواهد افتاد. افرادی هم وجود دارند که امیدی به هدایت آنها نیست و این افراد را می توان غیر مسلمان نامید.

در این نشست همچنین امام جمعه لار با اشاره به اینکه باید انسان برای هدایت خود به سمت سرچشمه نور و معنویت یعنی قرآن و سنت پیامبر روی آورد تا در خود معرفت پرورش دهد، گفت: قرآن دارای ابعاد بسیار مختلفی است که در زندگی دنیوی و اخروی انسان ها تاثیرگذار است. یکی از این ابعاد مهم که در مقطع کنونی هم دچار آن هستیم بعد گفتمانی دفاع و مقاومت است زیرا الان شاهد مظلومیت مردم غزه و جنایات رژیم صهیونسیتی هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌خرم با بیان اینکه مکتب امام خمینی(ره) مکتب مقاومت و دفاع بود و امام به برکت این مکتب توانست هدف خود را به سرانجام برساند، عنوان کرد: در طول تاریخ هر گاه اهل ایمان از ارزش ها دفاع کرده و ایستادگی نمودند سربلند بوده و به اهداف خود رسیده اند.

وی با اذعان به اینکه آیات متعددی در قرآن کریم در جهت دفاع و مقاومت بیان شده است، تصریح کرد: در آیه ای از قرآن کریم دفاع شانی از شئونات الهی بیان شده است و در آیه ای دیگر خداوند مدافع اهل ایمان معرفی می شود یا در آیه ای دیگر دفاع مایه حفظ دین بیان شده که متاسفانه این اتفاق در جامعه کنونی کمرنگ شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه مقاومت و دفاع را امری ضروری در جهت مبارزه با فساد دانست و با تأکید بر اینکه اگر این اتفاق نی‌افتد فساد عالم را خواهد گرفت و کافرین بر مومنین چیره خواهند شد، یادآور شد: در واقع عزت در سایه مقاومت و دفاع خواهد بود اما مقاومت خود دارای شرایطی است که باید دید در امت اسلامی چقدر این شرایط موجود است.

امام جمعه لار با بیان اینکه یکی از شرایط مقاومت با تمام وجود بودن است و انسان در هر حالت و با هر وسیله ای باید در راه خدا جهاد نماید، تصریح کرد: شرط دیگر مقاومت عدم سستی در این مسیر است زیرا باید آخرت را نیز در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه ابراز قدرت و شدت شرط دیگر مقاومت است و نباید از آبرو و ناراحتی دیگران ترسید، ادامه داد: شرط دیگر مقاومت عدم اطاعت از کفار و عدم مشورت با آنهاست.

موسوی‌خرم با تأکید بر اینکه عدم خوش بینی و عدم اعتماد به دشمن شرط دیگر مقاومت می باشد که به آن سفارش شده است، اضافه کرد: جایز نبودن گریختن از میدان مبارزه با دشمن، حفظ وحدت بین مسلمانان و تحمل رنج و زحمت از شروط دیگر‌ مقاومت است که باید رعایت شود. اگر این شروط رعایت شود مومنین پیروز خواهند شد و خداوند آنها را یاری نموده و تثبیت خواهد کرد. باید فهمید که تثبیت دست خدا بوده زیرا وعده الهی تخلف ناپذیر و حق است.

در این نشست مشاور و دستیار ویژه مدیر حوزه های علمیه کشور هم در سخنانی با بیان اینکه در بحث ابعاد اهمیت قرآن شش بهت برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: اولین وجه اینکه قرآن تنها کتاب آسمانی مصون از تحریف در عالم است. ادیان آسمانی دیگری وجود دارد که دارای کتاب هستند اما تمام آنها به مرور زمان دستخوش تغییر شدند. مثلا در مسیحیت چهار نوع انجیل موجود است که بزرگان مسیحی بر اساس نظر خود مواردی را نوشتند و بین شاگردان خود توزیع نمودند. حتی در بحث نوشتن اناجیل اربعه مسیحیت یهودیان نیز به میزانی نقش داشته اند تا انجیل را دچار تغییر نمایند. در تورات دین یهود هم به همین صورت است و کتاب آنها دچار تغییرات شده و کلام مختلفی در آن دیده می شود.

دکتر محمد حسن زمانی افزود: در واقع برای تمام کتب آسمانی و غیر آسمانی به همین روال است و دست ادیان از کتب مقدس خالی است و فقط دین مبین اسلام است که دارای یک کتاب آسمانی و وحیانی است که با وجود تلاش دشمنان هیچ تغییری در آن دیده نمی شود. این افتخار دین اسلام است که کتاب آن دارای تغییر نشده است.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه ویژگی دوم قرآن کریم تنها نسخه شفابخش تمام دردهای بشریت است، تصریح کرد: اگر جامعه بشریت به قرآن ایمان بیاورد و بدستورات آن عمل نماید دیگر شاهد جنگ و دزدی و گرسنگی و بی قانونی نخواهیم بود.

وی با اذعان به اینکه ویژگی سوم قرآن کریم جامعیت آن است، خاطر نشان کرد: معتقدیم هر آنچه که برای سعادت بشر مورد نیاز است در قرآن ذکر شده است. ویژگی دیگر جاودانگی است که برای همه اعصار و تمدن ها می توان از قرآن بهره برد. مورد دیگر لایه لایه و باطن متعدد قرآن است که از آیات قرآن می توان تفاسیر مختلفی را بدست آورد. در واقع باید دروس تفسیری در حوزه ها و آموزش و پرورش بیشتر شود.

زمانی با بیان اینکه در بحث بایسته های قرآنی باید قرآن را در علوم دینی به عنوان محور قرار دهیم، ادامه داد: در منطق، ادبیات، فقه، فلسفه و علوم دینی قرآن را بعنوان محور قرار دهیم و زمانی که میخواهیم مثالی بیان کنیم از قرآن مثال بیاوریم.

دستیار ویژه مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر اینکه آنچیزی که الان نیازمند آن هستیم پروژه قرآنی کردن علوم انسانی است زیرا دیدگاه غربی در علوم انسانی بسیار وارد شده در حالیکه قرآن در علوم انسانی نیز می تواند محور باشد، عنوان کرد: در علوم اسلامی نیز باید قرآن نقش محوری داشته باشد. با این دو کار می توان قرآن را از مهجوریت خارج کرد.

وی با اشاره به اینکه از گذشته توسط غربی ها از روی کینه نقدهایی به قرآن نوشتند تا در ذهن مسلمانان شبهه افکنی کنند، یادآور شد: وظیفه علما و روحانیون است که به این شبهات پاسخ دهند تا ذهن مردم از شبهات خالی شود. ما نیازمند نوشتن معارف قرآن و انتشار آن به سراسر جهان هستیم.

زمانی اضافه کرد: شبکه های مختلف ماهواره ای و در فضای مجازی دروغ ها و شبهات مختلفی برای قرآن بیان شده که باید وقت گذاشت و به این شبهات پاسخ داد. با جرات می توان گفت آموزه های تمدنی قرآن بالاتر از آموزه های تمدن غرب است که باید بدنبال این آموزه های قرآنی بود و بر روی آن کار کرد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۵:۳۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین