جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 14 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

حق فراموش کردن زلزله سال 1339 در لار را نداریم!!

میلاد لارستان: در چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۹ یعنی دقیقاً ۵۶ سال پیش در چنین روزی لار لرزید و دهها زن و مرد، کوچک و بزرگ و پیر و جوان را در زیر خروارها خاک به کام مرگ فرستاد.

در چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۹ یعنی دقیقاً ۵۹ سال پیش در چنین روزی لار لرزید و دهها زن و مرد، کوچک و بزرگ و پیر و جوان را در زیر خروارها خاک به کام مرگ فرستاد.

به گزارش میلاد لارستان؛ زلزله ویرانگری که در سال ۱۳۳۹در شهر لار اتفاق افتاد وموجب مرگ ومیر بسیاری از اهالی لار شد تا اکنون نه از یاد کسی رفته ونه ما بعتوان شهرواندانی که هنوز دراین منطقه زندگی میکنیم حق داریم از یاد ببریم واقعیت این است که هم ایران وهم منطقه لارستان کهن بر روی کمربند زلزله قرار داشته ودارد وما اوزیها گراشیها خنجی ها لاریها واهالی این حوالی سالانه با صدای دلخراش ولرزش ان اشنا هستیم وسالی را بیاد نداریم که  در منطقه زلزله ای نیامده باشد.

این احتمال هست که در اینده نیز زلزله هایی با ریشترهای  کمتریا بیشتر داشته باشیم.

زمانی که بیخبر در خواب هستیم یا در منزل به اتفاق خانواده ودر کنار انها زندگی میکنیم و یا دور از منزل مشغول کسب وکار هستیم نمی توانیم نگران این حوادث وعواقب ان نباشیم.

ایمن سازی ساختمانهای مسکونی  اداری تجاری  و بخصوص اموزشی یعنی جایی که دانش اموزان و نونهالان و کودکان ما زیر یک سقف مشغول تحصیل هستند باید کاملا در ساخت ان و مقاوم سازی ان در برابر زلزله دقت نظر داشته باشیم.

باید در مدارس به کودکان اموزش روشهای پیشگیری از صدمات هنگام زلزله داده شود ورفتارهای درست هنگام زلزله را به انها اموزش داده شود.

شورا شهر ومسئولین شهری باید با تهیه جزوات مفید در باره زلزله و ایمن سازی مردم را راهنمایی کنند.

باید هم مردم و هم مسئولین در کنار رشد سریع و قارچ گونه ساخت و سازها در شهرها و روستاهای مناطق مختلف لارستان بزرگ و بخصوص شهر لار که به سرعت در حال گسترش و توسعه هستند، از همه جهات مقاوم سازی، استفاده از مصالح استاندارد، ایمن سازی معابر، خیابانها، کوچه ها، لوله گذاری گاز و آب و برق و غیره اصول ایمنی، استاندار و حرفه ای رعایت شود.

مسئولین باید به فکر بافت فرسوده باشند. مسئولین باید به فکر اقشار کم درآمد باشند. مسئولین می بایست با رایزنی با وزارت خانه راه و شهرسازی برای مردم آسیب پذیر جامعه وام های بلاعوض مستحکم سازی منازل بگیرند. مسئولین می بایست پیگر مجوز برای اعطای تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت مقام سازی مسکن در جای جای لارستان بزرگ بگیرند. مسئولین باید……..

باید همه بدانیم که خطر در کمین است…. همان گونه که سیل ابتدای سال ۹۸ در کشور همه را غافلگیر کرده و یا زلزله کرمانشاه تلفات زیادی به بار آورد… 

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۸:۵۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “حق فراموش کردن زلزله سال 1339 در لار را نداریم!!”

  1. ناشناس گفت:

    برای چی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر درخواست همکاری نمیکنید چون اونا دارن درسش رو میخونن ناسلامتی

  2. سعیدs گفت:

    واسه شما لاری ها که بد نشد… حداقل ی شهرجدیدی ساخته شد، وگرنه بعید میدونستم اوضاعتون از اون محله هایی که انتهای شهرقدیم توی جاده شیراز هست بهتر می بود.

  3. ناشناس گفت:

    ای کاش قدری مسئولین این شهر به فکر ساخت ایستگاه لرزه نگاری لار بودند. واقعا متأسفم که در این شهر که سابقه دو زلزله مخرب به ترتیب در ۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ بابزرگی ۵٫۸ و ۲۱ خرداد ۱۳۴۰ با بزرگی ۶٫۵ که بعد از زمینلرزه قیر (با بزرگی ۶٫۹ ) بزرگترین زمینلرزه های جنوب زاگرس در این شهر رخ داده است، اما مسئولین شهر برای ساخت ایستگاه لرزه نگاری هیچ اقدامی نکردند . کاش مردم خیر در این راه همتی می کردند تا ایستگاه لرزه نگاری ساخته می شد.

  4. ناشناس گفت:

    ای کاش قدری مسئولین این شهر به فکر ساخت ایستگاه لرزه نگاری لار بودند. واقعا متأسفم که در این شهر که سابقه دو زلزله مخرب به ترتیب در ۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ بابزرگی ۵٫۸ و ۲۱ خرداد ۱۳۴۰ با بزرگی ۶٫۵ که بعد از زمینلرزه قیر (با بزرگی ۶٫۹ ) بزرگترین زمینلرزه های جنوب زاگرس در این شهر رخ داده است، اما مسئولین شهر برای ساخت ایستگاه لرزه نگاری که با آن می توان زمینلرزه های منطقه را پایش کرد، هیچ اقدامی نکردند . کاش مردم خیر در این راه همتی می کردند تا ایستگاه لرزه نگاری ساخته می شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین