شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۹ب.ظ
::آخرین مطلب 37 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

گَپ و گفت با معلمان (1)

میلاد لارستان: به مناسبت بزرگداشت هفته معلم و به پاس تقدیر از تلاش های آنان، خبرنگار میلاد لارستان با چند تَن از فرهنگیان گفت و گویی صمیمی داشته که در ذیل می آید:

به مناسبت بزرگداشت هفته معلم و به پاس تقدیر از تلاش های آنان، خبرنگار میلاد لارستان با چند تَن از فرهنگیان گفت و گویی صمیمی داشته که در ذیل می آید:

میلاد لارستان: سلام، ضمن عرض تبریک بمناسبت روز معلم در ابتدا خودتان را معرفی فرمایید؟

به نام خدا، سیده فروزان علوی دارای لیسانس دبیری الهیات و معارف اسلامی و با احتساب سنوات تحصیل دانشگاهی بیش از ۲۸سال سابقه کار دارم. هم اکنون بعنوان مدیر دبیرستان فرزانگان لار در حال خدمت می باشم.

میلاد لارستان:  چرا شغل معلمی را انتخاب کردید؟

من در خانواده ای فرهنگی متولد شدم و حتی پدربزرگ و مادربزرگم فرهنگی بودند. طبیعتا در چنین شرایطی تمایل و علاقه ویژه ای به این حرفه در من ایجاد شد. البته دبیران بزرگوار و ارزشمندی داشتم که قطعا وجود آنان این انگیزه را تقویت میکرده است.

میلاد لارستان: در ابتدا دوست داشتید چکاره شوید و آیا اگر به عقب بازگردید باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنید؟

دقیق خاطرم نیست که در ابتدا و همیشه معلمی را دوست داشته ام یا خیر، نه اینکه معلمی سخت نباشد اما با همه فراز و فرودها معلمی را بسیار دوست داشته و اگر باز هم بخواهم شغلی را انتخاب کنم معلمی را انتخاب خواهم کرد.

میلاد لارستان: اگر یکبار دیگر به عنوان دانش آموز در کلاس قرار بگیرید با معلم خود چگونه رفتار می کنید؟

بیش از گذشته زحماتشان را قدر می دانم و همه وجودم آکنده از حس احترام خواهد شد.

میلاد لارستان: شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات دوران معلمی را بطور خلاصه بیان نمایید؟

خاطرات شیرین خیلی بیشتر از خاطرات تلخ برای من از دوران معلمی وجود داشته که شیرین ترین خاطره ام مربوط به روزی است که یکی از داش آموزانم به من گفت که تا حالا به معلمی علاقه نداشته ام اما از زمانی که شما معلم من شده اید به معلمی علاقه مند شده ام.

تلخ ترین خاطره نیز مربوط به درگذشت دانش آموزانم و عزیزانم هدی حبیب نیا در زلزله دلخراش بم و فاطمه ارجمندی لاری بوده است که هنوز هم به زیارت قبورشان می روم و زمانی که به یادشان می افتم بغض امانم نمی دهد. روحشان شاد

میلاد لارستان: معلم چه نقشی در تحقق شعار امسال که بنام (اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال) نامگذاری شده است دارد؟

تمام فعالیتهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و علمی در هر جامعه متاثر از نقش و تاثیر معلمان است و اگر جایگاه معلم در ایجاد فرهنگ حفظ شود معلمین بیشترین سهم را در تحقق شعار امسال خواهند داشت.

میلاد لارستان: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودید برای معلم ها چه کاری انجام میدادید؟

حفظ کرامت معلم در جامعه نقش مهمی دارد. در نظام مترقی اسلام و کشورهایی که به لحاظ آموزش و پرورش مترقی محسوب می شوند معلم از منزلت بسیار بالایی برخوردار است و این امر بر تمام شئونات زندگی او تاثیرگذار است. نتیجه اینکه سهم معلم در پیشرفت این جوامع بیشترین سهم است اما متاسفانه در جامعه ما بدلیل نگاه غلط حاکم بر آموزش و پرورش، از آن جهت که آمار پرسنل آن نسبت به سایر نهادها بالاتر است به نقش کلیدی معلم توجه چندانی نمی شود.

لذا در تامین رفاه معلم کوشش شایسته ای صورت نمی پذیرد. حال آنکه نظام مدیریتی اسلام بالاترین حق را در جامعه برای معلم قائل است تا جایی که حضرت علی(ع) خود را عبد و بنده معلم خویش می دانند و طبیعتا بالاترین ارزش هم مربوط به معلم است. فلذا اگر وزیر بودم هر آنچه حق این قشز زحمتکش بود را سعی می کردم به نحو شایسته به آنها بدهم و معلمین را از بین فهیم ترین و توانمندترین افراد انتخاب می کردم.

میلاد لارستان: اولین مفهومی که در مواجهه با این کلمات به ذهنتان می آید را بیان فرمایید:

آموزگار: ذوی الحقوق و بزرگترین حق بر گردنم

دانش آموز: خاطرات خوب دوران معلمی

مستخدم مدرسه: همکاران زحمتکش که نقششان کمتر دیده می شود

پیامبر اکرم(ص): برتررین و بهترین معلم بشریت

امتحان پایان ترم: شعری که دکتر حدادعادل در کلاس پیش از امتحان برایمان می خواندند

امتحانم می کنی ای الغیاث               ای ذکور از امتحان تو اناث

شهیدمطهری: بزرگترین و بی نظیرترین معلم معاصر

میلاد لارستان: کلام پایانی؟

در مقام معلمی و دانش آموزش همیشه یک انسان معمولی بوده ام و همه ی انسانها هم نه جایز که ممکن الخطا هستند. امید دارم معلمین نازنین و گرانقدر من و هم چنین دانش آموزان فهیمم همچنان مرا مرهون الطاف خود ساخته و حقشان را بر من ببخشند و حلال فرمایند.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین