جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

منظور مدیرعامل پست کشور از طرح GNAF چه بود؟

طی سفر هفته جاری  معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل پست ایران به لارستان از طرح ملی GNAF سخن به میان آمد. طرحی که به تصریح این مقام مسئول کار جدیدی…

طی سفر هفته جاری  معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل پست ایران به لارستان از طرح ملی GNAF سخن به میان آمد. طرحی که به تصریح این مقام مسئول کار جدیدی در کشور محسوب شده و از نظر اقتصادی برای کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است و  سرمایه گذاری بزرگ ملی نیز به شمار می رود.

post3

به گفته مهندس مهری این طرح از جمله طرح های حوزه اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات بوده و با توجه به نوین بودن آن باید تلاش کنیم با تعامل بهینه با مسئولین، ذهنیت ها را نسبت به مزایای این طرح کلان برای کشور روشن نموده تا بتوانیم این مسیر را با شتاب ،دقت و صحت بیشتر  طی نماییم.

    اما واقعا طرح GNAF چیست؟

Geocoded National Address File  یا همان GNAF که به فارسی سامانه اشتراک دهی مشترک هم نام گذاری شده، طرح و سامانه ای جهانی است که الگوی اولیه آن از کشور استرالیا آغاز شده است. در این طرح علاوه بر وجود آدرس هاي ثبت شده افراد در پايگاه هاي اطلاعاتي دستگاه هاي خدمت رسان شهري (پست، ثبت اسناد، ثبت احوال، بانك، شهرداري، برق، آب، گاز، مخابرات، نيروي انتظامي و …)، آدرس منحصر به فرد (Unique) سه قسمتي شامل ۱-شماره پلاك ۲-نام نزديكترين معبر و ۳-نام محله براي هر مكان (ملك) ايجاد مي گردد كه كليد اتصال پايگاه هاي اطلاعاتي فوق مي باشد و هرگونه تغيير در آدرس افراد در همه پايگاه هاي اطلاعاتي اعمال مي گردد.

gnaf2به عنوان مثال در حال حاضر بسیاری ازاماکن و معابر همنام در کشور وجود دارد که در صورت ایجاد سامانه فوق یک نام خاص در سامانه هر مکان تخصیص یافته که با نام مکان های دیگر در کل کشور متفاوت خواهد بود.  همچنین می توان از طریق این سامانه و بر مبنای آن طول و عرض جغرافیایی نیز به اماکن داد تا بر اساس آن بروزرسانی  آدرس‌های مکانی را بتوان انجام داد.  مثلا در کشور استرالیا بیش از ۳۰ میلیون آدرس مختلف در GNAF ثبت شده که بر اساس استاندارسازی صورت گرفته در ۱۳ جدول مختلف اطلاعات مکانی و جغرافیایی، نهایتا ۳۰ میلیون آدرس و یا همان ۳۰ میلیون کاربر به ۱۳ میلیون آدرس واحد و منحصر به فرد تبدیل شده اند.

gnaf1

از مزایای این طرح می توان به كاهش زمان پاسخگويي به مردم، كاهش هزينه خدمات،افزایش دقت خدمات به مردم اشاره کرد. همچنین خدماتی که از طریق GNAF به واحد هاي صنعتي ارائه می‌‌شود می‌تواند امکان دسترسی آسان و شفاف اطلاعات مکانی ،توليدي و . . توليد كنندگان و مصرف كنندگان را به سهولت فراهم کند. از دیگر فواید طرح فوق، استاندارد سازی نشانی املاک در کشور ، سهولت دسترسی به نشانی اماکن از طریق سامانه های تحت وب ، ایجاد امکان ارائه سرویس های مبتنی بر نقشه و بهره برداری همه دستگاه ها از نشانی استاندارد است و بر این اساس  آزادسازی و شفاف سازی اطلاعات مکانی تحول بزرگی را در حوزه لجستیک، اقتصاد دیجیتالی، نگرش های نو، ظهور شرکت های استارت آپ، آرامش روانی در سطح اجتماعی و ارتباط عمیق دولت و مردم  موجب می گردد.

gnaf5

براین اساس شرکت پست آدرس‌ها را طبق استاندارد نظام آدرس‌دهی یکسان و به هنگام می‌کند تا تمامی سازمانها و ارگانهای کشور از سیستمی یکپارچه برای مکان یابی افراد و مخاطبانشان استفاده کنند. به گفته مهندس مهری  اساس طرح GNAF را داده های صحیح در بخش های مختلف کشور تشکیل می دهد که اشتراک گذاشتن آمار و اطلاعات سازمان ها می تواند نقش مهمی در تسریع روند به هنگام سازی اطلاعات ایفا نماید.مطابق قانون و ابلاع ریاست جمهوری متولی اجرای این پروژه شرکت پست به اضافه ۱۲ سازمان دیگر است.

gnaf

شاید بتوان گفت یکی از اولین گام ها در این زمینه استفاده از کد پستی ده رقمی به منظور خدمات رسانی هرچه بهتر و بیشتر به شهروندان  براساس الگوی استاندارد جهانی GNAF می باشد.  این طرح می‌تواند زیرساخت‌های دولت الکترونیک را گسترش و ارائه خدمات دولتی را براي واحدهاي صنعتي تسهیل بخشد.

gnaf4

منابع:

https://www.psma.com.au/products/g-naf

http://isfahan.ir/ShowPage.aspx?page_=form&order=show&lang=1&sub=32&PageId=2925&codeV=1&tempname=Makani

http://www.ghatreh.com/news/nn30199595/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%87%D9%85-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%C2%A0

http://www.khabaronline.ir/detail/453063/ict/ict

http://www.irinn.ir/news/121955/%D8%A2%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%88-%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین