پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 26

توقف ۴ ساله کتابخانه مرکزی لار در ایستگاه ۶۰ درصدی

کتابخانه مرکزی شهر لار ۴ سال است که در ایستگاه ۶۰ درصد پیشرفت متوقف شده است.نزدیک به ۶ سال از کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی شهر لار می‌گذرد اما روند ساخت این…

کتابخانه مرکزی شهر لار ۴ سال است که در ایستگاه ۶۰ درصد پیشرفت متوقف شده است.نزدیک به ۶ سال از کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی شهر لار می‌گذرد اما روند ساخت این پروژه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از سال۹۱ متوقف شده است و این کتابخانه‌ نیمه تمام که قرار بود محلی برای توسعه فرهنگ باشد به گفته محمد معتمدیان، رئیس اداره کتابخانه‌ عمومی لارستان به محل تجمع معتادان تبدیل شده است.

توقف ساخت کتابخانه از سال ۹۱

کتابخانه مرکزی لار که از مصوبات دولت گذشته است از سال ۸۹ در مساحتی ۳ هزار و ۵۰۰ متری در دو کاربری اداری و کتابخانه کلنگ خورده است. به گفته معتمدیان در آن زمان ۳ میلیارد ریال به پروژه تزریق و کار ساخت پروژه آغاز شده است اما از سال ۹۱ روند ساخت متوقف شده است.

آنطور که رئیس اداره کتابخانه‌ عمومی لارستان گفته است با وجود تخصیص اعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی از محل اعتبارات استانی، ماده ۱۸۰ و ۲ درصد نفت و گاز هیچ اقدامی از سوی اداره راه و شهرسازی به عنوان «متولی» ساخت کتابخانه نشده است.

محمدرضا باقری‌فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در گفت‌وگو با تسنیم ضمن بیان این نکته که راه و شهرسازی تنها مجری ساخت است و نه متولی، می‌گوید: راه و شهرسازی با دریافت اعتبار کار ساخت را شروع می‌کند چراکه در این پروژه  تنها مجری ساخت است.

پای کمبود اعتبار بیخ گلوی کتابخانه مرکزی لار 

به گفته وی دلیل اصلی توقف طرح کمبود اعتبار است و راه و شهرسازی نقشی در اعتبارات ندارد. باقری‌فرد می‌گوید: باید اعتبارات از فرمانداری شهرستان یا هر محل دیگری که اداره کتابخانه‌ها می‌داند در اختیار ما قرار گیرد تا ساخت پروژه کتابخانه مرکزی لار ادامه یابد.

باقری‌فرد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان ذکر می‌کند و بر این باور است که میزان پیشرفت فیزیکی کتابخانه ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

همچنین اداره کل راه و شهرسازی لارستان در پاسخ به مطلب چاپ شده در شماره ۹۵۶-۲۶/۳/۹۵ ذیل صفحه ۵  نشریه میلادلارستان با عنوان داستان بی پایان پروژه های نیمه تمام دولتی در لارستان نیز مطالبی ارسال نمود :

-پروژه کتابخانه مرکزی لار درسال ۹۴ از محل های مختلف ۸۹۷/۶ میلیون ریال اعتبار داشته است که متأسفانه حدود۱۱% یعنی ۷۵۰ میلیون ریال تخصیص داشته که بیش از نیمی از آن صرف اخذانشعابات اب وبرق گردیده است این در حالی است که در عقدقراردادبا پیمانکار جهت تکمیل ساختمان( بدون نصب تاسیسات) منعقد شده ولی بدلیل کمبوداعتبار با رکودمواجه شده است .ضمناً این اداره کل مجری احداث ساختمانهای دولتی است ونقش در تأمین اعتبار پروژه ها ندارد بلکه تأمین اعتبار آنها بایستی توسط دستگاههای بهره بردار ازطریق شهرستان، استان ومرکز صورت گیرد.

گفت‌وگو با مسئولان شهرستان لارستان نشان از تناقض‌هایی در میزان اعتبار برای تکمیل و اعتباری که تخصیص می‌یابد، دارد. محمد معتمدیان از طریق روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های استان فارس رقم مورد نیاز برای تکمیل کتابخانه را ۲ میلیارد تومان اعلام کرده که یک میلیارد باید صرف تجهیز و ساخت کتابخانه شود و یک میلیارد هم معوقات پیمانکار است.

بهره‌برداری در سال ۹۶ به شرط اعتبار

به گفته وی در صورت تامین یک میلیارد تومان این پروژه پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد اما در صورتی که اعتبارات به تعویق بیفتد نمی‌توان زمان مشخصی برای پایان پروژه کتابخانه مرکزی لار و بهره‌برداری از آن ذکر کرد.

رئیس اداره کتابخانه عمومی لارستان از مصوب شدن یک میلیارد تومان برای این کتابخانه خبر داده که ۸۰۰ میلیون تومان آن از محل ماده ۱۸۰ و ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات تملک دارایی است. وی گفته که در فاصله سال‌هایی که ساخت پروژه متوقف شده اعتبارات مصوب داشته اما تخصیص پیدا نکرده است.

این مطالب در حالی است که علی اصغر علیپور، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری لارستان در گفت‌وگو با تسنیم مبلغی که امسال برای کتابخانه مرکزی لار مصوب شده را ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی اعلام کرده است.

به گفته وی کل مبلغی که از ابتدا تا سال ۹۴ برای این کتابخانه هزینه شده ۵۲۵ میلیون تومان از محل‌های مختلف اعتباری بوده و کتابخانه تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کتابخانه‌ها همه جا مرکزی برای توسعه فرهنگ هستند علاوه بر آن بسیاری از کارشناسان توسعه کتابخانه‌ها را عاملی برای افزایش سرانه مطالعه می‌دانند. با پیشینه‌ای که لارستان و شهر لار در زمینه تاریخ و فرهنگ دارد، به نظر می‌رسد ادامه روند پاس‌کاری‌ها و کمبود اعتبارات برای بزرگترین پروژه فرهنگی شهر لار تنها توسعه فرهنگی لار را به تعویق بیندازد.

منبع:تسنیم با تفصیل

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین