جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۸ب.ظ
::آخرین مطلب 47 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

آیا اژدهای پیر لارستان دوباره زنده می شود؟!

بی‌توجهی به قلعه اژدها پیکر که قدمت آن بنا به آثار یافته شده از آن به پیش از اسلام می‌رسد سبب شده که فرماندار ویژه لارستان به دنبال گرفتن ردیف…

بی‌توجهی به قلعه اژدها پیکر که قدمت آن بنا به آثار یافته شده از آن به پیش از اسلام می‌رسد سبب شده که فرماندار ویژه لارستان به دنبال گرفتن ردیف اعتبارات ملی برای مرمت و احیا آن باشد.

g71

در غرب لار بر بلندای تپه‌ای مشرف به شهر قلعه‌ای است که چشم هر مسافری را به سمت خود می‌کشاند. این قلعه که تا یک قرن پیش محل سکونت اهالی لار بوده، امروزه بیشتر به یک مخروبه تبدیل شده است.

g8

بی‌توجهی به قلعه اژدها پیکر که قدمت آن بنا به آثار یافته شده از آن به پیش از اسلام می‌رسد سبب شده که فرماندار ویژه این شهرستان به دنبال گرفتن ردیف اعتبارات ملی برای مرمت و احیا آن باشد. جلیل حسنی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: آثار باستانی و تاریخی بسیاری در لار وجود دارد که این تعداد در این وسعت جای شگفتی دارد.

g111

به گفته وی این آثار و به ویژه قلعه اژدها پیکر در سالیان گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفتند به همین سبب اغلب آنها به دلیل بی‌توجهی تخریب شده‌اند و محدودیت اعتبارات شهرستانی امکان مرمت و احیا آنها را به نحو شایسته نمی‌دهد.

تلاش برای گرفتن ردیف اعتبارات ملی 

حسنی با تاکید بر اینکه در سفر به تهران پیگیر این مسئله در سازمان میراث فرهنگی شده است، می‌گوید: تلاش می‌کنم که با رایزنی با استاندار فارس ردیف اعتبار ملی برای مرمت قلعه اژدها پیکر بگیرم تا این اثر شاخص ساماندهی شود چراکه تنها در این صورت می‌توان صنعت گردشگری لار را رونق داد.

g23

قلعه اژدهاپیکر یکی از آثار شاخص لارستان به دلیل اینکه به شکل اژدها است به این نام مشهور شده و به گفته کارشناسان میراث فرهنگی قدمتی هزاران ساله دارد. یکی از فعالان میراث فرهنگی بر این عقیده هست که مرمت اضطراری نخستین نیاز این قلعه است چراکه بر اثر گذشت سالیان زیاد، شرایط جوی و بی‌توجهی به این اثر قسمت‌های عمده آن آسیب جدی دیده است

g131.

به گفته این فعال و دوستدار میراث فرهنگی هیچ فعالیت حفاظتی در اطراف قلعه در ۱۰ سال اخیر انجام نشده و این قلعه حتی یک کیوسک نگهبانی ندارد. همین امر سبب شده که این مکان محلی برای افراد ولگرد، چرای گوسفندان، مسابقات موتورسواری و غیره شود.

نیاز قلعه اژدها پیکر به مرمت اضطراری

این فعال میراث فرهنگی بر این باور است که قلعه اژدهاپیکر نیازمند یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد که در برنامه‌ریزی کوتاه مدت مرمت اضطراری و ساماندهی آن باید مدنظر قرار گیرد.

یکی از راهکارهایی که برخی از کارشناسان برای حفظ بناهای تاریخی پیشنهاد می‌دهند، تغییر کاربری این بناها و بهره‌برداری اقتصادی از آنها است. این فعال میراث فرهنگی معتقد است که قلعه‌ اژدهاپیکر می‌تواند در قالب سایت موزه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

g43

به گزارش تسنیم وی می‌گوید: در پروسه میان مدت و بلند مدت می‌توان مرکز علمی- پژوهشی در کنار این قلعه راه‌اندازی کرد و در پایین دست قلعه نمایشگاهی از عکس‌های تاریخی و ماکت قلعه قرار داد و ارزش تاریخی این بنا را به مردم و گردشگران معرفی کرد.

این فعال میراث فرهنگی بر این عقیده است که در کوتاه مدت نباید دید اقتصادی به قلعه داشت بلکه باید حفظ اصالت و مرمت این بنا در اولویت قرار گیرد چراکه پس از آن می‌توان برای ثبت جهانی قلعه نیز اقدام کرد.

اختصاص ۱۰۰۰ میلیون ریال به قلعه اژدهاپیکر

سیما علویه، سرپرست میراث فرهنگی لارستان نیز معتقد است که قلعه اژدهاپیکر به دلیل تخریب قسمت‌های داخلی و گذشت زمان نیازمند مرمت فوری است. وی می‌گوید: در سال ۸۷ قلعه اژدهاپیکر تعیین حریم و نقشه‌های توپوگرافی آن تهیه شده است و در سال ۹۳ نیز از محل ماده ۱۸۰ مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال برای مرمت قلعه اختصاص یافت.

« بازسازی این بنای عظیم که به نوعی نگین شهر لار محسوب می‌شود، می‌تواند تاثیر شگرفی در بهبود روحیه مردم و جذب گردشگر در جنوب کشور داشته باشد» این را علویه می‌گوید و می‌افزاید: « در سال گذشته مبلغ ۱۵۰۰ میلیون ریال برای راه دسترسی قلعه اختصاص یافت که با توجه به عظمت بنا به بودجه‌های سالانه نیاز دارد».

امسال نیز بنا به گزارش میراث فرهنگی استان فارس مبلغ ۱۰۰۰ میلیون ریال برای مرمت قلعه اژدهاپیکر در نظر گرفته شده که به گفته علویه به محض تخصیص عملیات اضطراری مرمت آغاز می‌شود.

g121

علویه هم‌چنین از طرح مطالعات مرمتی و ساماندهی قلعه خبر می‌دهد که با مشارکت شرکت شمسه یزد انجام می‌شود. این طرح چندی پیش در کمیته فنی میراث فرهنگی استان فارس مطرح شد و ۸۰ درصد طرح مصوب شد و با اجرای آن می‌توان امیدوار بود که قلعه اژدهاپیکر رونقی دوباره می‌گیرد.

عکس: میلادلارستان

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “آیا اژدهای پیر لارستان دوباره زنده می شود؟!”

  1. محمد گفت:

    باید به بخش خصوصی واگذار بشه که علاوه بر ترمیم قلعه در اون قلعه چایخانه و قهوه خانه و … راه اندازی کنه .وگرنه با این ۱۰۰ میلیون فقط میشه تو شهرک بوستان یه زمین کوچیک خرید /.

  2. لاری گفت:

    کار به عمل بر اید

  3. ak گفت:

    باسلم: علت تعویض بدون دلیل منطقی ریئس انتقال خون لارستان وبکارگماشتن ریئس انتقال خون جهرم بعنوان سرپرست انتقال خون لارچیست؟جواب دهید منطقی نیست کسی که ۱۳ سال برای این اداره بدون چشمداشت تلاش میکندوهدفش پیشرفت میباشد بدون دلیل توسط اداره کل عوض شود؟

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین