شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 12

زمین گردشگری پتانسیلی برای رونق اقتصادی لارستان

میلاد لارستان: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع به لحاظ تولید درآمد و ایجاد رونق اقتصادی است که طی دهه‌های اخیر مد نظر کشورهای مختلف قرار گرفته و چه بسیارند کشورهایی که با استفاده از پتانسیل‌های موجود یا ایجاد ظرفیت‌های مصنوعی، در جذب گردشگر و کسب درآمدهای سرشار، موفق عمل کرده‌اند.

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع به لحاظ تولید درآمد و ایجاد رونق اقتصادی است که طی دهه‌های اخیر مد نظر کشورهای مختلف قرار گرفته و چه بسیارند کشورهایی که با استفاده از پتانسیل‌های موجود یا ایجاد ظرفیت‌های مصنوعی، در جذب گردشگر و کسب درآمدهای سرشار، موفق عمل کرده‌اند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری ایسنا، گردشگری صنعتی است بسیار گسترده که محدود به یک شاخه نیست. صنعتی که ابعاد مختلف را شامل می‌شود و گردشگری تاریخی تنها یکی از این شاخه‌ها به‌شمار می‌رود.

بررسی وضعیت کشورهای موفق در صنعت گردشگری نشان می‌دهد که میراث فرهنگی و تاریخی تنها بخشی از جذابیت‌های مد نظر گردشگران است. تعداد گردشگرانی که به‌دنبال جذابیت‌های طبیعی، دیدنی‌های ساده روستایی یا حتی استفاده از فضاهای تفریحی به کشور یا شهری سفر می‌کنند، در این سال‌ها مدام افزایش داشته است.

اما ایران، کشوری است با پتانسیل‌های گردشگری درحوزه‌های مختلف، طبیعت چهارفصل، وجود جنگل، دریا، کوه و کویر، روستاهای بکر، سنت‌های زیبا و ماندگار ملی و مذهبی، آثار تاریخی، میراثی و … ظرفیت‌هایی در ژئوتوریسم.

به گزارش ایسنا، نیازها و علایق گردشگران در ایجاد یک شاخه در صنعت گردشگری نقش مهمی دارد. ژئوتوریسم یا زمین گردشگری هم یکی از این شاخه‌ها به‌شمار می‌رود که معمولا طبیعت‌گردان، تمایل بسیاری به آن داشته و زمینه ایجاد و توسعه آن را پایه‌گذاری کرده‌اند.

طبیعت گردان با هدف بازدید از یک پدیده خاص زمین شناسی در کنار سایر تورهای طبیعت گردی، مقصد سفرشان را انتخاب می‌کنند و در میان استان‌های زیبا و دیدنی ایران پهناور، استان فارس دارای پدیده‌های زمین شناسی کم‌نظیری است که قابلیت تبدیل به جاذبه‌ای برای جذب گردشگران را دارد.

یک مدرس گردشگری دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایسنا، فارس را سرشار از پدیده‌های بکر زمین‌شناسی دانست و گفت: شهرستان‌های نی‌ریز و لارستان جزو مناطق دارای جاذبه‌های فراوان در موضوع زمین‌ گردشگری محسوب می‌شوند.

دکتر محسن عامری گفت:‌ در کنار جاده استهبان به نی‌ریز و گردنه حسین‌آباد از نقاطی است که می‌توان پدیده‌های زیبا و نادر زمین شناسی را در آن مشاهده کرد. جاذبه‌هایی که برای هر فردی جذاب است.

او ادامه داد: در این مکان سنگ‌های عمیق دریایی که زمین شناسان به آنها «رادیولاریت» می‌گویند با رنگ‌های طیف قرمز، خاکستری، زرد تا سبز زیتونی دیده می‌شود که که به‌دلیل چین‌خوردگی‌ها در سطح زمین نمایان شده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه به این حالت در زمین شناسی «افیولیت» گفته می‌شود، اضافه کرد: این پدیده مجموعه‎ای از سنگ‎های منظم و لایه لایه است که در اثر تنش‎های زمین‎ساختی با یکدیگر مخلوط می‌شوند.

وی باور دارد که راهنمای گردشگری که مسافران را برای بازدید از این پدیده همراهی می‌کنند باید از اطلاعات لازم در مورد این پدیده‌ها برخوردار باشند و تاکید کرد: علاقمندان به این شاخه از سفر، اغلب متخصصان و افراد مطلعی هستند که به اطلاعات ساده و سطحی کفایت نمی‌کنند و نیاز به ارائه اطلاعات تخصصی دارند.

این کارشناس گردشگری به گنبدهای نمکی در فارس اشاره و اضافه کرد: این گنبدها از جاذبه های ژئوتوریسمی لارستان است که بیش از یک پنجم پراکنش گنبدهای نمکی جنوب کشور را به خود اختصاص داده است و از ظرفیت بسیاری در جذب جهانگردان علمی برخوردار هستند.

عامری ادامه داد: این پدیده زمین شناسی که در کرموستج لارستان قرار دارد با برخورداری از موقعیت اقلیمی مناسب و فاصله کم با جاده اصلی، فرصت سفر زمین گردشگران را فراهم کرده است. سنگ‌های آذرینی به صورت دورنی و بیرونی در این منطقه تشکیل شده است که فرضیه انفجاری بودن گنبد نمکی را تقویت می‌کند.

عامری ادامه داد: سه معدن نمک نیز در این منطقه فعال است و با تولید سالیانه ۱۶۴ هزار تن نمک خوراکی و صنعتی برای ۳۴ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، بنابراین اجرای تورهای گردشگری در این منطقه می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار نیز موثر باشد.

استاد گردشگری دانشگاه شیراز به بدلندهایی که در اوز لارستان قرار دارد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این منطقه با داشتن شیب زیاد، نبود رطوبت و مقدار فراوان آهک فاقد هر نوع پوشش گیاهی است و هرگز گیاهی در آن رشد نمی‌کند که در زمین شناسی به این پدیده زمین بد یا بد لند گفته می‌شود.

عامری با یادآوری اینکه ژئوتوریسم یک شاخه بسیار نوپا در صنعت گردشگری است، گفت: حدود ۲۵ سال از عمر ژئوتوریسم در جهان می‌گذرد اما تعداد علاقمندان به این جاذبه آن را به یکی از درآمدزا ترین تورهای سفر در بسیاری از نقاط جهان تبدیل کرده است.

وی هم با تاکید بر لزوم ایجاد دوره‌های آموزشی تخصصی برای راهنمایان و تورگردانان و دارندگان شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری، گفت: تا کنون در فارس دوره‌ای برای آموزش اطلاعات زمین شناسی به راهنمایان تور برگزار نشده است و علاقمندان به یادگیری این نوع تورگردانی باید به تهران مراجعه کنند.

این متخصص گردشگری در عین‌حال گفت: فارس زمانی در راه‌اندازی و اجرای این تورها موفق خواهد بود که ابتدا راهنمایانی مطلع داشته باشد.

یک کارشناس حوزه گردشگری نیز که اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه ژئوتوریسم کرده است،‌ در این خصوص به ایسنا گفت: آموزش نقش بسیار مهمی در توسعه تمام فعالیت‌ها و نتیجه بخش بودن آنها دارد.

لیلا مختاری با بیان اینکه نشست کارگاهی زمین‌گردشگری به همت معاونت فرهنگی شهرداری و شورای شهر شیراز و زیر نظر میراث فرهنگی استان فارس برگزار شده است،‌ به امکان راه‌اندازی ژئوپارک در استان فارس اشاره و اضافه کرد: در کل کشور فقط یک ژئوپارک در قشم وجود دارد که اخیرا به دلیل عدم تطابق عملکرد با تعاریف ژئوپارک از سطح بین المللی خارج شده است.

دبیر انجمن رویای سبز چکاوک، گفت: ژئوپارک‌ها، به فضاهای تفریحی و طبیعی اطلاق می‌شود که هدف اصلی از ایجاد آنها حفظ طبیعت و پدیده‌های زمین شناختی یک منطقه است و در ایجاد اشتغال پایداردر مناطق بومی نیز نقش فراوانی دارند.

او گفت: در سه سال اخیر، میانگین طبیعت گردی در فارس افزایش داشته است و ۶۰ درصد از گردشگران در تورهای طبیعت گردی استان شرکت کرده‌اند اما زمین گردشگری همچنان نیاز به برنامه ریزی دارد.

مختاری زمین گردشگری کنار جاده‌ای را یکی از شاخه‌های این نوع از سفر می‌داند که گردشگرانی مانند زمین‌شناسان، مهندسان معادن و کشاورزی و متخصصان نفتی طی چنین سفرهایی ضمن عبور از یک مسیر، به پدیده‌های جذاب زمین‌شناسی نیز توجه می‌کنند.

این کارشناس با بیان اینکه در بسیاری از سفرها، گردشگران با هدف بازدید از یک پدیده زمین شناختی خاص مقصد سفر را انتخاب می‌کنند، گفت: فارس دارای پدیده‌های زمین شناسی ویژه‌ای است که می‌توان با معرفی صحیح آن، این مناطق را به مقاصد گردشگری علاقه‌مندان ژئوتوریسم تبدیل کرد.

به گزارش ایسنا،‌ اکنون که اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اصل مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، مد نظر قرار گرفته و از طرفی دست‌های خشک و چروکیده خشکسالی، گریبان استان‌هایی نظیر فارس را که به کشاورزی می‌بالید، گرفته و آنقدر گلوی این استان را فشار داده است که لب‌های مزارع، ترک‌های عمیقی برداشته، یکی از مهمترین راهکارها برای خروج از بن‌بست مشکلات، گردشگری محسوب می‌شود.

بی‌تردید برای دست‌یابی به رونق واقعی در حوزه گردشگری، نیازمند ایجاد زیرساخت هستیم. هتل، متل، راه‌های ارتباطی مناسب و امن، اینترنت و …. امنیت از ملزومات توسعه گردشگری است اما در این میان نباید آموزش را فراموش کرد.

نباید از یاد برد که بسیاری از حوزه‌ها و شاخه‌های گردشگری هنوز برای مسئولان و حتی فعالان این حوزه ناشناخته است و بخش اعظمی از داشته‌ها و پتانسیل‌های ایران خصوصا استان فارس در حوزه‌های مختلف گردشگری، مغفول و ناشناخته مانده است.

برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند و علمی، مسیر را برای رسیدن به اهداف رفع اتکا اقتصاد ایران به نفت را هموار خواهد کرد.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین