یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۴ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

پتانسیل خفته انرژی های زمین گرمایی در لارستان بزرگ

از زمان های دور، مردم از آب زمین گرمایی که آزادانه در سطح زمین به صورت چشمه های گرم جاری بودند، استفاده کرده اند رومی ها برای مثال از این…

از زمان های دور، مردم از آب زمین گرمایی که آزادانه در سطح زمین به صورت چشمه های گرم جاری بودند، استفاده کرده اند رومی ها برای مثال از این آب برای درمان امراض پوستی و چشمی بهره می گرفتند در پمپئی برای گرم کردن خانه ها از آن استفاده می شد بومی های آمریکا نیز از آب زمین گرمایی برای پختن و مصارف دارویی بهره می گرفتند.  انرژی زمین گرمایی نیزیکی از منابع انرژیهای تجدیدپذیر میباشد . انرژی زمین

گرمایی، انرژی موجود در عمق زمین است که از انرژی خورشیدی که در طول هزاران سال در داخل زمین ذخیره شده و عمدتا در نواحی زلزله خیز و آتشفشانی جوان و صفحات تکتونیکی زمین متمرکز شده  است .  انرژی زمین گرمایی بر خلاف سایر انرژیهای تجدید پذیر محدود به فصل ، زمان وشرایط خاصی نبوده بدون وقفه قابل بهره برداری می باشد. همچنین قیمت تمام شده برق در نیروگاههای زمین گرمایی با برق تولیدی از سایر نیروگاههای متعارف( فسیلی ) قابل رقابت بوده و حتی از انواع دیگر انرژیهای نو بمراتب ارزانتر است.

image006

 امروزه، با حفر چاه به درون مخازن زمین گرمایی، و مهار آب داغ و بخار، از آن برای تولید نیروی الکتریسیته در نیروگاه زمین گرمایی و یا مصارف دیگر بهره برداری می کنند . علاوه بر نیروگاه های زمین گرمایی کاربردهای صنعتی دیگر انرژی زمین گرمایی در دنیا عبارتند از  :

تولید برات و اسید بوریک از سیالات زمین گرمایی در ایتالیا, استحصال نفت در روسیه, پاستوریزه کردن شیر در رومانی, تولید چرم در اسلوونی و صبرستان, تولید گاز دی‌اکسید کربن در ایسلند و ترکیه, تولید کاغذ و قطعات خودرو در مقدونیه, خمیر کاغذ، کاغذ و چوب در نیوزلند, آبزدایی از سبزیجات ومیوه ها

showimage3

در ایران از سال ۱۳۵۴ مطالعات گسترده ای بمنظور شناسایی پتانسیل های منبع انرژی زمین گرمایی  توسط وزارت نیرو با همکاری مهندسین مشاور ایتالیایی ENEL در نواحی شمال و شمال غرب ایران در محدوده ای به وسعت ۲۶۰ هزار کیلومتر مربع آغاز گردید. و مناطق سبلان، دماوند، خوی، ماکو و سهند با مساحتی بالغ بر ۳۱ هزار کیلومتر مربع جهت انجام مطالعات تکمیلی و بهره برداری از انرژی زمین گرمایی مناسب می باشند. پس از یک وقفه نسبتاً طولانی و با هدف فعال نمودن مجدد طرح، گزارشهای موجود مجدداً در سال ۱۳۶۹ توسط کارشناسان UNDP بازنگری شده و منطقه زمین گرمایی مشکین شهر بعنوان اولین اولویت جهت ادامه مطالعات اکتشافی معرفی شد. پیرو مطالعات ذکر شده پروژه انجام حفاری های اکتشافی ، تزریقی، توصیفی به منظور شناسایی بیشتر پتانسیل در منطقه سرعین مشکین شهر در سال تعریف ۱۳۸۱گردید که عملیات حفر اولین چاه زمین گرمایی نیز در همان سال آغاز گردید و برنامه توسعه ایجاد نیروگاه زمین گرمایی انجام شد.

189530_orig

از سوی دیگر به گزارش سازمان انرژی های نو وزارت نیرو بر اساس مطالعات تکمیلی بررسی موقعیت قرارگیرى ایران در مرزهاى تکتونیکى،نیروى عظیم نهفته در کالبد کشور را نشان مى دهد. وجود چشمه هاى آب گرم فراوان،گواه بر این مدعى است.پتانسیل انرژى زمین گرمایى در ایران براساس مطالعات انجام شده در بیش از ۱۰ منطقه شناسایى شده است.  این مناطق بر اساس میزان فعالیتهای تکتونیکی، میزان چشمه های آب گرم و ظهورهای سطح الارضی و سایر شواهد زمین شناسی شناسایی شده اند.و براساس مطالعات انجام شده  در سال ۱۳۷۷این مناطق بدین شرح هستند:

منطة سبلان ، مشکین شهر، سرعین و بوشلى  -منطقة دماوند، ناحیة ناندل- منطقة ماکو، ناحیة سیاه چشمه -منطقة خوى، ناحیة قطور- منطقة سهند- منطقة تفتان،بزمان- منطقة نایبند- منطقة بیرجند، فردوس- منطقةتکاب، هشترود- منطقة خور، بیابانک- منطقة اصفهان، محلات-  منطقة رامسر-  منطقة بندرعباس، میناب-  منطقةبوشهر، کازرون و  منطقة لار بستک.

براساس طبقه بندى هاى صورت گرفتة جهانى، ایران در گروه کشورهایى که داراى ذخایر احتمالى براى تولیدبرق از انرژى زمین گرمایى قرار گرفته و قابلیت تولید برق زمین گرمایى با ظرفیت بیش از ۲۰۰ مگاوات است براى آن پیش بینى شده است.

همان گونه که مشاهده می شود دراستان فارس ۳ منطقه احتمالی زمین گرمایی وجود دارد که با توجه به ارزیابی های ۱۰ منطقه مستعد کل کشور منطقه لار- بستک بی شک یکی از این مناطق خواهد بود. این مهم می تواند در راستای استفاده از انرژی های پاک در منطقه لارستان بزرگ و کل منطقه جنوب مفید باشد. بی شک انجام فعالیت های مطالعاتی در این زمینه باید انجام گردد. در این زمینه مسئولان مجترم خصوصا کارشناسان اداره صنعت معدن و تجارت و نیز شرکت برق می توانند در این زمینه کوشا باشند. تیم تحلیل و توسعه میلادلارستان امادگی خود را برای همکاری اعلام می دارد.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “پتانسیل خفته انرژی های زمین گرمایی در لارستان بزرگ”

  1. 1 گفت:

    به درد نمیخوره چون بعد از مدتی اب نفنی شده و داری اشعه تولید میکنه
    بهتره رو به کلکتور و سلول های خورشیدی رو ببریم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین