شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3
مسئولین به خود بیایند ...

نتایج همایشهای اقتصادی برگزار شده در لارستان واقعاً چه بوده است؟

۲۰ اردیبهشت ماه ۹۵ بود که همایش “لارستان، توسعه و اقتصاد مقاوتی” در لار برگزار شد. پیش از آن نیز در تاریخ ۱۹ مرداد ۹۴ همایش “لارستان در مسیر توسعه…

۲۰ اردیبهشت ماه ۹۵ بود که همایش “لارستان، توسعه و اقتصاد مقاوتی” در لار برگزار شد. پیش از آن نیز در تاریخ ۱۹ مرداد ۹۴ همایش “لارستان در مسیر توسعه ” و در ۱۱ دی ۹۳ نیز همایش”کارآفرینی، اشتغال و توسعه لارستان” در منطقه برگزار شد. در این میان اگر از کنار دیگر همایش ها و سمینارهای کوچک نیز بگذریم می توانیم با یک حساب سرانگشتی  می توان گفت از دیماه ۹۳ تا ابتدای خرداد۹۵ به طور متوسط هر ۶ ماهی یکبار همایش های اینچنینی با رویکرد اقتصاد و توسعه منطقه برگزار شده است.

با نگاهی به مسائل مطرح شده در اکثر این همایش ها می توان به راحتی کلید واژه تمام آن ها را به دست آورد، چرا که سخنان تکراری دیگر کوش فلک را نیز کر می کند.

شاید از خود این سوال را نپرسیده باشیم که واقعا چه میزان از خروجی همایش ها استفاده نموده ایم. شاید عقلانی این باشد که تا زمانی که از خروجی های یک همایش و عملی کردن آن در کشور و به تبع آن در منطقه مطمئن نشده و حتی نمود های عملی آن را در جامعه ندیده ایم به سراغ همایش دیگر نرویم. موضوعی که متاسفانه به آن بی توجهیم

یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در انتقاد از همایش های بی نتیجه و بی خروجی باید بی شک فصل الخطاب برنامه های ما باشد.

مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست معاون اول رئیس جمهور جهت ارسال پیامی به همایش مبارزه با فساد اقتصادی تأکید کرده‌اند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

در ادامه بازهم مروری می نماییم به مواردی که در همایش ۱۱ دی ماه ۹۳ در لار برگزار شد و کاری به خروجی های دیگر همایش های بعدی نداریم. بی شک اگر موارد خروجی این همایش (که بارها میلادلارستان به طور مختلف به آن اشاره نیز نموده و موارد جدیدی در آن همایش هم حتی مطرح نشده بود) مورد توجه قرار گیرد خود می تواند شعارهای دیگر همایش ها نظیر اقتصاد مقاومتی را تحت پوشش خود قرار دهد. به صورت خلاصه می گوییم:

آنچه در همایش اول مطرح شد:

۱)     با مطالعه در چهار شاخصه راهبردي توليدي، اجتماعي، زيربنايي و رفاهي لارستان، زمينه سرمايه گذاري در اين شهرستان را بايستي  فراهم  نمود تا در پي آن توسعه، درآمد سرانه و رفاه را در پي داشته باشد.

۲)    سرمايه هاي موجود در بانکهاي اين منطقه را مي بايست به سوي نيازهاي شهرستان سوق داد (لینک یادداشت میلادلارستان در این زمینه )

۳)    تلاش براي توسعه تجاري و بازرگاني لارستان يکي از پتانسيل هاي عظيمي است که بايد به نحو مطلوب از آن بهره برد. (لینک یادداشت میلاد لارستان در این زمینه)

۴)    ايجاد و توسعه صنعت توريسم درماني در منطقه لارستان با توجه به استقرار فرودگاه بين المللي در اين شهرستان پر اهميت است. مي توان با توسعه صنعت گردشگري و هتل داري و همچنين تجهيز بيمارستانها به امکانات مدرن و متخصصين مجرب، توريست درماني در اين منطقه را گسترش داد و رونق اقتصادي را به اين نقطه از کشور وارد نمود. (لینگ یکی از یادداشت های میلادلارستان در این زمینه)

بد نیست مروری بر فعالیت های خویش نماییم. کاری به این موضوع هم نداریم که کل هزینه برگزاری سمینار و یا همایش ۱میلیون، ده میلیون و یا صد میلیون می شود. باید موضوع را از نگاه کاربردی مورد بررسی قرار دارد. هزینه ای که از دست می رود هزینه فرصت است و نه لزوما هزینه اقتصادی که روزمره با آن مبادله می کنیم….

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین