پنج شنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 31 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

لزوم مشارکت مردم لارستان در تولید در کنار تجارت!

از گذشته دور نام مردم لارستان به اقتصاد و تفکر هوشمندانه آنان در حوزه تجارت و بازرگانی عجین شده است و به طور قطع ورود آنان به عرصه تولید می‌تواند…

از گذشته دور نام مردم لارستان به اقتصاد و تفکر هوشمندانه آنان در حوزه تجارت و بازرگانی عجین شده است و به طور قطع ورود آنان به عرصه تولید می‌تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.

به گزارش میلاد لارستان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.

واکاوی این شعار بسیار عمیق است و با توجه ذکر واژه «مردم»، نقش آحاد جامعه در افزایش تولید را ضروری می‌داند. از طرفی گره‌گشایی و هم افزایی مدیران و مسئولان در تسریع و تسهیل روند مشارکت عمومی در پیشبرد کارها، انکارناپذیر است.

از گذشته دور نام مردم لارستان به اقتصاد و تفکر هوشمندانه آنان در حوزه تجارت و بازرگانی عجین شده است و به طور قطع ورود آنان به عرصه تولید می‌تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.

در سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۲، اتفاقاتی در خصوص سرمایه‌گذاری و ایجاد بستر تولید در لارستان رخ داد که البته با توجه به انتظارات راضی‌کننده نبود. اما بازخوانی برخی از مهمترین رویدادهای مرتبط با تولید در سال گذشته را مرور می‌کنیم.

در سال ۱۴۰۲، نخستین واحد تولیدی ساخت کابین آسانسور در شهرک صنعتی لار افتتاح شد. این طرح در زمینی به مساحت ۲۴۰۰ متر مربع با زیربنای ۱۲۹۵ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال احداث شده است. ظرفیت اسمی این واحد تولیدی ۲۰۰ عدد کابین آسانسور در سال است و برای ۶ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

پروژه دیگر، کلنگ زنی واحد تولیدی آجر فشاری، سفالی و پرسی نما با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال بود. همچنین واحد لبنیاتی با ظرفیت ۲۸۰۰ تن در شهرک صنعتی لار به بهره‌برداری رسید.

همانگونه که مشاهده می‌شود، تعداد پروژه‌ها بسیار ناچیز و کمتر از انگشتان یک دست است. این درحالی است که بسیاری از افراد در خطه لارستان دارای سرما‌یه‌هایی هستند و تمایل دارند کار اقتصادی کنند اما نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی ورود کنند.

نقش مسئولان در آگاهی‌دهی و هدایت‌گری بسیار مهم است چراکه آنان می‌توانند با همکاری رسانه‌ها با ارائه طرح‌های کارشناسی‌شده، سرمایه‌داران را در امر ورود به تولید ترغیب کنند.

در سال گذشته، علی‌محمد ابراهیم زاده رئیس وقت اداره صمت لارستان، پیش از انتقال به شهری دیگر، در مصاحبه‌ای تعداد کل واحد‌های صنعتی فعال در لارستان بدون احتساب واحد‌های شهرستانهای اوز و جویم را ۱۰۱ واحد اعلام کرده بود که ۴۸ واحد از آنها در شهرکها و نواحی صنعتی مستقر هستند و مابقی خارج از نواحی و شهرک های صنعتی استقرار دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین محصولات تولیدی لارستان در زمینه کانی های غیرفلزی هستند که شامل؛ انواع محصولات بتنی مسلح و غیر مسلح ، شن و ماسه، آسفالت، بتن آماده و… می شود، گفته است: حدود ۷۵ طرح صنعتی نیمه‌تمام دارای پیشرفت فیزیکی داریم و ۵ واحد در شرف راه اندازی و اخذ پروانه بهره برداری هستند.

شهرک‌ها و نواحی صنعتی در شهرهای لار و بیرم با زیرساخت‌های لازم آماده شده و می‌طلبد تا با مشارکت مردم، جهش تولید را رقم زد و به اشتغال جوانان و همچنین رونق اقتصادی کمک کرد.

از نقش موثر بانک‌ها در حوزه رشد تولید نباید غافل شد. سرمایه‌های زیادی از مردم لارستان در بانک‌ها بلوکه شده که می‌بایست در راستای توسعه این خطه بکار گرفته شود. شاید موثرترین راه کمک بانک‌ها، پرداخت تسهیلات به صنعتگران با بهره کم باشد تا چرخ تولید رونق بگیرد.

جلسه شورای هماهنگی بانک‌های لارستان می‌بایست بطور مرتب برگزار شود و همواره پیگیر دغدغه تولیدکنندگان و رفع مشکلات مالی آنان باشد.

باید با دخالت و تصمیم شورای هماهنگی بانک‌ها، برعدم سخت گیری بانکها در پرداخت تسهیلات در کمترین زمان ممکن انجام شود و بانک‌ها در تامین سرمایه برای واحدهای تولیدی و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تلاش کنند.

خطه لارستان قابلیت‌های گوناگونی برای سرمایه‌گذاری دارد. فرآوری محصولات کشاورزی مثل؛ گوجه، سیب‌زمینی، پنبه، کنجد و خرما لارستان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد چراکه در تولید اغلب این محصولات در استان فارس در رتبه‌های برتر قرار دارد و حتی برای تأمین مواد اولیه مثل گوجه از استان‌های همجوار نظیر؛ هرمزگان کمک گرفت.

از طرفی، سرمایه‌گذاری در کشت گلخانه‌ای نیز می‌تواند دارای بازدهی خوبی باشد.

در بحث تولید گوشت سفید با گسترش مرغداری‌ها و تولید تخم‌مرغ نیز باید برنامه‌ریزی و ورود سرمایه‌گذاران اقدام کرد. در حال حاضر به ویژه در بحث تخم‌مرغ مشاهده می‌شود که در لارستان واحد تولیدی وجود ندارد و روزانه چندین تُن تخم‌مرغ از سایر شهرها روانه لارستان می‌شود.

موضوع دیگری که می‌بایست از آن بعنوان پتانسیل لارستان برای سرمایه‌گذاری نام برد، تولید برق از انرژی تجدیدپذیر خورشید است. این مهم گرچه از ظرفیت‌هاست و طی سالیان اخیر اقداماتی صورت گرفته اما جای کار بسیاری دارد.

لارستان با ظرفیت‌هایی که دارد، با مشارکت مردم می‌تواند قطب تولید محصولات مختلف باشد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین