یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۱ق.ظ
::آخرین مطلب 18 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

رمضان و خوردنی‌های خوشمزه لارستان

  تنوع نان‌ها، شیرینی‌جات و دسرهای خوش‌طعم در لارستان به ویژه در ماه مبارک رمضان به اوج خود می‌رسد. به گزارش میلاد لارستان، ماه رمضان، ماه برکات مادی و معنوی…

 

تنوع نان‌ها، شیرینی‌جات و دسرهای خوش‌طعم در لارستان به ویژه در ماه مبارک رمضان به اوج خود می‌رسد.

به گزارش میلاد لارستان، ماه رمضان، ماه برکات مادی و معنوی است و در کنار مواهب معنوی آن در ایران اسلامی به جهت فرهنگ غنی مردمانش، در ابعاد مادی نیز رنگ‌ونقش متنوعی دارد.

لارستان در جنوبی‌ترین نقطه استان پهناور فارس، آداب‌ورسوم کهنی دارد که با آیین‌های اسلامی گره خورده است.

مردم شهر لار از اواخر ماه شعبان با اجرای برنامه‌های مختلف خود را آماده ماه مهمانی خدا می‌کنند که از آن جمله؛ خانه تکانی، غبارروبی مساجد، روزه گرفتن روزهای آخر ماه شعبان، بردن رمضانی برای نوعروسان و غیره است.

در روزهای اولیه شروع ماه مبارک رمضان در لارستان رسم بر این است که اگر دختری عقد باشد از خانه مادر شوهرش برای آن نوعروس رمضانی آورده می شود و اگر مراسم ازدواج صورت گرفته باشد و آن زوج جوان اولین سال زندگی مشترک شان در ماه مبارک رمضان را تجربه می کنند، از طرف خانواده دختر رمضانی برای این زوج تدارک دیده می شود.

رمضانی که برای زوج جوان تهیه می شود، شامل فالوده لاری، حلوای مقراضی لاری، حلوای یغدر، مغز گردو، سرشیر، گلاب، نشاسته، مغز خلال پسته و بادام، انواع نانهای محلی از قبیل شُل شُلو، بالاتوه به اضافه قطعه طلایی از گوشواره یا انگشتری می شود.

علاوه بر رمضانی، در شب قبل از عید فطر نیز، یک دست لباس کامل با یک قطعه طلا به عروس عید داده می شود که آن هم بستگی به عقد و عروسی بین مادر یا مادر شوهر تقسیم می شود.

در کنار این آیین زیبا، تهیه و پخت غذاها و شیرینی‌های محلی در فرهنگ مردم لارستان جای خاصی دارد. به منظور تقویت قوای بدنی روزه‌داران، سعی شده تا خوردنی‌های مقوی و انرژی‌زا تهیه شود.

ماده اصلی و اولیه اغلب خوراکی‌ها در لارستان شامل؛ آرد، کُنجد، نشاسته، شکر، خرما، مهویه، مغزهای گردو، پسته، بادام و غیره که هر یک از اینها برای آماده کردن بدن در برابر ضعف‌های بدنی کارساز است که به همین سبب با ترکیب مواد فوق غذا یا شیرینی‌های ناب تهیه می‌شود.

در هنگام افطار غذاهای متداول در سفره های لاری مصرف نان های محلی که از ماه غذایی به نام «مهویه» تهیه می شود، به اوج می رسد که از جمله این نان ها می توان بالاتووه، نی ننی، شُل شُلو، تپ تپی، جرادک و غیره نام برد.

مهویه یک ماده غذایی است که از ترکیب چند ماده خاص مثل ماهی، نمک و غیره به شکلی هنرمندانه تهیه می‌شود.

در بُعد شیرینی‌ها نیز پخت حلواهای مقراضی و مسقطی لاری، فالوده‌لاری، حلوای یغدر، حلوای تَرَک، معجون کُنگو، خرمابریز، چنگالو و غیره است که ماده اصلی تهیه آن خرما، شیره خرما و به اضافه مغزهاست.

در کنار همه اینها، حضور مردم در مساجد برای شرکت در نماز جماعت به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد، قرائت روزانه یک جزء قرآن کریم در اغلب مساجد رونق می‌گیرد و طی سالیان اخیر برپایی مجالس قرآنی در منازل رشد یافته است، شرکت در سخنرانی‌ها و بهره‌گیری از موعظه خطبا در طول ماه رمضان دوچندان می‌شود و نقطه اوج مراسم‌های معنوی در لارستان برگزاری و حضور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در شب‌زنده‌داری شب‌های قدر است.

پس از یک ماه عبادت در ماه رمضان، مردم با شرکت در نماز عید فطر مزد بندگی خود را می‌گیرند و سپس در این روز خانواده‌ها به انجام فریضه صله رحم می‌پردازند و با زیارت اهل قبور از دنیارفتگان را یاد می‌کنند. در دیدوبازدیدهای عید فطر، کودکان و به ویژه روزه‌اولی‌ها از بزرگترها عیدی می‌گیرند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین