یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۲ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 8

خبرنگاران لارستانی در روز خبرنگار چه گفتند؟!

خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در گردهمایی روز خبرنگار دغدغه‌ها و مشکلات پیش‌روی خود را مطرح کردند. به گزارش میلاد لارستان در صبح روز ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳ به مناسبت روز خبرنگار…

خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در گردهمایی روز خبرنگار دغدغه‌ها و مشکلات پیش‌روی خود را مطرح کردند.

به گزارش میلاد لارستان در صبح روز ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳ به مناسبت روز خبرنگار جلسه‌ای با حضور اصحاب رسانه و تعدادی از مسئولان در محل فرمانداری ویژه لارستان برگزار شد.

در این نشست تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به بیان دغدغه‌ها و مشکلات پیش‌روی خود پرداختند.

در این جلسه، ابوالحسن مویدی مدیر مسئول روزنامه میلاد لارستان در سخنانی با بیان اینکه وقتی خبرنگار می خواهد حقایق را انعکاس دهد ممکن است مانند جنگ غزه با گلوله دشمن روبرو شود، اظهار کرد: در جریان جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام جمعا ۱۳۲  خبرنگار کشته شده اند، اما در غزه  به فاصله کمتر از ده ماه  ۱۷۰ خبرنگار ، جان باختند.

وی با اشاره به اینکه انعکاس حقیقت بسیار با اهمیت است و مردم از خبرنگار توقع دارند تا در کنار انعکاس اخبار مثبت، نقاط ضعف را نیز بیان کنند به همین خاطر باید مسئولین نیز آستانه تحمل خود را بالا برده و برای رفع مشکلات مردم کار کنند، افزود: وظیفه ما در رسانه نقد کار مسئولین است اما متاسفانه کمترین مسئولی پیدا می شود که پاسخگوی نقدها باشد.

مدیر مسئول روزنامه میلاد لارستان با اذعان به اینکه در رسانه ما با هیچ کس تعارف نداریم و اگر کم کاری از مسئولین دیده شود آن را بیان می کنیم، تصریح کرد: در واقع ما بدنبال این هستیم که آنقدر مسئولین ما پیگیر باشند که بعنوان یک خبرنگار ما شرمنده مردم شویم که موضوعی برای نقد نداریم.

وی اضافه کرد: امروزه خبرنگاری یک کار تخصصی است و یک خبرنگار مانند یک متخصص مشغول به فعالیت است.

 

حمید منشی مدیر رسانه آفتاب لارستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حرفه خبرنگاری دارای اتفاقات و شرایط سختی است که هنوز در لارستان خبرنگاران به سطح استاندارد یک خبرنگاری نرسیده اند و در واقع خبرنگاری یک شغل در لارستان به حساب نمی آید و خبرنگاران ما بعنوان یک علاقه به خبرنگاری روی آورده اند، گفت: اثرگذاری رسانه در اتفاقات و گشایش هایی که رخ می دهد نمایان می شود مثلاً با انتشار یک عکس از کمک پلیس به مردم فرهنگ سازی و بازتاب بسیار خوبی دیده می‌شود و از این حیث اخبار و اثرگذاری ها به وفور در عرصه رسانه دیده می شود.

وی با تأکید بر اینکه باید به جادوی رسانه اعتقاد داشت، افزود: آنچیزی که برای خبرنگار الهام بخش است همین گشایش هایی است که شاهد آن بوده ایم.

این فعال رسانه‌ای با اذعان به اینکه جنگ امروز جنگ روایت هاست زیرا پیچیدگی ها بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: حتی می توان گفت که الان درگیر جنگ خورده روایت ها و چگونه روایت کردن هم هست و کشورهای پیشران در عرصه اطلاع رسانی بیشتر به این خورده روایت ها دقت می کنند.

منشی با طرح این موضوع که بیان می شود زمانی که در رسانه از مسئولی انتقاد می شود شاهد پاسخ آن مقام مسئول نیستیم، ادامه داد: بنظر باید هزینه پاسخگویی برای مسئول را بالا ببریم تا مسئولین نسبت به انتقادات پاسخگو باشند.

وی یادآور شد: بخشی از این اتفاق از سمت مسئولین بالادست صورت پذیرد تا مدیران را ملزم به پاسخگویی به رسانه ها کنند. البته که باید در راس مسئولین خود فرماندار لارستان نیز پاسخگوی نقدها باشد تا دیگر مدیران نیز تبعیت کنند.

مدیر رسانه آفتاب لارستان با بیان اینکه امروزه هر اتفاقی که در جهان رخ می دهد اگر توسط رسانه ای مطرح شود سریعا مسئول مربوطه پاسخگو است زیرا می داند در معرض اتهام قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: از مسئولین توقع می رود طی سال نشست خبری با خبرنگاران برگزار کنند تا اتفاقاتی که رخ می دهد برای مردم نیز بیان شود.

 

سیاوش ستاری خبرگزاری فارس و صدای صحرا هم در این نشست با اشاره به اینکه سلاح یک رزمنده در جنگ تفنگ است و سلاح یک خبرنگار قلم اوست و اگر یک خبرنگار خلع قلم شود بدترین اتفاق برای وی خواهد بود، گفت : برگزاری نشست های فصلی خبرنگاران با مسئولین می تواند نقش پر رنگی را در جامعه ایفا نماید.

وی با اذعان به اینکه برخی اوقات نشست مسئولین با خبرنگاران برگزار می شود اما فقط دو رسانه مربوط به خود لار به آن دعوت می گردند در حالیکه لارستان شامل بخش ها و شهرهای دیگر هم هست که خود دارای رسانه هستند و می توانند آن رسانه ها مسائل شهر خود را نیز با مسئول مربوطه بیان کنند، افزود : فرماندار لارستان می تواند مدیران را ملزم به برگزاری نشست های خبری فصلی کند.

این فعال رسانه‌ای مسئولین ما پای کار هستند ولی باز هم جای کار وجود دارد، ادامه داد: خوشحال هستم که رسانه صدای صحرا بعنوان یک رسانه از یکی از بخش های شهرستان توانسته رسالت خود را صورت دهد و در کنار رسانه های بزرگ شهرستان قدم بردارد.

 

محسن سلیم خبرنگار سابق خبرگزاری ایرنا در لارستان نیز در سخنانی با اشاره به مسئولین ادارات و نهادهای مختلف که برای انعکاس تلاش ها و اقدامات شان، باید بیشترین استفاده را از رسانه بکنند، به جز چند نهاد معدود متاسفانه کمترین اهمیت را برای رسانه و خبرنگاران قائل اند، گفت: خبرنگار حمایت می خواهد نه هدیه و پذیرایی و امثالهم. حمایت به معنی اهمیت دادن به پیوست رسانه ای برای اقدامات، اختصاص بودجه برای تولیدات رسانه ای است.

وی افزود: پیگیری مسائل صنفی خبرنگاران از جمله مسائل معیشتی، موضوع بیمه، کارت خبرنگاری برای بهره مندی از تخفیف در امکانات تفریحی و فرهنگی از جمله دیگر مسائل خبرنگاران است.

این خبرنگار با بیان اینکه مجموعه مسئولان لارستان و به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سمت جذب و پرورش خبرنگاران آن هم به صورت حرفه ای با شیوه های مانند برگزاری دوره های آموزشی بروند و با جلوگیری از فعالیت غیرحرفه ای و بدون مجوز برخی رسانه ها، از قشر خبرنگار حمایت واقعی انجام دهند و به مراسم تقدیر و تشکر اکتفا نکنند، تصریح کرد: اگر بخواهم انتقادی هم به خود خبرنگاران داشته باشم، این است که متاسفانه محتوا و کار محتوایی قوی کم شده و داریم به سمت فرم زدگی و روزمرگی می رویم و شاید به خاطر این باشد که دیگر هدف از خبرنگار شدن، تاثیرگذاری و حل مشکلات مردم نیست. ضمن اینکه در همان فرم زدگی هم فعالیت ها در چند قالب محدود خلاصه شده و به سمت تولید محتوا در قالب های متنوع دیگر مانند پادکست، عکس نوشت، ویدئوکامنت و مانند اینها نرفته‌ایم که باید برویم.

 

به گزارش میلاد لارستان، از دیگر مسائل مطرح شده توسط خبرنگاران در نشست خبری و مراسم تجلیل از خبرنگاران، پیگیری راه اندازی مجدد خانه مطبوعات لارستان، حمایت مادی و معنوی بیشتر از خبرنگاران، پاسخگویی مسئولین در قبال پرسش خبرنگاران، راه اندازی مجدد دفتر خبری لارستان و ایجاد چارت تشکیلاتی جهت دفتر خبری، پیگیری شروع بکار مجدد دفتر خبری ایرنا لارستان، توجه بیشتر مسئولین به بخش ها و روستاهای کم برخوردار، توجه به آسیب های اجتماعی موجود در لارستان از جمله افزایش اتباع بیگانه، تکدی گری، کودکان کار، خودکشی، برخورد با رسانه های بدون مجوز و غیره بود.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین