پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۹ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

8 دلیل منطقی بر الحاق غیرمنطقی بخشی از هرمزگان به لامرد

داستان الحاق روستاهای هرمزگان به استان فارس(بخوانید لامرد) گویا تمامی نداشته و علاوه بر آنکه به کام عده ای در حال جریان است، چه بسا بدنامی برای فارس نیز در…

داستان الحاق روستاهای هرمزگان به استان فارس(بخوانید لامرد) گویا تمامی نداشته و علاوه بر آنکه به کام عده ای در حال جریان است، چه بسا بدنامی برای فارس نیز در بر داشته و مهمتر اینکه دلایل علمی نیز به همراه ندارد.

حال پس از چند سال آرامش در این خصوص گویا  بار دیگر  با هدایت های جعفر قادری نماینده لامردی الاصل شیراز با حضور مجدد وی در مجلس یازدهم بار دیگر موضوع الحاق روستاهای هرمزگان به فارس و لامرد کلید خورده است. طی روزهای اخیر گویا طبق بیانیه شورای شهر پارسیان و با برگزاری جلسه مخفیانه در استانداری فارس موضوع بار دیگر کلی خورده است.   دلایل منطقی مبنی بر غیرمنطقی بودن الحاق بخشی از پارسیان به لامرد و استان فارس، موضوعی است که  عضو شورای شهر پارسیان چندی پیش به آن پرداخته و مرور و بازخوانی آن خالی از لطف نخواهد بود….

بنا به دلایل ذیل الحاق پنج روستای صورباش، فارسی، اکبری، تمبو جنوبی و تمبو شمالی تابعه بخش کوشکنار پارسیان از توابع استان هرمزگان به فارس غیر کارشناسی و غیر منطقی می باشد:

۱ مطابق با ضوایط قانون تقسیمات کشوری، روستاهای تابعه هر بخش باید نسبت به مرکز بخش مربوطه کمترین فاصله داشته باشد. اولین روستای از پنج روستای فوق با مرکز بخش کوشکنار ۵/۲ کیلومتر و با مرکز شهرستان پارسیان کمتر از ۳۰ کیلومتر فاصله دارد در حالی که با الحاق آنها با لامرد فارس فاصله این روستاها با مرکز شهرستان لامرد بیش از صد کیلومتر خواهد شد و این جفای بزرگی در حق این روستاها بوده و باعث سرگردانی و نارضایتی مردم آن روستاها خواهد شد. و برخلاف ضوابط تقسیمات کشوری است و از تصمیم عجولانه غیر کارشناسی انتظاری بیش از این نمی رود.

۲ در حال حاضر استان هرمزگان از طریق بخش کوشکنار پارسیان همجوار پارس جنوبی استان بوشهر است با الحاق این پنج روستای مرزی به فارس، استان فارس همجوار استان بوشهر خواهد شد و امتیاز همجواری هرمزگان با پارس جنوبی از دست خواهد رفت و پارسیان و کوشکنار از امتیاز بکارگیری نیروهای بومی وتخصیص اعتبارات عمرانی از طریق پارس جنوبی محروم خواهند شد. با الحاق پنج روستا به فارس، فارسها این امتیاز مهم را از کوشکنار و پارسیان خواهند گرفت و در راستای تأمین اهداف استان فارس، پارسیان از نظر اقتصادی صدمه فراوانی خواهد دید لذا هیچ پارسیانی و کوشکناری چنین اجحافی را نخواهد پذیرفت. نتیجه تصمیم غیر عرفی و غیر منطقی این است که تمامی منابع در آمدی ایجاد کننده عمران و آبادی منطقه غرب هرمزگان را از آن فارس خواهد کرد و با این اقدام  در توسعه همه جانبه بر روی غرب هرمزگان بسته خواهد شد!!!؟؟؟

۳– محدوده ساحلی چهار کیلومتری که به فارس ملحق شده دارای ساحلی مرجانی کم نظیر ودر محدوده پارک ملی حفاظت شده نایبند زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارد که خود این پارک زیر نظر پارکهای بین المللی حفاظت شده است. مسوولین استان فارس بارها اعلام داشته اند که هدفشان از الحاق پنج روستا به فارس ایجاد بندر آزاد و منطقه ویژه اقنصادی در این محدوده است. لازمه احداث منطقه آزاد، خاک برداری و خاک ریزی در سطح  بسیاروسیع و دگرگونی وسیع درساختارمحیط زیست است که مهمترین آن نابودی پارک ملی نایبند است و این برخلاف مصالح ملی و ارزیابی زیستی محیطی است.پس با انجام این الحاق هیچ گونه کار اقتصادی انجام نخواهد شد و کسانی که این طرح را ارائه داده اند باید پاسخگو باشند. ازریاست محترم سازمان محیط زیست کشور و مدیران کل محترم محیط زیست استانهای هرمزگان و بوشهرتقاضا دارم که به این موضوع مهم ورود کنند.

۴- در دریا نمی توان دقیقا خطوط مرزی تعیین کرد و در صورت تحقق و عملیاتی شدن الحاق پنج روستابه فارس این استان، تحت عناوین گوناگون بیشتر مرزهای دریایی پارسیان و یا احتمالا بوشهر را در اختیار خواهد گرفت در این صورت مرزنشینان دریا دل و ساحل نشین از نعمت عظیم خدادادی دریا محروم خواهند شد و این نعمت از آن استانی می شود که نزدیکترین شهرستان آن بیش از صد کیلومتر با دریا فاصله دارد و غرب پارسیان که در مجاورت دریا قرار دارد باید از این نعمت خدادادی دریا محروم شود!!!؟؟ دل خوشی مردم ساحل نشین به منابع خدادادی و عظیم دریا است واین مرزداران غیور و شجاع که سالها با دریا و صید وصیادی و ملوانی عجین شده اند نمی توانند شغل دیگری را برگزینند و این می تواند بحران اجتماعی و بیکاری را بدنبال داشته باشد.

۵– بیان این نکته که خلیج فارس با استان فارس شناخته می شود استدلال کاملا نادرستی است زیرا خلیج فارس اسم استانی نیست و یک نام ملی و فرا منطقه ایی است و هیچ استانی حق ندارد که نام ملی را به نام استان خود مصادره کند.

۶- خداوند نعمت گردشگری و آب و هوای خوب را به فارسها و نعمت دریا را به هرمزگانیها عطا کرده، بنابراین هر استان باید بر اساس پنانسیل موجود استانی خود برنامه ریزی کنند و عمران و آبادی را برای استان خود به ارمغان بیاورند نه اینکه به پتانسیل استانهای دیگر چشم طمع بدوزند و با ملحق کردن مناطق پتانسیل دار استانهای دیگر به استان خود باعث نارضایتی و تنش اجتماعی آن جامعه شوند و یا به هر شیوه ایی به اهداف غیر منطقی خود برسند. لذا هر استان باید به داشته های خود قناعت کند.

۷– سوابق گذشته درخشان هرمزگانیها نشان داده که دارای تجارب فراوانی در مرزبانی و حفط و حراست و دفاع از مرز های آبی خلیج فارس می باشند. استان فارس تجربه گرانبهای هرمزگانیها را ندارند لذا مانند هرمزگانیها قادر نخواهند بود که از مرزهای آبی خلیج فارس دفاع کنند پس باید دفاع از مرزهای دریایی به هرمزگانیهای دریا دل و عاشق دریا واگذار کرد و به این دلیل در حال حاضر مرزهای هرمزگان یکی ازامن ترین مرزهای آبی کشور است.

۸– بعضی از مسئولین فارس به گونه ایی وانمود می کنند که آنها در استفاده از پتانسیل دریا توانمندتر هستند و هرمزگانیها این توانایی ندارند. همه استانها زیر نظر یک دولت اداره می شوند و در شرایط برابری قرار دارند و اینگونه نیست دولت محترم خدمتگذار به یک استان عنایت ویژه ایی داشته باشد و خدای ناکرده به استان دیگر بی توجه باشد. استان هرمزگان هم می تواند اعتبارات ملی را صرف استفاده از پتانسیل دریا کند کما اینکه این مهم را قبلا انجام داده است. و این چنین نیست که استان فارس بتواند اعتبارات ملی را جذب کند و استان هرمزگان ازانجام این مهم ناتوان باشد.

علی قاسمی عضو شورای اسلامی شهر کوشکنار شهرستان پارسیان- جنوب نیوز

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲:۲۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “8 دلیل منطقی بر الحاق غیرمنطقی بخشی از هرمزگان به لامرد”

  1. بندر لامرد گفت:

    http://www.nasimjonoub.com/fa/posts/204653

    استانداری فارس در نامه ای خطاب به ادارات و دستگاه های اجرایی، جدایی ۵ روستا از استان هرمزگان و الحاق آنها را به استان فارس اعلام نمود. در این نامه که در فضای مجازی منتشر شده است، به کلیه ادارات و سازمان و نهادها و ارگان های تابعه استان فارس نوشته شده آمده است:

    “با سلام و احترام، به پیوست تصویرنامه شماره ۷۹۰۰/م مورخ ۰۷/۰۷/۱۳۹۲ معاون و قائم مقام محترم وزیر کشور در امور سیاسی، منضم به مصوبه هیأت محترم وزیران به شماره ۱۶۸۱۲/۹۲/م/ت/۴۹۴۸۹ ه مورخ ۳۰/۰۶/۱۳۹۲ مبنی بر انتزاع روستاهای تمبو شمالی، تمبو جنوبی، اکبری، فارسی و سروباش از دهستان بهدشت بخش کوشکنار شهرستان پارسیان استان هرمزگان و الحاق آن ها به دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان لامرد، جهت آگاهی و دستور اقدام لازم به منظور خدمات رسانی و تحت پوشش قراردادن روستاهای مذکور (برابر شرح وظایف و مطابق قوانین جاریه وزارتخانه های متبوع) ارسال می گردد. در این راستا ضرورت دارد در کلیه اقدامات با اداره کل سیاسی انتخابات و فرمانداری شهرستان لامرد هماهنگی لازم بعمل آورده شود.”

    این نامه به امضاء هادی پژوهش معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس رسیده است.

  2. 1 گفت:

    کاری که شده و اخرش چه فایده؟؟؟؟؟

  3. ناشناس گفت:

    فردی که با آرای حد اقلی به مجلس راه پیدا کرده است که نمی توان نام نماینده مردم بر آن گذاشت همچون گذشته به دنبال نا رضایتی مردم از حکومت وایجاد اختشاش بین مردم می باشد دستگاههای امنیتی باید جلو نفاق افکنان بگیرند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین