جمعه ۰۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷ب.ظ
::آخرین مطلب 4 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4
میلادلارستان در گفتگو با مدیر آمورش و پرورش بررسی کرد:

آخرین خبرها در خصوص نظام دوره ای مدارس ابتدایی لارستان

موضوع نظام دوره ای مدارس ابتدایی، چند صباحی است که به یکی از موارد پراهمیت در بین مردم و در راستای ادامه فعالیت آموزشی دان آموزان مدارس ابتدایی لارستان تبدیل…

موضوع نظام دوره ای مدارس ابتدایی، چند صباحی است که به یکی از موارد پراهمیت در بین مردم و در راستای ادامه فعالیت آموزشی دان آموزان مدارس ابتدایی لارستان تبدیل شده است. این که طرح مذکور چرا در حال حاضر در منطقه شروع شده و یا هزینه های متفاوت آن بر عهده خانوار و همچنین ابهاماتی در خصوص الزام انجام طرح و مزایا و معایب آن از جمله مواردی است که ذهن خانواده ها را به خود مشغول ساخته است. به همین منظور خبرنگار میلاد لارستان گفتگویی تقریبا کامل با مهندس عبدالحمید اخوان معاون سازمان و مدیر آموزش و پرورش لارستان در این خصوص انجام داده ست. که در ادامه می خوانیم:

۱) در خصوص طرح تفکیک مدارس (نظام دوره ای) که جدیدا بیان شده و پیشینه آن توضیحاتی بفرمایید و تغییرات آن نسبت به طرح فعلی چیست؟

در فصل سوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده این نهاد ماموریت دارد با تاکید بر شایستگی های پایه ، زمینه دستیابی دانش آموزان در سنین لازم التعلیم طی ۱۲ پایه تحصیلی (چهار دوره تحصیلی سه ساله) به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی ، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام مند ، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد.

بدین منظور و بر اساس مقتضيات آموزشي، شوراي عالي آموزش و پرورش تصميم به تغيير مدت دوره ابتدايي به ۶ سال گرفت، چرا که دوره آموزش ابتدايي دوره شکل گيري شخصيت دانش آموزان است و در اين دوره تربيت، خلاقيت و تفکرمحوري بايد بيش از آموزش، حافظه محوري و … مدنظر قرار گيرد.

با اجرای نظام ۶-۳-۳، نظام آموزشی كشور به چهار دوره سه ساله (دوره اول و دوره دوم ابتدایی، دوره اول و دوره دوم متوسطه) تقسیم و ششم ابتدایی برای نخستین بار از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ وارد دوره ابتدایی شد و دوره ای شدن مدارس ابتدایی کشور از سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ آغاز گشت.

در مراکز استان و حتی شهرهای همجوار بحث تفکیک مدارس ابتدایی از سالها قبل آغاز شده است. در شهر لار بدلیل برخی شرایط فاصله ای و ایاب و ذهاب شهری این امر مهم بصورت کامل رخ نداده است. هر چند دو مدرسه در شهرقدیم لار(مدارس ابن سینا و صدیقه کبری(س)) از سالها قبل و مدارس (سعدی و مجتهدی) و (زینبیه و استوار(اسلام زاده)) و عطایی شهرجدید و چهار مدرسه در شهر خور از سال گذشته دوره ای گردیده اند.

با توجه به تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درس ملی بر دوره ای کردن مدارس ابتدایی و همچنین تاکیدات وزارتخانه و رویکرد اداره کل آموزش و پرورش استان فارس این مهم در جلسات شورای آموزش و پرورش لارستان که معمولاً ماهانه و با حضور مسئولین شهرستان و نمایندگان مدیران مدارس و انجمن مدارس و … برگزار می شود ، مطرح گردید و در در سال تحصیلی جدید با اولویت مدارس پرجمعیت و همجوار مدّ نظر می باشد.

البته جهت دوره ای شدن دو مدرسه ابتدایی الزاماتی از جمله: تعداد کلاس و فضای آموزشی مشابه – امکانات و تجهیزات مشابه – مشابه بودن نوع دو مدرسه در سامانه وزارتی – رشد مشابه جمعیتی دو مدرسه و منطقه ای که مدرسه در آن قرار گرفته و … نیاز هست. لذا در این مرحله اجرای طرح ، که هدف آن گسترش مدارس دوره ای در مقطع ابتدایی شهرستان است ، به همان دلایل صدرالاشاره این طرح شامل همه مدارس ابتدایی نخواهد شد.

۲) مزایای این طرح چیست؟

مزایای طرح عبارتند از:

الف) ایجاد آرامش و احساس امنیت بیشتر در کودکان

ب) با کاهش سن بلوغ در دانش آموزان به گونه ای که سن بلوغ به دانش آموزان دوره دوم ابتدایی رسیده است، لزوم جداسازی رده ی سنی ۶ تا ۹ ساله ( پایه های اول ، دوم وسوم ) از ۱۰ تا ۱۲ ساله (پایه های چهارم ،پنجم و ششم) به علت اختلاف سنی ، جسمی و روحی و روانی زیاد بیشتر اهمیت می یابد.

ج) تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری در دانش آموزان: دانش آموز کلاس پایین تر وقتی در مقابل دانش آموز سال پنجم و ششم قرار می گیرد کمتر قبول مسئولیت می نماید.اما وقتی فقط مواجه با دانش آموزان پایه اول تا سوم باشد بخاطر اختلاف سنی کمتر مسئولیت پذیری دانش آموز نیز افزایش می یابد.

د) کاهش آسیب های اجتماعی : مسائل اخلاقی، تربیتی و انضباطی دانش آموزان در سنین مختلف متفاوت و نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات خاص خود می باشد و اجرای نظام ۳-۳ در دوره ۶ ساله ابتدایی می تواند تاثیر مطلوب تری داشته باشد.

هـ) اکثریت کارشناسان و مشاوران خانواده بهترین اختلاف سنی فرزندان در یک خانواده را یک تا سه سال می دانند. با اجرا شدن این طرح ، این موضوع مهم درمدارس دوره ابتدایی عینیت می یابد.

و) ایجاد انگیزه و شور و نشاط از طریق تغییر در محیط آموزش : تغییر محیط فیزیکی آموزش از طریق اردوهای علمی،فرهنگی، مذهبی و … بسیار تاثیرگذار است که پس از طی یک دوره سه ساله تغییر مدرسه محل ثبت نام و حضور در فضای جدید و کسب تجربیات متفاوت در کنار همسالان و انجام فعالیتهای متعدد اجتماعی می تواند اثرگذاری مطلوب تری داشته باشد.

ز) نیازها، اخلاق، بازی ها، علایق ، شرایط جسمی و روحی و روانی ، تخیلات و … در دانش آموزان پایه های اول تا سوم با دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم بسیار متفاوت است. با توجه به تغییر نگرش در شیوه های آموزشی و تربیتی و استفاده از شیوه های نوین تدریس مثل بازی و یادگیری در دوره ابتدایی و حیاط پویا، با ایجاد نظام دوره ای مدرسه بهتر می تواند نسبت به برنامه ریزی و اجرای باکیفیت تر مسائل آموزشی و تربیتی اقدام نماید.

ح) مدیریت زمان و هزینه در مدارس : تهیه وسایل و ابزارهای آموزشی ، فن آوری ،کتاب داستان، بازی های آموزشی، کمد جوایز ، برگزاری جشن های مناسبتی و جشن های موضوعی مقطع ابتدایی(جشن الفبا – جشن قرآن – جشن مداد – جشن خودکار و …) مناسب هر سن و پایه ، با دوره ای شدن مدارس ابتدایی با مدیریت زمان و هزینه مناسب تری صورت می پذیرد.

ط) الگو پذیری دانش آموزان از همسالان: باید به این مهم توجه نمود که بیشترین تاثیروالگوپذیری دانش آموزان و کودکان از هم سن و سالان خود است و هر چه قدر این اختلاف سنی بیشتر باشد این مهم کمرنگ تر خواهد شد.

۳) طرح جدید از چه تاریخی قرار است اجرا شود؟

همان طور که قبلاً اشاره شد از سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ در بسیاری از مدارس کشور این طرح اجرایی شده و در لارستان هم مسبوق به سابقه بوده و در این مرحله گسترش این مهم مورد تأکید است.

۴) آیا زیرساخت های اجرای این طرح در شهرستان آماده است؟

از سمت آموزش و پرورش؛ اساساً این طرح در مدارسی اجرا می شود که زیرساختها آماده باشد. به همین دلیل این طرح در این فاز اجرایی شامل همه مدارس ابتدایی نمی گردد.

برخی زیرساخت ها از جمله تامین سرویس دانش آموزی که برابر بخشنامه های صادره نهادهای دیگری متولی آن می باشند و مشخصاً در خصوص تأمین سرویسهای دانش آموزی از جانب آن بزرگواران در جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان اطمینان داده شده است.

لزوم توسعه حمل و نقل عمومی شهری در این مقطع بیش از پیش احساس می شود و حضور ایثارگرانه همه نهادهای مسئول و همراهی خانواده ها و شهروندان و حتی کمک خیرین که همیشه حامی دانش آموزان این شهرستان بوده اند ، نیز قطعاً راهگشا خواهد بود.

۵) برخی خانواده ها اجرای طرح مذکور را به علت مشکلات هزینه ای که تحمیل می نماید به ضررشان می دانند. از جمله هزینه مازاد سرویس رفت و برگشت در مدارسی غیر از محل نزدیکی سکونت خود که بالاجبار باید به آنجا بروند، هزینه تهیه مجدد لباس فرم و…در این خصوص لطفا توضیح بفرمایید.

در بحث هزینه مازاد ممکن است که هزینه سرویس به برخی خانواده ها تحمیل شود که البته در مقابل مزایا و جلوگیری از آسیب  اجتماعی فرزند در سالهای آینده به نظر قابل چشم پوشی است. امّا تهیه لباس فرم جدید به هیچ عنوان ضرورتی ندارد و خانواده ها در این خصوص نیاز به هزینه مجدد نخواهند داشت.

۶) آیا معایب و مزایای طرح با اداره کل آموزش و پرورش مطرح شده و مشکلات خانواده ها نیز بیان گردیده است؟

صحبت در این مورد بسیار شده و اخیرا طی بخشنامه ای بر اجرای این امر مجددا تاکید شده و البته این مورد جزء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند تحول بنیادین است که در آن بیان شده مدارس ابتدایی باید به دو دوره مجزا تفکیک شود تا کیفیت بخشی مدارس ارتقا یابد و تربیت و آموزش بهتر صورت پذیرد.

۷) از لحاظ کیفیت آموزش تغییرات فوق مضر نخواهد بود؟

مطمئنا کیفیت مدارس بالاتر خواهد رفت. کافی است از اولیایی که فرزندان آنها در مدارس دوره ای در حال تحصیل هستند یا مدیران و معلمین پرسش صورت پذیرد که خود واقف به ارتقا کیفیت آموزشی در طرح جدید می‌باشند.

۸) نظر معلمین در این خصوص چه می باشد؟

قطعاً نظر معلمین و مدیران برای ما اولویت زیادی دارد ؛ زیرا خط مقدم کارها را آموزگاران و معلمین ما شکل می دهند. جلسات متعددی با شورای مشورتی مدیران و آموزگاران شهرستان در این خصوص برگزار شده و این عزیزان نیز بر اجرای طرح تأکید دارند.

۹) برخی خانواده ها برخی مدارس را بر اساس اصول خاص(مثلا سلامت فرهنگی و…) انتخاب می نمایند. با این امر اصول مذکور دیگر رعایت نخواهد شد و یا تضمینی در آن نخواهد بود. چه تدابیری در این خصوص اندیشیده اید؟

اساسا در آموزش ابتدایی ثبت نام بر اساس طرح آدرس است و بهترین مدرسه برای هر دانش آموزان نزدیک ترین مدرسه به منزل آنهاست اما این موضوع صرفاً محدوده بندی مدارس را گسترده تر خواهد کرد.

۱۰) آیا این طرح در مدارس دولتی و یا غیر دولتی و یا هر دو اجرایی خواهد شد؟ اولویت در حال حاضر با کدام مدارس است ؟

در تمام مدارسی که الزاماتی که قبلاً اشاره شد فراهم باشد ؛ امکان اجرا شدن طرح وجود خواهد داشت.

۱۱) توضیحات تکمیلی

اطمینان داشته باشید این طرح صرفاً به جهت کیفیت بخشی مدارس و بهره مندی دانش آموزان از شرایط عادلانه و بهتر تعلیم و تربیت صورت می پذیرد و نظر مشاوران و صاحب نظران کشوری و استانی و شهرستان در این خصوص اخذ شده وبا اجرای طرح قطعاً فضای مدرسه پویا، سر زنده و شاداب تر خواهد شد.

و در پایان از همراهی همیشگی مسئولین شهرستان و شهروندان عزیز و خانواده های دانش آموزان در اجرایی شدن این طرح بسیار سپاسگزاریم.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین