پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶ق.ظ
::آخرین مطلب 14 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 32

سخنرانی مشاور رییس‌جمهور، امام جمعه شیراز و علمای اهل‌سنت در یک همایش تخصصی در لارستان

  همایش تخصصی “تبیین نقش و جایگاه اهل سنت استان فارس در تحقق تمدن نوین اسلامی، روز سه شنبه با حضور شخصیت‌های برجسته کشوری و علما و روحانیون اهل سنت…

 

همایش تخصصی “تبیین نقش و جایگاه اهل سنت استان فارس در تحقق تمدن نوین اسلامی، روز سه شنبه با حضور شخصیت‌های برجسته کشوری و علما و روحانیون اهل سنت و شیعه جنوب فارس در لار برگزار شد.

به گزارش میلاد لارستان، همایش تخصصی تبیین نقش و جایگاه اهل سنت استان در تحقق تمدن نوین اسلامی، با حضور آیت الله دژکام نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور محترم ریاست جمهوری در امور اقلیت های دینی و مذهبی، محبی پور معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس، فرمانداران و فرماندهان نظامی شهرستان‌‌های جنوب فارس، جمعی از مدیران شهرستانی و استانی و ائمه جمعه اهل سنت و شیعه در تالار وحدت لار برگزار شد.

چهار برنامه مرکز اسلامی فارس برای تقویت مذاهب

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی و کلیپ وحدت، «حجت الاسلام و المسلمین محمدلقمان مدیح» مدیر مرکز اسلامی فارس با تشکر از مهمان نوازی مدیران لارستان اظهار داشت: مجموعه دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت و جماعت استان فارس با تکیه بر مشورت با علما و بزرگان منطقه و در رسیدن به هدفِ آرمانی و بزرگ همزیستی، وحدت، دگرپذیری و انس و الفت جامعه، چهار برنامه و فعالیت اثربخش را در چهار محور کلی در هشت ماه گذشته برگزار کرده است.

وی تصریح کرد: اولین فعالیت ما اعتمادافزایی از طریق تقریب مذاهب اسلامی با ۱۴ برنامه کلی و جزئی با مشارکت علما و نخبگان منطقه بوده است.

مدیر مرکز اسلامی فارس خاطرنشان کرد: دومین فعالیت، اعتمادافزایی از طریق افزایش سطح ارتباطات و تعاملات اجتماعی با ۴۰ برنامه بوده است.

حجت الاسلام مدیح افزود: سومین فعالیت، اعتمادافزایی از طریق تقویت حس همبستگی انقلابی گری و افزایش سطح علاقه مندی به نظام با ۱۹ برنامه بوده است.

وی اظهار داشت: چهارمین فعالیت، اعتمادافزایی از طریق مشارکت اهل سنت و جماعت استان در مسائل آموزشی با ۱۰ برنامه و فعالیت کلی و جزئی بوده است.

مدیر مرکز اسلامی فارس تصریح کرد: خروجی این فعالیت های عمده این است که امروز که در این محفل در کنار هم جمع شده ایم حس محبت، الفت، دوستی و همبستگی در بین آحاد جامعه اهل سنت به ویژه نخبگان، طلاب و علما محسوس است.

حجت الاسلام و المسلمین مدیح ادامه داد: خروجی دیگر این فعالیت ها این است که ما تا حدی توانستیم به جامعه اهل سنت و جماعت استان و علما ثابت کنیم که در خدمتگزاری صادقیم و خالصانه آمده ایم که به آن ها خدمت کنیم.

وی اضافه کرد: از حضور فرمانداران شهرستان هایی که در خدمت شان هستیم صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم، همچنین از علمای بزرگواری که در این مدت مجموعه ما را یاری کردند تشکر می کنم و از آن ها سپاسگزارم.

 

عزت و اقتدار امروز، مرهون مجاهدت‌های شهداست

در ادامه، «حجت الاسلام و المسلمین سیدمختار موسوی خرم» امام جمعه لار با تبریک دهه فجر اظهار داشت: عزت و اقتداری که امروز شاهد آن هستیم مرهون مجاهدت های شهداست.

وی افزود: «ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ» که متولد ۲۵۰ هجری قمری و از معتزله است در کلامی در مدح ۱۰ امام شیعه به ویژه امام جواد (ع) می فرماید: «این ویژگی ها در هر کدام از آن ها جمع است که عالم اند و زاهد، ناسک اند و اهل تهجد و عبادت، شجاع و جواد و بخشنده و طاهر (طهارت ذاتی)»، سپس می فرماید: «شما هیچ کدام از این ویژگی ها را جمع در جایی غیر از این بیت نمی بینید، چه عرب باشد و چه عجم».

امام جمعه لار خاطرنشان کرد: در تاریخ آمده است که ایشان معروف است به پادشاه نثر ادب و این نگاه یک برادر اهل سنت معتزلی می تواند محقق شعار این همایش باشد.

 

در اغتشاش اخیر روحانیون و علمای اهل‌سنت و شیعه از نظام و ارزش‌های انقلاب و ولایت حمایت کردند

در ادامه این مراسم، «کوثری» مدیرکل اطلاعات استان فارس اظهار داشت: استقلال و اقتدار جمهوری اسلامی متکی بر نیروهای درون خودش است که این موضوع، عظمت جمهوری اسلامی را نشان می دهد.

وی افزود: در این کره خاکی جایی وجود ندارد که حکومتی مستقل همچون جمهوری اسلامی داشته باشد، آن هم از این نوع، معمولا کشورها به قدرت های بزرگ وابستگی دارند.

مدیرکل اطلاعات فارس تصریح کرد: استقلال، امنیت و اقتدار ما مثال زدنی است و همین موضوع باعث دشمنی شده است، یعنی اگر ما کشور مقتدر و تاثیرگذاری نبودیم کاری به کار ما نداشتند.

کوثری خاطرنشان کرد: آمریکایی ها و صهیونیست ها که با ما دشمنی دارند بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری دچار خطای محاسباتی هستند، یعنی خطای محاسباتی آن ها باعث می شود که روز به روز علیه جمهوری اسلامی شیطنت کنند و از آن طرف، این شیطنت ها باعث اقتدار جمهوری اسلامی و از آن طرف باعث شکست و ذلت دشمن شده است.

وی اظهار داشت: هرچند که در جنگ تحمیلی هزینه های زیادی دادیم، شهدای زیادی را تقدیم کردیم و مناطق زیادی از کشور ما را تخریب کردند، اما به برکت این دفاع مقدس، جمهوری اسلامی بیمه شد، چون ما از نظر نیرو وارث یک حکومت شاهنشاهی بودیم و تنها نیروی نظامی کشور در زمان شاه ارتشی بود که فقط کارش رژه و مراسم بزم بود و اصلا جنگی ندیده بود، اما با جنگ تحمیلی و دفاع مقدس لشکریانی به نظام جمهوری اسلامی تقدیم شد که در فتنه های ۴۴ سال گذشته از نظام دفاع کردند.

مدیرکل اطلاعات استان فارس تصریح کرد: امروز، مجموعه های اطلاعاتی نظام در سطح دنیا حرف برای گفتن دارند، شیطنت هایی که برای ما می کنند باعث تقویت نظام می شود.

کوثری در مورد تحریم های غرب علیه ایران گفت: اگر این تحریم ها نبود ما همچون گذشته نفت می فروختیم و در مقابل، مایحتاج مان را تامین می کردیم و به فکر نوآوری و فناوری نمی افتادیم، اما الآن در حوزه های مختلفی پیشرفت کرده ایم، این ها همه از برکات همین فشارهاست، هرچند فشارهایی بر مردم تحمیل می شود، ولی برکات این فشارها باعث بیمه کردن و تضمین نظام می شود.

وی در مورد تهاجم فرهنگی گفت: دشمن به صورت هدفمند مسائل را دنبال می کند؛ در اغتشاشات اخیر، آنها به دنبال بهانه بودند که اتفاقی بیفتد و اهداف خودشان را دنبال کنند.

مدیرکل اطلاعات استان فارس افزود: با فوت خانم امینی موج سواری دشمن شروع شد، اما بازهم خطای محاسباتی کردند و مسئولان نظام با درایت ورود کردند.

کوثری تصریح کرد: فوت خانم مهسا امینی به صورت علمی هم ثابت شد که یک مرگ طبیعی بوده، مقام معظم رهبری، شخص اول مملکت صراحتا در سخنرانی شان گفتند که از فوت این دختر جوان دل ما هم سوخت و در این مورد تسلیت گفتند و دستور دادند این موضوع را بررسی کنند و این نشان می دهد که مسئولان نظام در این حوزه حساس بودند.

وی عنوان کرد: رئیس جمهور هم با خانواده خانم امینی تماس گرفت، اظهار همدردی کرد، تسلیت گفت و دستور بررسی و پیگیری داد، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و سایر مسئولان نظام هم به این صورت عمل کردند.

مدیرکل اطلاعات استان فارس خاطرنشان کرد: تقریبا تمام کشورهای اروپایی از این اغتشاشات حمایت کردند، آمریکایی ها و صهیونیست ها هم به صورت شبانه روزی به این موضوع ورود و افراد را تحریک کردند و تمام تلاش شان هم برخورد با نظام بود.

کوثری یادآور د: انسجام بی سابقه ای بین عناصر این کشورها و عناصر معاند و ضدانقلاب علیه نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج شکل گرفت، موضع گیری هایی که کردند هم با هدف ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی بود و بیشتر جریان های ضدانقلاب (منافقان، تجزیه طلبان، سلطنت طلبان، چپ، مارکسیست، بهائیت، تکفیر، داعش و…) در این حوزه ورود کردند و یک جنگ ترکیبی به تمام معنا را در حوزه های مختلف بر کشور تحمیل کردند.

وی با اشاره به آسیب شناسی اتفاقات اخیر گفت: دشمن به شدت در حوزه دینی، فرهنگی و مذهبی کار می کند، از فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای برای تضعیف باورهای اعتقادی و دینی جوانان استفاده می کند و موفق هم بوده است، هرچند که به فرموده مقام معظم رهبری جوانانِ انقلابیِ نظام جمهوری اسلامی همچنان پشت انقلاب اسلامی هستند و فرمودند که دهه های هشتادی و نودی انقلابی تر از دهه های شصتی هستند.

مدیرکل اطلاعات استان فارس افزود: البته نسبت به این قشر (نسل جدید) کوتاهی هایی شده است، فرقی هم نمی کند که اهل سنت باشد یا شیعه، جوانان متعلق به این کشور و نظام هستند.

کوثری تأکید کرد: نباید اجازه دهیم که ناهنجاری های اجتماعی جوانان را به این شکل مبتلا کند و طبیعی است که هم برای خودشان هزینه ایجاد می کنند و هم برای نظام.

وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده گفت: خانواده ها بسیار مهم هستند، بیشتر کسانی که دستگیر شدند خانواده هایشان به تربیت اسلامی و دینی فرزندان شان توجهی نداشتند.

مدیرکل اطلاعات استان فارس تصریح کرد: ما در استان فارس، شاهد انسجام، هماهنگی و همراهی بسیار خوب مجموعه های مختلف بودیم، در جریان اخیر روحانیون و علمای اهل سنت و شیعه پا به پای هم از نظام و ارزش های انقلاب و ولایت حمایت کردند و پای نظام بودند، این باعث افتخار ماست.

کوثری اضافه کرد: هم نظام قدردان حضور، فعالیت و تلاش تک تک شماست و هم شما قدردان خدمات نظام هستید.

 

شعب اتاق بازرگانی در لارستان و لامرد ایجاد می‌شود

در ادامه این برنامه، سیدمهدی خادمی سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری فارس اظهار داشت: از جنگ تمام عیار اقتصادی گذر کرده ایم و از این معبر نیز گذر خواهیم کرد.

وی افزود: با تکیه بر بستر دیپلماسی وحدت و به پشتوانه خداباوری، درستکاری و سخت کوشی مردمان خونگرم لارستان بزرگ از اوز، گراش، خنج، جویم، لامرد و مُهر اصیل به ویژه با تکیه بر قابلیت های بسیار مستعد برادران مهربان اهل سنت که در طول تاریخ چند هزارساله اخیر بنیان تجارت و بازرگانی را از تمدن ایران زمین در گستره پهناور هند، چین و ماچین به نام ایران ضرب کرده و در تعاملی مسالمت آمیز در بالاترین سطوح ریاست و وزارت مدیریت اجتماعی و اقتصادی دربار دول خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس تا هندوستان و توابع را در دست گرفته اند به پیش خواهیم رفت.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری فارس خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در پهنه فارس که همیشه لایق اولین ها بوده و است، حول محور مثلث طلایی دیپلماسی سه گانه وحدت، جهاد تبیین و دیپلماسی اقتصادی، ذیل قرارگاه جهادی اقتصادی و سرمایه گذاری کوثر به ریاست استاندار فارس و راهبری دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال معاونت اقتصادی استانداری فارس مجموعه اقدامات و برنامه های جهاد محور را با رویکرد تحول گرای اقتصادی در منطقه لارستان و لامرد و استان فارس و برای نخستین بار در کشور به مرحله اجرا درخواهیم آورد.

این مسوول با تشریح این برنامه‌ها، عنوان کرد: دفاتر عملیاتی مرکز خدمات مشاوره سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور برای اولین بار در شهرستان‌های لارستان و لامرد ذیل کارگروه دیپلماسی اقتصادی با هدف تجمیع بانک اطلاعاتی اهالی استان مقیم خارج از کشور، ساماندهی، سازماندهی و مدیریت فرآیند جلب مشارکت های اقتصادی و جذب و هدایت سرمایه های اهالی استان مقیم خارج به سمت فرصت های مولد و اشتغال آفرین در منطقه و استان افتتاح می‌شود.

وی از باز افتتاح دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه و تثبیت نیروی شاغل جهت فعالیت تمام وقت دفتر لارستان پس از چندین سال فعالیت پاره وقت و تعطیلی مستمر با هدف پوشش و مدیریت ماموریت های متنوع کنسولی و اقتصادی فی مابین فعالان اجتماعی و اقتصادی منطقه و دولت های خارجیِ هدف ذیل کارگروه اقتصادی خبر داد و بیان کرد: ایجاد اولین شعب اتاق بازرگانی شهرستانی؛ پس از اتاق بازرگانی شیراز، در شهرستان های لار و لامرد جهت تکمیل پازل و بازآرایی پنجره واحد صادرات و واردات استان از منطقه لار و لامرد شعب اتاق بازرگانی ایجاد خواهیم کرد.

خادمی با اشاره به اینکه اتاق و پنجره واحد سرمایه گذاری ذیل قرارگاه جهادی سرمایه گذاری کوثر با هدف تسهیل در فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار و تضمین روند سرمایه گذاری و تولید و اشتغال در تمام فرمانداری‌های شهرستانهای استان فارس راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: در حوزه برون مرزی و در راستای سیاست های همسایه محوری دولت سیزدهم، پیگیری انتصاب رایزنان بازرگانی بومی منطقه و استان در دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کشورهای همسایه از جمله ماموریت هایی است که در دولت جدید شروع شده است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری فارس اضافه کرد: دفاتر ویژه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی با بهره گیری از ظرفیت و توانمندی اهل سنت و شیعه منطقه در پایتخت های کشورهای همسایه با محوریت استان فارس ایجاد می‌شود.

 

برای ورود به مرحله تمدن سازی باید نسل جدید را به رسمیت بشناسیم

در ادامه این نشست تخصصی، «شیخ سیدمسعود وخشوری» عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور اظهار داشت: شناخت ویژگی های نسل جدید نه فقط به هدف ارشاد و توجیه، بلکه به منظور به کارگیری توان و استعداد آن ها ضروری و حیاتی است.

وی با بیان اینکه تغییر، اصل تغییرناپذیر جهان هستی است، افزود: نهاد ناآرام جهان پیوسته در حال تغییر و پوست اندازی است، دستگاه خلقت از سوی خالق بر تنوع، تحول و دگرگشتی بنا شده است.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت خاطرنشان کرد: به نظر می رسد تغییراتی در جهان به صورت سریع و موثر در حال وقوع است، بدیهی است نسل جدید که در جهانی که به عصر اینترنت، فناوری و دیجیتال شناخته می شود چشم به جهان گشوده و رشد کرده است روح و روانش به تکنولوژی درآمیخته است و توان بیشتری برای درک بهتر جهان جدید دارد.

شیخ وخشوری تصریح کرد: به اقتضای قائده جامعه پذیری برای ورود به مرحله تمدن سازی باید نسل جدید را به رسمیت بشناسیم، آن ها را باور کنیم و توان و استعدادهایشان را ببینیم، شکاف بین نسلی را بفهمیم و پل های ارتباطی را ترمیم و تعمیر کنیم.

وی با بیان اینکه دفتر مرکز اسلامی استان فارس کارگاه هایی برگزار کرد که یکی از آن ها کارگاه آشنایی با نسل نوجوان که به نسل زِد معروف است و همچنین کارگاه آشنایی با سواد رسانه بود، عنوان کرد: در این نشست‌ها بر لزوم برگزاری مستمر کارگاههای سواد رسانه، فعالیت موثر نخبگان جامعه اهل سنت به ویژه علما جهت ترویج، تقویت و فراگیری سواد رسانه، تقویت سواد رسانه برای نسل نوجوان و جوان در سطح مناطق تلفیقی با محوریت مدارس در دستور کار قرار گیرد.

این عالم دینی بیان کرد: بسیار مناسب است که برای جامعه اهل سنت نیز بستری فراهم شود تا بتوانند آموزه های دینی، فرهنگی و علمی خود را با جامعه مخاطب در میان بگذارد، موضوعی که ضرورت آن را احساس می کنیم.

 

عمده ترین زیرساخت تمدن، توافق و همسویی یک امت بر مشترکات خود است

در ادامه، «دکتر شیخ منصور حسینی» مدیر مجتمع علوم دینی اهل سنت گله دار اظهار داشت: نشست های علمی با موضوعات مختلفی در مرکز اسلامی فارس با مدیریت حجت الاسلام مدیح برگزار شد.

وی افزود: حاصل آن نشست ها، این همایشِ تخصصی با حضور فرهیختگان و نخبگان کشوری است؛ از مدیریت مرکز اسلامی فارس و برگزارکنندگان این محفل علمی تشکر و قدردانی می کنم.

مدیر مجتمع علوم دینی اهل سنت گله دار خاطرنشان کرد: نشست علمی ای که من در آن حضور داشتم با موضوع «ضرورت تقویت هویت ملی و نقش و مسئولیت علما و نخبگان و جامعه اهل سنت و شیعه ایران در ایجاد تمدن نوین اسلامی و وحدت تقریب مذاهب» بود که ۱۲ دی ماه با حضور دکتر زاهدانی تشکیل شد.

شیخ حسینی افزود: کلیدواژه های اصلی این موضوع، هویت ملی، تمدن نوین اسلامی، وحدت و تقریب مذاهب و نقش و مسئولیت علما و نخبگان بود.

وی تصریح کرد: پرسمان اصلی این نشست این بود که نقش علما در تحقق تمدن اسلامی چیست و همچنین بنیادی ترین منابع معرفتی در دستیابی به تمدن اسلامی کدام است.

مدیر مجتمع علوم دینی اهل سنت گله دار اظهار داشت: محورهایی که در آن نشست بدان پرداخته شد تعریفی از تمدن بود، تمدن چیست، فرهنگ کدام است، همچنین نقاط اشتراک و افتراق بین تمدن و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفت و خلاصه این شد که تمدن مصدر و فعل لازم است.

شیخ منصور حسینی خاطرنشان کرد: تمدن، میراث یا سپرده تاریخ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه ای را تشکیل می دهد.

وی افزود: تمدن دستاوردهای مادی و معنوی بشر است، فرهنگ به معنای ادب، تربیت، دانش، علم و معرفت کاربرد دارد، فرهنگ فصل جداگر انسان از حیوان است، انسان موجودی طبیعی است که از راه فرهنگ بر طبیعت درون، غریزه های خود و همچنین درون چیره شده است.

مدیر مجتمع علوم دینی اهل سنت گله دار در مورد رابطه بین فرهنگ و تمدن گفت: این دو مقوله در ارتباط نزدیک به هم هستند، اما لازم و ملزوم یکدیگر نیستند، چه بسا قبایل بافرهنگی که تهی از تمدن هستند و چه بسیار جماعت های متمدنی که بویی از فرهنگ ارزشی به مشام شان نرسیده است.

شیخ حسینی تصریح کرد: زیرساخت ها و پیشینه های فکری، فرهنگی و عقیدتی هر جامعه ای زمینه ساز پیدایش تمدن در میان انسان هاست، هرچند در پیدایش تمدن اسلامی عوامل مختلفی همچون مولفه های علمی و فرهنگی، منابع دینی، کتب آسمانی، قرآن کریم، بعثت انبیا، وحدت و دانشمندان و فرهیختگان دخیل هستند و هر کدام هم به نحوی برای ایجاد تمدن نقش آفرینی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی با بعثت رسول اکرم (ص) در جامعه صحرانشینان بدوی به گونه ای آن ها را تحت تاثیر ارزش های متعالی و اعتقادات راسخ مکتبی قرار داد که پس از گذشت اعصار و قرون در هیچ جامعه دیگری نظیرش بروز و ظهور نیافته است.

مدیر مجتمع علوم دینی اهل سنت گله دار اظهار داشت: پیامبر اکرم پیام آزادی بخش خویش را با شعار توحید آغاز کرد تا اعراب غیرمتمدن را با گردآوری بر محور یکتاپرستی همسو و همراه کند تا قدرت شان فزونی یابد و در سایه آن بتواند زیرساخت تمدن اسلامی را پایه گذاری کند.

شیخ منصور حسینی افزود: عمده ترین زیرساخت تمدن، توافق و همسویی یک امت بر مشترکات خود است، ستیزه جویی، کینه ورزی، اندیشه های تفرقه افکنانه قوی ترین عامل بازدارنده تولید وحدت در راستای دستیابی به اهداف والا و تمدن ساز هستند؛ به همین منظور، قرآن کریم مسلمانان را به وحدت کلمه در اندیشه و عمل دعوت می کند.

وی با بیان اینکه  تمدن اسلامی، تمدنی است که در بستر عقیده و بر مبنای باورهای الهی و وحیانی شکل گرفته است، گفت: واضع تمدن اسلامی انبیا هستند و پیام های متعالی و انسان ساز قرآن مجید قوی ترین عامل تولید فرهنگ و تمدن اسلامی است.

این عالم دینی با اشاره به اینکه در تمدن اسلامی تقدیر حیات کریمانه بر اساس مصالح انسانی برای حیات طیبه و معیشت سرفرازانه مورد نظر است و انسان هایی که در این تمدن تربیت می شوند مبهوت طبیعت و ماده نمی شوند، تاکید کرد: تقویت و تحکیم مشترکات و اجتناب از وجوه اختلافی باید مورد توجه باشد..

وی با اذعان به اینکه تلاش برای حاکمیت اسلام در تمام زوایای زندگی باید مدنظر قرار گیرد عنوان کرد: مدیران و تمدن سازان باید دارای ویژگی های متخصص، متعهد، ساده زیست، مردمی، جهادی و انقلابی باشند.

حسینی با بیان اینکه خدمات و پیشرفت های جمهوری اسلامی و نقش آنان در ایجاد تمدن نوین اسلامی می‌بایست مورد تبیین قرار گیرد، اضافه کرد: تبلیغ قناعت، ایثارگری و دوری از تجمل گرایی باید در کارها در نظر گرفته شود.

 

از ظرفیت نخبگان اهل سنت مناطق جنوب فارس در سطح ملی و بین‌المللی استفاده شود

در ادامه این جلسه، «شیخ سیدمحمدیوسف وخشوری» رئیس تشکل ائمه جمعه و جماعت اهل سنت استان فارس اظهار داشت: مسئولیت و سرپرستی بدون حساب و کتاب، پاسخ و محاسبه نیست، انسان باید در قبال مسئولیتی که بر عهده دارد پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: سِمَت، پست، مدیریت و ریاست هرچند طولانی باشد، ماندگاری ندارد و روزی به پایان می رسد، چیزی که ارزشمند است و ادامه خواهد یافت و برگ زرینی در تاریخ یک مسئول، انسان و یک فرد در محیط خانواده در صحیفه اعمال ما و در نزد خدا، فرشتگان و مردم که شهدای الهی در جهان هستی هستند ثبت خواهد شد نتیجه و دستاورد این مسئولیت است.

رئیس تشکل ائمه جمعه و جماعت اهل سنت استان فارس تصریح کرد: تاثیرگذاری هایی می تواند نزد خداوند مقبول واقع شود که در زندگی مردم سازندگی داشته باشد، هر چه در نتیجه مدیریت یک انسان، سازندگی در بین مردم بیشتر شود قطعا مورد سپاس و قدردانی ذات باری تعالی و مردم قرار خواهد گرفت.

شیخ وخشوری در مورد همبستگی و همدلی جمعی مردم و مسئولان در سه استان جنوبی کشور گفت: این همبستگی زحمات بزرگان از گذشته تا به حال است که در مسیر همراهی و همدلی حرکت کردند و شدیدا از تاکید یا اشاره ای به موارد خلاف و موضوعاتی که باعث می شود دل ها را از هم دور کند پرهیز داشتند.

وی ادامه داد: مرکز اسلامی فارس از ابتدا تاکنون دستاوردهای خوبی داشته، اما چیزی که از یک سال گذشته تا امروز شاهد آن هستیم و توفیقاتی بیشتری داشتیم به درایت و مدیریت ارزشمند مدیر مرکز اسلامی فارس برمی گردد که به دور از مسائل حاشیه ای یا آوردن عذرهای غیرقابل قبول و تحکم، فراتر از مسئولیتی که دارد با مشورت، نظرخواهی و رسیدن به یک نتیجه مطلوب همه را گرد هم می آورد و از این بابت از ایشان تشکر می کنم.

رئیس تشکل ائمه جمعه و جماعت اهل سنت استان فارس تصریح کرد: مصوبات نشست تخصصی «نقش و جایگاه حاکمیت و جامعه اسلامی در امور مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سایر امور بر اساس اندیشه ها و آرای فقهی اهل سنت و جماعت» حول محورهای گوناگونی از جمله کارگروهی متشکل از چهره های علمی اهل سنت و جماعت استان فارس در خصوص نقش و جایگاه حاکمیت و جامعه اسلامی بر اساس آرای فقهی اهل سنت و جماعت کار پژوهشی خود را آغاز کند، از ظرفیت نخبگان اهل سنت مناطق جنوب فارس در بخش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… در سطح ملی و بین المللی استفاده شود، علما در زمینه اعتمادافزایی میان حاکمیت و جامعه، نقش موثرتری ایفا کنند و بسترهای مناسب تر برای فعالیت بیشتر خواهران در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایجاد گردد.

 

دشمنان به دنبال نزاع بین شیعه و سنی هستند

در ادامه این برنامه، «شکوری» مدیر ارشد وزارت اطلاعات اظهار داشت: وقتی هانتینگتون مسئله رویارویی تمدن ها را مطرح کرد گفت ۷، ۸ تمدن در جهان نداریم، این ها مهم نیست، می ماند دو تمدن که یقه هم را خواهند گرفت: تمدن نوین اسلامی و تمدن مستقر در غربِ مسیحی، خدای تمدن غرب مسیحی مشخص و معلوم است، اما کدخدای تمدن نوین اسلامی چه کسانی خواهند بود؟ آیا مصر به این دلایل می تواند؟ هرگز، آیا عربستان می تواند؟ هرگز، می ماند دو کشور که می توانند داعیه دار کدخدایی تمدن نوین اسلامی باشند: ترکیه و ایران؛ سپس مشکلات متعدد ترکیه را مطرح می کند و در نهایت از اینکه ایران می ماند اهتراز می کند و آن را به صراحت نمی گوید.

وی تصریح کرد: بسیاری فکر می کنند که تمدن نوین اسلامی رویایی بیش نیست که توسط علمای اسلامی مطرح شده است، در حالی که اصلا اینطور نیست، آن گونه که دانشمندان و اندیشمندان غرب به بحث تمدن نوین اسلامی پرداخته اند علمای اسلامی اصلا نپرداخته اند.

مدیر ارشد وزارت اطلاعات افزود: اندیشمندان غربی نگران این قضیه هستند که تمدن سیصد و اندی ساله اسلام دوباره زنده شود؛ بنابراین به جای جدال بینا تمدنی بحث جدل درون تمدنی را مطرح کردند، این ها نظریات خودشان بود.

شکوری خاطرنشان کرد: غربی ها برای مقابله با رشد اسلام و شکل گیری تمدن نوین اسلامی، بحث تنازعات قومی و تنازعات مذهبی درون ممالک اسلامی را مطرح کردند.

وی تصریح کرد: آن ها گفتند علاج این است که جدال درون تمدنی رخ دهد تا ما خیال مان از منظر تمدن مستقر در غرب مسیحی راحت شود و نگران شکل گیری تمدن نوین اسلامی نباشیم.

مدیر ارشد وزارت اطلاعات اظهار داشت: هر جا ماهواره های جریانات تندروی ضد شیعی به تعطیلی کشیده می شد آن را احیا می کردند و هر زمان ماهواره های افراطی و ضد سنی شیعه رو به کاهش بود آن را احیا می کردند؛ همه این ها از یک سرمنشا هدایت می شود.

شکوری افزود: آن ها به دنبال حقانیت شیعه یا حقانیت سنی نیستند، آن ها به دنبال نزاع بین شیعه و سنی هستند.

وی تصریح کرد: همان «حسین نصر» که در جریان تمدن نوین اسلامی به عنوان یکی از نظریه پردازان تمدن نوین اسلامی مطرح است و می گوید تمدن غرب تمام شد و ما در مرحله آبستن و شروع شکل گیری و شکل دهی به تمدن نوین اسلامی هستیم، بعد از جریان داعش در مصاحبه ای که با صبح لندن انجام داد گفت متاسفانه شکل گیری جریان داعش ۵۰ سال تمدن نوین اسلامی را به عقب راند، آن ها با شکل دهی به جریان داعش، نزاعات گسترده درون اسلامی و درون دینی را شکل دادند، غلبه کردند و اسلام هراسی گسترده ای را شکل دادند.

مدیر ارشد وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: گستردگی و رشد فزاینده اسلام در غرب بود که آن ها را نگران شکل دهی به تمدن نوین اسلامی کرد، آن ها دوباره به یاد نامه معروف «ژان پُل دوم» خطاب به آمریکایی ها افتادند که راهکار مقابله با اسلام گرایی در غرب، غرب نیست، بلکه در آسیاست، به همین دلیل ماجرای هزاره سوم را مطرح کردند که این هزاره باید هزاره فتح آسیا باشد.

شکوری اظهار داشت: تئورسین های غربی به مراتب بیشتر از ما نخبگان اسلامی نسبت به شکل گیری تمدن نوین اسلامی باور دارند و آن ها بیشتر نگران هستند، اما در داخل وقتی اسم تمدن نوین اسلامی پیش می آید برخی از نخبگان می گویند این ها توهمی بیش نیست و یک سری رویاهای متوهمانه برآمده از نخبگان دینی است.

وی با اشاره به تفرقه افکنی دشمنان تصریح کرد: غربی ها گفتند اگر بتوانیم درون ممالک اسلامی، اقوام را به جان هم بیندازیم دیگر نگران شکل گیری تمدن نوین اسلامی نخواهیم شد، جریان ضداسلامی و اسلام هراسی را در سطح گسترده راه اندازی کردند تا جلوی رشد اسلام گرایی در آمریکا و اروپا را بگیرند.

مدیر ارشد وزارت اطلاعات در مورد اغتشاشات اخیر گفت: در فرآیند و بستر «نه به حجاب اجباری» بود که خانم مهسا امینی فوت کرد، همه چیز تمام بود، خانم بود، کُرد و مسافر بود، فاقد سابقه سو بود، در بحث حجاب توسط گشت ارشاد در پلیس امنیت اخلاقی با وی برخورد شده بود و همه چیز در بستری بود که از ۸ ماه قبل آتش بیاری گسترده ای را رقم زده بودند.

شکوری افزود: این بار مهسا امینی در بستر نه به حجاب فوت کرده بود و سوژگی کاملی داشت، موج را به وجود آوردند، اغتشاشات شکل گرفت، آن ها ابتدا به دنبال بی ثباتی در ایران بودند، اما وقتی مدل خشونت و اغتشاش را دیدند که جنسش خشونت و نفرت است تغییر هدف دادند، نفرت در اوج خود است، فحاشی جای شعار می نشیند فرقی هم نمی کند که دانشگاه شریف باشد یا میدان انقلاب، تلفات و خشونت هم بالاست و وقتی دیدند فضا، فضای خشونت و نفرت است تمام گروه های نرم در کنار گروه های سخت قرار گرفتند و آرام آرام بحث تجزیه ایران را مطرح کردند.

وی افزود: سعودی نشنال (ایران اینترنشنال) تمام تمرکزش را بر روی دعوت از عناصر شاخص تجزیه طلب گذاشت و این دفعه روی تجزیه از روی الگوی سوری سازی تمرکز کردند، گفتند باید خشونت را به اوج ببریم، گروه های دست به اسلحه بیایند، میان مردم قرار بگیرند، به سمت نیروهای امنیتی شلیک کنند و نیروهای امنیتی ناخودآگاه شروع به تیراندازی به سمت آن ها می کنند، توان تفکیک کردن ندارند، کشتار گسترده ای رقم می خورد و اولین گام های سوری سازی اتفاق می افتد.

مدیر ارشد وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: این دفعه بحث، براندازی نظام سیاسی نبود، نه تنها بحث حجاب نبود، بلکه مسئله اصلی شان ایران بود، اما رسما شکست خوردند.

شکوری تصریح کرد: بدون ایران، چیزی به نام تمدن نوین اسلامی وجود نخواهد داشت، چون مسئله در نظام واره های قدرت است.

 

حفظ انسجام جزو اولویت‌های شیعه و سنی

در ادامه این جلسه، «شیخ سعدالدین صدیقی» از مدرسان مدارس علوم دینی اهل سنت جنوب فارس اظهار داشت: حفظ انسجام، وحدت و همدلی در این منطقه همیشه جزو اولویت هایی بوده که هم برای اهل سنت مهم بوده و هم برای شیعیان.

وی افزود: این انسجام یک استراتژی تغییرناپذیر بوده که بزرگان این منطقه همیشه دنبال می کردند و توانسته اند مثال تحسین برانگیز خوبی ایجاد کنند.

استاد مدارس علوم دینی اهل سنت فارس تصریح کرد: مجموعه فعالیت های دینی ای که در جنوب وجود دارد رویکرد اصلاحی را به عنوان برنامه کاری خود تلقی می کنند و نگاه شان به وضعیت منطقه یک نگاه حرکت براساس رویکرد اصلاحی و پرهیز از خشونت است که اگر به سابقه فعالیت ها نگاه کنیم می بینیم که این موضوع همیشه وجود داشته است.

شیخ صدیقی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم به تمدن نوین اسلامی برسیم باید نگاه مان معطوف به داخل هم باشد، بدون شک دشمنان علیه کشور ما برنامه ریزی می کنند، من با نگاهی که همه این ها را توهم توطئه می داند و می گوید هرچه مشکل داریم از داخل است موافق نیستم، باید یک نگاه واقع نگرانه داشته باشیم، به همان نسبتی که علیه ما کار می شود حتما کاستی هایی هم در داخل وجود دارد.

وی اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری بحث خودسازی، جامعه پردازی و تمدن اسلامی را مطرح کردند و این اشارتی است بر اینکه ایجاد تمدن اسلامی در خلا و حالت انتزاع اتفاق نمی افتد، بلکه باید مراحلی سپری شود.

این استاد مدارس علوم دینی اهل سنت خاطرنشان کرد: باید یک جامعه توسعه یافته از نظر فکری، فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم، با وجود اینکه کارهای زیادی انجام شده اما بازهم راه های نرفته زیادی وجود دارد.

شیخ سعدالدین صدیقی تصریح کرد: باید نگاه مان به این سمت باشد که اسلام برای ماندن و ایجاد و توسعه این تمدن آمده است.

وی اظهار داشت: ظرفیت های زیادی برای استفاده از پتانسیل اهل سنت در تمدن نوین اسلامی وجود دارد.

 

به میزان حضور علما می‌توانیم در انتظار تحقق تمدن اسلامی باشیم

در ادامه این نشست، «شیخ محمدصالح انصاری» مدیر مجتمع علوم دینی اهل سنت امام شافعی اوز اظهار داشت: امیدوارم پروردگار به فضل و کرمش به همه ما توفیق عنایت کند که بتوانیم کلیدهای خیر و قفل های شر و در جامعه خودمان صالح و مصلح باشیم.

وی تصریح کرد: در مورد تبیین نقش و جایگاه اهل سنت در تحقق تمدن اسلامی، این مهم ریشه در جایگاه و نقش علما در جامعه دارد، به میزان حضور فعال علما در جامعه می توانیم انتظار تحقق این تمدن را داشته باشیم.

مدیر مجتمع علوم دینی اهل سنت اوز خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به قرآن کریم داشته باشیم می توان از قرآن در این زمینه درس ها گرفت.

 

اطاعت از مقام معظم رهبری واجب و اطاعت از او رافع اختلافات است

در ادامه این نشست تخصصی، «ماموستا عبدالسلام کریمی» مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اظهار داشت: منطقه لارستان، انسان هایی بسیار خوب، باصفا و تقریبی دارد و ویژگی شاخص این منطقه که شاید در استان های تلفیقی وجود نداشته باشد یا کمتر باشد خیرین عزیز ما در منطقه لارستان است که در ساخت مسجد، بیمارستان، جایگاه های ورزشی، فرودگاه و… خیلی کمک کرده اند، باید دستان خیرین را بوسید.

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای نظام و انقلاب، غیر از مسائل رفاهی، سیاسی و…، همین شعار سال ۵۷ است که الآن هم شعار ما بعد از ۴۴ سال همان است «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی».

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: بیشتر انقلاب های الهی در جهان معاصر بعد از یکی دو دهه منحرف شدند، چون رهبری واحد نداشتند، اما انقلاب ما نشات گرفته از انقلاب رسول الله است، برای خدا قیام کرده ایم و در همه ابعاد به سرانجام نیکو خواهد رسید.

ماموستا کریمی با اشاره به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» گفت: جمهوریت یعنی همه اقوام و همه باید در کنار هم باشند، هیچ قوم، مذهب و جنسیتی نباید به حاشیه رانده شود، همه باید احساس کنند که در این انقلاب مردمی، اسلامی و الهی سهیم، دخیل و شریک هستند، طبق قانون اساسی همه باید در جایگاه خودشان دیده شوند.

وی افزود: قانون اساسی مستنبط از قرآن است، مشکلی که الآن داریم از قانون اساسی نیست، همانطور که مشکل جهان اسلام از قرآن نیست بلکه از عمل نکردن به کل قرآن است، در کشور ما هم مشکل از عمل نکردن به کل قانون اساسی است، باید همه را قبول داشته باشیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تصریح کرد: مذهب هر کسی قابل احترام و آزاد است، اما نباید اهانیت کنیم، قید و بند درست کنیم، درجه اول و دوم نداریم، ما همه مخلوق خدا هستیم و خداوند اینگونه خواسته که یکی کُرد، یکی زن، یکی سرخ پوست و… باشد.

ماموستا عبدالسلام کریمی خاطرنشان کرد: اگر نسبت به زن خشونت داریم یا به وی اهمیت نمی دهیم مشکل ما هستیم، نه دین و مکتب مان، اشتباه مان را به حساب مکتب نگذاریم، اصل اسلام این است که فرقی بین زن و مرد قائل نیست و دین ما دین خشونت و شمشیر نیست، ما اهل شمشیر و سلاح نیستیم و اگر شمشیر برمی داریم برای دفاع و حذف شمشیرهای ظالمان است، نه برای هجوم، دین ما با شمشیر شروع نشد بلکه با علم، فرهنگ و ادب شروع شد.

وی اظهار داشت: ما ضد مردم نیستیم، ما نوکر، مدیون و برآمده از مردمیم، ما خودِ مردمیم که قلمداد می کنند ما ضد مردمیم و عده ای را در مقابل نظام قرار می دهند و آن ها را فریب می دهند.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی افزود: بهانه دست ضد انقلاب ندهیم که دختران و پسران معصوم و کوچک ما را به خیابان ها بکشانند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دهند، ما هم مخالف دیکتاتور هستیم، انقلاب ما هم علیه دیکتاتور بود، ما باید جهاد تبیین کنیم.

ماموستا کریمی تصریح کرد: شعار دکتر رئیسی در دولت سیزدهم تحقق عدالت اجتماعی بود، مگر هدف تمام انبیا این نیست؟

وی در مورد تمدن نوین اسلامی گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی، ابتدا باید فرهنگ را درست کنیم، فرهنگ مقدمه تمدن است، فرهنگ مثبت منجر به تمدن مثبت و خوب می شود، برای رسیدن به این فرهنگ وظایفی بر عهده داریم، علما فقط امام مردم نیستند، بلکه امام مسئولان نیز هستند.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اظهار داشت: شیعه و سنی مذهب است نه دین، دین ما یکی است و آن هم اسلام است، ریشه و تنه ما یکی است، هم و غم ائمه شیعه و سنی این بوده که اسلام را به ما بشناسانند، برای ما تبیین کنند و به دنبال اسم و رسم خودشان نبودند، بلکه ذوب شده در دین بودند.

ماموستا عبدالسلام کریمی تصریح کرد: علمای شیعه و سنی باید اول خودشان را اصلاح کنند، مشکلات داخلی شان را حل کنند، سپس به مردم بگویند ما یکی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هر کجا اختلاف بود منشا آن شیطان است، هر نوایی که بر رحمت بدمد از رحمان است و هر ندایی که بر طبل تفرقه بکوبد از شیطان است، ما باید الگوی وحدت باشیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی افزود: برای تحقق این وحدت و تبدیل آن به فرهنگ و بعد تبدیل فرهنگ به تمدن، در اولین مرحله علما باید بین مردم بیایند؛ تبیین، مقدمه تبلیغ است.

ماموستا کریمی اظهار داشت: در فتنه به گونه ای باشیم که از ما سواستفاده نکنند، نه به دشمن سواری بدهیم و نه اجازه دهیم دشمن ما را بدوشد، بینا و بصیر باشیم، با تحقیق و تبیین جلو برویم و در این راه فقط خدا را در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: کار عالم افراط یا تفریط نیست، اعتدال است و کار جاهل یا افراط است یا تفریط.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تصریح کرد: دومین مرحله این است که اگر همدیگر را نمی پذیریم، یکدیگر را تحمل کنیم.

ماموستا کریمی خاطرنشان کرد: سومین مرحله، برای تحقق این امت واحده و انسجام ملی مراجعه به قرآن و سنت است، تفرقه و نزاع حرام است، اما اختلاف نظر مشکلی نیست.

وی اظهار داشت: چهارمین مرحله، مراجعه به مراجع است، به عنوان نمونه ببینیم امام شافعی یا امام صادق چه می گوید.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تصریح کرد: پنجمین مرحله این است که بذرهای اختلاف را بخشکانیم، نه اینکه بپرورانیم، باید کاری کنیم که اختلافات به عداوت تبدیل نشود.

ماموستا کریمی خاطرنشان کرد: آخرین مرحله، اطاعت از خدا، رسول خدا و اولوالامر است، الآن مقام معظم رهبری هم مصداق عالم دینی است و هم حاکم دینی، یعنی طبق نظر اهل سنت مقام معظم رهبری مصداق بارز اولوالامر است و اطاعتش واجب و اطاعت از او رافع اختلافات است، تضمین انسجام ملی و اقتدار کشور است، ما باید این را بشناسیم و بشناسانیم، این را القا کنیم که ایشان رهبر همه ماست و ما رهبری غیر از او نداریم، ایشان، عقلا و نقلا، رهبر و مقتدای همه ما، شیعه و سنی است، غیر او رهبری نیست و ما همه تابع ایشان هستیم.

وی اظهار داشت: اهل سنت یک فرصت، تقویت کننده، یاری گر و مکمل نظام هستند، در جبهه حضور داشته اند و خون داده اند، نباید بگذاریم که دشمن آن ها را دلسرد کند، باید کاری کنیم که اهل سنت دیده شوند و احساس کننده که تاثیرگذارند، وجود دارند، حداقل جایگاهی برایشان تعریف کنیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تصریح کرد: به من گفتند آقای رئیسی را در این یک سال چگونه دیدی، گفتم آقای رئیسی ترجمه عملی زبان گویای مقام معظم رهبری است.

ماموستا کریمی در پایان گفت: فرمانداران می توانند افراد جوان و خوب را بدون احراز پست و بدون اینکه حقوقی برایشان درنظر بگیرند به عنوان مشاور بگذارند، چه اشکالی دارد که رئیس اداره یا معاون فرمانداری از اهل سنت باشد، امیدواریم در کشور استاندار زن داشته باشیم، با این کار نقشه دشمن را خنثی می کنیم.

 

شعار مرگ بر اسرائیل، شعار ایرانی نیست، اسلامی است

در پایان این مراسم، «آیت الله لطف الله دژکام» نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز اظهار داشت: در سال های اول انقلاب، باور اروپا و آمریکا این بود که نه اسلامی در آینده جهان نقش خواهد داشت و نه ایرانی.

وی خاطرنشان کرد: همه ما باید دشمن را در مقام دشمنی اش بیش از پیش شناسایی کنیم، آن ها دلشان می خواهد ما به جایی نرسیم، برای این کار هم روش دارند و آن ایجاد اختلاف و تفرقه است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز افزود: ایجاد اختلاف، برنامه ریزی دائمی آن هاست، اما وقتی می بینند که ما با هم هستیم زورشان به ما نمی رسد.

آیت الله دژکام تصریح کرد: تلاش هایی که در چند سال اخیر برای ایجاد اختلاف کردند خیلی عجیب بود، چشم های بصیر و بینایی می خواست که عمیقا تحلیل کند تا در فضایی که آن ها درست می کردند نیفتیم.

وی اظهار داشت: نباید بگذاریم که در بین امت اسلامی به کسی ظلم شود، باید جلوی ظلم را بگیریم، این همان دستور قرآن کریم است که اگر دو طایفه از مومنان با هم به قتال برخاستند آن را اصلاح کنیم و حَکَم قرار دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: شاید شعار «مرگ بر اسرائیل» در ایران از همه جا بیشتر داده می شود، اما این شعار ایرانی نیست، اسلامی است، شیعی هم نیست، متعلق به همه مذاهب است.

آیت الله لطف الله دژکام افزود: ما یک آرمان بزرگ و مشترک داریم، با غصب فلسطین گویا به قلب های همه مسلمانان تیر شلیک شده است، این انتقام باید گرفته شود، جنگ ما با کسانی است که فلسطین را غصب کرده اند.

وی با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در جنوب فارس گفت: برخی از ائمه اهل سنت برای عمامه گذاری نزد آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی می رفتند و آقا بر سرشان عمامه می گذاشت و برعکس؛ چنین رابطه ای سابقه بسیار طولانی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: شما پس کرانه های خلیج فارس هستید، بروید بررسی کنید که اسلام چگونه در اندونزی، مالزی و جزایر جنوب هند رواج پیدا کرده، اگر کسی به آنجا لشکرکشی کرده، تاریخش را به من بگویید، تبلیغ اسلام در این کشورها عموما به وسیله بچه های این منطقه و اجداد شیخ صالح انصاری و… صورت گرفته است.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: کارهای بزرگی جلوی روی ما قرار دارد، باید به این سمت حرکت کنیم و تجارتی که قفل شده است را باز کنیم.

وی اظهار داشت: تمدن اروپایی مانع ما می شود که زندگی خودمان را بچرخانیم، ما در غنی ترین مناطق دنیا زندگی می کنیم، فقر را به ما تحمیل می کنند و خودشان می برند و می خورند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: ما ظرفیت زیادی برای تجارت داریم، ائمه این موضوع را ترویج کنند، همت کنند و پای کار بیایند، اقتصاد ما وابسته به دریا بوده، همیشه نان مان را از دریا آورده ایم، الآن مقام معظم رهبری فرموده اند که روی این موضوع کار کنیم.

آیت الله لطف الله دژکام خاطرنشان کرد: باید ارتباطات گذشته را زنده و امت اسلامی را به هم مرتبط کنیم، این ها با شعار سیاسی نمی شود، در مقابل شعارها فوری مقاومت می شود، اما برای تجارت کسی مانع نمی شود، اگر موانع و مشکلات حل شود خواهید دید از همین محفلی که دور هم نشسته ایم به یکباره برای جمعیت زیادی از مردم ایران زندگی، معیشت، رشد و فعالیت ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: مردم این منطقه چند فاز از سایر مناطق جلوتر هستند، بنا نیست که ما دوباره بگوییم باهم باشیم، با هم که هستیم، می خواهیم باهم کارهایی را شروع کنیم که سودش برای بچه های همه ما بیاید و در سفره مردم نان بگذاریم، داد و ستدها را شروع کنید، این تجارت است که تولید را تقویت می کند، شما از این طرف تا زنگبار رفته بودید و از آن طرف تا مالزی و ماداگاسکار، این مناطق عرصه دریاپیمایی مردم این منطقه بوده است، ما پس کرانه خلیج فارس هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: ما می خواهیم عزت امت اسلامی را مشاهده کنیم، همه در یک صف هستیم و دشمنان مان را شناخته ایم.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: علما روی گسترش تجارت فکر کنند، با متمکنان و تجاری که در منطقه هستند ارتباط بگیرند، بگویید چه کار باید بکنیم، لازم هم نیست که سر و صدای آن را بالا بیاوریم، مهم این است که معامله مان را کرده باشیم و تجارت مان را انجام داده باشیم، اگر این کار شروع شد آغاز تمدن سازی در بحث عملی و اجرایی است.

وی اظهار داشت: این جلسه، جلسه تمدن سازی است، بحث این است که می خواهیم فکری برای نان، آب و زندگی مان برای چند نسل آینده کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در پایان گفت: از بصیرت ویژه علمای این منطقه تشکر می کنم، واقعا بصیرت، خودش را نشان داده و این موضوع باعث امیدواری من شده است تا قدم های بعدی را برداریم و عزت، عظمت و شوکت اسلامی مان را تجدید کنیم.

ف ۱۱۰

 

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۳:۰۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین