یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۷ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

لایحه بودجه96 و چند آمارکوتاه؛ بدنیست بدانید

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان،  روز یکشنبه چهاردهم آذر با حضور در مجلس لایحه بودجه سال آینده را ارائه کرد. منابع بودجه کل کشور در سال آینده ۱۰۸۴ هزار میلیارد…

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان،  روز یکشنبه چهاردهم آذر با حضور در مجلس لایحه بودجه سال آینده را ارائه کرد. منابع بودجه کل کشور در سال آینده ۱۰۸۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است و قرار است این لایحه حدود طی  ۴۵ روز در مجلس بررسی شده و تایید نهایی شود.

بعضی از قسمت‌های این لایحه ممکن است مستقیما با زندگی شما سر و کار داشته باشند.

درآمدهای نفتی
بر اساس لایحه بودجه سال آینده درآمدهای نفتی ایران ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. مبنای محاسبه صادرات ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه نفت در روز است. قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده ۵۰ تا ۵۵ دلار پیش بینی شده است. بر اساس تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت، ایران کماکان از معافیت خود در کاهش تولید نفت برخوردار است. این در حالی است که این سازمان هفته پیش تصمیم گرفت که تولید نفت را از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش دهد.

قیمت دلار
قیمت دلار در لایحه بودجه سال بعد ۳۳۰۰ تومان تعیین شده است. این نرخ در بودجه سال جاری ۲۹۹۸ تومان است و نسبت به بودجه امسال ۳۰۰ تومان افزایش داشته است. قیمت دلار در هفته‌های اخیر به طور کم سابقه‌ای در بازار آزاد ارز جهش داشت و هفته گذشته در صرافی‌ها به مرز چهار هزار تومان هم رسید.

معافیت مالیاتی اقشار کم درآمد
اقشار کم درآمد در ایران از مالیات معاف هستند. دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرده که کسانی که کمتر از یک و نیم میلیون تومان ماهیانه درآمد دارند، از مالیات معاف شوند. سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده ۱۸ میلیون تومان در سال است.

افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی
بر اساس لایحه بودجه سال ۹۶ وزارت نفت “مکلف” شده برای نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت و توسعه پالایشگاه‌ها اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش “پنج درصدی” قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی تأمین کند. بنابراین، افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی در بودجه سال آینده گنجانده شده است.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت گازوئیل
لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ می‌گوید که دولت پیشنهاد کرده ۲۰ درصد قیمت گازوئیل را در سال آینده بالا ببرد. قرار است دولت از این طریق ۹۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان درآمد کسب کند.

افزایش درآمدهای مالیاتی دولت
در سال آینده درآمد دولت از محل اخذ مالیات ۱۱۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است: “از مجموعه درآمدهای دولت، حدود ۷۱ درصد را درآمدهای مالیاتی تشکیل می‌دهد”. جمع درآمد مالیاتی دولت از حقوق بگیران شامل کارکنان بخش خصوصی و عمومی در حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

افزایش عوارض واردات خودروی سواری
دولت ایران در لایحه بودجه سال ۹۶ پیشنهاد کرده است که عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد بر روی کشتی افزایش یابد. دولت درآمد خود از این محل را ۲۶۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

کاهش حمایت مالی دولت از پروژه مسکن مهر
در لایحه بودجه سال آینده سهم دولت در اعتبارات زیرساخت مسکن مهر نصف شده و به ۱۲۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. به گزارش تسنیم، در لایحه بودجه سال ۹۵ این رقم۲۵۰ میلیارد تومان بود.

افزایش عوارض قبوض برق
بر اساس لایحه بودجه سال ۹۶، عوارض قبوض برق از ۳۰ ریال در هر کیلوات ساعت به ۵۰ ریال افزایش می‌یابد. در این لایحه آمده است: “عوارض موضوع ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق کشور به میزان ۵۰ ریال در سقف یازده هزار میلیارد ریال تعیین می گردد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور برای موارد مطروحه در قانون فوق صرف گردد.

وام ازدواج ده میلیون تومان باقی ماند
در لایحه بودجه سال آینده تسهیلات وام ازدواج (ازدواج اول) بدون تغییر باقی ماند. سال آینده هم مانند امسال عروس و داماد بطور جداگانه می‌توانند ده میلیون تومان وام دریافت کنند. در بودجه سال آینده همچنین بودجه قانون حذف یارانه‌ها بدون تغییر باقی ماند.

گردآوری : محمدجواد نغمه سنج- کارشناس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین