دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۵ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

نام سید عبدالحسین لاری باید در کتب درسی قرار گیرد

نماینده منتخب مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم گفت: آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری در کشور ما ناشناخته مانده و عظمت اقدامات ایشان به قدری است که پیشنهاد…

نماینده منتخب مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم گفت: آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری در کشور ما ناشناخته مانده و عظمت اقدامات ایشان به قدری است که پیشنهاد دادیم نام ایشان در کتب درسی وارد شود تا این شخصیت ارزشمند شناخته‌شده‌تر شوند و به طور جدی پیگیر این موضوع خواهیم بود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، علاءالدین بروجردی در مراسم بزرگداشت صدمین سالروز ارتحال عالم مجاهد، سید عبدالحسین لاری که در محل دانشگاه آزاد اسلامی لارستان برگزار شد، افزود: شخصیت برجسته سید عبدالحسین لاری هم در داخل و هم در خارج از کشور خصوصا جبهه مقاومت باید بیشتر شناخته شود و حق این است که برای بزرگداشت شخصیت ایشان یک کنگره بین المللی برگزار شود.

بروجردی در این مراسم که با حضور جمعی از دانشجویان، مردم و مسئولان برپا شده بود، اضافه کرد: تنها عکسی که از ایشان برجای مانده در اتاق شخصی مقام معظم رهبری موجود است و ایشان این عالم بزرگ را یک «روحانی بی نظیر» تاریخ معاصر می دانند.

او همچین توضیح داد: سید عبدالحسین لاری زاده دزفول و علوم دینی را در نجف فرا گرفته اند، اما پسوند «لاری» پس از حضورشان در این منطقه برای ایشان ماند و ماندگار شد.

وی در پایان با اشاره به ایام سالروز سفر مقام معظم رهبری به لارستان یادآور شد: رهبری در سفرهایشان به استان ها، معمولا در شهرستان حضور پیدا نمی کنند؛ اما در سفرشان به فارس، علاوه بر شیراز در لارستان نیز حضور پیدا کردند و با مرحوم آیت الله سید عبدالعلی آیت اللهی امام جمعه وقت و نوه آن عالم مجاهد دیدار کردند.

رئیس کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهش های اسلامی آستان مقدس شاهچراغ(ع) در بخش دیگری از این مراسم گفت: مقام معظم رهبری بی جهت از کسی تمجید نمی کنند و ایشان درباره سید عبدالحسین لاری تعبیر «آیت الله العظمی» را به کار برده اند و ۱۶ بار اسم ایشان را به مناسبت های مختلف آورده اند که نشان از بزرگی این شخصیت برجسته دارد.

علیرضا بیابان نورد این عالم مجاهد را دارای مکتب دانست و توضیح داد: در طول تاریخ معاصر چند روحانی را می توانید مثال بزنید که توانسته باشد مبانی معرفتی دینی را به عرصه عمل بیاورد؟ یکی از آنها امام خمینی بود، اما قطعا معدود و انگشت شمار هستند و به این خاطر است که آیت الله سید عبدالحسین لاری که معارف دینی را در عمل پیاده کردند جزو افراد دارای مکتب هستند.

وی اندیشه ایشان را دارای سه ریشه مهم دانست و تشریح کرد: اولا ایشان یک سیاستمدار کامل بود و تمام افکار و عملشان مبتنی بر اصول علمی سیاست بوده و ثانیا یکی از روحانیون واقع گرا بودند که با در نظر داشتن آرمان های شیعی، واقعیت ها را نیز می دیدند.

بیابان نورد در پایان گفت: ویژگی سوم به کار بستن سیاست های تبلیغی وسیع بود و ایشان با تاسیس حوزه علمیه به تحکیم مبانی فکری، کادرسازی و تربیت نیرو پرداختند و جبهه مردمی گسترده ای را تحت تاثیر خودشان قرار دادند.

 

حکومت اسلامی در لارستان؛ از بوشهر تا کرمان کنونی

امام جمعه لارستان در بخش دیگری از این مراسم پس از معرفی اجمالی مشخصات فردی آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری و تشریح شرایط زمانه این عالم گرانقدر، به اقدامات مبارزاتی ایشان اشاره کرد و گفت: این مجاهد بزرگ از ابتدای ورودشان به لار در سال ۱۲۷۱ شمسی و در مدت اقامت ۲۵ ساله خود در این منطقه که از بوشهر تا کرمان کنونی را شامل می شده، اقدامات بسیار ارزنده ای انجام دادند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مختار موسوی خرم افزود: از جمله اقدامات مبارزاتی ایشان می توان به تشکیل اولین حوزه علمیه در جنوب کشور برای جهاد تربیتی، احیا و اجرای احکام اسلامی از جمله فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر، توجه ویژه به نماز جمعه و برپایی آن و نصب ائمه جمعه در سراسر منطقه تحت حکومت خود و اجرای حکم اسلام یعنی نفی بلد یا تبعید درباره یهودیانی که پس از مدتی خود را از ذمه حکومت اسلامی خارج کردند و حاضر به پذیرش شرایط آن نشدند، اشاره کرد.

موسوی خرم اضافه کرد: البته ایستادن در برابر مبلغان مسیحی و مبارزه با فرقه شیخیه و نیز مقابله با استبداد خوانین محلی که تجاوز به مال و ناموس مردم را برای خود جایز می دانستند از دیگر اقدامات سید عبدالحسین لاری در این منطقه بود.

وی در پایان به نامه میرزای شیرازی به این عالم مجاهد اشاره و تصریح کرد: این نامه نشان می دهد که اقدامات آیت الله لاری در برپایی حکومت اسلامی موفق بوده که توانسته تحسین میرزای شیرازی را بر انگیزد.

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “نام سید عبدالحسین لاری باید در کتب درسی قرار گیرد”

  1. ناشناس گفت:

    اقاجان فراموش كن از بوشهر تا كرمان و از كجا تا كجا در شرايط كنوني مارا دارن تيكه تيكه ونابود ميكنند شما بفرماييد م كجا بوديم و امثالهم.دولتمردان جمهوري اسلامي ما دارن از بين ميبرن و شما ميفرماييد چنين هست و چنان است. خدا قطع كند دست افرادي كه ما را تيكه تيكه كردند

  2. خطاب به. ناشناس گفت:

    آقای ناشناس. تیکه تیکه کردن یعنی چی. الان. صدها سال از دوران سید. لاری میگذرد مناطق بزرگ.شدندوپر جمعیت. شدند و شهرستانهای. گراش. اوز. لامرد. خنج. و….. بوجود. آمده. آمد. و بسیار هم. لازم وضرورت. داشته. است الان که دوران. قاجاریه نیست الان قرن. ۲۱ دوران تحول. اطلاعات جهانی. است دیگر. دوران. استیلا و. مرکز و. توابع واین حرفها نیست. برادر فکر جدید بکنید

  3. از شهر قدیم. بزال قیصری گفت:

    نام. ایشان. را در کتب درسی بنویسید. شاید توانستیم. لارستان. را استان. کنیم وفکری هم بحال اوضاع. واحوال مردم این. بلاد. قدیمی. بشود

  4. ناشناس گفت:

    متاسفانه در قرن ٢١ منطقه لارستان بزرگ را تيكه تيكه ميكنند واگر در دوره قاجار بود كه اين اتفاق نمي افتاد. ما مخالف توسعه منطقه نبوده و نيستيم ولي دولتمردان ارتقا و توسعه مركز منطقه بكلي فراموش كرده اند.ما ايجاد شهرستانهاي لامرد، خنج، گراش،اوز و جويم استقبال كرده و ميكنيم ولي چه گوييم كه بايد بگوييم خير نبينند افرادي كه احساساتي و بدون استفاده از عقل و منطق دست به كاري ميزنند كه نبايد بزنند.با تشكر

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین