شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

سفر به لارستان؛ گذری در تاریخ، طبیعت و بازار

  سفر به لارستان فرصت بازدید جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و خرید از بازارهای متنوع را برای گردشگران فراهم می‌کند. به گزارش میلاد لارستان، گردشگری از جمله بخشهای حوزه خدمات در…

 

سفر به لارستان فرصت بازدید جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و خرید از بازارهای متنوع را برای گردشگران فراهم می‌کند.

به گزارش میلاد لارستان، گردشگری از جمله بخشهای حوزه خدمات در اقتصاد است که به سبب نیاز سرمایه گذاری محدود و اشتغال زائی و درآمد فراوان، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گردشگری دارای زمینه ها و انواع مختلفی است: طبیعت گردی، گردشگری تاریخی و فرهنگی، گردشگری مذهبی، گردشگری خرید، گردشگری سلامت و… .

منطقه لارستان بزرگ بواسطه بسترهای متعدد و مناسب، توان رشد و توسعه در بسیاری از این حوزه ها را دارد.

در ایام تعطیلات نوروزی و رونق مسافرت‌های تفریحی و سیاحتی و در کنار آن انجام خرید از بازار شهرهای دیگر، فرصت مناسبی برای شهرهای پرمسافر در راستای جذب گردشگر بیشتر و همچنین رونق‌دهی اقتصادی است.

لارستان با مرکزیت شهر لار به جهت قرارگیری در محل تلاقی سه استان بزرگ و مهم کشور یعنی فارس، هرمزگان و بوشهر، همواره محل تردد میزان انبوهی از گردشگران نوروزی است.

وجود ابنیه‌های متعدد تاریخی پیش و پس از اسلام در لارستان نظیر؛ آب‌انبارها، کاروانسراهای نو و گلشن و معتمد، سابات تاریخی معتمد، بازار قیصریه به عنوان قدیمی‌ترین بازار ایران، قلعه اژدهاپیکر، برج مادر نادر شاه، باغ نشاط و غیره بهانه مناسبی به گردشگران علاقمند به تاریخ و تمدن دهد تا لار را بعنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

تهیه و پخت خوردنی‌های لذیذ اعم از؛ کباب‌لاری، حلوا مسقطی‌لاری، مهوه لاری، نان‌های محلی خوشمزه و خوش‌بو مثل بتنور، تفتون، رگاگ، نیننی، شل‌شلو، بالاتووه، شیرینی‌های نظیر؛ قتلمه، زگرو، نون فرنگی و غیره، حلوای مقراضی‌لاری، شیرینی‌های خرمایی خوش طعم مانند؛ چنگالو، خرمابریز، رنگینگ، کنگو و غیره که هریک می‌تواند افراد علاقمند به خوراکی‌های متنوع را جذب خود کند و به همراه خود سوغاتی‌های آبرومندانه برای دوستان و آشنایان به ارمغان ببرند.

 

بسیاری از مسافران، به قصد خرید و تهیه اجناس ارزان سفر می‌کنند. لارستان و مردم آن از گذشته‌ای دور به افراد تاجرپیشه و البته باانصاف شُهره بوده است و همین موضوع در تمام طول سال موجب رونق بازارهای این شهر شده بطوریکه چندین مجتمع بزرگ تاریخی و مدرن در آن شکل گرفته که از جمله می‌توان؛ بازار قیصریه، پاساژ امام حسین(ع)، مجتمع نگین، بازار بزرگ، مجتمع هلال‌احمر و اُرکید، بازار بزرگ امام خمینی(ره) و غیره را نام برد. در این بازارها می‌توان انواع اجناس برقی، خوراکی، پوشاک بزرگسالان و کودکان آقایان و بانوان با مارک‌های گوناگون داخلی و خارجی پیدا کرد.

 

در کنار همه موارد مطرح شده، طبیعت بکر لارستان نیز چشم‌نواز است و می‌تواند برای طبیعت دوستان خاطره‌انگیز باشد. شاخص‌ترین بخش این مهم، مربوط به منطقه حفاظت شده هرمود لارستان است که در آن قوچ لارستان(کوچکترین قوچ جهان) و اقسام مختلف گونه‌های جانوری و پرندگان زیست دارند. همچنین کوههای بلند با دره‌های سنگی زیبا نظیر کوه شب، کوه دوشاخ، کوه بُر و غیره برای کوهنوردان جذاب به نظر بیاید. کوه‌های بلورین نمک، چشمه‌سارهای مرتبط با گنبدنمکی مناطق شاه‌غیب و کرمستج، جلوه‌های دیگر طبیعت لارستان است.

 

 

بخش «صحرای باغ» لارستان نیز به دلیل قدمت زیاد، بناهای تاریخی و معنوی زیادی را در خود جای داده که از جمله می‌توان به مرقد مطهر امامزاده سیدابوالفضل شاه سیف‌الله قتّال از نوادگان امام موسی کاظم(ع)، آسیاب‌های آبی قدیمی، قلعه قلات، حمام‌های تاریخی و سنگ نوشته‌های قدیمی اشاره کرد. همچنین غاری باستانی با نام «بنوو» از جاذبه‌های بسیار زیبا و طبیعی در بخش صحرای باغ است که به جهت موقعیت جغرافیایی محلی مناسب برای طبیعت دوستان است.

 

بخش «بیرم» لارستان دارای روستاهای متعدد بوده که شاید مشهورترین آن روستای «کریشکی» دومین روستای هدف گردشگری در ایران باشد. مهم‌ترین امامزادگان بخش بیرم عبارتند از: سیدعفیف الدین (ع) یا شاه زندو، میر ابول به، شاه ابوالفتح است.

معروف‌ترین اثر تاریخی بخش بنارویه لارستان «خندق» نام دارد که قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد. قلعه سنگی سمیران، بنای نقاره خانه در کوه شاه‌نشین، کاروانسرای شاه عباسی، چاه دولاب، برج سفید و چندین قلعه تاریخی دیگر را می‌توان از جمله آثار ارزشمند تاریخی در این بخش نام برد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “سفر به لارستان؛ گذری در تاریخ، طبیعت و بازار”

  1. ناشناس گفت:

    ضمن تشکر از دوستانی که در معرفی لار ولارستان تلاش کرده و میکنند،خواهشی دارم که این دوستان خوش ذوق از مسولین شهر مانند شورای شهر و شهرداری بخواهند فکری بحال شهرقدیم کنند. همانطوریکه خودتان قبول دارید شهرقدیم یک روستای بزرگی است واین مسولین که خودشان به خواب زده ویا ابنکه کاملا در خوابند.این اقای منشی اقای رییس شورا زمانیکه در حاشیه بودند هرروز انتقادهای تخریبی و بعضا به اعضای شورا و شهردار توهین میکردند هم اکنون درخواب غفلتند. متاسفانه عملکرد این دوره شورا خیلی بد و ضعیف ارزیابی شده است.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین