چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۸ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 21

اجرای طرح ابتکاری جوانان لاری در ۲۰ شهر کشور

پویش «تولد نسل توحیدی» بر این باور است که طبق آموزه‌های تربیتی دینی و با اجرای به موقع آن قبل از اقدام به بارداری، دوران جنینی تا شیرخوارگی و در…

پویش «تولد نسل توحیدی» بر این باور است که طبق آموزه‌های تربیتی دینی و با اجرای به موقع آن قبل از اقدام به بارداری، دوران جنینی تا شیرخوارگی و در دوره هفت سال اول رشد می توان به بخش عمده آموزش و پرورش توحیدی نسل دست پیدا کرد؛ امری که اکنون به عنوان یک الگو در کشور به اجرا در آمده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری شبستان، «من به همه‌ آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً می‌گویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار». آتش به اختیار از آن دسته کلید واژه های طلایی در کلام رهبر معظم انقلاب است؛ کلید واژه ای که مفهومش این است برای کار کردن منتظر دستورالعمل و ابلاغ نباشید و خودجوش و پا به کار و با بهره گرفتن از خرد جمعی به میدان عمل آمده و نقش آفرینی کنید.

از جمله جاهایی که نیاز به ورود آتش به اختیار است در امور جهادی و فرهنگی است که البته رهبری نیز در فرمایش خود به آن اشاره کرده اند و چه بهتر اینکه این نقش آفرینی در کار جهادی و فرهنگی از دغدغه های رهبری هم باشد مثل «جوانی جمعیت».

 

دغدغه «تولد نسل توحیدی»

با مطرح شدن این مطالبه از سوی رهبر انقلاب، گروه‌های مختلفی به میدان آمده تا در حد وسع و توان خود به تحقق آن جامه عمل بپوشانند. این گروه ها با بهره گیری از ایده های ناب و جذاب وارد میدان عمل شده و کارهای ثمر بخشی را انجام دادند که برخی از این کارها به یک الگوی موفق تبدیل شده و به صورت یک طرح فراگیر در نقاط مختلف کشور در حال اجرا است؛ همچون پویش «تولد نسل توحیدی» که توسط کانون فرهنگی هنری شهدای لارستان اکنون در بیش از ۲۰ شهر کشور به مرحله اجرا در آمده است.

«نسل توحیدی بر این باور است که طبق آموزه های تربیتی دینی و با اجرای به موقع آن قبل از اقدام به بارداری، دوران جنینی تا شیرخوارگی و در دوره هفت سال اول رشد می توان به بخش عمده آموزش و پرورش توحیدی نسل دست پیدا کرد و اینگونه با روشی آسان تر و در بازه زمانی کم تر، نسلی سالم تر، هدایت پذیرتر و کارآمدتر پرورش داد.»

این را مسئول خواهران کانون فرهنگی هنری «شهدا لارستان» می گوید که البته خودش نیز دارای چهار فرزند قد و نیم قد است و علاقمندی اش به کارهای فرهنگی به ویژه در بین بانوان سبب شده به صورت جدی در عرصه مطالبه رهبری در مسئله جوانی جمعیت گام بردارد.

انگار برای این کار ساخته شده؛ علاوه بر اینکه یک مربی تربیتی است، عضو هسته مرکزی مدرسه «نسل توحیدی» هم هست؛ همچنین به عنوان مربی، تدریس کلاس های پیش از بارداری تا دوران شیردهی را هم بر عهده دارد.

می گوید: مسئله فرزندآوری و کار برای آن، در واقع یک دغدغه اجتماعی اعتقادی و حتی شخصی است و هم به‌لحاظ کمّی هم کیفی برای ما موضوعیت دارد.

تولد یک نوزاد نقطه عطفی در زندگی او و یکی از مهم‌ترین مراحل تربیت‌پذیری یک انسان از زمان انعقاد نطفه تا آخر عمر اوست از این‌روست که پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) اعمال ویژه‌ای را با جزئیات خاص برای لحظات اولیه تولد، روز تولد و هفته اول تولد نوزاد توصیه کرده‌اند و آثار ماندگار مادی و معنوی را برای این اعمال برشمرده‌اند.

این مسئله برای خانم قدسی به یک دغدغه تبدیل شده و سعی دارد در این زمینه قدمی بردارد؛ در نهایت آنچه ثمره تفکر و مطالعه و همچنین مشورت با افراد دغدغه مند به ویژه آقای بینا که علاوه بر اینکه مدیر کانون شهدای لارستان است به عنوان یک همسر، حامی همیشگی اوست، تبدیل به پویش «تولد نسل توحیدی» می شود.

 

آغاز از لار

این پویش از بهمن سال ۱۴۰۰ در روز میلاد امیرالمومنین علیه السلام در بیمارستان لار آغاز و در مناسبت های مختلف همچون روز میلاد ائمه اطهار علیهم السلام و اعیاد دینی ادامه پیدا می کند.

در این پویش که با هدف ترویج آداب ولادت فرزند در بدو تولد برای ایجاد ظرفیت های معنوی در نوزادان و انس دادن مادران با دعاهای حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها شکل گرفته، اقلامی همچون «حرز حیات»(حاوی حرزهای حضرت زهرا(س) و حضرت خدیجه(س)) و بروشور «آداب ولادت فرزند» به همراه خوراکی مناسب مادران تازه زایمان کرده در قالب ارتباط چهره به چهره با توضیحات لازم به مادر نوزادان هدیه داده می شود.

قدسی می گوید: اولین باری که در بیمارستان برای این کار حضور پیدا کردم روز میلاد آقا امیرالمؤمنین(ع) در سال ۱۴۰۰ بود که تعدادی حرز و مقداری حلوا تهیه کرده و به سراغ مادران و نوزادان تازه متولد شده در بخش زایمان رفتم.

او از استقبال پرسنل بخش زنان بیمارستان از این اقدام می گوید که خود سبب ترغیب برای ادامه دار شدن این طرح می شود.

 

از رودان تا لاهیجان

در مناسبت های دیگر احادیثی که در ارتباط با آداب ولادت فرزند جمع آوری کرده بودم را چاپ کرده و با حضور در بیمارستان تقدیم مادرها کردم. کم‌کم این اقدام، به گوش مجموعه‌های فرهنگی رسید و موجب شد به عنوان یک الگو در شهرهای دیگر نیز به اجرا در آید.

این اقدام از رودان تا لاهیجان به اجرا در آمد تا این‌که در سال ۱۴۰۱ و به پیشنهاد مجموعه نسل توحیدی تهران قرار شد این پویش به صورت ملی اجرا شود. در قالب پویش «تولد نسل توحیدی» یک بسته تبریک طراحی شد که یکی از اقلامش هم حرزهایی بود که توسط کانون ما تولید می شد. این پویش در سطح کشور با مخاطب قرار دادن حدود یک هزار خانواده انجام شد.

قدسی می گوید: در عید غدیر سال ۱۴۰۲ این پویش با مدیریت کانون فرهنگی هنری «شهدای لارستان» در بیش از ۲۰ شهر، ۴۳ بیمارستان و برای یک هزار خانواده به اجرا در می آید. در دیگر ایام سال بنا را بر حضور مستمر در بیمارستان برای دیدار و تبریک به مادران و خانواده‌هایی که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند، گذاشته می شود.

 

یک هدیه خاص

می گوید: معمولاً در روزهای ولادت ائمه(ع) و اعیاد مذهبی به سراغ مادرها در بیمارستان می‌رویم و با تبریک فرزند نو رسیده شان، هدایا را که شامل حرز حضرت صدیقه(س) و حضرت خدیجه(س) هست تقدیمشان می کنیم.

در سیره ائمه(ع) استفاده از حرز برای نوزاد و سایر افراد خیلی سفارش شده و خاصیت این است که از بیماری‌ها و آسیب‌ها دور می‌شوند.

این حرز ها را با همکاری خواهران مسجدی و با حمایت مالی مدیر کانون تهیه کرده که البته به تولید انبوه هم رسانده و در سراسر کشور عرضه می‌کنیم اما شروع تولید این حرزها برای همین کار پویش تولد نسل توحیدی بود.

در کنار حرزها نیز معمولاً یک خوراکی مفید برای مادر مثل حلوا، فرنی یا خرما که خیلی در روایات سفارش شده تهیه و بروشور آداب ولادت فرزند نیز به مادران هدیه می‌دهیم و البته برای مادران توضیح می‌دهیم وقتی یک نوزاد به دنیا می آید بر اساس سیره اهل بیت(ع)چه کارهایی باید برایش انجام داده شود.

اعمالی مثل گفتن اذان و اقامه، کام برداشتن، انتخاب نام متبرک برای نوزاد حتی اگر شده به‌صورت موقت، خرما خوردن مادر، انجام دادن عقیقه در روز هفتم و…

گاهی وقت ها که اذان و اقامه را برای مادران یادآوری کرده و می گوییم طبق فرمایش پیامبر(ص) باید این کار خیلی زود انجام شود به درخواست خود خانواده ها اذان و اقامه هم در گوش نوزادان می گوییم.

البته در بیمارستان به مراجعین اهل سنت و اتباع خارجی هم برخورد داریم که با آنها نیز مطابق آداب و اعتقادات خودشان ارتباط برقرار می کنیم.

 

انس مادران با دعا در زمان شیردهی

بسته هدیه پویش که اکنون با همکاری مجموعه نسل توحیدی به‌صورت پویش ملی درآمده، به مناسبت عید غدیر مفصل‌تر شده و یکسری اقلام دیگر نیز به آن اضافه می شود. علاوه بر محتویات بسته اقلام دیگری همچون فلش کارت های پوستر مانند از دعاهای حضرت فاطمه زهرا(س) بر گرفته از کتاب ارزشمند صحیفه فاطمیه انتخاب شده که برای مادرها قابل‌دسترس‌تر و راحت‌تر باشد. هدف از این اقدام هم ارتباط و انس مادران در طول دوران شیردهی با دعا و معنویت است که قطعاً اثرش در شیردهی و در آینده و تربیت فرزند دیده خواهد شد.

به گفته قدسی، این طرح یعنی حضور مستمر نیروهای مسجدی برای تسهیل اجرای این امر مهم (یعنی آداب ولادت فرزند) و حفظ فضای معنوی تولد نوزاد و ثبت یک خاطره خوش در روزهای اولیه تولد نوزاد برای مادر و خانواده ضروری است چرا که فرصت اجرای اعمال بدو تولد بسیار کوتاه و بعضاً فقط یک‌بار در طول زندگی نوزاد است به‌همین دلیل توجه ویژه و آمادگی قبلی خانواده نوزاد و حتی کادر درمان را می‌طلبد.

ازآن‌جایی‌که فرایند تولد نوزاد با نگرانی‌ها و اضطراب‌ها و خستگی خانواده و کادر درمان همراه است ممکن است توجه آن‌ها از مراقبت‌های معنوی توصیه‌شده منحرف شود و فرزند نورسیده از برکات سرنوشت‌ساز آن محروم بماند.

آوازه این اقدام بچه مسجدی های کانون فرهنگی هنری شهدای لارستان که به گوش مسوولان جشنواره «جوانی جمعیت» می رسد سبب می شود رتبه نخست بخش فعالیت ها به این کانون اختصاص پیدا کند.

اکنون که چند سالی از اجرای پویش «تولد نسل توحیدی» گذشته این طرح همچنان با همکاری بچه های مسجد ادامه دارد و کادر درمان بخش زنان و زایشگاه نیز کاملاً با این طرح آشنا بوده و به خوبی از آن استقبال می کنند. علاوه بر آن برگزاری کلاس های آموزشی پیش از بارداری، بارداری، زایمان و شیردهی هم برنامه دیگر این کانون است که در حاشیه پویش «تولد نسل توحیدی» به برگزاری آن اقدام می کنند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین