یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۲ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

۱۵ ماه چشم انتظاری برای تصویب نقشه ترمینال لار

۱۵ ماه از تصویب طرح احداث ترمینال شهر لار می‌گذرد اما پس از گذشت این مدت هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است. البته نداشتن ترمینال مشکلی است که مردم لارستان…

۱۵ ماه از تصویب طرح احداث ترمینال شهر لار می‌گذرد اما پس از گذشت این مدت هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است. البته نداشتن ترمینال مشکلی است که مردم لارستان سال‌ها با آن روبه‌رو هستند و از مطالبات اصلی آنان است.

تاخیر ۱۵ ماهه برای تهیه نقشه ترمینال

۳۱ مرداد ۹۴ طرح احداث ترمینال شهر لار در شورای این شهر تصویب شد اما پس از گذشت یک سال و عدم اقدام جدی از سوی مسئولان شهری این شهرستان خبرنگار تسنیم به سراغ محمدرضا قنبرنژاد، شهردار لار رفت تا علت این تاخیر را جویا شود. وی گفت: زمین برای احداث ترمینال خریداری شده و نقشه احداث آن در حال طراحی است.

آن طور که قنبرنژاد گفته بود قرار بود نقشه ترمینال آبان ماه در اختیار شهرداری قرار داده شود تا پس از تائید طرح و تامین بودجه ساخت فاز نخست ترمینال لار آغاز شود. شهردار لار گفته مساحتی که برای ساخت ترمینال در نظر گرفته شده ۵۰ هزار متر و بلوار خلیج فارس شهر لار محل ساخت ترمینال است.

پیگیریها نشان از این دارد که هنوز نقشه‌ ترمینال لار آماده نیست و قنبرنژاد در گفت‌وگویی تازه با خبرنگار تسنیم می‌گوید: آخرین جلسه مربوط به ترمینال یک هفته قبل گذاشته شده اما نقشه هنوز آماده نیست و تا زمانی که نقشه و طرح ترمینال آماده نشود نمی‌توان زمان دقیقی برای شروع به ساخت این پروژه اعلام کرد.

به گفته وی شهرداری لار نیز مُصِر به انجام سریع‌تر پروژه ترمینال است اما نقشه باید در کمیته فنی تصویب شود و کار براساس قانون پیش رود. قتبرنژاد می‌گوید: برنامه‌ریزی برای شروع فاز نخست ترمینال در آبان ماه بود اما با توجه به تاخیر در ارائه نقشه این زمان‌بندی از بین رفت.

سرگردانی مسافران لارستان در گاراژی به اسم ترمینال 

در حال حاضر مردم لار برای مسافرت‌های زمینی از دو شرکت مسافربری در محوطه‌ای شبیه به گاراژ استفاده می‌کنند که این امر گاه مشکلاتی را برای مسافران به ویژه مسافران غیربومی ایجاد می‌کند. نبود تاکسی‌، نداشتن مکانی برای استراحت و نماز خواندن از جمله مشکلاتی است که برای مسافران به این شهرستان پیش می‌آید.

براساس قانون شهرهای بالای ۶۰ هزار نفر جمعیت باید ترمینال مسافربری داشته باشند و شهرداری‌ها موظف به احداث ترمینال هستند. شهرستان لارستان براساس آخرین سرشماری سال ۹۰ بیش از ۲۲۱ هزار نفر و شهر لار و حومه آن نیز بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد اما این شهرستان فاقد ترمینال مسافربری است و این موضوع یکی از مطالبه‌های اصلی مردم و مسافران این شهرستان به حساب می‌آید.

لزوم مشارکت بخش خصوصی برای ساخت ترمینال 

محسن ناطقی، مدیر شرکت مسافربری مهتاب لارستان بر این باور است که هزینه‌های زیاد ساخت ترمینال سبب شده که این امر به تاخیر بیفتد و راهی جز اینکه شهرداری وارد شود و پایانه را به صورت مشارکتی بسازد وجود ندارد.

وی می‌گوید: دیگر شهرها نظیر جهرم و لامرد با اینکه از نظر وسعت و جمعیت کمتر از لار هستند، ترمینال دارند اما در لار هنوز ترمینال ساخته نشده است. به گفته ناطقی با احداث ترمینال فرصت‌های شغلی نیز به وجود می‌آید که می‌تواند تا حدودی به حل مشکل بیکاری کمک کند.

این فعال حوزه حمل‌ونقل امنیت پایین در حوزه حمل و نقل را یکی از مشکلات نداشتن ترمینال می‌داند و می‌افزاید: با وضع موجود تاکسی‌های شخصی برای حمل مسافر اقدام می‌کنند که نه از لحاظ امنیتی و نه از لحاظ هزینه‌های دریافتی از مسافر کنترلی بر آنها وجود ندارد.

بحث‌های مالیاتی و هزینه‌هایی نظیر آب و برق از دیگر مشکلات فعالان حوزه حمل و نقل لار است که ناطقی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر شهرداری ترمینال تاسیس کند بخشی از این مشکلات برطرف می‌شود.

از آنجا که ساخت ترمینال از مطالبات چندین ساله مردم لارستان است و شهرستان لارستان نیز از شهرهای بزرگ و پر رفت‌وآمد فارس محسوب می‌شود، به جاست که مسئولان این شهرستان نسبت به سریع‌تر اجرایی کردن مصوبه ساخت ترمینال اقدام کنند.

منبع:»تسنیم

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

6 Responses to “۱۵ ماه چشم انتظاری برای تصویب نقشه ترمینال لار”

  1. نخلستان گفت:

    البته جمعیت شهر جهرم بیشتر از لاره . شهرستان لارستان بیشتر از شهرستان جهرم جمعیت داره اما شهر لار خیر . بر اساس آخرین آمار ، جمعیت شهر لار و خور و لطیفی روی هم رفته ۹۰ هزار نفر و جمعیت شهر جهرم ۱۱۴۰۰۰ نفره .

  2. ناشناس گفت:

    بابا هر دفعه قنبرنژاد همینو میگه زمینش مشخص شده یا همین دیروز جلسه اش بوده . به همین شکل چهار سال دوره شهرداریشو گذروند و هر دفعه قول سر خرمن داد و هیچ که هیچ. همین طور کشتارگاه. این چهار سال شد چن خیابون اسفالت.کردن . چن پیاده روکاشی و همینها . ولی مشخصض نشد ۳۲ میلیارد بودجه پارسال صرف چی شده؟ هیچکی هم پاسخگو نیست.تا هم یه چیزی بگی یه نقدی کنی میگن بدبخت اخلاقش خوبه همین کافیه. همین جوری پیش رفتیم که از شهرهای بزرگ مثل شیراز صدها پله عقب موندیم. ما قبل جهرم و داراب و فسا و سپید انشهریت رو به معنای واقعی داشتیم . سرعت پیشرفت شهریت رو در اونا با ما مقایسه کنید. هیچ در واقع شتاب پیشرفت ما صفره. صفر. در حالی که اگر این همه فرصت سوزی نشده بود الان باید رنگ و رویی کمابیش کمتر از شیراز رو داشتیم. نتیجه اش هم شده شهر لاری که سرعت پیشرفت شهریتش از لطیفی هم کمتر شده . اونم لاری که خودش پدر همه شهرهای اطراف بوده و روزگاری که اسمش لار بوده بقیه شاید در حد روستایی چن خانواری بودن. حیف و صد حیف……

    • لارستانی گفت:

      جناب آقا یا خانم ناشناس . البته اینطور که شما گفته اید هم نیست . عقب ماندگی لار مربوط به یک سال و دو سال اخیرنیست که آقای قنبرنژاد بتونه یکی دو ساله حلش کنه . مثل همین ترمینال . این موضوع رو باید شهردارای قبلی در زمانی که بودجه مملکت خیلی خوب بود و درصد بالایی از بودجه شهرداری از بودجه دولت بود ساخته می شد . نه حالا که هم وضع مالی دولت خرابه ، هم هزینه ها نسبت به قبل چندین برابر شده و هم پیچیدگی اخذ مجوزها رفته بالا . باز خدا به آقای قنبرنژاد خیر بده که با این وضعیت بد اقتصادی و هزینه های بالا ، نسبت به شهرداران قبلی خیلی بهتر داره کار میکنه . ضمناً لار رو که نباید با شیراز مقایسه کرد . نه جمعیتش اندازه شیرازه و نه بودجش . در ضمن نسبت به جهرم و فسا و داراب ، شهریت لار خیلی بالاتره . هر مسافری که میاد لار همینو میگه .
      خسته نباشید آقای قنبرنژاد . به امید توفیقات بیشتر .

  3. a گفت:

    شهرستان لارستان جمعیت بیشتری نسبت به جهرم دارد. ولی جمعیت شهر لار از جهرم کمتر است.

  4. خالد گفت:

    شما حداقل نقشه ي ترمينال رو اماده کنيد .بخش خصوصي مياد .مگه تا الان هر چي لار پيشرفت داشته بخش خصوصي و خير نبوده

  5. لامرد صنعتی گفت:

    کجا لار جمعیت داره….یه کم واقع گرا باشین…چشم انداز جمعیت۵سال آینده لامرد وشهرستان های دیگه رو مطالعه بفرمایین متوجه میشین…

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین