جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷ب.ظ
::آخرین مطلب 56 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 7

سگ‌بازي تحفه مغرب زمین !!!

سگ حيواني است كه انسان با اهلي كردنش در قرون گذشته از آن استفاده‌ها كرده است. برخي معتقدند سگ اولين حيواني است كه در ۱۵۰۰۰ سال قبل بوسيله انسان اهلي…

سگ حيواني است كه انسان با اهلي كردنش در قرون گذشته از آن استفاده‌ها كرده است. برخي معتقدند سگ اولين حيواني است كه در ۱۵۰۰۰ سال قبل بوسيله انسان اهلي شده است. بعضي از دانشمندان با استفاده از DNA ، اهلي شدن اين حيوان را به ۱۰۰۰۰۰ سال پيش تخمين مي‌زنند. اين حيوان به انسان بسيار وفادار و به طور سريع با آدمي مأنوس مي‌شود طوري كه اگر مانعش نشوند وارد اتاق خواب و اتاق پذيرايي انسان‌ها مي‌شود و حتي در رختخواب انسان مي‌خوابد، از دست و پاي انسان بالا مي‌رود، در بغل انسان قرار مي‌گيرد و با انسان‌ها بازي مي‌كند و…

طبعاً كليه حيواناتي كه با انسان مأنوس مي‌شوند انگل‌هايي به همراه دارند كه با خود به انسان منتقل مي‌كنند مثلاً آهو با آن زيبايي و لذتي كه دارد و انسان مي‌تواند از گوشت، پوست و ساير اعضا و جوارح او استفاده كند ناقل قارچ پوستي به انسان‌هاست و چه بسا با همنشيني و موانست با حيوانات آدمي به امراضي مبتلا مي‌شود كه تاكنون نسبت به آنها شناختي نداشته است. دانشمندان مي‌گويند از ۱۷۰۹ عامل بيماري‌زا، ۸۳۲ عامل از حيوانات به انسان منتقل مي‌شود همچنين از ميان ۱۵۶ بيماري نوپديد شناخته شده ۱۱۴ مورد آن از حيوانات به انسان منتقل مي‌گردد.

هرچه حيوانات نسبت به انسان‌ها انس بيشتر داشته باشند و با دست و لباس و اعضاي بدن انسان نزديك‌تر باشند انتقال بيماري‌ها سريع‌تر و خطر آنها بيشتر است.در ايران از سگهاي آموزش ديده (سگ معلَّم) براي حفاظت از منازل، باغات، دامداري‌ها، صيد كردن، شناختن افراد و… استفاده مي‌شده.

امروزه نيز از سگهاي آموزش ديده براي شناسايي مواد مخدر، اجساد در زلزله‌ها وآتش‌سوزي‌ها و شناسايي زندگان از مردگان و… مورد استفاده واقع مي‌شود و اين كار شايسته و درستي است اما گذشتگان هيچ‌گاه اين حيوان را در محيط زندگي خويش قرار نمي‌داده‌اند و معمولاً محلي جداگانه براي آرامش اينان تعبيه نموده و از محل زندگي دور مي‌كرده‌اند تا مبادا انگل يا بيماري مسري مشترك بين دام و انسان، به آدمي سرايت نمايد. اين مطلب براي تمام حيوانات صادق است. در مورد سگ كه حيواني نجس محسوب مي‌شود به طريق اولي صدق مي‌كند.

به نظر مي‌رسد هرچه علم پيشرفت مي‌كند و تجربيات تعمق مي‌يابد، ديدگاه برخي سطحي‌تر و خرد بعضي ضعيف تر مي‌شود.

البته عوامل مختلي در اين رابطه دخالت دارند كه كم شدن روابط عاطفي خانواده‌ها، عدم موانست انسانها به يكديگر، تظاهر به روش زندگي غربي و… از آن جمله‌اند. لازم به ذكر است سگ‌بازي از ديار روم به دربار امويان رسيده و اين كه يزيد را سگ‌باز و ميمون‌باز مي‌دانيم به خاطر ورود مشاوران نصراني در كاخ يزيد بوده است.  

مي‌گويند در مغرب زمين به خاطر از هم گسستگي فرهنگ خانواده، برخي به حيوانات از جمله سگ‌ها روي مي‌آورند و حتي براي آنان حق الارث قائلند و سوپرماركت‌هايي ويژه، غذاي سگ‌ها را با قيمت‌هاي گزاف به فروش مي‌رسانند.

راستي خريد سگ‌هاي تزئيني در بين جوانان ايراني براي چيست؟ اين تجددگرايي ناشي از چه عاملي است؟ متأسفانه اين عمل نامطلوب كه باعث افسردگي نيز ميگردد در لارستان هم ديده مي‌شود. راستي در كدام جهان زندگي مي‌كنيم؟

برخي براي آرامش جامعه، جان خود را تقديم قرآن و مكتب مي‌نمايند و در زمره شهداي مدافع حرم قرار مي‌گيرند و امنيت و آرامش را براي جامعه ايراني اسلامي به ارمغان مي‌آورند و عزت و كرامت را به خانواده هديه مي‌نمايند و گروهي خود را با سگ‌هاي تزئيني مشغول كرده‌اند و اينگونه عاقبت خويش را مي‌سازند!!

به خود آئيم دست از اين ناهنجاري‌ برداريم و بيدار شويم و بدانيم كه روزگار اندك است و عمر محدود و امتحان سنگين و رسيدن به معاد حقيقي قطعي و خطر در كمين و شيطان در فتنه‌انگيزي و ما در غفلت. اگر جوابي براي خالق‌مان داريم آماده كنيم در غير اين صورت برگرديم و دست از لجبازي برداريم.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین