یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 13 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

اکثر مسئولان خود را در برابر خبرنگاران پاسخگو نمی‌دانند

پیشکسوت عرصه خبر و رسانه شهرستان اوز گفت: اکثر موارد مسئولان خود را در برابر خبرنگاران پاسخگو نمی دانند. به گزارش میلاد لارستان، ۱۷ مردادماه به نام کسانی نامگذاری شده…

پیشکسوت عرصه خبر و رسانه شهرستان اوز گفت: اکثر موارد مسئولان خود را در برابر خبرنگاران پاسخگو نمی دانند.

به گزارش میلاد لارستان، ۱۷ مردادماه به نام کسانی نامگذاری شده که منشاء آگاهی‌بخشی و سردمداران جریان‌دهی جوامع هستند. آری سخن از حرفه خبرنگاری است. شغلی سخت، پراسترس، وقت‌گیر و صد البته با کمترین مُزدومواجب که بدین سبب بسیاری از آحاد جامعه از انتخاب این شغل فراری‌اند.

در خطه لارستان بزرگ، اعم از؛ لارستان، گراش، اوز، خنج و جویم خبرنگاران زیادی به جهت عِرق محلی و علاقه فردی پای در این عرصه پرهیاهو گذاشته‌اند. خبرنگار میلاد لارستان به مناسبت روز خبرنگار گفت‌وگوهایی با اهالی رسانه برخی از مناطق انجام داده است که در زیر مصاحبه با احمد خضری مدیر و سردبیر پسین اوز را می‌خوانیم:

میلاد لارستان: در ابتدا خودتان را معرفی فرمایید و سابقه ای از کار خبرنگاری و نشریه خود بیان کنید:

ضمن عرض تبریک روز خبرنگار به خدمت همه خبرنگاران عزیز بویژه فعالان رسانه شهرستان های لارستان، گراش، اوز، خنج، جویم بنده احمد خضری صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه پسین اوز هستم که در حدود ۱۶ سال سردبیر ماهنامه عصر اوز و ۷ سال هم مدیر و سردبیر پسین اوز می باشم. هم اکنون نیز سایت و نشریه پسین اوز را اداره می کنم. همچنین در این مدت با با صدا و سیما، خبرگزاری ایرنا، ایسنا و خبرگزاری فارس نیز همکاری داشته ام و مدیر خانه مطبوعات شهرستان اوز هستم.

میلاد لارستان: سطح خبرنگاری در منطقه و کشور را چگونه می‌بینید؟

کیفیت و سطح خبرنگاری در کشور و منطقه را بصورت نسبی می توان بررسی کرد زیرا تفاوت های فاحشی در رسانه ها دیده می شود.بطور مثال سطح خبرنگاری در لار و گراش نسبت به سایر شهرستان ها بویژه اوز تفاوت ریشه ای داشته و در سطح بالاتری قرار دارد. لذا بنظر من کیفیت خبرنگاری در تهران بالاتر از استان فارس و منطقه لارستان خواهد بود.

میلاد لارستان: بنظر شما تا چه میزان مسئولین نسبت به خبرنگاران و مسائل پاسخگو هستند؟

بدیهی است در اکثر موارد مسئولان خود را در برابر خبرنگاران پاسخگو نمی دانند.

میلاد لارستان: خاطره ای از حرفه خبرنگاری خود بیان کنید.

یکی از زیباترین خاطرات رسانه ای من در ماهنامه عصر اوز شکل گرفته است. به اتفاق همکاران در شوراهای سرپرستی و نویسندگان عصر اوز توانستیم فاصله مردم و رسانه را به حداقل رسانده و این نشریه کانون تجمع نویسندگان، هنرمندان و جوانان شده و اکثراً سعی در بروز استعدادهای نهفته خویش کردند. به عبارتی عصر اوز خلا عدم وجود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان جوانان را در اوز پر کرد.

میلاد لارستان: مهم ترین کمبودهای منطقه را بیان فرمایید ؟

منطقه ما در کشور به طور کامل شناخته شده نیست که این وظیفه اصحاب رسانه می باشد. البته صدا و سیما در این میان می تواند نقش پر رنگ تری را ایفا کند. منطقه ما دارای استعدادهای فراوانی است که متاسفانه مغفول مانده است.

میلاد لارستان: بنظر شما آقای دکتر حسین زاده بعنوان یک نماینده از شهرستان گراش در دوران تصدی مسئولیت خود چقدر انتظارات را برآورده کردند و انتظارتان از دکتر بروجردی چیست؟

ارزیابی دقیق و کامل عملکرد دکتر حسین زاده به عهده عموم مردم است اما هر شهرستانی نسبت به وی داوری خاصی خواهد داشت. به طور مثال ارتقا بخش جویم یکی از ارزوهای دیرینه این منطقه بود و مردم شهرستان جویم ارتقا خود را مدیون دکتر حسین زاده می دانند. یا مردم شهرستان گراش پیوسته به دنبال ساخت جاده چک چک بوده اند و دکتر حسین زاده با تلاش های فراوان آن را در ردیف طرح های دولتی قرار داد که در این رابطه شهرستان اوز از مسیر اصلی جاده حذف خواهد شد ولطمه بزرگی به این شهرستان فرهنگی وارد خواهد شد. خب اینها نظریات مردم است اما در بحث رسانه عملکرد دکتر حسین زاده را می توان مثبت تلقی کرد زیرا در زمان ایشان دو نشست با اصحاب رسانه در گراش و خنج برگزار شد که در آن مطالبات ۵ شهرستان بیان شد.

از دکتر بروجردی انتظارات فراوانی است از جمله ۱- به پنج شهرستان بصورت یکسان نگاه کند ۲- برای بررسی بیشتر مطالبات مردم وزرا را به منطقه بیاورد ۳- بندر خشک و منطقه ویژه اقتصادی را در منطقه عملیاتی کند ۴ خط آهن شیراز جهرم لار بندرعباس و خط آهن لار گراش اوز خنج لامرد عسلویه را به نتیجه برساند و در واقع بحث راه و جاده را جزو برنامه های عملیاتی و اصلی خود قرار دهد.

میلاد لارستان: راه پیشرفت منطقه و هم گرایی بین مردم را در چه می دانید؟

منطقه ما سرشار از نعمات خدادادی است. معادن شن، ماسه، نمک، سیلیس، دریاچه هیرم، انرژی خورشیدی و … جلوه های خدادادی منطقه ماست که می تواند منطقه را فعال و صنعتی نماید. فعال نمودن شهرک های صنعتی و در نهایت تشویق به سرمایه گذاری از طریق حذف مقررات خشک اداری ما را متحول می سازد. پیشنهاد می شود فرآیند ویزا بین ایران و امارات متحده عربی حذف گردد. چرا مانند روسیه کارتهای بانکی ما در امارات کاربرد نداشته باشد؟ مدیران قوی و فعال چهره شهرستانها را عوض خواهد کرد که این روند از طریق شایسته سالاری صورت خواهد گرفت. اگر این موارد اجرا شود قطعا منطقه پیشرفت خواهد کرده و همگرائی بوجود می آید. بدیهی است که حفظ و ترویج و توسعه وحدت باید در راس امور قرار بگیرد.

میلاد لارستان: بنظر شما برای گسترش و ارتقا خبرنگاران منطقه باید چه کرد؟

ایجاد تشکل صنفی بعنوان بهترین روش و ابزار اعلام مشکلات و مطالبات صنف خبرنگاران است. بنابراین ایجاد تشکل صنفی خبرنگاران جنوب فارس می تواند خبرنگاران را با مطالبات خود آشنا نموده و راههای پیگیری را برای آنها مشخص کند. در حال حاضر آموزش بروز خبرنگاران یکی از نیازهای اصلی آنان است.

میلاد لارستان: نحوه مواجهه و برخورد با رسانه های بدون مجوز که جدیدا در منطقه گسترش زیادی یافته باید به چه صورت باشد؟

متاسفانه رسانه های مجازی و بدون مجوز فضای موجود را احاطه و یکه تازی می کنند. اما برای فرهنگ سازی و تاریخ سازی کارساز نیستند چون ماندگاری آنها کم است. در مقایسه رسانه های مکتوب دارای ماندگاری و اسناد و مدارک ارزشمند هستند. تعامل، همکاری و گفتمان با مسئولان و بالابردن کیفیت و درج مطالب نو و اثرگذاری در مردم می تواند راه مقابله رسانه های مجوز دار در مقابل رسانه های بدون مجوز باشد.

میلاد لارستان: نسبت به رشد و آینده حرفه خبرنگاری در منطقه به چه میزان امیدوار هستید؟

با توجه به حضور حوانان تحصیلکرده و علاقمند و ایجاد تشکل می توان به آینده امیدوار بود. به طور مثال بعد از ارتقا اوز و ایجاد خانه مطبوعات در این شهرستان، توانستیم شاهد بهبود کیفی مطالب و آموزش رسانه در این شهرستان بوده و حتی موارد رفاهی همکاران رسانه نیز رشد پیدا کرد.

میلاد لارستان: مهمترین دغدغه خبرنگاران چه چیزهایی است؟

نداشتن امنیت شغلی، مسائل رفاهی، آموزش، نبود حقوق ثابت، نداشتن تشکل صنفی و بیمه و همچنین عدم وحود شرکتهای تعاونی مصرف و مسکن

میلاد لارستان: کلام پایانی؟ 

لازم می دانم از پیشکسوت رسانه جناب استاد مویدی مدیر مسئول میلاد لارستان و همچنین از فعالان رسانه در شهرستان های منطقه جنوب فارس تشکر داشته و از زحمات همکارانم در هیئت مدیره خانه مطبوعات شهرستان اوز آقایان شریف بازرگانی، عبدالعزیز خضر، عبدالعزیز نصریانی و ابراهیم احمدی و همکاران پسین اوز خانم ها نامدار و سمیعی و همچنین اعضا خانه مطبوعات اوز سپاسگزاری نمایم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین