دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۷ب.ظ
::آخرین مطلب 39 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2
در گفتگوی میلادلارستان با کارشناس مذهبی اجتماعی لارستانی :

مصاحبه بی پرده میلادلارستان پیرامون حجاب؛ از نوع پوشش و مطالبه گری و تا 26 متولی در کشور

یک کارشناس مذهبی در گفتگو با میلاد لارستان از لزوم تدوین قانون و اجرایی نمودن آن در خصوص عفاف و حجاب و برخورد با بدحجابی ها بر همین اساس سخن…

یک کارشناس مذهبی در گفتگو با میلاد لارستان از لزوم تدوین قانون و اجرایی نمودن آن در خصوص عفاف و حجاب و برخورد با بدحجابی ها بر همین اساس سخن گفته و اظهار داشت: مطالبه گری از مسئولین در این خصوص لازم است. به گزارش میلادلارستان سرکار خانم علوی از مدرسین دروس بینش اسلامی در مدارس تهران و لار و کارشناس امور تربیتی در گفتگویی اختصاصی با میلاد لارستان به نکات مهمی در خصوص عفاف و حجاب پرداخت که متن این مصاحبه در ادامه می اید:

  • چرا با گذشت بیش از۳۷ سال از انقلاب و علیرغم صرف بودجه های مختلف در حوزه های فرهنگی کشور (مجلس، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و..) نتیجه عملی و کاربردی در حوزه حجاب و عفاف و مبارزه با بی حجابی(بدحجابی) در کشور و لارستان رخ نداده است؟

برای هر فعالیتی ابتدا باید زیربناها آماده سازی شده باشد. مثلاً در حوزه آموزشی اگر بنا باشد سطح دانشگاه ها بالا رود، بایستی سطح سواد را بالا برده، دانشگاه ها و رشته های کاربردی آن را توسعه داد و آنها را کاربردی نمود. در مورد چنین مسائلی پس از انقلاب هم به صورت شعاری و هم به صورت عملی فعالیت در کشور صورت گرفته گه نتایج مثبت آن را گاهاً در حوزه برخی علوم دانش بنیان و یا رشد علمی کشور می توان ملاحظه نمود.

اما در خصوص موضوع حجاب متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.در این خصوص یک سری شعارهایی ارائه و بیان شده، بخشی از مردم به دلیل اعتقاد به حجاب آن را رعایت نموده و برخی دیگر نیز که اعتقاد نداشته اند به صورت اجباری ملزم به رعایت حجاب شده اند و به شرایط کنونی رسیده ایم. حال در کنار تمام این مسائل هجمه گسترده نیز از طرف غرب به مساله حجاب به عنوان شاخص حکومت اسلامی وارد شده است؛ در صورتی که این هجمه اصلا در خصوص علم (که در بالا بدان پرداخته شد) به این شدت وجود ندارد.

gg

در خصوص فعالیت مجموعه ها و نهادهای مختلف در خصوص حجاب باید به این نکته مهم توجه نمود که: در حال حاضر ۲۶ نهاد و وزارتخانه را میتوان متولی بخش حجاب در کشور به شمار آورد که هر کدام در خصوص موضوع حجاب و حفظ آن بودجه و ردیف خاص دریافت می کنند که در زمینه حجاب فعالیت انجام دهند؛ حال نتیجه چیست؟


اسامی ۲۶ ارگان متولی امرعفاف و حجاب در کشور

۱.وزارت فرهنگ وارشاداسلامی
۲٫وزارت بازرگانی
۳سازمان صدا وسیما
۴٫نیروی انتظامی
۵٫سازمان ملی جوانان
۶٫سازمان تبلیغات اسلامی
۷٫وزارت آموزش وپرورش
۸٫وزارت اموراقتصادودارایی
۹٫وزارت علوم تحقیقات وفناوری ودانشگاهها ومراکز آموزش عالی
۱۰٫مرکز امورزنان وخانواده
۱۱٫وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات
۱۲٫سازمان تربیت بدنی
۱۳٫شهرداری ها
۱۴٫وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی
۱۵٫ستاد احیای امریه معروف ونهی ازمنکر
۱۶٫ سازمان بهزیستی
۱۷٫وزارت امورخارجه
۱۸٫وزارت کارواموراجتماعی
۱۹٫مجلس شورای اسلامی
۲۰٫وزارت کشور
۲۱ .سازمان مدیریت وبرنامه ریزی
۲۲٫قوه قضائیه
۲۳٫وزارت مسکن وشهرسازی
۲۴٫سازمان میراث فرهنگی وگردشگری
۲۵٫نیروی مقاومت بسیج
۲۶٫وزارت راه وترابری.


این که تاکنون از هیچ کدام از این نهادها و وزارتخانه ها در خصوص حجاب و فعالیت های صورت گرفته در آن مطالبه ای صورت نگرفته و هرکدام از ارگان ها برای خودشان فعالیتهای متفرقه ای انجام داده و بسیاری انجام نداده اند. موضوع مطالبه واقعاً بایستی به عنوان عملی مورد توجه قرار می گرفت و بایستی اکنون نیز به این امر توجه نمود.

  • چرا موضوع مطالبه از مسئولین این میزان اهمیت دارد؟

اگر به سخنان مقام معظم رهبری نیز توجه نماییم؛ معظم له در خصوص مطالبه از ارگان های مختلف جهت روشن گری ها و حل مشکلات حوزه های تخصصی وظایف مهمی بر عهده مان گذاشته اند؛ لذا همگی بایستی در خصوص امر حجاب از تمامی ارگان های متولی مطالبه نماییم. به عنوان مثال به وزارت علوم در خصوص امر حجاب و بی قید و بندی ها در دانشگاه ها بایدمطالبه نمود. در آموزش و پرورش به وضع زننده پوشش برخی معلمان در کلاسها باید تذکر داد. وزارت راه را باید در خصوص نحوه پوشش برخی مهمانداران هواپیماها مورد مطالبه قرار داد. وزارت ارشاد در خصوص نحوه پوشش درفیلمها و سریالها باید پاسخگو باشد و… . همگی باید مطالبه نماییم. مهم تر این که وقتی مطالبه در خصوص رعایت و حفظ حجاب به یک مطالبه عمومی از سوی امت حزب ا… تبدیل شود، مسئولین ارگان ها مجبور به پیگیری موضوع و پاسخگویی مناسب می شوند. بایستی از تمامی ارگان ها مقوله حجاب را رصد کرده و مطالبه کرد. مقام معظم رهبری موضوع حجاب را امری عمومی نامیده اند که درباره آن بایستی فعالیت های مختلفی صورت داد.

 3-1

  • چه فعالیت هایی باید در جامعه در زمینه حفظ حجاب انجام می شد که تاکنون انجام نشده است؟

ساخت فیلمها و سریال های فاخر در مورد حجاب، برگزاری مسابقات مختلف عکس در این حوزه، قوی تر برگزار کردن جشن تکلیف دانش آموزان در مدارس، تقدیر خاص از قهرمانان محجبه در مسابقات بین المللی، انتشار و تالیف داستان های جالب با زبان کودکانه در خصوص حجاب و.. تنها برخی از مواردی اند که بایستی به طور ویژه پیگیری گردد و متاسفانه می توان گفت تقریبا در هیچ کدام از آنها فعالیت متمرکزی انجام نشده و یا اصلا هیچ فعالیتی صورت نگرفته است. جای این سوال مهم باقیست که مثلا در جشن تکلیف دانش آموزان در مورد حجاب و احکام آن چه چیزهایی بیان میشود؟ دانش آموزان به سن تکلیف رسیده از احکام رعایت حجاب چه چیزهایی متوجه می شوند؟ چه مواردی با زبان کودکانه به دانش آموزان بیان می شود. در این خصوص واقعا کاری صورت نگرفته و از سوی دیگر دشمنان بسیار کار کرده اند.

سال ۶۲ در جریان تظاهرات ۲۲ بهمن رادیو اسرائیل برای خانم های ایرانی پیام می داد با این مضمون: ” خانم های ایرانی چه می شود که فقط یک ذره روسری های شما جابجا شود؟! و حجابتان کمی برداشته شود.” حال چه شده که فقط یک ذره از آن یک ذره مانده است و بی حجابی و بهتر بگوییم بدحجابی جامعه را فراگرفته است؟

images

باید ۲۶ نهاد کشور در این زمینه پاسخگو باشند، وقتی از نهادها موضوع را پیگیر می شویم برگزاری همایش حجاب برای محجبه ها را مثلاً ذکر می کنند؛ جای سوال باقیست که آیا برگزاری همایش برای محجبه ها هنر است؟ آیا شده یکبار زنان بدحجاب و شوهرانشان را به این همایش های حجاب دعوت نمایید؟

  • برخی این شبهه را در جامعه القا می کنند که در خصوص موضوع رعایت حجاب و یا عدم رعایت آن در جامعه رفرانداوم و همه پرسی برگزار شده و از نتایج همه پرسی در خصوص موضوع رعایت حجاب استفاده کرد. نظر شما چیست؟

در خصوص شبهه ای که القا می شود باید گفت حجاب در جمهوری اسلامی به عنوان یک قانون بوده و نه تنها یک اعتقاد. این موضوع برای مسلمان ها جنبه اعتقادی نیز دارد اما مانند رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی جنبه قانونی دارد و مسلماً همچنان که کسی نمی تواند بگوید کمربند ایمنی را نمی بندم(در صورتی که بستن آن جهت سلامت خود فرد و جامعه او بایستی رعایت شده و در صورت عدم رعایت بایستی فرد خاطی جریمه شود)، رعایت حجاب نیز برای سلامت کل جامعه یک واجب است و اگر حکم قانون به خود بگیرد دیگر توجیهی بر عدم رعایت آن وجود نخواهد داشت. در صورتی که این امر به قانون تبدیل شود همه می توانند در صورت عدم رعایت آن به فرد خاطی تذکر داده و وی را مجبور به رعایت نمایند کما اینکه در مورد بستن کمربند ایمنی نیز به راحتی و بدون ترس و واهمه می توان به فرد خاطی تذکر داد. لذا در این خصوص اگر حجاب به قانون در کشورمان تبدیل شود دیگر برگزاری رفراندوم و همه پرسی در این خصوص هیچ لزومی نخواهد داشت . مگر برای رعایت کمربند ایمنی رفراندوم برگزار شده است؟ و یا مگر حکم قصاص که از احکام قرآن است و یا خواندن نماز نیاز به رفراندوم دارد؟ در صورت قانونی شدن حجاب همه می توانند به فرد خاطی امر و نهی نمایند.

2

نکته دیگر این که همان گونه که به عنوان مثال در خصوص خوردن مشروبات علاوه بر این که در قرآن از خوردن آن نهی شده، در قران این موضوع نیز بیان شده که اگر کسی شراب بخورد حد بر وی جاری خواهد شد، در مقوله حجاب نیز همین وضعیت است و باید فرد خاطی مجازات نیز گردد، اما در حال حاضر اصل ماجرا در ارگان های متولی حجاب به طور کلی به فراموشی سپرده شده و عملاً هیچ ارگانی تن به کار نداده است. در حال حاضر به عنوان مثال در خصوص کمربند ایمنی نیروی انتظامی متولی امر شده و خاطیان را جریمه نموده و امور را پیگیری می کند اما در خصوص حجاب موضوع دهها متولی داشته ولی کسی دلسوزی و پیگیری در مورد آن انجام نمی دهد و عملا مثل فرزندی با هزار مادر می شود که هیچ کدام از مادرها واقعا مادر نیستند که دلسوزی برایش انجام دهند.

اگر موضوع حجاب به صورت قانون مطرح شود همه بر اساس قانون، حق طبیعی تذکر را خواهند داشت؛ حقی که بر اساس امر به معروف و نهی از منکر آن هم گاه گاهی تذکر داده می شود و متاسفانه با برخورد تند خاطیان حجاب نیز مواجه می شویم. نکته مهم تر اینکه بر اساس قانون جایگاه امر به معروف نیز تبیین شده و بایستی تبیین نیز گردد و مردم باید جایگاهی در این خصوص داشته باشند که بتوانند با خاطیان برخورد کنند. باید ۲۶ نهاد متولی حجاب پاسخگو باشند.

این مصاحبه ادامه دارد…..

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۳:۴۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین