شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۵ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

به بهانه عضویت دکتر جعفرپور در کمسیون فرهنگی

یکی از مباحث مردم و به خصوص فعالان شهرستان پس از شروع به کار مجلس دهم این بود که این بار نماینده محترم کدام کمسیون را برای خود انتخاب می…

یکی از مباحث مردم و به خصوص فعالان شهرستان پس از شروع به کار مجلس دهم این بود که این بار نماینده محترم کدام کمسیون را برای خود انتخاب می کند. پس از آن که اعلام شد دکتر جمشید جعفر پور داوطلب عضویت در کمسیون فرهنگی مجلس شده اند وبه عنوان معاون دوم کمسیون فرهنگی مجلس انتخاب گردیده است در فضای مجازی واکنش های مثبت و منفی مشاهده شد. هفته ها قبل از آن به اتفاق برخی از دوستان به دفتر نماینده محترم مراجعه و دقایقی با ایشان در باره برنامه های ۴ سال آینده صحبت کردیم. در میان گفتگوها، سوال شد در مجلس دهم کدام کمسیون را انتخاب می کنید؟ آیا در نظر ندارید کمسیون های مهمی چون برنامه و بودجه ،عمران ، صنایع ، انرژی و… انتخاب نمایید که شتاب اقتصادی و آبادانی منطقه سرعت بیشتری بگیرد؟ ایشان در این زمینه توضیحاتی دادند که به اختصار خدمت خوانندگان محترم تقدیم می گردد.

index

نماینده محترم گفتند: رویه کار به این صورت است که هر کس بر اساس تخصص و علاقه مندی کمسیونی را انتخاب می کند که بیشترین تاثیر گذاری داشته باشد و شخصا علاقمند به عضویت در کمسیونی هستم که در حوزه تخصص من است. علاوه بر کمسیون فرهنگی می توانم داوطلب عضویت دربرخی کمسیون های آموزشی و فرهنگی نیز باشم. اما حضور در سایرکمسیون های مجلس (عمران برنامه و بودجه و صنایع و …..) به دلیل عدم تخصص اینجانب، رهاورد چندانی برای منطقه نخواهد داشت. از طرفی حضور چهار ساله اینجانب در کمسیون فرهنگی باعث شد که ۳ سال یه عنوان نماینده این کمسیون در کمسیون تلفیق بودجه مجلس حضور موثر داشته و علاوه بر نگاه کلان به توسعه ملی، برای حوزه انتخابیه نیز دستاوردهایی به همراه داشته است و…

drاینکه یک نفر براساس تخصص و علاقه مندی تصمیم بگیرد یک امر عقلایی بوده و پذیرفتنی می باشد. اگر به بیانات رهبری توجه کنیم معظم له، توجه به مقوله فرهنگ را دارای اهمیت ویژه دانسته و تاکید دارند که افراد در حوزه های تخصصی خود ورود نمایند. .پایه مدنیت و شهرنشینی فرهنگ است و لارستان از دیرباز یک منطقه فرهنگی بوده و در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن داشته و دارد. وجود شخصیت های برجسته علمی ، مذهبی ، فرهنگی در لارستان ، گراش ، اوز ، خنج ، جویم ، بیرم و دیگر مناطق (عالم دینی ،نویسنده ، شاعر ، مترجم و… ) که حتی در سطح ملی نیز تاثیر گذار بوده اند، نشان از بلوغ فرهنگی مردم این خطه است .حضور شخصیت های برجسته ای چون دکتر علی لاریجانی و دکتر علی مطهری در این کمسیون ، از اهمیت این کمسیون حکایت دارد و روابط با شخصیت های ملی یقینا دستاوردهایی برای منطقه بدنبال خواهد داشت . آثار فرهنگی و تاریخی متعدد در منطقه نشانه دیگری از ظرفیت هایی است که می تواندحضور جناب دکتر جعفر پور را در این کمسیون توجیه نماید . مشروط به اینکه برای احیای آن مصمم باشد .

hg

اما سوال اصلی این است که با عضویت ایشان درکمسیون فرهنگی در دوره ۴ ساله گذشته ، کدامیک از اهداف کلان منطقه ای محقق شده است ؟

مردم می پرسند در ۴ سال گذشته چه موفقیت هایی به دست آمده که داوطلب عضویت در این کمسیون شده اند؟ احتمالا پاسخ نماینده محترم دستاوردهای زیر خواهد بود : ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان به اداره، ارتقای نهاد کتابخانه های لارستان به معاونت اداره کل ،اخذ مجوز نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، تامین اعتبار برای کتابخانه های لار، گراش ،دهکویه ، بیرم ،پیگیری انتصاب دکتر مریدی به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ،پیگیری ثبت جهانی بازار قیصریه و قلعه اژدها پیکرو….اگرچه این اقدامات قابل تقدیر بوده اما باید پذیرفت انتظارها فراتر از این موارد است و در صورت عضویت در سایر کمسیون ها نیز امکان رسیدن به آنها بود. پس در این زمینه حق را باید به مردم بدهیم چرا که حد انتظارها بسیار بیشتر است . مگر اینکه در دوره جدید تغییر و تحولی شگرف را شاهد باشیم.

اما نگارنده ضمن پذیرش و احترام به دغدغه های منتقدین دکتر ، از بعد دیگری به موضوع نگریسته و حضور جناب دکتر جعفر پور در این کمسیون را به فال نیک گرفته و انتظار دارد دستاوردها ،تحولی بنیادی را به دنبال داشته به نحوی که شاهد یک جهش فرهنگی در کل منطقه باشیم.تمام مناطق حوزه انتخابیه از ظرفیت های فرهنگی ، تاریخی و گردشگری قابل قبولی برخوردارند که در صورت توجه و شناساندن به مدیران ارشد استان و کشور رونق این حوزه چه در بعدتربیت نیروی کارآمد فرهنگی ، جذب گردشگر ، رونق اقتصادی و بهبودوضعیت عمرانی و ایجاد اشتغال و…. بسیار موثر خواهد بود به باور بسیاری از دلسوزان ،منطقه لارستان می تواند قطب فرهنگی و گردشگری در جنوب کشورباشد اگر خوب برنامه ریزی و مدیریت کنیم .

hghgj

ggh

در دنیای امروز صنعت توریسم (در همه زمینه های طبیعی ، پزشکی ، تاریخی، مذهبی و …..) یکی از محرک های رونق اقتصادی است که کشورها سرمایه گذاری های کلانی برای آن انجام می دهند گردش مالی (۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ )چهارصد میلیارد دلاری صنعت گردشگری در دنیا از اهمیت و جایگاه این صنعت در توسعه و پیشرفت کشورها حکایت دارد و در دولت آقای روحانی به این بخش توجه ویژه می شود . ظرفیت های فرهنگی و تاریخی گردشگری حوزه انتخابیه ( وجود بقاع متبرکه ، طبیعت بکر ، اماکن تاریخی ، بازار ،و….. ) یک عزم ملی می طلبد تا به عنوان سرمایه ای ارزشمند صرف پیشرفت و شکوفایی اقتصادی منطقه شوداین منطقه بنابر مستندات تاریخی در گذشته یکی از محورهای ارتباطی ایران با جهان خارج بوده است مراودات تجار ایرانی و البته لارستانی ها با بازرگانان سایر کشورها و تردد مورخان خارجی و آثار به جامانده در جای جای این منطقه بیانگر دوران رونق و شکوفایی این خطه بوده است که به دلایلی و در گذر زمان هر روز از جایگاه گذشته خود دور شده است اما با برنامه ریزی مناسب و علمی یقینا می توان عظمت گذشته را باز یافت به شرطی که اراده جدی در مدیران و مردم ما وجود داشته باشد .

index

در ادوار گذشته برخی از نمایندگان کارشناسانی را برای شناسایی معادن و ذخایر نفتی و گازی ، به منطقه اعزام نمودند از جناب دکتر جعفر پور انتظار می رود در این زمینه فرصت را ازدست نداده وبا درخواست رسمی نسبت به دعوت از کارشناسان این حوزه اقدام نماید . اگر باور داریم که مجموعه فرهنگی بازار قیصریه و قلعه اژدها پیکر ( بنا به گفته آقای امیری مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس ) قابلیت ثبت جهانی داردو یا در ردیف ثبت جهانی است انتظار به حق مردم است که شروع این   رویداد مهم را دراین دوره احساس کنند . و بنا به گفته فعالان اجتماعی منطقه توجه به حوزه فرهنگی و گردشگری ، لارستان را در جایگاه والایی قرار خواهد داد.

در این رابطه چند پیشنهاد تقدیم می گردد:

  • اولین گام این است که نماینده محترم ستادی از فعالان این حوزه (کارشناسان ، فارغ التحصیلان دانشگاهی و… ) تشکیل داده و با معرفی ظرفیت های گردشگری و با شناسایی نقاط قوت و ضعف ، برنامه ریزی ها در این جهت باشد .
  • اهمیت بعد فرهنگی شهرها این روزها مورد توجه مقامات و از جمله شخص رهبری می باشد سال گذشته هیئتی به لار آمدند و گفته شد مقام معظم رهبری فرموده اند چند شهر کشور از جمله یزد ،کاشان ، لار و …. را به دلیل برخورداری از بافت تاریخی مناسب ، باید مورد توجه ویژه باشد از همین رو شاید مناسب باشد نماینده محترم به این موضوع نیز نگاه ویژه داشته و از شهرداری وشورای شهرو میراث فرهنگی شهرستان بخواهد برنامه ریزی ها و هدف گذاری ها به این سمت باشد .بافت تاریخی شهر قدیم لار هیچ چیز کمتر از یزد و کاشان ندارد اما آن شهرها همه روزه میزبان خیل زیاد گردشگران داخلی و خارجی هستند که نقش به سزایی در پیشرفت و رونق اقتصادی آن شهر ها دارند. ولی آثار این منطقه در حال تخریب است .
  • از مقامات ارشد کشورو استان (معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی کشور و مدیر کل استان )برای سقر به منطقه دعوت به عمل آمده و همچنانکه عرض شد حضور کارشناسان رسمی این حوزه بسیار اهمیت دارد با معرفی پتانسیل های فرهنگی و گردشگری این منطقه ، نگاه مدیران در خصوص تخصیص اعتبارها و گسیل کارشناسان میراث فرهنگی کشور برای ارزیابی و نحوه مرمت و بازسازی آثار به جا مانده تغییر خواهد کرد و می توان امیدوار بود که لارستان قطب گردشگری در جنوب کشور باشد .کاری که نمایندگان دیگر شهرستانهای همجوار و در حوزه شناسایی و اکتشاف معادن انجام داده اندو همگان شاهد هستیم که دولت به آن مناطق توجه ویژه داشته و منابع مالی کلان به سمت آن مناطق روانه می شود .
  • ساخت مجموعه عظیم فرهنگی حضرت آیت ا.. سید عبدالحسین لاری نیاز مند عزم جدی است تا به مرحله عملیاتی برسد این مهم با پیگیری مداوم و همکاری مدیران مسوول شهرستان و همراهی نمانیده محترم مجلسامکان پذیر است .اهتمام نماینده محترم و دیگر مدیران شهرستان به این موضوع تا چه اندازه است ؟

81106_orig

  • وجودمراکز دانشگاهی متعدد (دولتی ، آزاد ، علمی کاربردی ، پیام نور ) در تمام نقاط حوزه انتخابیه که عمدتا توسط خیرین ساخته شده همه از ظرفیت های فرهنگی منطقه است که توجه ویژه ای را می طلبد.و پیگیری ایجاد شهر دانشگاهی درلارستان مطلوب می باشد.
  • برخی از فعالان معتقدند می توان زبان لاری را از نابودی نجات داد و یکی از آن پیشنهادها ایجاد نمایندگی صدا و سیما در این منطقه است تا با پخش برنامه های محلی ، این زبان دوباره احیا گردد .توجیه این موضوع نیاز به پیگیری مداوم و معرفی پیشینه فرهنگی لارستان به مدیران ارشد دارد .
  • پیگیری ارتقای سازمانی برخی از دستگاه های فرهنگی نیز از مطالبات به حق مردم است اداره هایی چون اداره ورزش و جوانان ، سازمان تبلیغات اسلامی ، ارشاد اسلامی ، میراث فرهنگی و…. زمینه های رشد همه جانبه منطقه را فراهم می نماید به باور کارشناسان اگر به حوزه فرهنگی و گردشگری منطقه توجه شود دستاوردهای آن کمتر از اکتشاف معادن و ذخایر نفت و گاز نیست . گفتنی های دیگری نیز هست که به آینده موکول می کنم .

غلامرضا حامدپور

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

8 Responses to “به بهانه عضویت دکتر جعفرپور در کمسیون فرهنگی”

  1. حقیقت گفت:

    عزیزان من اینها همش حرفای پوچ و انتزاعی و خیالی بود که نوشته شده.
    یه خورده واقع بین باشین و ببینین اطرافتون چه خبره.
    فقط یک نمونه عرض میکنم
    تا داراب هست هیچ جا نمیتونه در بحث گردشگری و توریسم قد علم کنه.
    آقای نویسنده یه سر برو داراب رو بگرد تا ببینی پایتخت گردشگری جنوب کشور کجاست.
    متاسفم برای مردم زود باور لار که یه عده عامدانه، شعور و فهم این مردم رو بازی گرفتن و برای سرپوش گذاشتن بر سستی و اهمال خودشون ، دست به گنده نمایی زدن.

  2. حسین گفت:

    توجیح نکنین چکار کنین دیگه!
    حداقل یه خورده قشنگ تر ماس مالی کنین.
    ورودی شهر لار رو ببینید بعد دم از گردشگری بزنین!!!
    خیلی خندیدیم …. مرسی

  3. دکتر امیدی گفت:

    داراب دارای ۴۰۰ اثر گردشگری، تاریخی، فرهنگی، تفزیخی و زیارتی هست.
    که پهلو به پهلوی کاشان و شیراز و اصفحان میزنه.
    بهتره مثل بچه کوچیکا هر چی دیدین نگین ما هم میخایم.
    اگه لار یک درصد ظرفیت گردشگری داره جاهای دیگه ۵۰ درصد.
    بهتره برین روی پتانسیل هاتون کار کنید تا موفق بشین نه نداشته هاتون!

    • amdin گفت:

      میلادلارستان: قابل توجه : اسامی حسین، حقیقت و دکتر امیدی همگی از یک IP پیام ارسال نموده اند و عملا هر سه یک نفرند.

  4. هیچکس گفت:

    ماشالا چشمتون روی ظرفیت های محدود لارستان بستین و فقط شعار میدینا

  5. هیچکس گفت:

    سلام
    ضمن تشکر از صداقت و راستگویی میلاد لارستان
    باید عرض کنم که سابت خوب شما یه مشکلی که داره اینه که یک نفر با یک اسم واحد، نمیتونه چند تا کامنت بذاره به همین خاطر مخاطبی که میخاد چند تا کامنت بذاره مجبوره هر سری اسمشو عوض کنه. و الا همه میدونن که IP به نام یک نفر ثبت میشه.
    تشکر از شما عزیزان

  6. محسن گفت:

    باسلام خدمت نماینده عزیز/چندین سال که خبرمهمی درباره پیگیری وارتقای لارستان وهمچنین فرق بین فرمانداری ویژه لارستان که باجروبحث دادندوفرمانداری ویژه جهرم وفساکه بادل شعف ورضادادن چیه واصلافرمانداری ویژه چه فرقی داره بافرمانداری قبلی ودرکل نمایندگان دارای شهرستانهای فرمانداری ویژه توی مجلس قانون خاصی برای این فرمانداریها واختیارات ویژه ای قائل شدن وآیااین نمایندگان تاکنون باهم جلسه ای داشته انددرباره اتخاذاختیارات وبوجه ویژه ای

  7. ناشناس گفت:

    فقط اسمش عوض شده دیگر هیچ مزیتی تا حالا نداشته ممکنه به فرماندار مبلغ بیشتر بدن

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین