چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۴ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 23

دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ریاست بروجردی آغاز بکار کرد

  دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز با قرائت پیام مقام معظم رهبری به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. به گزارش میلاد لارستان، مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره…

 

دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز با قرائت پیام مقام معظم رهبری به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

به گزارش میلاد لارستان، مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران توسط یگان رزم‌نوازان ارتش و با حضور سران قوا، مقامات کشوری و لشکری و مهمانان خارجی به صورت رسمی آغاز شد.

در ادامه مراسم، علا‌الدین بروجردی؛ منتخب مردم لارستان، به عنوان رئیس سنی و حسینعلی شهریاری؛ منتخب زاهدان، به عنوان نایب رئیس سنی مجلس و عبدالحسین همتی از حوزه زرند و کوهبنان به عنوان دبیر اول و عباس قدرتی زوارم از حوزه شیروان به عنوان دبیر دوم هیئت رئیسه سنی در جایگاه هیئت رئیسه سنی قرار گرفتند و زنگ آغاز به کار مجلس به صدا درآمد.

پس از آن آیات ۳۵ تا ۴۲ سوره «شوری» توسط حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشورمان، قرائت شد.

در ادامه دستورکار جلسه اول قرائت شد و پس از آن پیام رهبر معظم انقلاب توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: «هر مجلس جدید می‌تواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را می‌رساند که خانه‌ ملّت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد.

بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ مقنّنه، به تحقّق همه‌ ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.

نکته‌ای که همواره بر آن تأکید می‌کنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ همّت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.»

سپس بنابر اصل ۶۷ قانون اساسی مراسم تحلیف نمایندگان مجلس و در راستای اجرای ماده ۳ آیین‌نامه داخلی انجام شد و هرکدام از منتخبان ذیل سوگندنامه خود را امضا کردند.

 

متن سوگند نمایندگان به شرح ذیل است:

بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم؛‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.

در ادامه علیرضا شریفی، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی در سخنانی با گرامیداشت یاد شهیدان راه خدمت، گفت: دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران، برگ زرین دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که با همکاری و همراهی دوستان در ارکان مجلس شورای اسلامی در این رویداد ملی انجام وظیفه می‌کنیم.

وی ادامه داد: حوزه اداری و اجرایی مجلس شورای اسلامی با بهره‌مندی از تجربه ۱۱ دوره پیشین نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم و شایسته برای آغاز کار مجلس دوادزهم اقدام کرده است که در این فرصت مدیریت دانش و توانایی به منظور دسترسی به تجربه‌های ادوار گذشته که با بهره‌گیری ازابزار و شیوه‌های نوین صورت گرفته با قابلیت‌های جدید در راستای کارآمدسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و هوشمندسازی در دسترس نمایندگان قرار گیرد تا امکان ورود به مسائل مختلف در حوزه حکمرانی کشور فراهم شود.

شریفی بیان کرد: همچنین برگزاری نشست‌ها برای آشنایی با موضوعات متنوع اداری برای نمایندگان منتخب پیش‌بینی شده است.

معاون اجرایی مجلس ابراز کرد: اکنون که با فضل الهی و عنایات خاصه حضرت امام زمان و هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب در آستانه فعالیت مجلس دوازدهم هستیم از درگاه خداوند حرکت در مسیر نورانی آرمان‌های انقلاب اسلامی، تحقق منویات ولی امر مسلمین و جهت گیری عمومی در مسیر صلاح و رضایت مردم را که حاکی از رضایت الهی است مسئلت نموده، آمادگی اداری مجلس رادر همراهی واقعی با وکلای ملت اعلام می‌دارم.

وی در پایان با عرض خداقوت به نمایندگان دوره یازدهم مجلس از مساعی مسئولانه و خالصانه تمامی دست اندرکاران ذی ربط امنیتی، انتظامی، امدادی و خدماتی، به‌ویژه اعضای ستاد افتتاحیه دوره دوازدهم که تمهید بی‌وقفه این مراسم را به صورت مجاهدانه انجام دادند تشکر می‌کنم.

پس از آن علاءالدین بروجردی، منتخب مردم لارستان و رئیس هیئت رئیسه سنی ضمن خیر مقدم به میهمانان، گفت: مجلس دوازدهم در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که ملت بزرگ ایران در غم شهادت رئیس‌جمهور پرتلاش، فداکار و امین به همراه وزیر امور خارجه مجاهد و فعال و امام جمعه معتبر تبریز و استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و دیگر همراهان به سوگ نشسته‌اند.

وی ادامه داد: هر گز متصور نبود که این اجلاس بدون رئیس‌جمهور شهید برگزار شود اما آنچه در این شرایط دشوار موجب تسلی خاطر است وجود رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است که در همان ساعت نخست این ضایعه غم‌بار به مردم ایران اطمینان دادند که هیچ خللی در امور کشور رخ نمی‌دهد.

بروجردی اظهار کرد: این مجلس در مسیر قله پیشرفت کشور در حالی که منطقه ما دچار تحول عظیمی است آغاز به کار می‌کند. منتخبان ملت نماد و تجلی وحدت ملی هستند. حرکت در مسیر پیشبرد کشور به سوی رفاه، آسایش، امنیت و تحقق اهداف و سیاست‌های کلان تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری جز از طریق ایجاد همبستگی ملی محقق نمی‌شود. پر واضح است که این اصل هیچ تعارضی با تضارب آرا ندارد.

رئیس هیئت رئیسه سنی بیان کرد: کشور ما دارای ثروت‌های عظیم خدادادی است که در میان آنها نیروهای کارآمد انسانی است که همواره مورد ستایش جهانیان بوده است و پیامبر(ص) در تلاشگر بودن ایرانیان و دستیابی آنها به علم و دانش فرمودند اگر دانش در کرات دیگر باشد افرادی از ایران‌زمین به آن دست پیدا می‌کنند.

وی افزود: مجلس در مسیر پیشرفت کشور بیش از هر چیز باید به ارتقای سطح دانش و فناوری توجه داشته باشد. ما باید شرایطی را برای متخصصان ودانشمندان برجسته ایجاد کنیم تا در کشور ماندگار باشند.

بروجردی با بیان اینکه در آستانه به پایان رسیدن سند چشم انداز ۲۰ ساله در سال آینده هستیم، گفت: کشور ما در عرصه اقتدار ملی فراتر از سند ملی است اما در برخی از عرصه‌ها از جمله اقتصاد دچار کاستی و نارسایی است و مجلس دوازدهم برای تقویت اقتصاد ملی خواهد کوشید تا یاری‌گر قوه مجریه از طریق به کارگیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مردمی باشد، به‌ویژه اینکه امسال، سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته است و ما هم نمایندگان مردم در خانه ملت هستیم.

رئیس سنی مجلس تأکید کرد: مهمترین رسالت مجلس دوازدهم تلاش در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است که مورد تأکید مقام معظم رهبری است. اینک ما در مقطع حساس و تاریخی در بعد تمدن‌سازی هستیم. بدیهی است که دشمنان انقلاب اسلامی این امر را بر نمی‌تابند و با تمام قوا به دنبال مقابله با ملت ایران هستند اما ملت ایران با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری استوار و پابرجا در این مسیر حرکت می کنند.

وی اظهار کرد: برخود لازم می‌دانم از تمام نیروهای مسلح جمهروی اسلامی ایران و مسئولان امنیتی و انتظامی که جان بر کف در جهت امنیت پایدار کشور تلاش می‌کنند تشکر و قدردانی کنم. وظیفه حتمی مجلس و دولت این است که در این شرایط حساس با تخصیص بودجه لازم حمایت خود را از نیروهای مسلح و نهادها ی امنیتی و انتظامی به عمل آورند.

بروجردی عدالت را اصل مهم اسلامی و خواست فکری همه‌ انسان‌ها بیان کرد و گفت: باید این اصل در تمام کشور جاری و ساری باشد. مردم مشکلات اقتصادی را برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی تحمل می‌کنند اما به شرط اینکه عدالت در سراسر کشور یکسان باشد. وظیفه ما در مجلس توجه به طبقات محروم و مستضعف جامعه و ایجاد اشتغال و تصویب قوانین عادلانه در سراسر کشور است.

وی مبارزه با فساد را اصل جدی در جهت پیشبرد کشور و برقراری عدالت خواند و اظهار کرد: در این زمینه باید از شعارزدگی عبور کرد و مبارزه با ریشه‌های فساد را در اولویت قرار داد. این مبارزه نیازمند روش‌های علمی و همه‌جانبه است. برای مبارزه با فساد علاوه بر مجازات‌های متناسب باید از روش‌های پیشگیرانه استفاده کرد.

رئیس سنی مجلس دوازدهم اظهار کرد: اساس سیاست خارجی کشور سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» است اما اولویت نخست در سیاست خارجی توجه به کشورهای همسایه و اسلامی است که شهدای بزرگوار آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان در این عرصه خوش درخشیدند. تقویت روابط با کشورهای جهان با حفظ منافع کشور دستور مهم سیاست خارجی است و لذا باید رابطه با همسایگان در عرصه سیاست خارجی در اولویت باشد.

بروجردی با تأکید بر اینکه مبارزه با نظام سلطه و در رأس آن ایالات متحده آمریکا اصل اساسی در سیاست خارجی ماست، گفت: جنبش‌های دانشجویی و خیزش‌های اخیر در آمریکا، اروپا و اقصی نقاط جهان در دفاع از مردم غزه نشان داد که ملت‌ها چه میزان به هم نزدیک هستند اما شاهدیم که دولت‌های غربی در راستای سیاست‌های استکباری خود به حمایت از نسل‌کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

وی ابراز کرد: آنچه در غزه و کرانه باختری می‌گذرد نماد حقیقی سیاست‌های غرب است که برخلاف ادعاهای خود نشان دادند حقوق انسان‌ها برای آنها هیچ ارزشی ندارد و تنها به منافع نامشروع خود می‌اندیشند و نبردی نابرابر را با قهرمانان و مجاهدان فلسطینی ادامه میدهندد که با عنایت الهی پیروز این میدان مردم سلحشور فلسطین خواهند بود.

رئیس سنی مجلس دوازدهم تصریح کرد: عملیات وعده صادق با تدبیر و نگاه هوشمندانه فرمانده کل قوا و رئیس شهید شورای عالی امنیت ملی انجام شد. در پی این عملیات جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه به میزان قابل توجهی ارتقا یافت و کشورهای منطقه متوجه شدند که تنها کشوری که توان عملی مبارزه با سیاست‌های ظالمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را دارد، جمهوری اسلامی ایران است. این عملیات پاسخی قاطع به تعرض رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود.

بروجردی تأکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان جنگ‌طلبی نیست بلکه ایجاد امنیت پایدار با همکاری کشورهای منطقه است اگر چه در برابر هر تجاوز و زورگویی با قاطعیت اقدام می‌کند و به آن پاسخ می‌دهد.

وی در پایان اظهار کرد: لازم است انسجام ملی ارزشمند را در کشور که به برکت خون پاک شهدای خدمت شکل گرفته حفظ کنیم. نامزدهای ریاست جمهوری نیز باید به این امر اهتمام ویژه داشته باشند و در مناظرات تلویزیونی آن را تقویت کنند و ملت ایران باحضور حداکثری پای صندق‌های رأی قدردان خون شهدای خدمت باشند و حماسه دیگری را در انظار جهانیان بیافرینند.

در ادامه احمد وحیدی، وزیر کشور، در سخنانی ضمن ارائه گزارش از روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات براساس سیاست‌های کلی انتخابات و با رعایت اصل قانون‌مداری، بی‌طرفی و تلاش برای ارتقای شاخص‌های اجرا، فرایند انتخابات دوره دوازدهم مجلس را به فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت و میدانی برای کارآمدی و نمایش توان و اقتدار دولت مبدل کرد و از این رو برگ درخشان دیگری از انتخابات آزاد، امن، سالم و توام با رقابت با مؤلفه‌های رقابت، سلامت، مشارکت و امنیت رقم خورد.

وزیر کشور ادامه داد: در این دوره طراحی سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در انتخابات شکل جدیدی از کارآمدی و اثربخشی را در میان سطوح مختلف مدیریتی کشور به نمایش گذاشت. سامانه‌های دقیق الکترونیکی ضامن سلامت انتخابات و اطمینان‌بخش برای ملت ایران بود.

وی ابراز کرد: از تعامل سازنده شورای نگهبان و منتخبان مردم با وزارت کشور و همچنین از نمایندگان دوره یازدهم برای تصویب قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم.

پس از آن محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در سخنانی ضمن درود به روح امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مظلوم مدافع حرم و سید‌الشهدای مدافعان حرم شهید سلیمانی عزیز، گفت: برای من سخت است که از طرف شهید عزیزمان آیت‌الله رئیسی در این مجلس حاضر شده و سخنرانی کنم.

وی ضمن تبریک به تک تک نمایندگان و افتتاح دوره دوازدهم مجلس، افزود: به درگاه احدیت شکرگزارم که به نعمت ولایت‌فقیه، متنعم هستیم. در این چند روز که چنین اتفاقی افتاده، کلیدی‌ترین مهره اداره کشور را از دست داده‌ایم. به رغم اینکه تمام کشور در جنب و جوش تشییع این پیکرهای پاک بودند اما دوره ششم مجلس خبرگان به وقت خود شروع به کار کرد و آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز به هنگام انجام شد. این یعنی جامه عمل پوشاندن به آن مطلبی که مقام معظم رهبری در وهله اول این حادثه فرمودند «کارهای اداری کشور نباید با خللی مواجه شود و برنامه‌ای نباید به تأخیر بی‌افتد».

مخبر با تأکید بر اینکه سرمایه کشور مردم هستند، گفت: آن چیزی که همواره در مسائل مختلف کشور، مشکل‌گشا بود حضور مردم با تدبیر داهیانه رهبر مقام معظم رهبری بوده است.

وی در ادامه به برخی از ویژگی‌های شخصی و اخلاقی شهید آیت‌الله رئیسی اشاره کرد و افزود: محبوبیت ایشان که با حضور در تشییع پیکرهای شهیدان راه خدمت خلجان پیدا کرد جدای از ایمان و عمل صالح ایشان نبوده است: «إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ سَيَجۡعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحۡمَٰنُ وُدّٗا». موضوعی که من در این جریان حس کردم این است که هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست.

در پایان این جلسه، شعب پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم تعیین شد و با پایان نخستین جلسه رسمی صحن علنی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمایندگان برای تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) حضور می‌یابند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین